Positieve ervaring nieuwe Calmato Alpha

Discussie in 'Beginners' gestart door Benno Zwanenburg, 14 sep 2013.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En wellicht valt het nog mee wat afstellen betreft. Want als ze zo al goed loopt?
    En de vetemissie? Valt die zoal mee? De uitstoot is minder bedreigend voor de folie.

    Wat spinners betreft... Kavan heeft hele nette metalen.
    Hier nog op de aloude v1 folieversie Calmato. De spinner is niet zo groot. Kan makkelijk een startmotor op en door het aluminium koelt ook ook nog eens via de as. De koellucht zal deze niet verdrijven. De rubber dop kan je zelfs weglaten. Wordt het een turbospinner.
    11 x 6 zou goed moeten zijn. Met kleiner gaat de boel meer optoeren en heb je ook meer herrie.
    Dan...zou je het blokje in rubbers hangen met de bekende Hatori #400 (JustEngines) wordt de boel dragelijk voor de oren. Richting het aangename...

    IMG_3008-LR.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag de re-maiden gedaan....
    Was wel even wennen, in geen 15 jaar meer een brandstofkist met vleugeltjes in de lucht gehad.
    Eerste vlucht sloeg hij nog in de landingsaanvlucht af, en dus op het nippertje over de sloot.

    Voor ik naar het veld ging, nog wel eerst even een betere beugel voor de ontsteking gemaakt uit een plaatje aluminium. Simpele T-vorm, waar de sensor met een krimpkousje aan de poot van de T zit, en met één dikke Tie-rap om het Lagerhuis. Zit perfect, verloopt ook niet.
    Wat ik zo raar vind: ik heb de sensor thuis op 28 graden gezet. Maar denk niet dat hij daar mee lopen wilde... Gewoon domweg niet. Ik moest minstens naar 35 graden toe (niet gemeten, maar nóg vroeger dan methanol). IMG_2728.JPG

    Ervaring tot nog toe: die ontsteking is záááálig als je de prop tijdens het taxiën in het gras steekt, of wanneer je op de startlijn nog effe snel iets wilt veranderen waarvoor je veiligheidshalve de motor even uit wilt hebben: Één tik en hij loopt weer. Geen gedoe met glowshots in je kontzak, geen teruglopen naar de startkist, gewoon een simpele mep tegen de prop.
    Hij heeft tot nog toe nog een enkele keer teruggeslagen, of op andere manier geprobeerd mijn vingers te amputeren.
    Wat minder zalig is, is dat het lucht/brandstofmengsel op de grond heel anders is als in de lucht.
    Het werd enigszins beter toen ik de gasklep begrensde op 75%, maar met name op deellast begint het ding heel erg te hokkeren en te stotteren, en hij baggert de hele kist onder met zwarte derrie (wat geen olie is, maar roet vanwege het veel te rijke mengsel).
    Ook is de gasreactie heel traag, hij moet van stationair door een baggervet gebied heen.
    Afslaan doet hij niet, maar mooi lopen is anders.

    Stationair is dan weer wel prachtig, hij loopt gewoon de hele dag door. Dat dan weer wel...

    Al met al ongeveer 2 tankjes leeggevlogen.

    De Calmato vliegt prima, maar de blauwe kleur is een drama voor mijn ogen: ik zie vanuit sommige hoeken erg slecht welke kant hij uit rolt. Verder is het een eitje, alle overige landingen als een eitje...

    Conclusie is wel, dat er nog heel wat aan de carburatie moet gebeuren, maar de motor zelf, die kan blijkbaar goed met de brandstof overweg.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gefeliciteert!

    maar.. is de motor niet 75% carburatie?
    dat is doorgaans waar je iedere vliegdag last van hebt, wat iets een "kut" motor maakt..

    dat rijke stuk in het middengebied, was dat met de mengselschroef niet af te vangen? gok van niet ;-)
    wel apart dat ie in de lucht zo anders loopt..
    zou dat komen door de hogere aanstroomsnelheid van de lucht?
    andersom, als dat inderdaad zo heftig uitmaakt.. zou je bij verschillende gasstanden ook een anders reagerende motor hebben..

    iig, dat is het enigste wat ik me kan verzinnen.. wat is anders tov van de perfecte runs op de grond..
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... Carburatie is alles....

    Deze carb heeft geen mengselschroef, alleen een LSN, en een gasschuif die via een soort wormgroef een beetje naar binnen en naar buiten schuift als je gas geeft. Op die manier word de LSN naald "open getrokken" als je gas geeft.

    ik denk dat ik eens flink de vijl in die schuine groef ga zetten, die de gasschuif naar binnen en naar buiten werkt.
    Kijken of ik die verhouding kan aanpassen.
    Dát, of een hele nieuwe naald maken die veel vlakker is....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toch: hoewel hij baggervet gelopen heeft, kwamen zuiger, kop en bougie zó te voorschijn:

    IMG_2729.JPG
    Brandschoon dus (zuiger) lichtjes schoon aan het branden voor de kop, en de bougie nog wel erg nat maar zeker niet aangekoold.

    Ziet er op zich veelbelovend uit.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt: 28 jun 2016
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dus weer on topic? Whaaate een skaitbak die riemake die Alfa is gewees... (Suid-Afrikans) Vertaald: Vliegt goed...
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, wel, wel.. terwijl Brutus meest mooie vorderingen maakt in het benzinestoken van zijn Sport. Vorderen de vorderingen bij mij zoals gewoonlijk weer 'traag'.
    Maar dat maakt niet uit...

    Daar het snuitje van deze tweedehands kist een ferme tik heeft gehad bij een harde (buiten) landing. (ja, zelfs de FXi drijfstang was er door gebroken op de lagerfitting... zoiets altijd weer jammer), de boel open getrokken en aan het meten en tekenen geslagen.

    Begint vaak met een scannetje van eerste onderdeel dat ik uitgewerkt wil hebben... motorschotje...

    Calmato-A-Motorspant.jpg


    Dan wordt het tekenen... wel of geen side-trust inplannen. Origineel heeft dat wel, maar mijn schouderdekker Calmato heb ik op 0º gesteld. Gaat kaarsrecht... side-thrust afgeschaft... Hieronder nog in de planning getekend.

    -1.png

    Zagen en boren en alles even losjes opgestapeld. Het epoxyplaat-spantje had ik nog van mijn gesneuvelde Ugly Stick 40 liggen. Komt dus weer van pas. Met straks de motor gemonteerd, zit deze met de prop even ver naar voren als met de starre originele motormount die standaard bij de Calmato meegeleverd zit. De 'mijne' is dan trilling-gedempt, en met Hatori 400 gesmoord, wederom behoorlijk stil. De radiale streepjes zijn voor het stellen. Op de Dave Brown Motormount zitten 90º markeringen voor montage-referentie. De mount wordt aan het epoxyplaatje vast geschroefd met M2

    DSC_2967-LR.jpg



    Daarna het persen van de slagmoeren, in de bankschroef. Om te voorkomen dat ik het mooie houtje aan flarden pers, zet ik aan weerszijden stevige wrakhouten plankjes of schrootmultipex, zodat de bekken zich niet gaan aftekenen in het spant. Heb het spant uit iets te dik berkentripex opgetrokken. Twee lagen 3 mm en met epoxy verlijmd. Vrijwel onverwoestbaar, in niet normale omstandigheden... maar ook gewichtig.

    DSC_2968-LR.jpg


    Het is de bedoeling dat aan weerszijde van deze balsa wiggen komen te zitten. (Aileronlijsten). Voorheen nam ik daarvoor ook wel beukenlatjes. Voorop neem ik iets slankere latten... en is daarmee voldoende sterk.

    DSC_2974-LR.jpg


    In proefopstelling ziet het er dan weer zo uit. En even de hoogdekker erbij, met totaal andere proporties. Ook de vleugels zijn niet uitwisselbaar. Is maar een weet! Op de bok overigens weer m'n gereviseerde AXv1, en die loopt weer als een bezetene. Probleemloos af te stellen fijne motor, als vanouds.


    DSC_2969-LR.jpg


    Ook maar eens een bovendek ingebouwd. 'Normaal' is het daar niet zo stevig en torque/flex je de romp pardoes in de vuisten. Voor een e-brommer prima. Maar de AX resoneert en briest gezond op reso, dus wat sterker gemaakt. Met een verstevigde doosconstructie is dat flexen straks over. De 'slapte' in de romp zit straks boven de vleugel... Hmmm... probleem verschoven... Slotjes voor het originele kapje gangbaar gehouden, dus ook dat nagemeten en verwerkt.

    DSC_2971-LR.jpg


    En nog even van onderen dicht te timmeren met 2 mm berkentriplex. Wellicht toch even uitboren om het iets lichter te maken. De stijfheid blijft. Scheelt weer miniem ietsaan grammen.
    Nog af te werken met een laagje balsa om de ronding er weer mooi in te schuren en het af-foliën gaat ietsjes beter over balsa. 1 luikje hou ik open met glasheldere folie... kan ik de brandstofhoeveelheid snel checken door de kist op een vleugelpunt te zetten... werkt perfect, als een peilglas...

    DSC_2970-LR.jpg



    Afpassen van binnen gezien. De balsa-wiggen inmiddels verlijmd met epoxy. Motorspant en paneeltjes nog los uitneembaar...


    DSC_2977-LR.jpg


    De 46 AXII komt iets 'scheef' te hangen, om de uitlaatbocht mooi net onderlangs het cabinekapje te leiden. Hele dempersysteem weegt minder dan een powerboxdemper overigens... brengt massa verder naar achteren, wat in deze voor het CG ook weer wat handiger is. Vanwege het extra hout in de neus en de straks de zwaardere neuspoot van Robbe.
    Op de AXII zit de carburatie van de eerste serie. De beter afstelbare unit... en ja dat past pardoes.

    DSC_2978-LR.jpg


    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2016
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er goed uit Bas!. Mooie strakke reparatie!
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach ja... heb eigenlijk te werken aan ander project...P...
    Tum, tum, tum... wanneer gaat dat Brits Pond eens onderuit?
    Op de vliegvelden is het reeds 1:1 met de euro... banken houden oude waardes flink aan... er wordt ergens heel veel geld verdiend...
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat Britse Pond wil niet zakken... ipv een hele bende aan elektronische onsteking voor een Saito, twee uitlaat bochten besteld. Tikt toch weer aan, en PayPal, de boeven centen ook nog eens effe wat extra op. Lijkt gemakkelijk, maar je betaald je blauw aan het geboefte! Uhhhh... Calmateaux...
    De bochten kwamen vanmiddag binnen, en zijn zien er kwalitatief bijzonder goed uit! Noem het maar schitterend!

    Ik was vandaag in uitlaten modus... even een verkeerde foto er bij... past niet op de houtbouw... Het witte orkest komt van Pietje Ansa uit Italië. Het wat roestige is zeer overjarig staal... ±35 jaar oud...

    DSC_3011-LR.jpg


    Het nette JustEngines pijpje in de planning.


    DSC_3026-LR.jpg


    Hier nog even van voren. De motor moet nog iets meer kantelen om de reso onderlangs de cabine te laten lopen...

    DSC_3027-LR.jpg


    Echt keurig met twee boutjes en een aluminium pakking aangeleverd. Geen moertjes nodig zoals bij Hatori. Draad in de flens. Als proefkonijn de maxi-sjompie 46 AX met v2 carb.

    DSC_3024-LR.jpg


    De flank moet iets worden uitgedremeld met een schuurtonnetje... later meer
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2016
    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina