Power Express - Offshore Supllier

:thumbsup:!Welkom bij mijn bouwverslag van de Power Express!:thumbsup:

full

Informatie over het origineel:
========================================

Scheepstype: Multi purpose offshore vessel
Bouwjaar: 2006
Lengte x Breedte: 76 m X 18 m
Gross Tonnage: 2810, Waterverplaatsing: 3859 t
Geregistreede Snelheid (Max / Gem): 13.5 / 10.1 knots
Vlag: Netherlands [NL]
Roepnaam: PHFG
IMO: 9273911, MMSI: 246513000

Informatie over het model:

Scheepstype: Multi purpose offshore vessel
Bouwjaar: 2012/2013
Lengte x Breedte: 101 cm X 24 cm
Schaal: 1:75

Vlag: Netherlands [NL]
Roepnaam: PHFG
IMO: 9273911, MMSI: 246513000

Het kasboek.. Wat kost de bouw van dit schip qua geld?!

1 vel passe partout karton van 160 x 120 € 28.50
1 potje secondelijm 2.50
2x Raboesh Mini Thruster 42.00 +

Totaal zover: 83.00

====================================================
Waarom ik dit schip ga maken?
* Het betreft hier een zeer mooi schip, dat eigenlijk nog nooit gebouwd is voor rc. Dus dat is nog eens een uitdaging om vanaf scratch te bouwen!

De voorbereiding:

Allereerst contact opgenomen met de rederij waar dit schip voor vaart. Het betreft hier de firma Vroon uit Den Helder. Vele HD foto's ontvangen en uiteindelijk ook de CAD tekeningen van dit schip. Alsmede een uitnodiging voor een bezoek aan het kantoor in Den Helder voor nog meer informatie en mocht het schip aanwezig zijn ( maakt enkel dag tripjes) een uitgebreide tour op de Power Express.

Ik ga op regelmatige basis updates hier plaatsen ondersteunt met zoveel mogelijk foto's. Al jullie advies en tips zijn meer dan welkom, maar ik zou het wel waarderen om elkaar hier in zijn/haar waarde te laten en elkaars tips of advies niet helemaal de grond in te boren of personen af te vallen.

Groetjes Tom

Dit schip is onmogelijk te bouwen voor mij zonder de geweldige hulp van de medebouwers hier op het forum, die mij goed voorzien van tips,hulp en praktisch advies! Dus bij deze alvast mijn dank hier voor :worship:

Laatst bewerkt door een moderator:
In eerste instante ga ik hem wel voorbereiden op RC, maar ga nog niet gelijk alles aanschaffen om de prijs bij de bouw lager te houden. Enkele zaken komen echter al bij de bouw gelijk erin, zoals de 2 boegschroeven en hopenlijk ook de 2 hekschroeven, al kan dat laatste wat lastig zijn vanwege een vrij lage kielbalk. Maar daar verzin ik nog wel wat op :)

Articcie,

Leuk dat je een bouwverslag van een supplier maakt..

Maar een opmerking;
als je de originele tekeningen hebt weten te bemachtigen loont het denk ik veel meer als je vanaf 0 begint en de romp compleet kloppend maakt.

Naar mijn idee zal je hier later veel meer voldoening uithalen.
De romp die je nu hebt heeft een compleet andere vorm en als de lengte/breedte/diepte verhouding al niet klopt wordt het een lastig verhaal om opbouw en details kloppend te maken.

Gr,
Pim

Zo, het begin is gemaakt met de opbouw.
Materiaal is 2 mm ABS, het betreft nog de grove situatie, vensters worden door bijgewerkt en voorzien van plexiglas na het spuiten.

full

Ik werk precies volgens tekening, en ook de 2 schoorstenen laat ik helemaal doorlopen tot boven, zodat hier later stroomkabels doorheen kunnen gaan.

full

Ik ben toch wat langer bezig geweest dan verwacht met de voorste 2 hoeken( bak en stuurboord). Dit omdat er meerdere hoeken in 1 stuk verwerkt moesten worden, maar het resultaat mag er zijn :)

full

Dit is zoals ik alles uitwerk;

Stap 1 :Opmeten vanaf tekening welke 1:200 is, terug rekenen naar 1:72 en op papier tekenen.

Stap 2: De papieren mal overzetten op ABS plaat van 2mm dik.

Stap 3: Alles leuk uitsnijden( en naderhand fijn afwerken etc)

full

En dit is het begin van de stuurhut, ik maak eerst een soort bodemplaat( op papier getekend) waar alle buitenlijnen op getekend zijn Dit werkt prettig omdat je dan precies de lijnen kunt volgen met bouwen:) . De vele ramen in de stuurhut gaan echt nog een leuk klusje worden omdat én de bovenramen klein zijn én ook onder een hoek staan. Maar dat komt wel goed want METEN IS WETEN!

Tot zover de vorderingen :)

groetjes Tom

Hallo Tom,

Ja, scratchbouw is prachtig om te doen. Heel anders dan onderdelen uit een bouwdoos pakken. Gebruik je ABS of Styreen? Velen halen dit nog door elkaar. Begin ziet er leuk uit en ik blijf je volgen.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Hallo Tom,

Ja, scratchbouw is prachtig om te doen. Heel anders dan onderdelen uit een bouwdoos pakken. Gebruik je ABS of Styreen? Velen halen dit nog door elkaar. Begin ziet er leuk uit en ik blijf je volgen.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Zo, het begin is gemaakt met de opbouw.
Materiaal is 2 mm ABS, het betreft nog de grove situatie, vensters worden door bijgewerkt en voorzien van plexiglas na het spuiten.

Lijkt me dan duidelijk welk materiaal het is. ;)

Goed begin, zo'n opbouw lijkt snel een simpele vorm, totdat je hem moet gaan nabouwen.

@Indoorvlieger, Henk, Polystyreen is ook wit, Kijk maar naar mijn opbouw, dat zijn polystyreen platen.. ABS en styreen lijken heel veel op elkaar ;)

@Tom, Gaat al vorm krijgen :D, Even een kleine tip: Als je grote vlaktes hebt met abs of styreen is het verstandig om het een beetje te verstevigen, bv een stukje dwars er op vast te lijmen, of een latje hout..

Ik neem aan dat je weet wat je koopt, maar het is inderdaad mogelijk dat je ze door elkaar haalt als je puur ernaar kijkt, daar hebben jullie gelijk in.

Voor alle nieuwsgierige hier, ik heb het even opgezocht wat het precies is voor materiaal..... het betreft polystyrol.

@ vincent, zal ik zeker doen ter versteviging! bedankt voor de tip. Owja vincent, ik wacht nog even met de hek en boegscchroeven maken, ik ben in de orientatië om alsnog de romp er ook bij te pakken met bouwen.Dus helemaal vanaf scratch :)

Laatst bewerkt:
Tom,

Boeg-en hekschroeven zijn prima zelf te maken al heb je geen draaibank.
2 lagertjes, 2 conische tandwielen, een schroef en een asje kopen en wat messing pijp en je bent al een heel eind.
Daar heb ik nog wel een tekening van liggen met onderdelen van een bekende webwinkel.
Kosten per unit ongeveer 20 euro (excl. motor)

gr.
Pim

Hey Pim,

qua materiaal is het inderdaad niet zo comlex, maar vincent had aangeboden mij te helpen met het bouwen hiervan. Maar nu ik toch voor de complete bouw ga( met jou hulp voor de spanten tekening hopenlijk) stel ik dat even uit.
Groetjes Tom

Laatst bewerkt:
Zo, er zijn weer wat vorderingen aan de brug. Wat een gepriel met die kleine raampjes en vooral om de sponningen van slechts 2 mm breed niet te breken bij het uitsnijden van de ramen. En het had uiteraard uit losse stukken gebouwd kunnen worden, maar uit 1 geheel vind ik fraaier. Er zijn slechts 2 sponningen doorgesneden/ gebroken! niks wat een beetje lijm niet kan maken :D

full

En zo ziet de brug er aan de achterkant uit!

full

Dit was al vrij lastig om zo klein te maken... nu de bovenramen nog, deze worden 1.2 cm lang en 0,4 mm breed.. en dat 7 x :D nu al zin in ;)

Groetjes Tom

dag tom,
ik heb een vraagje,is het meschien niet gemaklijker om de ramen uit te vijlen voor
alles al te samen word gelijmt,
is volgens mij beter te hanteren,
groetjes,ronny

Hoi Ronny,

Opzich heb je daar wel gelijk in, maar het werd allemaal een klein beetje fragiel, dus door het nu al vast te zetten, zit er en meer stevigheid in, en heb ik meer houvast om het netjes te krijgen.

Groetjes Tom

Ik zie dat je materiaal nogal dik is. Is prima m.b.t. de stevigheid, maar voor die grote lappen met ramen was het makkelijker geweest iets dunner materiaal te gebruiken en dat naderhand te verstevigen via de hierboven genoemde methode.
Maar goed, da's nakaarten; een tip voor je kleine bovenraampjes: teken ze af en boor is alle vier de hoeken (en iets van de tekenlijn af) een 1mm gaatje.
Trek dan twee diagonalen en boor in het midden, waar de diagonalen elkaar kruisen, nóg een gaatje.
Je hoeft dan met het uitsnijden minder kracht te zetten en op het eind hoef je minder bang te zijn om uit te schieten; je snijmesje "duikt" in het gat en stopt.
Nóg een tip: van dit werk worden mesjes snel bot. Als je "afbreekmesjes" gebruikt, vervang ze regelmatig. Scheelt veel ellebogenstoom en vermindert de kans op een jaap in je vingers...:rainbow1:

Hey Roel,

Bedankt voor de tip! Ga ik ook zeker gebruiken. Nu je het hebt over ellebogenstoom... ik heb al aardig wat gemopperd omdat het toch stevig spul is ookal is het maar 2 mm dik. Achteraf gezien was 1,5 mm of zelfs 1 mm dik genoeg geweest, maar ik weet nu wel zeker dat het een stootje kan hebben :) En weer een les geleerd voor mijn volgende sratch build, want ik vind dit echt geweldig leuk!

Groetjes Tom

Tom, Er is genoeg ervaring hier op het forum om tot een goed resultaat te komen,
Scratch bouw is met vallen en opstaan, Believe me, i know ;)

Een kleine tip: Bij de Gam** heb je voor een paar centen van die sleutelvijltjes, echt een must voor de modelbouwer...

Hmm de tekening klopt niet helemaal :( alles meerdere keren nagemeten en ik heb met de juiste maten gebouwd. En toch heb ik nu dit:
full

Je kijkt hier door de schoorsteen naar beneden, en hebt dus een kier van 4 mm breed. Simpel naar achter schuiven kan niet want dit heb ik wel:

full

Dus die lijn is goed, schoorstenen lopen in 1 lijn door naar boven toe. Plus nog een probleem aan de voorzijde, welke ik ook kan aanpassen door de voorste rand strak te schuren zodat die mooi aansluit bij de onderliggende ruimte. Maar daarmee wordt de ruimte aan de voorzijde kleiner van de brug, kleiner dan op de tekening hoort te zijn..
full

Komt het vaker voor dat tekeningen niet helemaal kloppen?

En zo blijven we lekker aan het prullen :)

Groetjes Tom

@ vincent, ik heb van die kleine vijltes liggen, die ga ik straks ook zeker gebruiken!

Back