Power fever forever

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 18 feb 2021.

1. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zoals jullie weten heb ik een bossie van die powerkisten..2 met E-motor..3 met 2,5 diesel en 1 met een 1,5 diesel.. Er is nog een 2,5 op komst tw de Komet van 1951.

Mede vanwege de Zulpich plannen en het zien van Henk de Jong zijn VV powerkist..wil ik er nog een 1,5 tot 2,5 cc diesel powerkist bij gaan maken.

Met de opgedane ervaringen ben ik er wel aardig uit wat het ongeveer zou moeten zijn:
    - moet geschikt zijn voor VV
    - maar ook voor rudder only
    - motor op de zijkant voor zijtrek trimmen bij een VV en timerloze bandstofafslag uitvoering (motorafslag op tankvolume).
    - motor mag rechtop indien er een motortimer of Rc bediening is voor de motorafslag
    - die 2 bovenstaande punten hebben te maken met geen - of wel autorudder mogelijkheid.
    - en om hem niet te kritisch te maken rond de 1400 mm voor 1,5 en rond de 1600 mm voor 2,5 cc..

Dan zit je globaal op zoiets ...

Een pré- tot begin fifties kist...

IMG_20200630_170548.jpg

Een mid tot eind sixties kist...

100_7994.JPG

Maar nog leuker dan in mijn eentje...wie voelt er ook wat voor om een eenvoudig powerkissie te maken..wat je dan al of niet VV dan wel single channel vliegt.

En zouden we met meer dan 1 persoon zijn...dan zal het toch wel gaan om er een kitje van te maken?

Goed.... 2 eenvoudige vragen..
    - wie doet er mee
    - en doe je mee...wat zou het moeten worden?

2. RTrider

RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Deze motoren heb ik liggen:

633C7166-B080-402E-872B-70B2DD6AFAA1.jpeg

3. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De kogel is door...We gaan met meerdere personen de zelfde powerkist maken..RCE doet het ontwerpwerk en maakt de kit.

We zijn al overleggend uit gekomen op of een pré/begin fifties tw de Keil Kraft Skylon..of een mid sixties tw de TaltosII

1. Keil Kraft Skylon 1951...20 sec motorloop.
    Beide uitvoeringen zijn verschaald vanaf 38" span
    Spanwijdte 1350 mm geschikt voor 1,5 cc diesel
    Spanwijdte 1600 mm geschikt voor 2,5 cc diesel.

Inrichting:

- Tank met 2 cc inhoud en lanceren op het moment dat er nog net genoeg brandstof is voor 20 sec motorloop ( 20 sec is de norm voor deze vroege fifties kist)
    - 2 graden links motortrek en rond de 5 graden rechtsroer dmv een richtingroer mix op een schakelaar.( schakelaar op "motor aan" stand geeft de rechts uitslag)
    - 1 servo voor richting en DT ( dmv een richtingroer mix op een schakelaar komt een arm vrij en klapt het stabilo op)
    - Vliegpatroon rechts /rechts.
    - Door de roer mix er uit te halen komt het roer neutraal en kan er conventioneel gestuurd worden.

11495.jpg

2. De klassieker Taltos II Wereldkampioen 1963...10 sec motorloop.

Spanwijdte 1350 mm geschikt voor 1,5 cc diesel (verschaald vanaf 1500 mm span).
    Spanwijdte 1500 mm geschikt voor 2,5 cc diesel (originele afmeting).

Inrichting:

Voor de 1,5 cc uitvoering:
    - Tank met 2 cc inhoud en lanceren op het moment dat er nog net genoeg brandstof is voor 10 sec motorloop (10 sec is de norm voor deze '61-'73 groep)
    - 2 graden links motortrek en rond de 5 graden rechtsroer dmv een richtingroer mix op een schakelaar.( schakelaar op "motor aan" stand geeft de rechts uitslag)
    - 1 servo voor richting en DT ( dmv een richtingroer mix op een schakelaar komt een arm vrij en klapt het stabilo op)
    - Vliegpatroon rechts /rechts.
    - Door de roer mix er uit te halen komt het roer neutraal en kan er RC gevlogen worden.

Voor de 2,5 cc uitvoering:
    - Tank met 4 cc inhoud en of een brandstofafslag timer of motorstop via RC. Motorlooptijd 10 seconden
    - Motortrim 0-0
    - Auto rudder ( dwz het roer gaat van de motorstand naar de zweefstand zodra de motor stopt)
    - Al naar gelang de sterkte van de motor..bij sterkere motoren een VIT stabilo
    - Servo voor richting, servo voor DT en eventueel een servo voor motorstop/Autorudder
    - Vliegpatroon rechts/rechts
    - Autorudder zit tevens een mix op..mix er uit en het roer staat weer neutraal voor RC vliegen.

RTrider vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We (HenkdJ, Bruno, Gerard, Sebas en ik) zijn druk aan het overleggen wat te gaan doen...Sebastiaan is nu ook ingeschakeld en we hebben onze motoren op een hoop geveegd en de keuze is nu ingedamd tot:

- of een pré/begin fifties met een rustig dieseltje en 20 seconden motorloop...tw de Keil Kraft Skylon..
    - of een mid sixties tw de Hongaarse Wereld Kampioen 1963 de Taltos II met een snelle diesel en 10 seconden motorloop

Om de "veelzijdigheid" in dit topic wat te beperken...het is aanzienlijk opgeschoond en wat het zeker niet gaat worden is verwijdert.

Beide finalisten zullen ...nadat we de definitieve keuze hebben gemaakt.. zowel in een 1,5 cc als in een 2,5 cc uitvoering gekit gaan worden. Om het ontwerpwerk wat bij de weg te houden is de keuze gevallen op deze wat strakkere vormgeving..( dus geen elliptische vormen).

5. flymax

flymax The First Aviators

Lid geworden:
    11 jan 2009
    deze keer geen stemronde?;)

de Taltos is wel heel mooi in zijn eenvoud!

6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Achter dit topic zit een conversatie met de gegadigden...

Meedoen voor de keuze wanneer je ook een powerkist wilt kan nog steeds....meedoen zodra er gekozen is...natuurlijk ook...:D:D

De 2 modellen zijn geheel verschillend qua beleving..de Skylon die rustig pruttelend in 20 seconden op hoogte komt...en de Taltos die met 2 x zo hoge snelheid met een 16.000 toeren diesel in 10 seconden die hoogte haalt...

7. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    In de Aeromodeller van februari 1955 kwam ik de tekening tegen van de Atakee (Aanvalluh!) van Rudolf Das.
    Tekst Atakee bijgesneden.jpg
    Tekening Atakee horizontaal.jpg
    Dat is een kandidaat! Nederlands, hoekig en een aparte verschijning! Voor 1,5 tot 2,5 cc motoren..

Bruno van Hoek en Harry van Melick vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We hebben hem al eens behandeld in het Aeromodeller album

Prima tekening van beschikbaar..
    Atakee_FF_oz10760-1.jpg

Bijgevoegde bestanden:

9. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    1953...Valt nog net in de 20 sec motorloop groep..spanwijdte slecht te achterhalen...lijkt iets van 46,5 "op de tekening te staan= 1180 mm...beetje klein ding...

10. Ed_V

Ed_V The First Aviators

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Ik moet eerlijk zeggen dat mijn webra 1,5 wel graag op die Skylon wil.

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ah...nog een deelnemer..zie groeps conversatie.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De race is gelopen en we gaan voor de Keil Kraft Skylon.

Details in een nieuw topic.

RTrider vindt dit leuk.
  13. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Ik ben er ook uit. Ik ga voor de Dream Weaver, Aeromodeller april 1957. Oorspronkelijk voor een Oliver Tiger. Zal een Mk 3 geweest zijn. Spanwijdte 1m42. Heb er zojuist een 1 op 1 afdruk van laten maken bij de onvolprezen fa. Engel hier in Amersfoort. Begin echter niet meteen aan de bouw....
    Dream Weaver artikel bijgesneden.jpg
    Dream Weaver tekening bijgesneden.jpg
    Het model heeft precies dat wat ik in een klassieke power kist leuk vind: ronde vleugel- en stabilotippen, dubbele V-stelling, scheef liggend stabilo, pylon. En deze heeft ook nog eens diagonale ribben ter versteviging. Ga de vleugel, en misschien ook de romp, echter wel deelbaar maken, anders wordt het een veel te grote lap om te vervoeren. En de VTO pootjes achteraan de romp laat ik er maar af!

14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zo..jij hebt de smaak te pakken!!! Maar.....wordt vervolgt.

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat een gesodem...heb ik de naam van dit topic moeten wijzigen...:D

Had ik het in het Aeromodeller Album steeds over FFP (Free Flight Power)...het is nu PFF geworden..
    Power fever forever...

Ik moet wachten op de Keil Kraft Skylon kits..en de Playboy Sr. en de Dolphin zijn af..zou natuurlijk wat in de tuin kunnen gaan werken...of....

16. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Prachtige lijnen en opbouw met die diagonale ribben.
    Echt mooi, die Dream Weaver.
    Ben wel geïnteresseerd in hoe je vleugel en romp deelbaar gaat maken.
    Als je een bouwverslag schrijft dan volg ik dat zeker :)

Henk, ben jij ff een bofkont met dat mooie weer.
    Heerlijk een beetje in de tuin schoffelen, frisse neus halen in plaats van al dat balsa stof en kwalijke lijmdampen ;)

Hoeveel Skylons ga je bouwen? Je schrijft kitS dus je bouwt er gelijk eentje voor mij mee... en vooruit ook eentje voor Ed. Als je toch bezig, eentje meer of minder....
    Wat ben ik dan toch ook een bofkont, krijg ik een PAW 2,5 én ook nog een Skylon klaar om afgewerkt te worden.
    Niet te veel verwennen, Henk. Daar kon ik wel eens aan gaan wennen of verslaafd aan raken:wave

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat leuk dat we elkaar zo goed begrijpen...echter.....komt net een vervelende klus tussendoor zodat ik geen tijd heb....dus jullie zullen het dit keer nog echt zelf moeten doen...

Ik moet aan de Italian job.

18. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Ach wat vervelend nou.
    ‘Italian job’ ???
    Bijbaantje als gigolo.... daar moet ik dan gelijk aan denken... dirty mind is a joy forever... hee, daar is forever weer... of is het pizzabakker of pastamaker of.... Italian job????

19. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Vleugel delen met behulp van twee pianodraad pennen, die in buisjes in de vleugelhelften schuiven. De buisjes tegen de tweede en de vierde ligger lijmen. Tussen Rib 1 en Rib 2 drie ribben van 1mm triplex zetten om de buisjes op hun plaats te helpen houden. Ten slotte nog een triplex rib aan de buitenkant tegen Rib 1 aan. Romp delen: In tweeën zagen, aan elk vlak een 3mm balsa schot in de romp en een 1mm triplex schot tegen de romp lijmen. Twee keer 2mm triplex tongen maken (mannetje en vrouwtje) , in de schotten inlaten en aan de onder- en bovenkant inlijmen, helften met boutjes aan elkaar schroeven. Het lastigste karweitje is de 1 mm triplex ribben maken, de rest is een fluitje van een cent!

RTrider vindt dit leuk.
  20. RTrider

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Vleugeldeling dus zoals bij mijn Graupner ElektroFly en Mosquito, volgens het KISS principe :)
    Rompdeling begrijp de opzet, over de uitvoering hebben we het nog een keer als we elkaar treffen op OHA

Deel Deze Pagina