positive vs negtive shift

• Topicstarter Topicstarter matt4
  • Startdatum Startdatum
M

matt4

Guest
ik had eens willen weten wat het verschil is/zijn tussen negative- en positive shift.

multiplex heeft namelijk een positive shift, en hitec eennegative shift( ik heb dit gelezen in eenboekje)
nu, ik heb een multiplex zender, en op een van mijn vliegtuigen heb ik een hitec ontvanger, en dat werk piekfijn! ik werk uitsluitend met multiplex quartzen.

nu gaan julliemij zeggen, waar ligt het probleem dan? gewoon, uit curiositeit. ik leer graag bij ;)

alvast bedankt!

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16008&highlight=nagative+positive+chift

idd, na even zoeken kwam ik deze topic tegen,met het antwoord van corrien iets onderaan.

nu, ik vind het nog steeds raar dat mijn multiplex zender werkt met de hitec ontvanger, wegens de shifts niet overeenkomen.

nu vind ik iets raars: corrien schrijft dat bij alle fabrikanten het ontvangerskristal 455Khz lager ligt dan het zenderkristal. dus dat is een positive shift. en ik lees toch dat hitec een negative heeft...

strange things!

Heb de genoemde thread niet doorgelezen maar volgens mij geldt dat positief vs. negatief verhaal alleen voor de Amerikaanse markt. En als ik het goed begrepen heb is het geinitialiseerd door Futaba.

Rick

Matthieu,

positieve of negatieve shift heeft niets te maken met de middenfrequentie van de ontvanger=455KHz
De ene zender straalt een frequentie uit van 35,000 MHz en 10KHz verder zit de volgende zender op 35,010 MHz. Er is geen filter in de wereld wat dit kleine onderscheid kan verwerken als de frequenties zo dicht bij elkaar liggen. In onze ontvanger zit daarom ook een trillingskring met een (ontvanger)kristal, waarvan de frequentie 455KHz lager is. Door nu de ontvangen zendfrequentie en de ontvanger frequentie van elkaar af te trekken krijg je een verschil frequentie van 455KHz en 465KHz. Hiervoor zijn er wel een groot aantal filters op de markt die dit onderscheid wel kunnen maken en zo'n filter wordt in de ontvanger dan ook gebruikt. Hierdoor luistert de ontvanger alleen naar de zender waarvan de zendfrequentie 455 KHZ hoger is dan de frequentie van het ontvanger kristal.
Tot heden zijn er echter nog geen servo impulsen verwerkt alleen aar zendfrequenties. Onze modelbesturing gebruikt Frequentie Modulatie (onafhankelijk of je nu PPM of PCM gebruikt het blijft FM) om deze impulsen aan de ontvanger duidelijk te maken. Hierbij wordt de zend frequentie ongeveer 2000 Hz tot 2500 Hz in frequentie naar beneden gebracht=negatieve shift of naar boven gebracht=positieve shift gedurende de tijd dat een pulsje duurt. Dit kleine verschil in zendfrequentie wordt nog wel doorgelaten door het 455 KHz filter en is voldoende voor de ontvanger om weer impulsen van te maken.
pos. of neg. shift is de richting waarin de zendfrequentie verandert bij de modulatie= de manier om de boodschap over te brengen.

In europa zijn we gelukkig zo slim geweest om allemaal dezelfde shift te gebruiken dus kunnen alle PPM ontvangers met alle PPM zenders gebruikt worden zolang ze maar uit europa afkomstig zijn en vooor dezelfde zendfrequentie bedoeld zijn.
In de USA zijn er, bij dezelfde fabrikanten als in europa, wel verschillen in de shiftrichting. Je kan sommige amerikaanse ontvangers dus niet gebruiken in europa.

Hans Delemarre, PH7JDE

@Delcam,

Uiteraard is het voor fabrikanten een keuze of men in de ontvanger een middenfrequent neemt, dat 455kHz hoger of lager ligt, dan de zendfrequentie. Op zich heeft dit dus niets met de shift te maken, zoals je al opgeeft. In de praktijk blijkt echter, dat men bij single conversion ontvangers altijd de combinatie maakt van positive shift met een middenfrequent, dat 455kHz lager ligt en negative shift met een 455kHz hoger middenfrequent. Redenen hiervoor weet ik niet, behalve dan van de vroegere 30 MHz-apparatuur. Hierbij bleek, dat er (behalve een kleine aanpassing aan de oscillatorkring en de afregeling) volledig dezelfde ontvanger werd gebruikt als voor 27 MHz. Deze ontvangen de spiegelfrequentie dus even goed, behalve dan dat de pulsvormer eigenlijk aangepast zou moeten worden. In plaats daarvan werd de shift in het zendermodule omgedraaid (2 componenten werden verplaatst en de frequentiezwaai werd opnieuw ingesteld) en daarmee kon dus ook de pulsvormer ongewijzigd blijven.

Problemen met de shift zijn er eigenlijk uitsluitend op 72 MHz en dan ook nog alleen als men apparatuur van verschillende merken door elkaar gebruikt. Om deze reden zijn enkele Hitec zenders en inmiddels ook de Multiplex Evo omschakelbaar in shift. Men kan dan met bijv. de Evo op 72 MHz ook een 72 MHz Futaba ontvanger aansturen.

Behalve op 72 MHz wordt er door Futaba ook op 30 MHz met negative shift gewerkt. Deze apparatuur is echter slechts enkele jaren door Robbe op de markt gebracht.

Back