Potverdrie, typhoon 15/10 niet geschikt voor duwprop

Koop ik een typhoon 15/10 voor in een Muliplex Easystar, merk ik dat als je tegen de as duwt het huis gewoon met as en al uit de stator komt waardoor je deze motor niet in een duw-uitvoering kan gebruiken.

is het niet mogelijk iets vast te lijmen?
of anders een klein groefje in het asje doen en dat ergenst aan vast zetten

mvg xander

Normaal gezien is die geen probleem. Eens de motor draait wordt de rotor er toch opgehouden door het magnetisch veld, en zal de rotor maar een klein beetje naar voor geduwd worden.

anders gewoon een stelring op de as...

of de as doorschuiven, motor omdraaien en de prop op de rotor zelf monteren.

Niels

Niels, bedankt voor het meedenken.

niels polfliet zei:
Normaal gezien is die geen probleem. Eens de motor draait wordt de rotor er toch opgehouden door het magnetisch veld, en zal de rotor maar een klein beetje naar voor geduwd worden.
Hier hoop ik dan maar op. Zal eens testen.

niels polfliet zei:
anders gewoon een stelring op de as...
Ik betwijfel of dat werkt, op deze wordt dan steeds gedrukt en gaat vast behoorlijk slijten.

niels polfliet zei:
of de as doorschuiven, motor omdraaien en de prop op de rotor zelf monteren.
Durf ik eigenlijk niet te proberen, hij lijkt echt vastgefelsd/geklemd te zitten, als daar straks beweging in zit is dat het begin van het eind want dan begint het huis te slingeren.

In ieder geval bedankt. Maar hopen dat het veld het huis 'opsluit'

Veel succes :wink: . Als je geen lage spoed prop met veel trekkracht neemt, moet het zeker lukken.

stelring,
De motor is toch kogelgelagerd? De stelring duwt toch gewoon tegen de lager, of zit die echt te diep misschien?

niels

niels polfliet zei:
Veel succes :wink: . Als je geen lage spoed prop met veel trekkracht neemt, moet het zeker lukken.
stelring,
De motor is toch kogelgelagerd? De stelring duwt toch gewoon tegen de lager, of zit die echt te diep misschien?

8*6, is toch een aardige hoeveelheid druk die er straks uitgeoefend wordt, 600 gr. schat ik

Lager zit inderdaad een mm of twee dieper dan de voorste rand van de vaste voorplaat.

Heb net getest maar het werkt echt niet. Vanaf 1/3 gas komt hij er al een halve cm uit. Nog meer gas en hij begint slecht te lopen.
Helaas, miskoop.

Hans,

eenzelfde probleem had ik ook met de Typhoon 6/20. Ik heb het op kunnen lossen door een klein busje op de as te zetten tussen de prop-meenemer en het lager. Werkt perfect.

Rik

Ha Rik,
Ik zie inderdaad de binnenste rand van het lagertje met de as meedraaien. Niels gaf al een tip in die richting van de ring , maar het zou inderdaad kunnen met een busje van 3,2mm binnen en 4mm buiten. Nu nog op zoek naar zoiets.
Vreemd dat de fabrikant niet aan deze dingen denkt en daar ook niets over schrijft, laat staan zoiets toevoegt.
In ieder geval bedankt.

Voordat ik met het busje kwam, heb ik het ook nog even geprobeerd met een veer van een pen... werkt ook nog vrij goed.

Rik

maak er eens een foto van hoe het zit ken er geen voorstelling bij maken
bij mij op de club vliegt max zuidendorp met een zelf ontworpen schaal dubbeldeker met duwprop ook met de 15/10 en die heeft er geen problemen mee .

jetpower zei:
bij mij op de club vliegt max zuidendorp met een zelf ontworpen schaal dubbeldeker met duwprop ook met de 15/10 en die heeft er geen problemen mee .
even met :google:
Typhon%20micro%206-20.JPG

Satoer zei:
jetpower zei:
even met :google:
Typhon%20micro%206-20.JPG
zie het al je moet de as er goed tegen aandrukken aan de zijde waar de aansluitdraden zitten ik heb hem bij mijn kieth rider racer met de achterplaat tegen het motor schot gemonteerdt en ik heb nul coma nul speling zal morgen wel een foto van die van mij maken ga nu slapen :sleepy:

Klopt maar je kan de as losmaken door de inbusboutjes los te draaien. Deze vind je door met het bijgevoegde inbussleuteltje in de 2 gaten van de klok te voelen. Als die boutjes los zijn kun je de as doorduwen naar de andere kant. Op die manier kun je de motor voor of achter een spant monteren. Ik zal straks enkele foto's van mijn motor plaatsen zodat je weet wat ik bedoel.

Ha Theo,
Bedankt voor deze tip, ik zie inderdaad nu pas dat dat asje los kan :oops:

Wel wilde ik de inbouw op deze manier toepassen.
afb11591.jpg

Ik heb daarom het gevoel dat die methode van dat busje nog steeds nodig is. Het lijkt er op dat beide lagertjes hetzelfde zijn en dat het dus ook mogelijk is om het lagertje aan de voorzijde de druk op te laten vangen. Wat denk jij daar van?

Waarom neit alles met locktite vastzetten? AS in lagers en lagers in huis. Doe ik met mijn cd-rom motoren ook.

Hans,
met het omdraaien van de as moet je ook de motor aan de andere kant van de motomount bevestigen. Dan heb je geen bus oid nodig.

Phoenix zei:
Hans,
met het omdraaien van de as moet je ook de motor aan de andere kant van de motomount bevestigen. Dan heb je geen bus oid nodig.

Dan steekt hij of veel verder naar achteren, of ik moet die houten plaat ergens midden in het oorspronkelijke motor-gat plaatsen.

Ik heb net zo'n busje gemaakt, zaoals eerder voorgesteld, van een messing pijpje 3 binnen 4 buiten opgeboord tot 3,2 mm binnen.
Heb proef gedraaid en het werkt perfect.

Back