B
Benno Zwanenburg
Guest
Na vier jaar heb ik de hobby weer opgepakt en om het gevoel weer terug te krijgen een beginnerskist gekocht. De keus viel, net als vele jaren geleden, alweer op een Calmato laagdekker, waarbij een oudere OSMAX 46FXi dienst doet als aandrijving. Ik zag dat er nogal veel verbeterd is aan dit toestel dus heb ik de gok maar genomen.
Bij het uitpakken blijkt al meteen dat er veel is verbeterd. De bouw is identiek alleen is hij naast brandstof nu ook geschikt gemaakt voor electro, waarbij een fraaie in dezelfde kleur meegespoten kunststof motorkap de electromotor bedekt. De lipo (of de tank) zijn eenvoudig te bereiken dmv een "afdekkap" (zie foto).
Wat is er verder allemaal aan verbeterd:
Een tweede minpuntje is de bevestiging van gas en neuswiel aan de servo; dit gaat nu met twee moertjes die ik niet betrouwbaar genoeg vind omdat je dit niet goed genoeg vast kunt zetten. Ik heb hiervoor de oude bevestiging genomen, dmv een borgveertje.
Afgelopen woensdag heb ik er mee gevlogen en het vliegt als vanouds: heerlijk en zeer makkelijk. Kortom, een aanrader om mee te beginnen (aan de kabel).
Bij het uitpakken blijkt al meteen dat er veel is verbeterd. De bouw is identiek alleen is hij naast brandstof nu ook geschikt gemaakt voor electro, waarbij een fraaie in dezelfde kleur meegespoten kunststof motorkap de electromotor bedekt. De lipo (of de tank) zijn eenvoudig te bereiken dmv een "afdekkap" (zie foto).
Wat is er verder allemaal aan verbeterd:
- Veel betere folie
- Metalen quicklinks en betere roerhevels (deze konden voorheen wel eens breken)
- Betere wielen, voorheen was dit van te zacht "schuim"
- Twee servo's voor de rolroeren ipv één
- Betere bevestiging van de stuurstangen aan de servo's
- Inclusief piloot en cockpit
- In dezelfde kleur bijgeleverde spinner
- Er is geen piepschuim meer in verwerkt maar nu is alles van hout
- Beter en steviger gebouwd
- Verbeterde neuswielsturing
- Metalen scharnieren in alle roeren
- Betere afsluiting van tank en motorschot
Een tweede minpuntje is de bevestiging van gas en neuswiel aan de servo; dit gaat nu met twee moertjes die ik niet betrouwbaar genoeg vind omdat je dit niet goed genoeg vast kunt zetten. Ik heb hiervoor de oude bevestiging genomen, dmv een borgveertje.
Afgelopen woensdag heb ik er mee gevlogen en het vliegt als vanouds: heerlijk en zeer makkelijk. Kortom, een aanrader om mee te beginnen (aan de kabel).