Potmeter zender stuk

Ik ben een beginner wat betreft helicopter model vliegen. Om te starten heb ik ooit eens een keer een kant en klaare set bij de conrad gekocht. Een Reely Lama 5.1 die toen in de aanbieding was.

Begin het steeds meer onder de knie te krijgen tot hij raar begin te doen. bij het starten varieerde het toerental nog al eens behoorlijk zo erg dat er niet mee te vliegen is. Dit was voor al erg als je met de zender schudde.

Na een beetje zoek werk ben ik er achter gekomen dat de potmeter voor de hoogte niet goed meer werk. Weerstand is niet meer mooi gelijk over het regel bereik. Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe potmeter om de huidige te vervangen. Allen kan ik deze nergens vinden.

Potermeter ziet er zo uit.
Potmeter.JPG

Gegevens die ik heb is dat hij een waarde heeft van 1k2 en staat nog de tekst B502 op. Ik kan uiteraard wel een potmeter vinden met de waarde 1k2 allen hebben die ander afmetingen wat het in bouwen niet makkelijker maakt.

Iemand een idee waar ik zo iets kan vinden?

Een beetje electronica zaak heeft allerlei smaakjes potmeters liggen. Deze ziet er niet echt bijzonder uit. Heb dergelijke potmeters ook weleens gebruikt in een zelfbouw voeding.
Conrad moet zoiets ook wel hebben. Wat zijn de maten die je zoekt?

Edit ooh. btw. Mocht je nu wel een fysiek passende potmeter vinden, maar met een afwijkende hogere (niet lager) weerstandswaarde, dan kun je ook altijd een truucje uithalen. Jou potmeter heeft een weerstand van 1200 ohm. Kan je er eentje vinden van 10k, dan kun je daaraan (parallel) nog een 1500 ohm weerstandje solderen. Dan kom je toch in de buurt van de 1k2 (1k3). Het zal niet super precies hoeven. Zo wel, dan iets nauwkeuriger door rekenen. Zoals bijvoorbeeld een 5600 en 1800 ohm parallel aan die 10k potmeter. (1k19)

Laatst bewerkt:
1K2, weet je dat zeker?
B502 betekent voor zover ik weet:
B = lineaire potmeter
502 = 5000 = 5K

Laatst bewerkt: