Positief vleugels maken

Hallo,
Mijn eerste berichtje in het DLG forum. Een KIS is mijn eerste DLG. Mijn volgende DLG wordt een eigen project, een vliegende vleugel met positief gebouwde vleugels. Ontwerp is bijna klaar, maar ik kan het niet laten zien want ik heb geen idee hoe ik hier een plaatje kan uploaden.
Omdat ik met vleugels maken weinig ervaring heb een paar vraagjes:

-Hoe maak de de in en uitloop van de snijmallen zo dat je een nette voorlijst kan maken die je in 1 keer met kevlar band kan afwerken, en een strakke achterlijst? Ik heb een feathercut ter beschikking, maar daarmee wordt een nette voorlijst nog moeilijker, dus waarschijnlijk gewoon met het handje.
-Van voor naar achter snijden of andersom?
-Ik moet carbon gaan gebruiken in de vleugelhuid voor voldoende torsiestijfheid. De keuze gaat tussen 50 gr carbon en 66 gr carbon/kevlar. Beide van EMC VEGA. Wat is eenvoudiger te verwerken en met name dicht te krijgen?
-Heeft iemand ervaring met het snijden van vleugels met (veel) pijlstelling?

Groeten,

Merijn
 
Ik heb bijna mijn DLG met gebagde vleugels af (zie mijn draadje). Als huid heb ik 50grams glas gebruikt, dit is meer dan stijf zat, het is zelfs stijver dan ik van te voren had gedacht. Koolstof kan ook maar is overkill en duur. De kern heb ik met een snijdraad gesneden, deze kernen moest ik nog na schuren, maar ik denk dat als je netjes werkt het in een keer goed te doen is.

Kevin
 
Merijn,

Je gaat dus een vliegende vleugel maken met veel pijlstelling die je moet kunnen DLG-en? Ben zeer benieuwd naar je ontwerp
(heb je trouwens RC Line Forum - SAL-Nuri al bekeken?)

Kijk ook eens in het zweef-forum in het draadje de-bouw-van-een-supra-6 van Berrie. Daar is veel informatie te halen.

Succes met de bouw, Leon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Wubbe,

Ik heb op vliegendevleugel-DLG gebied denk ik alles wel gevonden wat er te vinden is, en ik heb contact met andere ontwerpers. Andersmans fouten herhalen heeft immers niet veel zin. Vandaar ook de keuze voor carbon als huid. Glas is stijf zat voor een gewone vleugel, maar bij 35 graden pijlstelling ligt dat ineens heel anders.

Ik maak eerst een glas versie die waarschijnlijk niet goed te DLG-en is, maar wel te starten middel HLG of bungee. Daarna een CF versie.
Hier een plaatje (als het lukt) uit de ontwerpfase, sorry voor de pijltjes, die geven lift aan maar ik heb even niets beters.


schiebenende_nuri.jpg



Groeten,

Merijn
 
Laatst bewerkt:
die lijkt heel sterk op wat ik al een keertje gezien heb!
Sterke gelijkenis is een beetje overdreven. Veel pijlstelling en winglets achter de vleugel zijn uiteraard de overeenkomsten. Maar op die manier lijken alle gewone vliegtuigen ook op elkaar: een rechte vleugel, een romp en een staart...
Bij dit soort ontwerpen zitten de verschillen in de details: vorm van de vleugel, pijlstelling, tipverdraaing, profiel, positie en afmetingen van elevons en welvingskleppen, ontwerp van de winglets. Om dat een beetje goed te krijgen en zeker te weten dat je iets behoorlijk vliegends bouwt zit je al best een tijdje te rekenen, ik gebruik diverse programma's. Gelukkig hoef je die tegenwoordig niet meer zelf te schrijven.

De enige twee andere mij bekende DLG pijlvleugels zijn
attachment.php

en
manfred_belair.jpg

De ontwerpers van de Acturus en de onderste van deze twee heb ik al gesproken. De bovenste is van Christian Behrens.
Mocht iemand toevalling nog meer info hebben van de vleugel van Christian Behrens dan houdt ik me aanbevolen. Ik heb alleen een serie foto's en krijg de bouwer niet te pakken.

Maar hoewel vliegende vleugel talk natuurlijk leuk is: ik zit nog steeds met mijn vragen. Dus als er iemand daarop nog iets weet....

Groetjes,

Merijn
 
Laatst bewerkt:
Over je vragen:
Ik snijd van voor naar achter (LE naar TE). Dan is de LE in ieder geval goed. ff voorzichtig met het 1e hopje en dan gaat het goed.
Heb hier wat foto´s staan:
mini-g-superme

Iemand die nog wat genialer bouwd hier op het forum is Alex.
Hij bouwd nu met negatieve mallen, maar hier staat het 1 en ander over zijn positieve bouwwijze: liddle-twister
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe maak de de in en uitloop van de snijmallen zo dat je een nette voorlijst kan maken die je in 1 keer met kevlar band kan afwerken, en een strakke achterlijst? Ik heb een feathercut ter beschikking, maar daarmee wordt een nette voorlijst nog moeilijker, dus waarschijnlijk gewoon met het handje.

&

-Van voor naar achter snijden of andersom?

Zoals Sietse al zij, van voor naar achter (van leading edge naar trailing edge)

Wat betreft de neuslijst: die zul je in de vorm moeten schuren. Ik houdt met het maken van de snijmallen rekening met een haartje meer materiaal/schuim waardoor je wat vlees hebt met schuren. Om de neus strak te krijgen heb ik een lange schuurlat van een aluminium profiel gemaakt. schuren is overigen al snel geasocieerd met hard werken. In deze situatie is een omschrijving als "aaien" beter op zijn plek.

-Ik moet carbon gaan gebruiken in de vleugelhuid voor voldoende torsiestijfheid. De keuze gaat tussen 50 gr carbon en 66 gr carbon/kevlar. Beide van EMC VEGA. Wat is eenvoudiger te verwerken en met name dicht te krijgen?

Geen idee wat in dit geval beter is. Het dunste waarmee ik werkte was iets van 65 grams kool. Dat was prima dicht te rollen. Kost wel tijd. Houdt daar rekening mee als je een lay up maakt.

verder lijkt me wel, hoe dikker het weefsel, hoe sneller je het dicht hebt. Er zijn immers meer vezels die je over minder oppervlakte hoeft uit te spreiden?

Maar goed, er kijken hier experts mee, dus pas ik op met al te stellige uitspraken.

-Heeft iemand ervaring met het snijden van vleugels met (veel) pijlstelling?

Ik heb ervaring met pijlstelling. De tipblokken van mijn zwevers hebben ook een aardige scheve leading edge. De snijmallen moeten in ieder geval parallel met de trekrichting van de feathercut staan! De snijboog staat dus behoorlijk scheef. Op zich geen probleem. Een kleinigheidje: de snijdraad zal "van het blok af" willen glijden. je trekt met de snijdraad namelijk niet loodrecht op het snijvlak. Dat resulteert in een reactiekracht naar de "lage" kant van het snijblok. Hierdoor glijd de beugel weg. Ook geen probleem, let er alleen op dat de krokodillenklem waarmee de feathercut vast zit aan de snijdraad, niet vast kan lopen tegen, bijvoorbeeld, een spijkerkopje waarmee de snijmal vast zit aan je blok schuim. (Vraag me niet hoe ik dat weet.......) De klemkracht van de krokodillenklem is verder bij mij meer dan sterk genoeg gebleken om zijdeling wegglijden te voorkomen. Zo groot zijn al die krachten van het snijden niet.
 
Leuk dat er weer eens een vleugel snij draadje loopt, Ik ben er nu ook een tijdje mee bezig en experimenteer er op los.

Ik heb nu zelf een soort feathercut zelf gemaakt, hij lijkt het goed te doen. Ook ik heb geexperimenteerd met snij richtingen en zo. Idd van voor naar achter lijkt het beste. Een ander probleem waar ik mee zit is dat mijn vleugels altijd ca 0,5 cm ( koorde) kleiner worden dan de mal??? De oorzaak hiervoor is volgens mij dat je bij het snijden van de ondermal de snijdraad-dikte verliest ( en dus het profiel eigenlijk niet meer klopt). Is hier een oplossing voor??

Vliegende vleugels blijven mij overigens erg boeien. Vooral om ze dlg-baar te maken...leuk

GJ
 
Een ander probleem waar ik mee zit is dat mijn vleugels altijd ca 0,5 cm ( koorde) kleiner worden dan de mal??? De oorzaak hiervoor is volgens mij dat je bij het snijden van de ondermal de snijdraad-dikte verliest ( en dus het profiel eigenlijk niet meer klopt). Is hier een oplossing voor??

GJ
Bij de meeste profielprint programma's kun je huiddikte invoeren. Ik gebruik Profili en door een negatieve huiddikte in te voeren aan de onderkant (b.v.-0.5 (0.4mm snijdraad + nog 0.1 extra snijverlies))print het programma een lijn onder het profiel op 0.5mm. Wanneer je je snijmal op die lijn uitzaagt moet je heel erg dicht bij de juiste dikte komen.
 
Is hier een oplossing voor??

Ik snij zelf eerst de onderzijde van de kern. De kern valt dan in de snede zodat je (een deel) van het snijverlies kwijt bent. Daarna snij ik de bovenzijde. Het laatste restje snijverlies wordt, bij benadering, opgeheven door de glas/carbon/kevlarhuid. Een correctie op dikte van het profiel pas ik niet toe.

Het is wel gunstig als de koorde van kern ietsie korter wordt dat wat je uiteindelijk wilt. De onder en bovenhuid kunnen daar mooi op elkaar aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb intussen besloten een set mallen te gaan maken volgens de methode van Alex:
Snijmallen

En dan eerst maar eens werken volgens:
-Snijden LE-TE
-Eerst boven, dan onder
-Pijlstelling meteen meegesneden (dus met scheve beugel)
-Twee kernen per vleugelhelft
-Vleugel ingedekt met 50 gram glas diagonaal, met kevlar scharnierband.

Ik ben nog driftig met XFOIL aan de profielen aan het rekenen zodat ik komende week de snijmallen kan maken.

Vroeger maakte ik snijmallen van printplaat materiaal. Tegenwoordig gebruiken velen aluminium. Wat zijn voor en nadelen van beide?

En nog een raar probleem:
De vleugel bouwen in twee delen, en dan verlijmen met een verbindingsstrook, of meteen de hele vleugel in 1 keer onder vacuum? Door de pijlstelling krijg je een soort knik bij het midden, ik weet niet of ik dat netjes ga krijgen. Gelukking heb ik geen V-stelling, dat maakt de handel weer eenvoudiger.
Hoe doen jullie dat: losse helften of in 1 keer maken?

Als ik echt ga bouwen zal ik proberen een bouwdraadje bij te houden, dan kunnen jullie mijn blunders volgen....

Groeten,
Merijn
 
Back
Top