Pou du Ciel

Discussie in 'Project models' gestart door Énke Blériot, 10 aug 2020.

1. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Zondag toch? Anders ben ik de enige...........:oops::)
    DSC04117.JPG
    DSC04118.JPG

En ja, er is helaas bij het lakken een en ander kromgetrokken, waardoor er een lelijke knik in de vleugel is gekomen.....:eek: (niet de knikken die er in horen).

Helikapoter, DHZ en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  2. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Wat een schatjes al die Pou-tjes

3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Heel leuk Max..wat weegt deze en waar heb je het ZWP?

4. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat wilde ik nou net ook aan jou vragen Henk. Het gewicht is nu 440 gram, maar het Zwp moet nog een stuk naar voren, het ligt nu net achter de achterste cabane-drager. Ik schat dat er meer als 100 g voorin bij moet. Ik had beter de wangetjes kunnen maken door ze met lood in een mal te gieten...........:rolleyes:. Nou ja, zelfs met extra ballast komt de vleugelbelasting op ong. 30 g/dm2 uit, dus het zal best vliegen. Ik heb 'm overigens 10% kleiner gemaakt dan de versie die ik aan Sebastiaan gestuurd heb.
    Voor de goede Zwp locatie richt ik me naar het oorspronkelijke VV modelletje, die met dat coxje voorop.

5. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ter vergelijking..de kit = 650 gr..die 10% kleinere van jouw 440+ 100= 540 gram

Van jouw naar 1 meter span omgerekend 540 gr * 1,1*1,1*1,1= 718 gram

Of omgekeerd..van mijn 1 meter naar die van jouw= 488 gram

Ik denk dat het stabilo van de kit uitvoering iets meer lift genereert dan de originele versie hier voor in het topic..en het ZWP een fractie meer naar achter kan hebben.

Origineel Cox model heeft zwp op ( van beeldscherm gemeten) 45/80= 56%
    De mijne op 125/212= 59%

Het kitje heeft een
    - vleugelinstelhoek van 17 mm= 4,6 graden
    - stab instelhoek van 8 mm= 2,2 graden
    - instelhoek verschil 2,6 graden

Zou het op papier allemaal prima moeten doen..of ik de loodkamer open ( in geval dat) of de setje cabana struts instelbaar ga maken met een busje met een klemboutje...ffff over nadenken...er is bij SC nl geen mogelijkheid voor instelhoek trimming..het stabilo zit opgesloten...

Om te beginnen kan ook wat plakjes lood en wat tape...

Later vandaag het gewicht van de Escapement uitvoering..zal rond de 650 - servo+ escapement= 650+ 70= 720 gr komen denk ik.

6. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Zo, de ruimte vóór de accu zo ongeveer opgevuld met lood :rolleyes:. Totale gewicht is nu 570 g. Zwaartepunt ligt op 10/19 = 52.6 % van de voorlijst. Vleugelbelasting is 570/19 = 30 g/dm2 ( het oppervlak van de achtervleugel maar voor de helft meegerekend).
    Bij het cox-modelletje ligt het Zwp inderdaad op 56%, maar ik wil een beetje conservatief beginnen. Ik heb stiekem een soort van hoogteroer ingebouwd, zoals de oplettende toeschouwer vast al op mijn foto's ontdekt heeft;), dus ik ik kan me een beetje neuslastigheid wel permitteren. Lood er uithalen kan altijd nog (in plakjes van 23 g).
    Ik hoop alleen dat mijn motortje het allemaal trekt, 2s en 6A is nou niet een wereldvermogen. Een iets grotere prop zou nog kunnen, maar ik moet oppassen voor mijn 10A regelaartje.....

7. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Op DEZE website kun je de Zwp-positie van een aantal full size Pou's vinden. De onze lijkt het meest op de HM-360 of de HM-380, en in beide gevalen is het Zwp aangegeven als 25% van de afstand tussen de twee 1/4 koorde punten. Als ik dat omreken kom ik op 55%, dus dichtbij de de 56% van de Cox-versie. zal ik er dan toch maar gelijk een plaatje lood uithalen?
    M.b.t. het instelhoekverschil: op de tekening heb ik 2 graden aangehouden. Ik weet dat het lastig is om dat te verwezenlijken met het buigen van die draad-cabanesteunen, maar heb je dat bewust vergroot Henk? Ik heb de mijne nog niet opgemeten trouwens.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    nee niet bewust vergroot tekening vleugel = 17 mm verschil en die heb ik er precies in = die 4,6 graden

IHV 2,4 lijkt me prima..

9. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Ik heb even gemeten (lastig!), maar die van mij komt toch ook op zoiets uit. Het is ook heel erg afhankelijk van hoe je de steunen buigt, de voorste steun een klein beetje naar buiten en je zit zomaar op 0! :eek:

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik ga eerst voor plakjes lood om te trimmen zodra het dan vliegt mogelijk het lood weer weg en de voorste struts doorknippen..er een buisje over soldeer ( aan het lagere deel)..zaagsnede/klemboutje/ring aan het bovenste deel van het buisje en zie daar..ish instelbaar. of zo..

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Een plaatje lood er weer uitgehaald, gewicht is nu 545 g. Zwp op 56%. We gaan het meemaken.......

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Max..geïnspireerd door jouw Pou...

Ik ben toch een beetje ongerust dat ik zonder enige houvast wat stuk maak dus..

...het mes er in...
    IMG_20200906_115450.jpg

Of ik dat ook bij de SC met escapement doe???..eerst maar eens vliegen met de propo en dan weten we meer over ZWP en ISH verschil....

13. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Tsja, had ik mijn geheime wapen maar geheim moeten houden...:oops:;). Maar jij maakt er gelijk een paar flinke flappen van! Die van mij gaan trouwens alleen omhoog.

Iets anders: vanwege de V-vorm van de cabanesteunen is de instelhoek erg afhankelijk van diezelfde V-vorm, als je een beetje de voorkant van de vleugel omhoog trekt zie je gelijk de einden van de voorste steun naar elkaar toe bewegen, en wordt de instelhoek dus groter. Dat zal dus onder invloed van de liftkrachten ook kunnen gebeuren.
    Ik heb dan ook eerst de juiste hoek bepaald, en daarvoor opvulbusjes van de juiste maat aan de binnenkant geplaatst, en vervolgens aan de buitenkant de zaak gefixeerd met stelringen.
    DSC04121.JPG

Laatst bewerkt: 6 sep 2020
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Morgen mag die..torken...loopings voorover..enz enz..of misschien nog moeilijker ..gewoon rustig aan doen..:p

IMG_20200906_163008.jpg IMG_20200906_163107.jpg

Helikapoter en Frits37 vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo..na de maiden van vandaag nou ja..3 seconden..45 graden nose up en een overtrek en keurig aan dek.. nu nog eens alles nauwkeurig gemeten.

Tekening
    Vleugel 16 mm ISH ( geen 17 wat ik dacht) = 4,26 graad
    Stabilo 9 mm ( geen 8) = 2,4 graden
    ISH verschil = 1,86 graden

Model nu ook zorgvuldig gemeten ( met de nul lijn op de romp horizontaal)..
    Stabilo..exact 9 mm positief

Vleugel..(ik dacht dus 17 mm te moeten hebben) exact..hu??? ..zeer exact maar geen 17 maar 27 mm oepsssss..centimeter foutje...

fff kijken..ja :frustie::frustie::frustie::frustie::oops::oops::oops: Tja stukkie hoofdrekenwerk tijdens het uitrichten..

Dus ik denk dat we het probleem wel boven water hebben...henkie toch..foeiii.:eek::D.

verfbrander en janhein vinden dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het was vandaag te mooi om niet te gaan...

De Pou vliegt!!!

En hoe!! Wat een leuk en koddig ding!!

Na een paar handstarts de motor op rustig toerental en niet al te veel peut..ging lekker maar nog wel snel overstuurd..dus bij elke vlucht ging de uitslag wat minder.

6 vluchten gemaakt en ook langzaam de naald wat verder dicht..ben bij de 6e op rond de 200 meter geweest..dan is het geen Pou meer maar...een Poutje...:p

Zweven doet die keurig

ZWP zit nu (met een plaatje lood aan de achterkant van de motorbouten..dus echt Ebenizer style) op 55%

Roeruitslag gemeten op de achterrand 22 mm ( naar L en naar R)
    Hoogteroer is een flap van 60 mm met 11 mm up en 8 mm down.

Bij de start wat up geven en dan komt die keurig weg..tikkie up houden en zodra de motor warm wordt en er "schik"van krijgt kan de stick neutraal.

Zweven gaat rustig maar met wat drukken komt die best vooruit..kan denk ik best 5 meter wind hebben.

Die 22 mm roeruitslag zou wat minder kunnen maar met rustig sturen gaat het prima..en met volle uitslag kan ik bijna haaks de bocht om..

Kortom...dolle pret!!

HBZWEEF, H. de Vries en RTrider vinden dit leuk.
  17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Goed...Max en Sebastiaan...Jullie hebben een alleraardigst kissie weten te creëren en grote grutjes nog aan toe... het vlieg dus ook nog eens..Mijn complimenten!!!

We kunnen er nu met een goed gevoel 4 stuks op de DOW als prijzen weg gaan geven....zie maar jongens dat je er één bemachtigd..en val je niet in de prijzen....niet getreurd...ik heb nog een heel bossie in de hangaar staan.

18. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    :thumbsup::thumbsup::yes:
    Die van mij heeft vandaag wat getaxied, nadat ik er ook mijn laatste loodje toch maar ingestopt had. Rijdt goed, en kwam inderdaad met een beetje up iets los. Wat ik toen verkeerd deed weet ik niet, maar ik slaagde er in een radslag te maken. Vleugelophanging er aan één kant uitgebroken, maar is al weer gerepareerd. En er kwamen tegelijk wat constructiefoutjes aan het licht, waarvan ik de meest gelukkig kon corrigeren. Hij komt in ieder geval mee naar Zwolle, of het vliegen wordt zien we wel weer...

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kissie reageert (zeker met draaiende motor) bliksems snel op de stuurbewegingen...uitslagen verkleinen. Grondstart lijkt me te veel gevraagd..

Reken die 22 mm roeruitslag van mij maar eens om naar jouw afmeting en maak er dan 2/3 á 3/4 van...is al meer dan genoeg voor een scherpe bocht.

20. Sebastiaan3Z9

Sebastiaan3Z9 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2014
    Tsja henk, moeten we je nu met die 648 maidens nog feliciteren? Ik doe het toch, super gefeliciteerd met je maiden

Deel Deze Pagina