Positie werpstift

Op de site van de bouwers van de Steigeisen staat een heel verhaal
over de positie van de werpstift.

Logo Team -> Technologie->
Flügelpfeilung.

Hierin wordt uitgelegd waarom je beter kan gooien met de werpstift
naar achteren.
Het ontgaat me waarom. Mijn logica is dat je meer staartzwabberen
bij de start kan hebben. Maar ze claimen wel een hogere worp.
Kan het forum meer duidelijkheid geven ?

Buizerd
 
Wat in dit verhaal verteld wordt is dat als de werpstift zich verder naar achteren bevindt, het model de hand in een meer 'rechtsom' gedraaide positie verlaat (uitgaande van een rechtshandige werper). Dit zou de maximale 'doorzwaaihoek' linksom moeten verminderen. De doorzwaai blijft wellicht ongeveer hetzelfde, maar de maximale sliphoek (linksom) die bereikt wordt in de doorzwaai is kleiner omdat de sliphoek bij loslaten anders is (meer rechts). Men heeft dit met een simulatieprogramma doorgerekend en kwam bij 2 voorbeelden op de volgende getallen:
- werpstift ter hoogte van het zwaartepunt: maximale sliphoek in de doorzwaai 38 graden
- werpstift 10 cm achter het zwaartepunt: maximale sliphoek in de doorzwaai 24 graden
Natuurlijk is het bij een achterlijke werpstift nadelig dat je model in een rechts slippende situatie begint ipv recht op de stroming, maar men stelt dat bij een achterlijk geplaatste werpstift het richtingroer zich gedurende de doorzwaai minder lang in een niet gunstig invalshoekbereik (overtrokken) bevindt. Daarom zou het vliegtuig minder weerstand ondervinden en de zwaai sneller uitgedempt worden, resulterend in grotere werphoogtes.

Dit is de reden dat men bij de nieuwe dlg's pijlstelling heeft ingebouwd. Om de werpstift achter het zwaartepunt te kunnen krijgen.
 
Back
Top