Pou du Ciel

Discussie in 'Project models' gestart door Énke Blériot, 10 aug 2020.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De beide Pou's staan te trappelen om te gaan vliegen ( dinsdag gaan we met het "vaste" groepje naar OHA.)

De beide kisten staan er spik en span bij en hebben nog wat extra laklagen gehad.. tevens een verbetering in het hoogteroer doorgevoerd.

De aansturing is naast lijmen ook vastgezet met een borduurwerkje en de scharnieren zijn ingelaten in de 2 mm plaat en afgedekt met 0,4 mm triplex.

IMG_20200913_190549.jpg IMG_20200913_190613.jpg

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We hebben besloten het clockwork escapement op een ander model met meer VV eigenschappen te gaan toepassen..

Derhalve wordt de 2e ook naar een gewoon servo op richting en een hoogte roer omgebouwd

4. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Henk, ik heb mijn Pou deze week ook proberen te vliegen, maar dat is jammerlijk mislukt. Nadat 'ie zo ongeveer verticaal omhoog ging heb ik gauw het gas dichtgetrokken, maar het geheel was dusdanig onbestuurbaar dat het een brokkenlanding werd. De schade is gelukkig nog beperkt tot het richtingroer-heveltje (vrij makkelijk te repareren), en de vleugelophanging. Nou ja, van het landingsgestel zijn ook alle steekjes ijzergaren gebroken, maar dat is ook goed te repareren/verbeteren.
    De twee triplex vleugelribben zijn dus uitgebroken, met medename van wat balsasnippers hier en daar. Ik heb geconcludeerd dat het zwp. nog verder naar voren moet, maar omdat ik daar geen opbergruimte voor wat extra lood meer over heb, heb ik besloten om de voorvleugel wat naar achteren te zetten, makkelijk omdat ik toch nieuwe triplex ribben moet maken.
    Maar nu het volgende: ik heb de filmpjes van jouw Pou bekeken, en dat vliegt als een zonnetje (vliegen die ook?). Heb jij de instelhoeken van voor- en achtervleugel aangehouden zoals op de tekening staat, dus 2 graden positief voor de voorvleugel t.o.v. de achtervleugel?
    Ik ben aan de juistheid daarvan gaan twijfelen nadat ik wat schetsen van de echte bekeken heb, ik zie dan dat de vleugels ongeveer de zelfde invalshoek hebben, of zelfs een negatief verschil. Ik ben van plan om dat maar eens uit te proberen, simpelweg door de voorste dragers wat verder uit te buigen dan de achterste.
    Kun je ook a.u.b. aangeven waar het zwaartepunt van jouw Pou ligt, en welke referentie je dan aanhoudt voor stand van de romp?

Groeten,
    Max.

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Jammer Max maar hou vol!! Ja die van mij vliegt perfect

Alle instellingen staan hier:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/pou-du-ciel.273156/page-12#post-4083626

Verder heb ik een mix gas/hoogteroer. Ik heb helemaal geen motorbediening maar doe net als of
    Bij de start volgas geven en dan krijgt het hoogteroer enkele mms up ( want de kist wil wat duiken met volgas)

Zodra het dieseltje er mee ophoud doe ik het das dicht en gaat het hoogteroer enkele mms naar beneden.( want met motor uit hangt het een beetje).

Verder kan ik met die gasstick dus een soort van sneltrim doen tijdens de vlucht indien ik uit die standaard stijg en glijhoek wil komen..

6. RTrider

RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Pou du Ciel van Ènke. Start op OHA dinsdag 15 sept 2020.

De kist vliegt de eerste 2 ronden geheel autonoom..dus zonder te sturen. Vervolgens wordt een rechterbocht ingezet....

DHZ en pappawinnie vinden dit leuk.
  7. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Pou du Ciel van Ènke in de landing op OHA.

pappawinnie vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Gisteren op de DOW met 5 meter meerdere vluchten gemaakt met de Pou..gaat steeds beter..

Volgende keer komen de aerobatics...echt waar..er zit gemakkelijk wat eenvoudige kunstvlucht in..snaprol ..looping..lijkt me haalbaar.

Maar...ik wil ook graag wat verbeteringen uitwerken voor de Pou winnaars.

Zowel in hun kitjes een paar verbeteringen als voor nieuwe kits

Max en Sebastiaan.....ik kan niet tekenen ...willen jullie me helpen het op tekening te krijgen? ( dan snappen de 4 winnaars het denk ik beter dan mijn geklets...)

Dan omschrijf ik het hier wat ik in gedachten heb.. is niet veel..

Ik zal ook de instellingen herhalen

RTrider vindt dit leuk.
  9. Sebastiaan3Z9

Sebastiaan3Z9 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2014
    We gaan even op de achtergrond eea oppakken, na alles besproken te hebben komen we hier weer terug.

10. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Het is weer om te bouwen :)
    De Invader150 gaat op de plank
    En
    de Pou ook.
    Maar kan er al een tipje vd sluier worden opgelicht mbt de Pou?
    Waar zitten de aanpassingen?
    Beter nog ff wachten of kan ik beginnen met bv de romp....??

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Instelgegevens

- vleugel en stabilo instelhoek vlg tekening
    - ZWP 55%
    - uitslag richtingroer gemeten aan de achterrand max 10 mm
    - uitslag hoogteroer gemeten aan de achterlijst 8 mm up en 5 mm down
    - zijtrek 1 tot 2 graden rechts ( voorkant motordrager met sluitringen opvullen)

Aanpassingen

Motordomping
    - 2 graden maken (ipv 3 graden)

Vleugelribben
    - van 2 mm naar 3 mm cq wat extra plaatsen
    - bij de knik een extra tw niet 1 precies in de knik maar 2 stuks 10 mm uit de knik ( ivm versterkingsband)

Richtingoer
    - is nu een pendelroer....wijzigen naar kielvlak en richtingroer

door
    - model wijzigen tw vanaf voorste punt recht naar beneden
    - integreren in de middelste laag van het rompframe
    - gedeelte wat achter de romp uit steekt wordt dan het richtingroer

Dit is omdat de Pou graag over de kop gaat bij de landing en dan krijgen de scharnieren te veel belasting... tweede punt is dat de kist iets te gevoelig is op richting

Stabilo
    - ribben van 2 naar 3 mm dikte
    - hapje voor het elastiek verder naar voren leggen ( ivm kielvlak)
    - 2 hoogteroer flapjes maken met een diepte van 50 mm, te beginnen vanuit het centrum gezien bij de 2e set lijnen

Romp
    - deel achter de cockpit wat boven het stabilo zit een los deel van maken ( verticale deellijn) en dat moet op het stabilo gelijmd worden ..anders is het stabilo niet te monteren
    - achterste dowel naar voren brengen ( ivm grotere hap uit de stabilo achterlijst.)...denk aan een kern opvulling waar de dowel nu gaat komen.

Harold, Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het aantal Poulingen ( ja ja... zo heten ze) neemt gestaag toe..

Nr 7 gaat aan het bouwen.. Hans de G welkom bij de Poulingen club en succes met de kit.!!

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Gaat nog drukker worden dan hier...

RTrider vindt dit leuk.
  14. TC01

TC01 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Is er iemand die voor mij de originele tekening kan bewerken zodat ik die op a4 kan uitprinten en dan aan elkaar kan plakken. heb nog enkele co2 motoren liggen voor iets als dit.......

15. Frans Bal

Frans Bal The First Aviators

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Je kan met Acrobat Reader ook een grotere tekening verdelen op A4 tjes.
    Klik op printen.
    Bij page & handeling klik op Poster.
    Hier eventueel wat instellingen doen.
    Dan gewoon printen.
    Tekening komt er verdeeld oven A4 tjes uit.

16. ArthurP

ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    18 jul 2007
    Bijgaand opgedeeld in A4 schaal 1:1

Bijgevoegde bestanden:

• Flea 1.pdf
      Bestandsgrootte:
      304,8 KB
      Weergaven:
      56
    • Flea 2.pdf
      Bestandsgrootte:
      304,7 KB
      Weergaven:
      42
    • Flea 3.pdf
      Bestandsgrootte:
      304,7 KB
      Weergaven:
      39
    • Flea 4.pdf
      Bestandsgrootte:
      304,7 KB
      Weergaven:
      39
    Harry van Melick en Énke Blériot vinden dit leuk.
  17. Frans Bal

Frans Bal The First Aviators

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Nou ja, dit is nog makkelijker.
    :wave:wave

18. TC01

TC01 The First Aviators

Lid geworden:
    17 jun 2010
    heel hartelijk bedankt heren.........
    :wave:wave

19. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    @max z
    Max, zou je de E setup van jouw Pou willen geven?

Ben vanmiddag, ruim twee maanden later dan intentie, begonnen met mijn Pou.
    Ook ik wil er een E-Pou van maken.
    Jouw ervaring kan een mooie basis zijn om mijn keus te maken welke motor, prop en lipo.
    Ook omdat ik lees dat je wat lood heb moeten toevoegen in de neus dus de aandrijving/lipo mag wel wat wegen...

FC06081A-096A-4714-B940-3E412B170B06.jpeg

0624D1D5-8344-4477-A199-A5B213D3A63D.jpeg

20. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Hallo Gerard,

Dat zou ik best willen doen, maar de vraag is of je dat helpt. Ik heb zelf namelijk een iets andere versie gebouwd, met name een stukje kleiner dan het ontwerp waar ik in eerste instantie aan gewerkt heb. Die is op een gegeven moment naar Henk/Sebastiaan gegaan, waarna ik verder geen zicht meer had op eventuele wijzigingen. Het beste kun je uitgaan van Henk's ervaringen met het originele ontwerp zoals dat ook in kitvorm door RCE geproduceerd is.
    Daarboven heeft mijn Pou door omstandigheden (Corona) nog maar een enkele keer gevlogen, dus erg veel ervaring heb ik er niet mee.

Groeten,
    Max.

Deel Deze Pagina