Power leds

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Frits37, 3 jul 2020.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik wil, als het kan, 4 power leds van 3 watt op één uitgang van een ontvanger (X8R) zetten. Zou dat goed gaan volgens het schemaatje dat ik heb bijgevoegd? En zo ja, wat zou de waarde van de weerstand moeten zijn?

    Er worden verder twee 9-grams servo's op aangesloten (elevon) en op de smartport twee sensors gedaisychained.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Helaas Frits, zoals je het getekend hebt gaat het niet goed werken. Daar zijn twee redenen voor.
    Eerste reden: led's parallel zetten werkt meestal minder goed omdat de spanning over de led's is niet exact gelijk is. het resultaat is dat heel vaak de ene led feller zal branden dan de andere. Soms zal er zelfs maar één led aan gaan en blijft de andere uit.
    Twee in serie kan wel dan gaat dezelfde stroom door beide led's dus zullen ze vrijwel evenveel licht geven. Als je nu elke tak met twee ledjes in serie een eigen weerstand geeft zal het wel werken.

    Tweede reden: Wanneer je twee led's in serie schakelt moet je de moet je de voorwaartsspanning bij elkaar optellen. Als je witte ledjes gebruikt zal de ontvanger spanning te laag zijn om twee witte ledjes in serie licht te laten geven.
    De voorwaartsspanning van een witte led is ergens tussen de 3V en 3,6V afhankelijk van de de materialen waarvan die led is gemaakt. Om twee led's in serie licht te laten geven heb je dus minimaal 6V tot 7,2V nodig.
    Je kan de led's dus niet in serie zetten en elke led een eigen weerstand moeten geven om ze op 5V te laten werken.

    De weerstand die je dan nodig hebt kan je als volgt berekenen:
    Trek van de voedingsspanning de voorwaartsspanning af en deel het resultaat door de stroom die door de led moet gaan lopen.
    Hoeveel stroom moet er door de led gaan?
    Uitgaande van 3Watt zal er 3W / 3V = 1A gaan lopen, best wel veel.
    De weerstand wordt dan (5V - 3V) / 1A = 2Ohm. Die weerstanden moeten minimaal 2V x 1A = 2Watt aan vermogen kunnen verwerken.
    De led's en de weerstanden zullen behoorlijk heet worden. Je moet dus aan goede koeling denken.

    Je hebt 4 led's dus heb je 4 weerstanden nodig en zal je 4 x 1A is 4A uit de ontvanger trekken. Dat is best knap veel en het is aan te raden om daar een aparte accu voor te gebruiken. De draden en de schakelaar van de ontvanger accu naar de ontvanger vinden zoveel stroom ook niet zo heel erg fijn. De draden zijn relatief dun, die 4A komt er wel doorheen maar er zal de nodige spanning over de draden verloren gaan bij zo veel stroom. Dat kan in sommige gevallen problemen geven met de ontvanger en/of de servo's.

    Als je de led's ook nog aan en uit wilt zetten met de ontvanger zal je er een elektronische schakelaar tussen moeten zetten. Hierbij is het gebruik van een externe accu vaak noodzakelijk.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt voor dit heldere lesje electronica.

    Ik ga er eens over nadenken. Vier wordt waarschijnlijk teveel, als ik het simpel wil houden.
     
  4. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    82
    Misschien dat je er in dit geval niet mee uit de voeten kunt maar is een LED driver van bv Meanwell, Recom, Gaptec of een ander merk geen optie? Aan/uit en dimmen (met wat conversie logica ertussen) kun je daarmee ook regelen. Je kunt eventueel met een schakeling waarbij je de uitgangsstroom en spanning in kunt stellen bepalen welke stroom je acceptabel vindt voor jouw toepassing en daarna de juiste LED driver kopen.

    Ik gebruik zelf een dergelijke driver voor de koplamp van de fiets (ik weet het niet direct modelbouw) waarbij ik niet exact weet wat voor LED het is. De LED zou ergens in buurt van de 3W moeten zijn omdat het een koplamp was voor een naafdynamo maar de electronica was gesneuveld. Met wat experimenteren had ik niet direct het idee dat er veel meer licht afkwam bij een hogere stroom maar dat de LED ondanks het koellichaam wel veel warmer werd en de accu (in mijn geval 8 AA nihm in serie) dus wel veel sneller leeg. Ik ben best tevreden met slechts 350 mA door de LED en voor de zekerheid maar eens in de 10 uur de accu opladen.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik wil het niet ingewikkeld maken: het is voor een depron SAAB Draken (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1113351-Prop-in-slot-Saab-Draken-Plans-(6mmFlyRC) ). Mijn eerste vloog prima maar is gecrashed doordat ik het vliegbeeld niet meer goed zag. Het silhouet kan wat verwarrend worden omdat vleugels en staart qua vorm op elkaar lijken. Ik ben nu de tweede aan het bouwen. De 4 leds had ik gedacht in een T-vorm aan de 'uitlaat'. Maar twee leds horizontaal of verticaal is misschien ook genoeg.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dacht je die LED's aan te sluiten op een servo uitgang?
    Want dat gaat nooit werken, ook als aan alle andere voorwaarden wordt voldaan.
    Je hebt daar minstens een z.g. kanaalschakelaar voor nodig.
    En die moet op zijn beurt het stroomverbruk van de LED's aankunnen, anders is de vreugde van (heel) korte duur.
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb het wel meer gedaan: een permanente powerled met een 20 ohm weerstand in serie op de + en - van een kanaal van de ontvanger. Als ik hem wil kunnen schakelen gaat er inderdaad een kanaalschakelaar tussen. En voor een hele kerstboom een PMS van Hans Meijdam.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Langzaam begint me te dagen waar de spraakverwarring zit.
    Met kanaal/servouitgang bedoel ik het PWM signaal van betreffend kanaal.
    Wat jij bedoelt is gewoon de 4,8 - 5 volt ontvangervoeding.....
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Yep :)

    Ik heb intussen een Ubec besteld die meer ampères kan leveren, kost wel iets meer stroom, maar liever na 4,5 minuut heel geland dan na 3 van de 5 minuten de resten bij elkaar zoeken..
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    3w power LED's..... kans is groot dat het niet eens om standaard 3v LED's gaan maar om 6v of 12v.

    Wat zijn de specs van die LED's die je wilt gebruiken?
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Welke kleur? Want dat maakt ook nog uit.
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Warm wit, rood, groen en blauw.
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan moet je ze serieschakelen, want de spanningsval over de diodes is niet bij elke kleur hetzelfde.
    Wit, blauw en groen zijn 3,0-3,4 V en rood maar 2,0 - 2,4 bij 600 á 700 mA.
    Betekent wel een accu met een hogere spanning.
    In dat geval: Hoe dichter je accuspanning boven de som van je diodespanningen blijft, hoe minder verliezen in je regeling.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Iets anders, is zoveel vermogen wel nodig? Om goed zichtbaar te zijn is 1W echt al ruim voldoende. Dat scheelt een hoop vermogen en dus stroom uit de accu en dat betekent langer licht uit de zelfde accu.
    Op m'n werk maken we kleine led printen met elk 4 (2x rood en 2x geel) power led's er op. Dat zijn 2W led's maar tijdens de test sturen we maar 100mA door die led's. Wat vermogen aan gaat is dat tussen de 0,2W en 0,3W maar zelfs dan geven die dingen nog zo veel licht dat je er "lasogen" van zou kunnen krijgen, zelfs overdag!
     
  16. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Regel je dat met voorschakelweerstanden?
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Inderdaad. De stroom door de led's word bepaald door de spanning en de weerstand. In mijn eerdere reactie heb ik uitgelegd hoe je de weerstand moet uitrekenen. Daar ben ik uitgegaan van 3W, dus vol vermogen. Wanneer je de stroom halveert of misschien zelfs maar een kwart neemt reken je daarmee. Ik zou het eens proberen met 0,25A en dan kijken hoeveel licht de led geeft. Is dat nog steeds heel veel dan kan je het nog verder verminderen of verhogen als je niet voldoende licht hebt.
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Mijn ervaring heeft me geleerd dat LED's van deze vermogensgrootte niet meer met een serie weerstand werken. Ik heb dat ook ergens in een gegevensblad gelezen. Ik kon het me toen ook niet voorstellen maar met een serie weerstand gingen ze ogenblikkelijk stuk. Je hebt helaas per sé een stroombron nodig om deze LED's aan te sturen.
     
  19. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is in 1 geval een hele simpele reden waarom je dergelijke LED's makkelijk opblaast. Als je 2 LED's in serie zet en denkt dan je met 2x 3.4v een serieweerstand voor een 7.4v 2S lIpo berekend moet je met diezelfde weerstand ook eens doorberekenen wat de stroom zal zijn bij een volgeladen 8.4v spanning. Een te kleine spanningsverwerking voor een serieweerstand geeft hele grote stroomschommelingen bij kleine schommelingen in de spanning.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Powerled's worden inderdaad meestal met een stroombron (vaak driver genoemd) gevoed om de genoemde redenen. Het kan wel met een weerstand en dat gebeurt ook wel maar dan moet je bij de berekening uit gaan van de hoogste spanning die je kunt verwachten. In het geval van een accu dus van een volle, net geladen, accu.
    Wanneer de accu leger raakt zakt de spanning dus ook de stroom. De lichtopbrengst zal minder worden, dat kan je met de juiste apparatuur meten. Met het "blote oog" zal je dat echter nauwelijks kunnen zien.
    In dit geval zijn weerstanden prima bruikbaar zeker als je niet het volle vermogen gaat gebruiken. Je moet het niet moeilijker maken dan nodig is. ;)
     

Deel Deze Pagina