Potverdrie, typhoon 15/10 niet geschikt voor duwprop

Het motorschot moet dan idd een stuk verder naar achter. In m'n airbull echter heb ik dezelfde motortjes gewoon in duwopstelling gezet zonder het asje om te draaien, de propmeenemer met zo weinig mogelijk speling tegen het motorhuis aan zetten. Enige wrijving tussen motorhuis en propmeenemer neem ik voor lief, over slijtage (vooral van het motorhuis) kan ik nog niet veel zeggen maar na +/- 7 vluchtjes is hier (nog) niets van te zien.

Groet,

Sorry, niet dezelfde motortjes, ik heb de 6/20 maar de constructie is hetzelfde.

Groet,

Tekst is off-topic, verwijderd. Hele bericht verwijderen lukte niet.

Hans,

Nu na wat meer vluchtjes moet ik zeggen dat het motorhuis toch wel erg slijt van de propmeenemer, zo erg dat ik nu echt iets anders moet verzinnen om te voorkomen dat het huis straks tot het lager is afgesleten. Ik begrijp dat jij het hebt opgelost met een messing busje, kan je inmiddels al wat zeggen over eventuele slijtage van het motorhuis?

Groet,

Geen, want er gaan geen draaiende delen langs elkaar. De bus drukt namelijk op de binnenring van het lager en deze draait mee met de bus en de motoras en de prop.

@hans
zou je voor de duidelijkheid een foto kunnen plaatsen (snap het nog niet :oops: ) , moet binnenkort ook z,n opstelling maken.
b.v. dank
Lex

mao zei:
@hans
zou je voor de duidelijkheid een foto kunnen plaatsen (snap het nog niet :oops: ) , moet binnenkort ook z,n opstelling maken.
b.v. dank
Lex
Vanavond ben ik pas in staat een foto te maken. Ik kan je overigens nu al bevestigen dat het nog steeds probleemloos funktioneert. Voor de duidelijkheid zonder foto: er zit een busje tussen de propmeenemer en het lager waardoor er in feite voorkomen wordt dat het draaiende huis inclusief as kan schuiven tov de montageplaat.

Kwestie van de handleiding lezen. Met een imbus sleutelje kan je het boutje losdraaien waarmee de as vast zit. Die er voorzichtig uitduwen en via het andere deel van de motor insteken. Vaste deel zit nu dus aan de andere kant en draaiende deel aan de prop kant. Dit is de simpelste oplossing voor een duwmotor.

Een andere mogelijkheid is heel simple een stukje alu buis wat net iets dikker is dan de as en precies tussen de prop opnemer en de voorste lager in past. Het alu buisje voorkomt dan dat de prop het bewegende (achterste) deel uitdrukt. Dat is de oplossing bij kleine Multiplex buitenlopertjes, kan bij de Typhoon motorjtes ook. Met deze oplossing moet er nog wel altijd een motorplaatje aan de kant van de prop komen, dus iets lastiger.

Hoi,
Ik heb een vraagje

(let even niet op type 5/3D of 6/3D, het gaat me om het plaatje)

Jullie hebben het hier toch over deze motor he?
micro3.jpg

Begrijp ik van dit model dat het deel met sticker hierbij ronddraait?

Ik heb deze namelijk:
micro2.jpg

micro1.jpg

Bij mij draait dus het hele voorste deel rond.

Kan ik ook met mijn motor een duwprop model maken door de as te draaien ??

Als de as los kan wel, een borstelloze motor maakt het niet uit welke kant hij op draait. Alleen om ervoor te zorgen dat de bel op zijn plaats blijft zit er een borging op de as die dan andersom gemonteerd dient te worden.

Beste Hans.

In het achter schild van de motor zitten 2 gaatjes daarin bevinden zich 2 inbus boutjes. Als je die losdraait moet je de as kunnen verplaatsen. dan kan je de motor andersom monteren.
Groeten Jan

Beste Hans.

In het achterschild van de motor zitten 2 gaatjes met daarin 2 inbus boutjes als je die losdraait kun je de as verplaatsen en de motor anderom montewren, dacht ik.
Groeten Jan

Typhoon Micro motortjes en sommige van de vergelijkbare motortjes van Graupner zijn juist gemaakt om zowel trek als duw up te stellen. Staat ook duidelijk in de handleiding. Met het inbussleuteltje het asje losmaken, uitdrukken, en van de andere kant er weer in en de inbusboutjes weer goed aandraaien. En dan inderdaad de motor met wat nu de achterplaat is vastzetten. Bij de EZ* heeft dat het voordeel dat de motor verder naar achteren komt. Zeker bij de Micro 15 is dat prettig omdat het een wat zwaardere lipo in de neus toestaat om de zaak weer goed te balanceren, dus langere vluchttijden.

Bij de kleine multiplex borsteloze motortjes moet je inderdaad je toevlucht nemen to een stukje aluminum of messing buis wat net over het asje past en precies tussen de lager en de propmemer past.

Back