[postverbod] Beginners willen echt advies

Discussie in 'Beginners' gestart door Leon B, 26 feb 2006.

  1. Leon B

    Leon B Guest

    Mensen die beginnen met modelbouw willen naar mijn mening echt advies.
    Als ze dan op dit forum iets posten dan kun je er bijna de klok op gelijk zetten dat er meteen weer posts opduiken (men speculeert er zelfs al over) over clubs waar je je bij kan aansluiten.

    Wanneer iemand op zoek is naar een club dan is dat hier heel eenvoudig te vinden, maar meestal zijn de beginners niet op zoek naar een club.. Vaak haalt de topic-starter het 'weilandje in de buurt' aan. Ik heb het idee dat je dergelijke beginners beter van een passend advies kan voorzien. Naar een club gaan ze niet (direct) en als je het voor de veiligheid doet dan heeft zo iemand meer aan goede adviezen waar hij iets mee kan.

    Dus niet meteen "vraag het bij een club", want dan had ie het daar wel gevraagd en niet op het forum. Misschien is de enige manier om deze (goedbedoelde) topic-vervuiling tegen te gaan wel een postverbod in het beginnersgedeelte.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dat is dan natuurlijk jouw mening.
    Ik ben van mening dat veel beginners er juist erg veel baat bij hebben om zich zo snel mogelijk bij een club aan te sluiten.
     
  3. Leon B

    Leon B Guest

    Ik twijfel er niet aan dat ze er baat bij hebben. Ik zeg ook niet dat de clubs geen goede manier zijn om vliegen te leren.

    Er zijn alleen mensen met flink veel posts achter hun naam, ze doen zich voor als expert, maar het enige dat ze zo ongeveer posten is "zoek een club, hier zijn de links".
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik ben ook lekker eigenwijs begonnen zonder club, en heb mijn eerste model niet kapot gevlogen. :p En mijn 2e niet, en mijn 3e niet.. pas bij mijn 4e ging et mis omdat ik teveel aan et "hotdoggen" was. :p En die vliegt na wat plakken nu nogsteeds als een van mijn favorieten.

    Dus een club is niet zo super essencieel voor beginners hoor.. Het is wel beter, maar niet perse nodig.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, klinkt als een kleine aanval op Ron :?

    Ron (al ken ik hem niet persoonlijk) lijkt mij zeker wel een expert op modelvliegen.
    Hij is soms wat kort van stof maar heeft wel gelijk in zijn posts met links naar de diverse clubs.
    Hij is een overtuigend voorstander van het leren vliegen bij een club en daar sta ik ook achter.


    En Freakazoid wat jou reaktie betreft.

    tuurlijk en zijn er genoeg die hebben leren vliegen zonder club of wat dan ook (ben er zelf ook het voorbeeld van) maar geloof me dat er menige beginner zijn, die zijn modellen in de openhaard gegooid heeft omdat die het zelf niet konden leren terwijl als ze naar een club zouden zijn geweest het ze onder begeleiding wel was gelukt.
    Maar van deze personen hoor je dat niet omdat ze er volledig mee gestopt zijn.
    Je hoort dit soort uitspraken alleen van de mensen die het wel is gelukt en dat aantal is significant minder dan diegene die ermee gestopt zijn.
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    heren, laten we even 1 ding voor ogen houden, op het modelbouwforum heeft NIEMAND een postverbod of een verbod om iets te vragen.

    iedereen met alle vragen is welkom.

    WEL is het zo dat de heren die aankomen met links, dit PUUR doen om de vraagsteller te helpen in zijn probleem.
    weest daar gewoon dankbaar voor en kijk als optie ook eens rond op de sites van de clubs.
    er staat veel informatie voor beginners op de diverse sites.

    ook draadjes die gesloten worden worden enkel gesloten als er al een ton van info over op het forum staat, dit is puur om totale versplintering van de info te voorkomen.

    gerard_NL
    moderatoream modelbouwforum.nl
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Berto:
    Dat is geen kwestie van naar een club of niet vind ik. Dat lijkt mij gewoon door een niet zo slimme model keuze voor zon situatie. Je eerste model moet taai zijn, en niet na 1 klappertje al aan duizend gruzels liggen. Dan moet je dus ook niet naar zon kalmato of decathlon pakken, maar naar een spacescooter of easystar.

    En brandstof wildvliegen vind zelfs ik een slecht idee.. Soms is et zelfs zo erg, dat iemand zijn compleet uitgebouwde splinternieuwe kalmato in de verkoop moet doen, omdat geen enkele club em moet! Die is nu inmiddels vanplan om samen met mij te gaan leren vliegen met een space scooter.

    Gerard NL:
    Ik vind het eigenlijk wel een heel makkelijke uitweg.. "Vraag et daar maar..". Dat kun je gerust zeggen tegen zon nieuweling, want mischien heeft hij daar nog niet aan gedacht, maar dan zou ik het wel mooi vinden als beginner om er een beetje info bij te krijgen dat daadwerkelijk mijn vraag beantwoord, zodat ik 2 kanten op zou kunnen.

    Ik weet namenlijk nog goed, toen ik beginner was had ik ook veel vragen, maar in een club was ik toen totaal niet geintereseerd. En dat werkte uiteindelijk n beetje frustrerend om steeds weer aan te moeten horen dat ik bij een club moest gaan ipv. een antwoord te krijgen (Niet alleen dit forum overgens).
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Freakazoid,
    Leg dat maar eens uit naar een beginner die naar een modelbouwzaak gaat en naar buitenloopt met een Charter o.i.d. niet iedere beginner neemt een crashbestendig model als eerste modelvliegtuig.

    En geloof me dit gebeurt omdat er nog steeds ook zaken zijn die alleen maar verkopen ipv ook service verlenen (die hebben nog steeds niet door dat een goede service hun meer oplevert dan alleen een kist verkopen aan de nieuweling die na de crash nooit meer terug komt)

    En ik moet je zeggen dat ik nieuwe leerlingen op het veld als beginnerskist een Charter o.i.d. aanraadt zolang het maar onder begeleiding en op een club gebeurt is er hier niets mis mee.

    Kan zijn, maar hoe denkt een beginner hierover die nog nergens wat van af weet?

    Wat betreft de clubs die totaal niet geinteresseerd zijn dat is dan een zeer slechte zaak en getuigd van egotrippende modelvliegers.

    Maar bij ons op de club is iedere nieuweling welkom en wordt met raad en daad aan zijn zijde gestaan en mag zelfs om hem echt te overtuigen dat modelvliegen leuk is aan de kabel met 1 van onze modellen vliegen (meestal dus de Decathlon).
     
  9. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Iemand die al in zon valkuil gelopen is, daar kun je niks anders mee dan naar een club inderdaad, maar als je dr daarna achter komt dat alle clubs in je buurt vol zitten/geen instructeurs meer vij hebben/je motor niet leuk vinden, wat moet je dan? Daarmee worden dus veel mensen naar het wildvliegen gedreven, en heb je dus niks aan club advies. Kijk maar naar dat complete kalmato setje in de tekoop sectie. Die jongen kon nergens terecht met zn mooie spullen, en heeft nu dus maar gekozen voor electro wildvliegen. Ikzelf ben ook in het begin naar clubs gaan kijken, maar brandstof zinde mij niet (Ik houd niet van vieze handjes). Dat was bij een paar clubs zon schokkende mededeling, dat ze me met mijn electro smaak meteen weer buiten zwaaide... "Kom maar terug met een 4takt charter" ... :mad:

    Daarmee zeg ik dus, clubs zijn niet altijd het almachtige antwoord. Er doen zich maar zat situaties voor dat je gewoon niet anders kunt dan je eigen boontjes doppen. En dan zit je niet te wachten op de zoveelste "ga naar een club".

    En wat een beginner denkt die nog nergens vanaf weet? Daarvoor komen ze naar et forum, om daar achter te komen. Als ze horen dat je met zon chartertje geen kant op kunt als wildvlieger, en dat je beter een electro buikschuivertje kunt nemen, dan is het aan hun om dat advies te nemen, of hun eigen zin in de hobby omzeep te helpen door toch gewoon zon charter in de prak te duwen.

    En clubs zoals de jouwe zijn schijnbaar een beetje zeldzaam in sommige streken..
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Het beste eerste advies aan een beginner is idd ga naar de plaatselijke club en praat daar met de instructeurs over wat je precies wil. Wij kunnen hier wel adviseren en je aanraden welk model, maar als men daarmee op die club niet overweg kan doordat het bijvoorbeeld een elctroclub is dan heb je al gelijk een probleem. Wel kunnen we aan de hand van de gegevens van de club de mensen verder adviseren welk model en welke andere spullen ze nodig hebben.

    Het zelf proberen te leren vliegen in een weilandje loopt voor ruim 90% van de beginners verkeerd af en is dan een grote teleustelling. Dit soort mensen gaat dan steeds dat domme verhaal uitbrengen dat modelvliegen niets is, zonder erbij te vertellen dat hoij misschien helemaal geen aanleg had hiervoor. Daarnaast heb je dan ook nog dat verzekerings verhaal voor als er ooit iets echt mis gaat en dan bedoel ik schade aan derden. Zodra de meeste verzekeringen er achter komen dat je zomaar ergens in een weiland bent gaan proberen en dat het daar fout ging zullen ze de aangerichte schade niet betalen en mag je dat uit eigen zak doen.

    En schade kunnen alle modellen aanrichten.

    Dit is ooit eens gebeurd tijdens een jetmeeting
    Gat in het trafohuisje
    [​IMG]
    en het model dat door de betonnen wand heen ging.
    [​IMG]
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat is dan wel weer niet het modelletje waar de beginner mee de zaak uitloopt :D
    en als ie er al mee naarbuiten loopt vliegt ie nooit lang genoeg om hem in zo'n huisje te boren :wink:
     
  12. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    gerard zeg nooit nooit.

    maar het zou wel raar zijn als het gebeurd.

    sven ik ben het met je eens dat clubs niet al wetend zijn en soms zelfs dom weg stom doen door beginners eigenlijk weg te jagen in plaats van vriendelijk ontvangen.
    dit probleem zit hem meestal bij de leden die hun mening voor opstellen.
    besturen vinden meestal een andere benadering beter.
    zo zijn er brandstof vliegende leden op clubs die geen elektro vliegers willen heben en het zelfde ook omgekeerd.
    ook het zelfde met vliegtuig vliegers die geen heli's willen.
    omgekeerd kom ik ze wijnig(tot nu toe totaal niet) tegen.
    dus als je beginner bent vinden die leden vaak dat jij je maar moet aanpassen naar hun wensen.
    dus je moet dan model zo en zo kopen.
    dat moet of brandstof zijn als je te maken hebt met een brandstof fanatieker of elektro zijn als je te maken hebt met een elektro fanatieker.
    later als je dan bijvoorbeeld dat gedaan hebt kom je er achter dat het helemaal geen club regel is maar dat het lid waar jij mee sprak er zelf even zo over heen gepraat heeft.
    winkels heben trouwens ook die manier van werken vaak.
     
  13. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vind dat je een club moet kiezen aan de hand van wat je zelf wil, en niet andersom. :p Als je electro leuk vind, ga je toch niet gedwongen met brandstof klooien? Ik zou dan gewoon n andere club zoeken.

    En zon pirahna zie ik ook niet zo gauw gebeuren. :lol: Wel heftig dat dat ding door een dikke grindtegel heen gaat trouwens. Zoveel kracht had ik niet verwacht. Maar dat zie ik een multiplex schuimpje nog niet doen hoor. ;)

    En ik weet wel waarom veel beginners niks met clubs temaken willen hebben. Veel clubs zitten vast aan de KNVvL, en een beginnende puber ziet die dikke 120 euro per jaar niet echt zitten, dus gaat ie maar bij boer teun klooien. Zo ben ik eraan begonnen. :oops:

    Bovendien kun je best leren vliegen zonder club. Ook op et veldje van boer teun kun je goede hulp zoeken. Op die manier kun je het natuurlijk ook aanpakken. Kijken waar de betreffende electrobeginner woont, en dan gewoon eventueel meenemen voor een potje wildvliegen onder toezicht, zodat je et een beetje in goede banen kunt leiden. Zo kan diegene toch eens proeven van het vliegen, en daarna nog altijd beslissen om op een club te gaan of ermee te stoppen.

    Zo ben ik nu met iemand bezig die gewoon nergens met zijn nieuwe brandstof model terecht kon. De enige club waar hij heen kan, neemt alleen mensen aan die zelf al een beetje kunnen vliegen. Ik hoop hem aant eind van de lente zover te krijgen dat hij zelf kan vliegen met zn nieuwe spacescooter, en dan kunnen we samen naar die club toe. ;)

    Marco: De gene die me wegstuurde met mijn electro voorkeur, was de club eigenaar!
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Code:
    een potje wildvliegen onder toezicht
    Je mening draait al aardig bij, de laatste tijd, he? :wink:
    Jij wordt ook nog lid van de KNVvL. Wedden?

    Tuurlijk is het niet onmogelijk zelf te leren vliegen. Hiervan zijn vele voorbeelden op het forum aanwezig.
    Vaak is het wel de voordeligste, snelste, veilgste en gezelligste methode via een club.
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    sven club eigenaaren ken ik niet wel club bestuurs voorzitters en bestuurs leden.
    en als jij het dus hebt over een voorzitter dan vind ik die voorzitter zeer bekrompen in zijn denken
    als het de persoon is die ooit de club heeft gestart en zich daarom eigenaar noemt dan vind ik die ook zeer bekrompen en denkende dat die zich elite voelt.
    gelukig is nederland niet vol van zulke mensen.
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Toch voelen sommige mensen zich (als voorzitter) de baas van een vereniging, terwijl hun functie "slechts" het voorzitten (leiden/coördineren) van de vergaderingen is.
    Al diverse voorbeelden meegemaakt in diverse verenigingen, en als regel zijn dat niet de beste voorzitters.
    Maar ja, het zal wel in onze genen zitten. :|

    Hell... ik ben weer :offtopic:
    :wink:
     
  17. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Het komt inderdaad regelmatig voor dat mensen niet welkom zijn bij een club...
    "Wildvliegen" is zowel in de oude als nieuwe wetgeving onder voorwaarden toegestaan, ik zie dan ook niet in waarom een verzekering dan niet zou uitbetalen?
     
  18. myshadow

    myshadow

    Lid geworden:
    15 nov 2005
    Berichten:
    307
    Op het moment als je niet aan de voorwaarden voldoet.
    Een van de voorwaarden die niet bij die voorwaarden staat maar wel van invloed is.
    Is de minimale afstand die je in acht moet nement t.o.v. van een modelvliegterrein.
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    beste myshadow

    ik heb net de hele regeling model-vliegen leidraad voor verzekeringen nog eens na gekeken.
    daar staat niets maar dan ook niets over een seperatie afstand tussen model-vliegvelden.
    dat de knvvl zo'n seperatie afstand hanteerd is mogelijk.
    maar voor de verzekeringen is zo'n regel die niet in de wet staat niet van toepassing.
    wel is echter zo dat als men op een club vliegt en men een ander club lid schade toebrengt materiaal of lichamelijk de verzekering kan zeggen dat men dit risico zelf heeft aanvaard.
    dit zelfde geld op meetings en wedstrijden.
    omdat men bewust met meer mensen op een plek vliegt en dus er meer risico ontstaat.
    dit heb ik uit eigenbelang laten na kijken door mijn tussen persoon.
    dus in wezen kan men spreken van het feit dat mits er zich gehouden word aan de regels van de wet dat men toestemming heeft van de grond eigenaar en men constant zicht heeft op het model.
    dat men gedekt is door de verzekering.
    maar dat als men zich op een club veld waagt dat wel eens niet zo kan zijn.
    natuurlijk zouden de clubs dit liever anders zien en meestal werkt een verzekering ook wel mee.
    maar wet technies kunnen ze er mee weg komen
     
  20. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Mijn reaktie was er dan ook op gericht om duidelijk te maken dat Theo's suggestie dat je met wildvliegen niet een beroep kan doen op je verzekering niet juist is zolang je dit binnen de voorwaarden gesteld in de wet doet....

    Los van verzekeringskwesties en wettelijke voorwaarden waar wel en niet te vliegen is modelvliegen gewoon een kwestie van gezond verstand of je dit nu bij een club, in een weiland of op een indoormeeting doet....
    Binnen de bebouwde kom met je Easystar of een andere parkflyer boven een paar voetbalvelden is mijns inziens heel verantwoord zolang je weet dat je een goede controle hebt over je model en rekening houdt met de wind en omstanders....
     

Deel Deze Pagina