[postverbod] Beginners willen echt advies

Discussie in 'Beginners' gestart door Leon B, 26 feb 2006.

  1. myshadow

    myshadow

    Lid geworden:
    15 nov 2005
    Berichten:
    307
    Dag Marco,

    Ik ga me hier niet bezighouden met een wellus nietus discussie, je moet het gewoon een keer ervaren.
    Dat is dan de beste leermeester.

    Fantastisch,
    Vertel je dan ook tegen de grondeigenaar dat mocht je eigen verzekering toegebrachte schade aan derden niet willen vergoeden.
    Dat deze schade op de grond eigenaar/ terreinbeheerder verhaald gaat worden?

    Of je bent zeker van je zaak of je bent het niet.

    De beste locatie om in het wild te vliegen is op het terrein van een club.
    Als je vette pech hebt en je eigen verzekering keert niet uit. Dan is de terrein beheerder de eerst aangesproken persoon.
    Modelvliegclubs hebben zich voor dit soort fratsen ingedekt een grondeigenaar (boer) niet.
     
  2. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik vlieg op een aardig onderhouden evenementen veld buiten de stad, ruim uit de buurt van clubs (Op de kaart een radius getekend en pas bij 9km kwam de ring op een club), en met toestemming van de boer die een kleine kilometer verderop woont. Als mijn vliegtuig onbestuurbaar wordt, is dat ook et enige erf waar die terecht kan komen, en zelfs dan moettie nog net op iets breekbaars stuiten.

    Tenzij die ouwe omgekiepte badkuip waar ik altijd op zit natuurlijk een peperduur kunstwerk is, dan ben ik fout bezig. :lol: Maar ik vlieg liever in de buurt van een boerderijtje dan in de buurt van een rij peperdure vliegtuigen en een flinke mensenmassa. ;) Als ik iemand blind vlieg ben ik verder van huis dan dat ik de grasmaaier van een boertje een krasje bezorg (de kans dat ik de maaier raak is nog VEEL kleiner ook). Die boer is overgens een goeie klant in onze winkel, dus ALS er iets gebeurd, dan komt dat wel goed.

    Mijn polis dekt overgens modellen tot 20 kilo, maar verder dan 1 a 2kg zal ik toch nooit gaan.

    Maargoed, gaan we nu niet weer n beetje offtopic? :p
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Mits je voldoet aan de eisen zoals gesteld in artikel 2 van de ministeriƫle "Regeling Modelvliegen" (van 2 december 2005) ......

    Wat er in het kort op neer komt ....
    • Dat "wildvliegen" door deze regeling niet expliciet verboden wordt
      plaatselijke verordeningen (de z.g.n. APV's) kunnen dit echter wel verbieden !! ...[list:9220248df5]Dit mag als je in "G" klasse luchtruim vliegt (met uitzondering van ... zie de regelgeving )
      Dit mag als je er alles aan doet om ongelukken te voorkomen ...
      (wat zelf leren vliegen op een veldje uiterst discutabel maakt !)
    [/list:u:9220248df5]

    Overtreed je zo de wet, dan wens ik je sterkte bij je schadeclaims ....
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Die regeltjes kende ik al, daarom overtreed ik dus niet de wet.

    Roosendaal heeft al 2 clubs rond de stad toegelaten dus een gemeentelijk verbod lijkt me stug, et luchtruim is niet dat rond een militaire instantie of een vliegveld, ik doe er alles aan om ongelukken te voorkomen door op een veld te gaan staan waar ik alleen anderhalve boom kan raken, en LEREN vliegen doe ik allang niet meer, mijn parkflyers heb ik al prima onder controle.

    mmmmkay? ;)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Om weer effe ontopic te geraken......

     
  6. Leon B

    Leon B Guest

    Fijn dat we weer ontopic komen, zoals je ook al in deze topic ziet zijn het vooral de echte insiders die de discussie richting regelgeving, verzekering en degelijke laten gaan, maar nog steeds hebben beginners hier weinig aan in losse topics..

    Natuurlijk moet er ergens een overzicht zijn, fijn als er mensen,zoals bijvoorbeeld Ron, zijn die je kunnen aangeven waar de clubs zijn, waar de expertise zit, maar waarom moet dat in elke topic?

    Zodra een beginner iets wil weten over een bepaald model of vliegtechniek dan volgt er steeds weer z'n reatie van: "op de club weten ze het".

    Elke topic weer, steeds wanneer iemand met een vraag komt dan vind ik dat interessant en van de antwoorden probeer ik wat kennis op te doen, maar het is onderhand niet leuk meer om te lezen iedere keer dat zelfde verhaal. Echt advies dat wil ik lezen.

    Als iemand vraagt waar clubs zijn waar hij zich bij kan aansluiten, of hoe hij moeten beginnnen met modelvliegen dan vind ik het gepast.

    Een postverbod is natuurlijk wat overdreven, maar ik probeer aan te geven waar het probleem zit, hopende dat dit door het te bespreken minder wordt.
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Roosendaal (NB), de stad zelf ligt nog volledig in "C" klasse luchtruim ... (CTR Woensdrecht) en daar mag je dus zonder toestemming (overeenkomst met de luchtvaart instanties) NIET vliegen .... en direct aangrenzend ligt vliegveld Seppe ..... ook 3 km rond dat gebied moet je toestemming hebben .... het dichtstbijzijnde volledig "G" klasse luchtruim is rond Axel in Zeeuws Vlaanderen, en hier zou je (als de locale regels het niet verbeden) mogen "wildvliegen". zie deze kaart .....
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    leon b
    goed advies is wel te verkrijgen op dit forum.
    je moet aleen als je een technies speciaale vraag steld net hopen dat iemand die weet hoe dit alles werkt op het draatje reageerd en dat die zin heeft om het te vertellen.
    soms kan het zo een langdradig antwoord worden dat die persoon er geen zin in heeft. dus zetten ze er neer ga naar een club. daar kunnen ze je het totaal uit leggen.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou zeggen, aangezien je nog niet zo lang hier bent, loop eens door mijn posts. Hoe je bij dat 'expert' komt is me niet duidelijk, ik geef antwoorden en laat me nergens op voor staan. Wel heb ik over een aantal dingen een uitgesproken mening: leren vliegen en veiligheid. Misschien iets dat je vanzelf krijgt als je modelvliegevenementen organiseert:
    http://home.hetnet.nl/~ronvans/
    Of als je 'eigenaar bent van twee elektro vliegen gerelateerde discussiegroepen:
    www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax
    www.yahoogroups.com/group/D-calc

    Ik post de 'clubs' link bij iedereen waarvan ik het idee heb dat het een beginner is, ongeacht de vraag, omdat ik van mening ben dat dat de beste manier is. Verder, voor elementaire beginnersvragen kun je naar mijn idee alleen maar verwijzen naar een FAQ of naar een club, anders type je je hier je vingers blauw. Je moet horen, zien, ruiken en voelen, dat kan niet op een forum. Uiteraard krijg je op een club ook verschillende meningen. En als mensen specifieke vragen hebben die ik kan beantwoorden, beantwoord ik ze ook. Als het vragen zijn met 'clubafhankelijke' antwoorden, antwoord ik niet (welke zender, welke motor, welk beginnerstoestel ...) of in algemene termen. Het is wel een goed idee om bij mijn 'club' bericht te vertellen waarom ik die link plaats, doe ik inderdaad niet altijd, kort van stof. www.google.nl eens op "ron van sommeren" en je zult zien waarom ...

    Is verwijzen naar een club fout, is het slechte, onjuiste informatie die direct gevaarlijke situaties op kan leveren? Dat is namelijk de enige reden die ik kan verzinnen om een post te verwijderen/veranderen door een moderator. Vragen om een postverbod is natuurlijk onzinnig, dat komt bijna neer op een vraagverbod.Gerard heeft er in een andere discussie al eerder opgewezen, er zullen altijd beginners bij komen dus er zullen altijd dezelfde vragen zijn en daarmee ook dezelfde antwoorden en adviezen.

    Dat valt wel mee, tot 1991 heb ik heli gevlogen, met een verbrandingsmotor, daarna helemaal niets meer, ook geen elektro.

    Als het maar met ervaren hulp is, om de beginner sneller, makkelijker en goedkoper aan het vliegen te krijgen. Aangezien ik geen lijst heb van vliegers in Nederland, kan ik alleen maar verwijzen naar clubs.

    Leon, eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je deze discussie hebt kunnen starten nadat het volgende je is overkomen (ook al was er sprake van een fabrikagefout), dit was je met ervaren hulp niet overkomen:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=302569
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik had al zo iets begrepen, maar wat is je motivatie om je toch zo actief bezig te blijven houden op dit gebied?
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zo kan ik er nog een beetje bijblijven, vind het gewoon leuk.
     
  12. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    ron in dit geval ben ik het 100% met je eens

    leon b
    jij moet toch ook het verstand hebben dat dit elke keer weer fout gaat zonder hulp.

    hoe haal jij het trouwens in je hoofd om onderaan je bericht in je ene topic neer te zetten dat ron niets mag zeggen.
     
  13. Leon B

    Leon B Guest

    Omdat ik toen ook het wel bekende advies zag aan komen... , maar dit was toen meer als komische noot bedoeld. Iets dat nu wat anders overkomt.

    Wederom weer veel commotie, ik vraag mij af of mijn punt wel naar voren komt op deze manier.

    Hoe ik bij het 'expert' kom, iemand met bijna 5000 posts (voor 3000 geldt wat mij betreft hetzelfde) en onderscheidingen op het forum komt op mij over als een 'expert', ik mag toch aan nemen dat dit niet allemaal post zijn die over het weer gaan.. (of links naar clubs). Ook als je daarnaast nog een website hebt, met diverse modellen hebt gevlogen e.d. dan weet je er toch wel een hoop van neem ik aan.

    Dus over de staat van dienst van dergelijke personen op het forum daar twijfel ik niet over, ere wie ere toekomt. Respect binnen het vak(hobby)gebied.

    Feit blijft... ik klik 3 topics aan in het beginners forum. 3x hetzelfde verhaal.. En als ik er meer aan klik dan nog vaker.. Daar gaat mijn punt over.

    En over mijn topics en reacties waaruit blijkt dat ik hulp nodig heb: Ja, ik ben een beginnner, ja ik weet er weinig van. Ik heb een aantal problemen gehad, acculader, de stuurrichting, doorgefikte regelaar en zelfs gebroken vleugel midden in de vlucht. Maar daarbij is niemand in gevaar geweest. Voorlopig vlieg ik niet, ben ik niet actief, maar ik lees wel op het forum om meer dingen te weten te komen en hiervan wijzer te worden.[/quote]
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb erg getwijfeld over de toon van die opmerking, gelukkig niet mijn eerste, door de huidige discussie gekleurde, indruk gevolgd. In het vervolg rijkelijk gebruik maken van emiticons, een ;) in het onderhavige geval. Ironie, sarcasme etc. is moeilijk tussen mensen die elkaar niet persoonlijk kennen, en al helemaal als dat in geschreven vorm gebeurt.

    Om even aan te geven dat ik niet te beroerd of te gemakzuchtig ben om antwoorden te geven, "Ron van Sommeren", onder "acknowledgements":
    http://www.gobrushless.com/GBx_Tutorial_v1.pdf

    En bijna onderaan de pagina:
    http://www.powerditto.de/croco9.html

    Ik ben dus geen expert op motorgebied, hoewel ik opgeleid ben als elektrotechneut, maar weet wel waar informatie te vinden is, een soort archivaris/bibliothecaris :)

    Behalve naar vliegclubs verwijs ik beginnende (elektro)vliegers bijna altijd naar de diverse elektro fly-ins in den lande ook al vraagt deze er niet naar:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27467

    Ook op www.rcgroups.com zul je vaak vaak vier posts van mij zien, ad nauseam ;) ook al wordt er door een beginner in motorenbouw een specifieke vraag gesteld.
    1. Do-it-yourself motor homepages, manuals/tutorials, checks and tests in the first message of this motor builders tips and tricks thread. The checks and tests may save you from frying your controller or motor. Thread is active, bookmark it for future refence and subscribe to it:
      http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
    2. Whether you use star or delta makes no difference, you can get exactly the same motor (Kv, Kt, Io, Ri) with both configurations: 17 winds in delta/triange is the same as 10 winds in star/wye (factor 1.7 = v3 ). (Wire diameter has to be changed accordingly of course)
      However, delta is a closed circuit all by itself, differences between the wound phases (#winds, wire-length or -diameter) may lead to differences in the voltages induced in the coils/phases. Useless circular currents will flow through the delta circuit, which leads to higher temperature and lower efficiency.
      Therefore: star/wye.
    3. Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a higher power/weight ratio.
      An example:
      Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power.
    4. For winding wire, go to your local friendly motor/transformer rewinder/refurbisher or repair shop. Excellent quality, all gauges, penny stuff, you'll probably get it for free if you bring your motor along. They love it when they can handle a motor without the need for a crane :D And maybe let them have a spin with your plane once you finished your motor? You know, in case you need wire again for your next motor ;)
     
  15. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    Bij ons in ede heb je 2 verenigingen de ELC en de VZG de ELC heeft een clubgebouw met bouwzaal en de VZG vliegen alleen op de heide vaak worden mensen eerst lid van de VZG en komen met hun vliegtuig naar de hei deze worden dan door de geen die hem gaat invliegen volledig geinspecteerd en 9 van de 10x blijkt dan weer dat er een hoop niet correct is en worden doorverwezen naar de ELC het voordeel van eenclub vind ik:
    - de vliegtuigen worden geinspecteerd
    - men heeft een verzekering
    - men leert niet alleen vliegen maar ook veilig vliegen
    - men koopt niet meteen een vliegtuig maar men wordt ook op goedkopere alternatieven verwezen
    - men krijgt een duidelijke uitleg
    - mocht men wat kapot vliegen is het vaak nog mogelijkheden om het te repareren
    - zit je met een probleem zijn er een hoop mensen met ervaring welke ook vaak de problemen kunnen oplossen

    Tevens hebben wij zins kort een aantal modelvliegtuigen ter beschikking waarmee er via een standaart procedure en standaart leraren wordt gelest
    de vliegtuigen zijn :
    Een elektro vliegtuig
    Een Taxi
    een rolroer trainer
    een zwever (metric)
    bij ons wordt er tevens gekeken naar de interesse van de geen die wil gaan vliegen en wordt hiervan alle voor en nadelen verteld
    Ik zit nu al ruim 11 jaar bij deze vereniging en ben er vanuit de wieg mee opgegroeid

    Met Vriendelijke Groet
    Dennis
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dennis, Leon bestrijdt niet dat clubs de beste start zijn, hij is het er niet mee eens dat zo vaak gepost wordt over clubs.

    Mooi dat jullie clubtoestellen ter beschikking hebben :)
     
  17. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Weer effe een bom in et kippenhok gooien. ;)
    - De ARFjes van tegenwoordig zitten zo degenlijk in elkaar, daar kan iedereen mee uit de voeten. Als je bijvoorbeeld een multiplex schuimpje niet zelfstandig voor elkaar krijgt, dan mankeer je toch iets hoor. :p
    - Heb ik nu ook.
    - Veilig vliegen staat gelijk aan gezond verstand. Gewoon nadenken bij wat je doet en er is niks aan de hand. Je gaat toch ook niet bij n club als je een kettingzaag koopt? ;)
    - Et jonge volk van tegenwoordig gaan eerst een beetje op internet zoeken voor ze dr aan beginnen. En dan kom je vrijwel automatisch hier terecht. Dan krijgen ze dus weer et advies om een club op te zoeken, of soms nog wel eens een fatsoenlijk antwoord zoals bijvoorbeeld een EZstar kopen. Dat laatste ziet leon denk ik liever wat vaker gebeuren.
    - Ja er is echt een genie nodig om in een tube UHU por te knijpen. :lol:
    - Waar zit je nu naar te kijken? Een hele mensenmassa met verstand van modelbouw, allemaal in je schermpje.

    Zo. Niet persoonlijk bedoeld ofzo hoor, maar zo denk ik dr over. ;)
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Helaas zie je dit toch wel fout. Tussen de veel posters zitten mensen die nog geen jaar of maximaal 2 jaar bezig zijn met de modelvliegsport. Sommigen hebben nog maar met 1 model gevlogen en weten van de mogelijke vliegeigenschappen van andere modellen helemaal niets af. Desondanks kunnen ze wel een behoorlijk grote theoretische kennis hebben opgedaan via dit forum en de club.

    @ freak,

    -Ja met die ARF schuimpjes heb ik al mensen zien knoeien met bouwen. Kijk maar eens hoeveel mensen hier een easystar hebben die niet rechtdoor wil...................................
    -ik ben benieuwd in hoeverre die verzekering probeert eronderuit te komen als je ze ooit nodig hebt.
    -Tja, dat gezonde verstand ontbreekt soms bij zeer velen. Kijk maar eens hoevelen zich al met een kettingzaag in hand of been gezaagd hebben. Daar zit trouwens een uitgebreide instructie bij voor veilig gebruik. Bij sommige modelvliegtuigen zit dit er ook bij, maar dan alleen in het Engels voor de Amerikaanse markt.
    -Dan kunnen we toch nog adviseren om naar die club te gaan, een advies volg je op of laat je langs je heen gaan, alleen een gewaarschuwd mens telt voor 2.
    - die UHU por komt ook wel regelmatig vanzelf uit de tube.
    -sommige met gezond verstand want die luisteren naar de oude garde en anderen zijn net zo eigenwijs als alle modelvliegers, en gooien goede raad heel ver weg. Waarom toch steeds zelf proberen dat wiel uit te vinden.............................................??????????????????????????
     
  19. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Heheh, je hebt helemaal gelijk, Theo. :p Maar met een beetje lezen op dit forum, kun je alle problemen oplossen. Hoe je zon EZ* recht moet krijgen heb ik bijvoorbeeld hier al eens gelezen.

    En als ik iets beschadig met mijn vliegtuig, dan kom ik daar wel mee weg. Ik heb al gekkere toestanden opgegeven aan de verzekering. :p

    En wie kan er tegenwoordig met al dat MSN geweld nou nog geen engels? Dat soort mensen begint in dit explosief groeiende internet tijdperk erg zeldsaam te worden denk ik. ;)

    Enne, niet knijpen met de dop erop dan he. ;)

    Mensen van de oude garde zijn ook niet altijd een bron van wijsheid hoor. :p Ik noem maar wat, volgens sommige wordt et helemaal niks, als je niet met een 4takt charter begint. Door die opmerking ben ik zelfstandig gaan wildvliegen (ik heb het geluk gehad dat ik dat met mijn gamer vingers zo onder de knie had).
     
  20. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    nou om een lang verhaal kort te maken :wink: de een vind dit de ander dat voor sommige mensen is het beter om naar eenvliegclub te gaan en voor sommige met he juiste gevoel niet (als men even niet op de regels let :wink: ) maar over het algemeen wat ik zelf heb gehoord/meegemaakt komt er dan vaak niks van terecht en vor de geen die het wel is gelukt ......netjes maar ja...... toch vraag ik me af als veel mensen het gevaar van modelvliegen zien (mocht je het wild doen of maar zo even mee beginnen zonder dat alles goed is nagkeken) en o ja ik ken ook mensen van de oude garden maar bij ons staat iedereen open voor wie wat wild...... maar eigenlijk is dit best off topic :wink: maar ja ik denk dat er gewoon weg geantwoord moet worden op de vraag maar wel vooral als het een beginner is tevens op de gevaren/moeilijkheden van modelvliegen wordt verwezen tevens om door te kunnen bouwen en men niet altijd bij een club constant terecht kan ik heb het voordeel van een grote bouwzolder en een vader die al ruim 35jaar aan modelvliegen doet dus vragen zijn voor mij meestal over de nieuwste technologien; al hebben we daar meestal ook wel mensen voor op de vereniging (die ik soms gewoon tegen elkaar uithoor :wink: )

    Met Vriendelijke groet Dennis
     

Deel Deze Pagina