Power loss probleem Trex 500 EFL

Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje die grote gevolgen kan hebben en wil dit probleem graag ook hier neer leggen in de hoop een oplossing te vinden.

Het is namelijk zo dat ik vandaag met mijn derde accu opeens een "power loss" meemaakte. Tijdens het snelle dalen kon ik nog net boven de grond wat gas geven en viel de heli in het zachte zand. Dat was wel mazzel en helemaal niets beschadigd.

Daarna gaan hoveren om te kijken wat er nou gebeurde.

Na een "reset" leek het weer goed te gaan maar vrij snel zakte de power weer in elkaar en moest snel landen. De staart werd ook wat onrustig. Als ik de heli weer op toeren liet komen ging dat erg langzaam, ook ging het een keer juist erg snel. Ook een keer kreeg de staart een kwartslag zwiep naar rechts.

Andere batterij er weer op en leek het weer even goed te gaan maar helaas ging het weer fout. De lipo alarm werkt goed en heb ik toch even verwijderd.

Iemand dit eerder meegemaakt en weet wat ik er aan kan doen?

Grt. Rene

Het gebeurde met twee accu's en de lipo alarm ging niet af. De waardes waren ongeveer 6 x 3.85 volt na de ellende.
Ik zal de cut off is bekijken. Op hoeveel kan ik deze het best instellen?

low voltage..

lipo alarm is iets heel anders dan de low voltage cut off in je regelaar.
zeker met dit koudere weer hebben je lipo's het gewoon wat zwaarder, met als merkbaar gevolg dat ze eerder inkakken onder belasting.
Zeker wat oudere accu's kan het verschil tussen belast en onbelast groot zijn, en met dit weer zeker.

enigste manier om dit 100% zeker te weten, is om een logger aan te sluiten tijdens de vlucht, en het probleem oproepen.

uit mijn hoofd, veel regelaars hebben hun cut off aan de hoge kant staan, dus 3,5 volt per cel oid.
Kan dus makkelijk dat je hier bij warm weer geen last van hebt, omdat de accu's hun energie gewoon wat makkelijker afgeven.

Eerstvolgende vlucht: Accu niet af laten koelen..
Dus van huis uit in de auto, en niet kouder laten worden. dus in je binnenzak stoppen oid.
Niet eerst de accu af laten koelen tot 10 graden, gewoon warm houden. en warm is gewoon kamertemp, rond de 20 graden ong.
In de auto laten liggen, terwijl deze heftig afkoelt is ook niet handig.
Dus, accu in je binnenzak, spullen klaarzetten, accu uit je zak en meteen aansluiten op de heli, en meteen gaan vliegen.
Waarschijnlijk is het punt dan weg.

Als dit zo is, vlieg je waarschijnlijk wel wat meer weg dan je 80%, of je geeft veel climbouts oid
koude accu's vinden pieken niet zo grappig

Ik heb de accu's volgeladen meegenomen, in een isolatiezak, in de auto op de vloer met de kachel warm in de zak gericht en bij aankomst de zak gesloten. Ik denk dat ze zo'n 22 a 25 graden waren net voor gebruik.

Tijdens de eerste accu reageerde de lipo alarm goed en kon gewoon landen. Bij de tweede accu landde ik al ruim voordat de lipo af zo gaan. Ik denk al na 3 a 4 minuten. Bij de derde accu ging het mis na ca 3 a 4 minuten.

Maar eerst zal ik de cut off instelling checken en anders mijn regelaar van de 550 er op zetten en kijken wat er gebeurt.

ok? dan is de begintemp iig niet het probleem.
misschien koelt hij toch teveel af tijdens de vlucht

of er is iets wat extra energie opvreet. de temperatuur zelf doet dat niet..

ik zou je esc even opnieuw instellen mischien staat daar idd wat fout kwa low voltage cutt off

Nick

Ik begrijp dan alleen niet waardoor dat is gekomen. Hij vloog altijd goed.

Is 3.2 een mooie cutt off waarde?

nee klopt als een bus ;) 3.4 is wat beter denk

je moet ook niet vliegen totdat deze ingeschakeld word , anders gaat je lipo niet lang mee...

beter is om op tijd te vliegen (stopwatch)

Laatst bewerkt:
Even een tip:

als je zo als in de eerste post daalt,
kan het gebeuren, dat de ESC op softstart nieuw begint,
tot je begrijpt wat gebeurde
en tot de motor op nieuw optourt,
is de heli op te grond ...

.. bij mij 2 keer achter elkaar gebeurt met de 700er,
dus dalen met idle, zodat throttle nooit op 0 komt

Groet, Uwe

+1 Uwe :p zou aanleren altijd in idle te vliegen

Nick

maar volgens mij is dit niet het probleem omdat de staart ook onrustig word , denk echt de cutt off voltage

hier bij mij filmpje op 9.18 min treed de cutt off voltage in.

Laatst bewerkt door een moderator:
3,2 is laag, als je pakket in rust die waarde heeft.
je moet gewoon zorgen dat je daar niet komt. dus vliegen in idle en timen.
Op zich is dit geen verkeerde waarde om de low voltage cut off op in te stellen.
Zeker met mindere pakketten en winter kan deze best wel eens een dipje hebben.
Een lipo cel mag absoluut nooit van zijn leven de 2,4 volt aantikken, daar krijg je echt schade van. Ook niet belast.. Al is dat wat lastig nakijken, daarvoor moet je een logger installeren.

als zekerheid kun je telemetrie gebruiken, of een alarm, maar DE manier is gewoon timen.

Maar ff terug voor de zekerheid.
Hoe vlieg je? idle up of normal?
gevorderd vlieger of beginner?
Hoe oud zijn de accu's?
Hoe bepaal je je vliegtijd? oftewel, vlieg je puur en alleen op je veiligheden (het lipo alarm) of bepaal je een vliegtijd en stel je een timer in?

Zoveel mensen, zoveel manieren...
We zullen eerst ff moeten kijken waar jouw probleem vandaan komt.
Eerste wat we ff moeten weten, is hoeveel je bijlaad na een problematische vlucht, en hoeveel je normaal bij laad.

als dat vele malen minder is dan wat er normaal in terug gaat, denk ik toch dat je accu's tekenen van het einde aangeven.

nee, 2,4...

ik heb nog wat batterijen van het eerste uur, daar staat het op.
tegenwoordig zetten sommige fabrikanten hogere waardes op de pakketten, omdat men er nog wel eens onderdoor wil gaan.

Is je nooit opgevallen dat een computerlader een lipo, waarvan 1 cel onder de 2,4 zit niet meer laad?

Die 2,4 is dus de werkelijke absolute grens. rond de 3 volt oid (weet niet precies waar het begint) donderd het voltage van een lipo spontaan in elkaar
het precieze voltage verschilt per lipo, en staat van de lipo.

Daarnaast.
Stel je 3,2 in op je regelaar, zal je lipo belast dus 3,2 aantikken. en er dus ook even onderdoor gaan, omdat een regelaar niet voortijdig afslaat.
dus kom je er nog steeds onder.
meeste regelaars slaan weer aan op het moment dat de lipo weer meer dan 3,2 aangeeft (of in ieder geval de meer dan de cut off), waardoor het voltage weer met een noodgang omlaag donderd, en weer een tik onder de cut off komt.

Met komplete informatie kan men sneller problemen achterhalen :
Types ESC, gebruikte accus,
gewoon de komplete setup voor alle duidelijkheid en de staat ( nieuw of afgeragd ).
grt

Back