Pou du Ciel

Discussie in 'Project models' gestart door Énke Blériot, 10 aug 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Al filosoferend in een ander topic kwamen we op het idee om een niet allerdaags model op te zetten...de Pou du Ciel..

Hier onder het verhaal hoe het balletje ging rollen:

2. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
  3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat is het helemaal Max!!
    ebenezer_flea_plan_a4.jpg

Ik zit aan 1 meter span te denken ( plank lengte) met een 1,5 diesel....beide vleugels met elastieken op/in de romp..Single channel...trimtabje aan de achterste vleugel.

bv plankromp 2 lagen 5 mm met 10x10 balkjes er tussen...das 20 mm dan is dat voldoende dikte voor de Rx en accu.

4. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Bij de Ebenezer Pou met 1 m spanwijdte: Voorvleugel=19 dm2, achtervleugel=12 dm2.

5. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ok heren, de basis is gelegd. De vleugel zijn van het Jedelsky type, een soort Benedek 6704E, geplet tot 7% om 'm te kunnen maken van één 10 mm balsa plaat en twee (schat ik) 2 mm platen. Ik heb géén idee of dat gaat werken, de echte Pou's hebben een S-slag profiel, maar dat heeft ook te maken met de manier waarop die in hoogte gestuurd worden, met een draaibare voorvleugel.

Graag advies over hoe nu verder, materialen en -diktes/diameters, plaatsing van de motor (cilinder opzij?). De struts zullen ook wel op een andere manier bevestigd moeten worden als bij de kleine, om niet te veel dikke staaldraad (scherp) te moeten buigen.

Ebenezer_Pou.jpg

6. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Zijtrek is 3 graden, kan dat gerealiseerd worden door de motor scheef tussen de motordragers te plaatsen? Anders moet ik iets met wiggen tussen de motordragers en de triplex plaatjes gaan verzinnen.

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    3 graden..das veel..we maken er 2 graden van en..ja ... ik bouw dat in de motordragers.
    De rechter afgeschuind 2 graden aan motorkant
    De linker mag je er onder 2 graden in zetten..de balk wordt dan als uitgangsmaat breder dan 10 mm ( ik zaag de dragers zelf) en maak ik in de vorm zodat het aansluit op de triplex plaat. deel wat voor de romp uit steekt net als de rechter aan buitenzijde een taps model geven

Flenzen zijn 42 mm dus de punt van de dragers zitten dan nog ruim buiten de flenzen....denk ik...

Buiten contour dragers vanaf de voorzijde van de romp taps tot op bv 2 mm uitlopend aan het einde van het triplex maantje..

Dus de linker drager krijgt een knik..zaag en schuur ik er in.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Flens lengte 34 mm...achterkant flens tot achterkant motor 3 mm.

Maak de triplex plaatjes maar 2 mm..dan wordt de tussenruimte tussen de dragers 24 mm..en ik schuin de binnenkant bovenaan wat af zodat het carter van 26 mm er tussen past....gaatjes zitten dicht naast het carter en zo hebben we 1 mm meer wanddikte in de drager.

Dragers derhalve ( en ook om aan de punt buiten de flenzen te blijven ) 12 x 12

9. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik kan je niet bijhouden Henk, maar ik trek dat later wel bij. Hier is het resultaat tot nu, kun je met deze graad van compleetheid bouwen?
    Ebenezer_Pou_top.jpg Ebenezer_Pou.jpg

P.S. ik werk de vleugels wel verder uit, ribben en zo.

Laatst bewerkt: 11 aug 2020
  10. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb trouwens de vrijheid genomen om het richtingroer wat te vergroten, dat leek me wat klein. Ook trouwens als je het met foto's van de full size vergelijkt. En hoewel de tekening zegt dat het een type HM290 is, blijkt het een model van een HM380 te zijn.

11. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    12 x 12 mm? (42-24)/2=9 mm

Ik heb de triplex plaatjes naar 2 mm gebracht. Maar is 5 mm voor de zijwanden niet wat dik? 4 mm lijkt mij genoeg met een degelijk raamwerk van 10x10 mm latjes ertussen.

12. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Voorstel voor het raamwerk:
    Ebenezer_Pou_latwerk.jpg

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ja..na de motor het tankje..2e compartiment de accu's en de Rx etc..3e compartiment de stuurmotor..
    Dowels achtervleugel zitten er mooi in.

Tankje

Indien we bij de triplex maantjes ook wat van de zijplaaten weghalen is er 4+10+4= 18 mm breedte beschikbaar..

Ik heb hier een mooi tankje van 1,6 breedte x 5 lang x 2,5 hoog= 20 cc..is perfect!!

IMG_20200811_202626.jpg

Kun je compartiment 1 verlengen tot minimal 53 mm lengte? balkje aan het einde van de motordrager ( het deel wat er boven zit) weghalen is al goed.

14. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Zoiets had ik ook al bedacht:
    Ebenezer_Pou.jpg
    Ook maar gelijk een ballastcompartiment gemaakt.....

lecraM vindt dit leuk.
  15. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    De vleugels:
    Ebenezer_Pou_vleugels.jpg

Ik dacht mijn tekenwerk hier te stoppen, tenslotte zal de Pou door (zeer) ervaren modelbouwers gebouwd gaan worden, en die zijn best in staat om de ontbrekende details zelf in te vullen. Wat niet wegneemt dat ik voor uitzoekwerk beschikbaar blijf natuurlijk.

Laatst bewerkt: 12 aug 2020
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat kan natuurlijk, maar is het niet makkelijker als ik een (of meerdere) pdf stuur?

De laatste ontwikkelingen / buigpatronen:

Ebenezer_Pou_equipment.jpg

Ebenezer_Pou_buigpatroon.jpg

HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jedelsky is leuk..schaven en schuren..

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Oh ja...Sebastiaan is de laser al aan het opwarmen....en...wacht maar ongeduldig af..

janhein vindt dit leuk.
  19. janhein

janhein The First Aviators

Lid geworden:
    10 aug 2003
    ik gok dat ik de bouw tafel leeg moet maken ;-)

Énke Blériot vindt dit leuk.
  20. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Nieuwe neus voor motor met liggende montage:

EPNN.jpg

Let op! de beuken motordragers worden vrijwel alleen door de rechter triplex wangplaat gesteund, vanwege de uitsnijding die nodig is voor de motor bevestigingsflenzen.

Deel Deze Pagina