power output KONTRONIK KIRA 600-30 geared

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door guus4, 24 jun 2009.

  1. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Oh dat heb ik ook wel eens gedaan. En dan nog wel op de lederen stoel in mijn auto!!! Zit nu een mooie zwarte plek.

    Ik doe nu altijd een stukje tape over het mannetje. Dat haal ik er pas af als ik de regelaar aan sluit, al in de romp. En na de vlucht accu los en dan meteen weer een tapje er op. Ik re-cycle het tape wat ik gebruik om de achterkant van de vleugel op de romp te tapen.

    Jos
     
  2. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Vandaag een vlucht kunnen maken, maar na de 5 de start was het terug gedaan.:confused: Het ziet er naar uit dat die jive gewoon te licht is voor de arbeid.
    En nochtans was deze helemaal niet warm.

    Als er iemand een (dikke)regelaar te koop heeft voor mij, dan breng ik zaterdag een soldeerbout mee, anders zal ik niet kunnen vliegen.

    Groeten
    Val


    Weerom een klein beeld, daarom deze uitleg power is max 3200watt, minimum spanning 21,6V rode lijn is temp buitenkant motor van 11° naar 22° groen = unilog en batt +/- 20°
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Val,

    Had je de motor op een schakelaar met snelle start?
    Als ik het bereken loopt er maar 150A.
    De Markus 85 heeft al 170A gehad, geen probleem.
    Een langzame start of gas op een knuppel is dodelijk, dat kunnen de fets niet hebben.
    Ik heb nog wel een 110A markus maar markus zegt dat de regelaars niet meer mogen hebben dan dat er op staat, anders is het geen garantie.


    GJ
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Kontronik Jive 100+ moet 250A en meer kunnen bij F5B gebruik...
     
  5. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Dag Wim, dat dacht ik ook, zelfs in de handleiding staat dat hij met extra koeling het dubbele aankan. Het moet ergens een (over)beveiliging zijn maar welke? Ik heb er niet aangedacht om te tellen hoeveel x het lampje pinkte, Ik denk trouwens dat ik daarvoor zo'n doktersspiegeltje zal nodig hebben. omdat te zien zo ingebouwd.

    De motor staat op een terugveerschakelaar. dus aan/uit piek is iets van een 160Amp als ik de batterij iets zou verwarmen. in deze vlucht heb ik maximum 4seconde motor getrokken per keer.
    Feit is dat het ook voorviel op 5s 100Amp Dus dat is al helemaal geen belasting.

    Gj bedankt voor het aanbod, dus als ik het zo bezie kan die Ma110 dan 220A aan.
    Nu zou ik wel liever investeren in een regelaar die gewoon 350A aankan dan heb ik even wat overschot. Mogen ga ik eens rond bellen, eerst Kontronic uitvragen want die reageren niet op mijn mail en dan eventueelzoeken voor een hacker195 of CC180 of markus 200-250

    Val
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben toch bang dat er in je settings van je Jive iets niet goed stond, de aanloop of timing, iets dergelijks.

    Ja, in theorie zou de SL110 220A aan moeten kunnen.
    Het blijft alleen lastig als de fabrikant zegt dat ie maar 110 mag leveren, en dat het anders gewoon geen garantie is, dus weggooien.
    Dat is ook 1 van de redenen dat ik even geen Markus hoef, ze doen te moeilijk.
    Schulze heeft mij zwart op wit gegeven dat mijn regelaar(18.200F) 400A aankan, dat hij met mijn setup heel blijft.
    Dan geef ik liever gewoon wat meer geld uit.

    En je zegt de Hacker Master 195 opto, maar bestaat ie nog wel?
    Ik zie hem al 2 jaar niet meer in de prijslijst van Hacker staan en bij Jeti staat ie ook niet op de lijst.
    Sterker nog, zo te zien is bij Hacker de hele F5X serie eruit gegooid, ook de motoren zijn verdwenen.

    Keuze wordt dus zeer beperkt.

    GJ
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Euh, de Hacker Master 195 is idd een beetje oud en zeker niet geschikt. Hij heeft het zelfde formaat als de Kontronik FAI18 en die is ook te klein.

    Heb hier een als nieuw CC P125 liggen met George modificatie. Heeft 3 keer gevlogen met de 25 USD motor. Dat was best wel een hoop vermogen en ook op 6S. Heb er wel vertrouwen in dat dit exemplaar goed is. Zeker goed genoeg voor een F5B beginner die niet meteen met 6KW hoefd te vliegen. Jou setups kan hij zeker wel aan. Zal hem voor de zekerheid maar in de tas stoppen.

    Attachment browser: 6S U - I, H.jpg - RC Groups

    Wat betreft garantie bij CC, zij hebben een "no questions asked" garantie waarbij je voor $95 een nieuwe P180 krijgt, een P125 zal nog wel wat minder zijn. Daarnaast hebben ze natuurlijk nog gewoon de normale factory defects garantie. Persoonlijk heb ik goed contact met Bernie en heb nog nooit voor een reparatie/vervanging betaald afgezien van die crash bij de 1ste NL meeting.

    George en ook Nigel (UK#1) vliegen met Hacker motoren en CC regelaars. Dat gaat zeer goed samen. Een Kontronik is niet veel anders dan een B50, bijde zijn 2 polen motoren.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Val,

    Heeft die regelaar in FAI mode instellingen voor opstart-snelheid e timing?
    Zo ja wat zijn je settings?

    Groet,
    Gerben
     
  9. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Die CC P125 zie ik nog wel zitten dus breng die maar mee.

    Jos wist het eerst wat er aan de hand was:
    Ik heb vandaag een mail gekregen van Kontronic De software moet upgedate worden Ik heb versie 3j5. en nu werkt het enkel vanaf versie 6 dat ze dat nog niet wisten toen ik hem kocht is wel stom temeer ik een f5b combinatie gevraagd had.
    you need Jive Software V6 or newer to handel high peak currents and FAI brake

    Gerben,
    Een Jive kan je met progcards manueel instellen. maar in principe wordt een variabele timing gebruikt, tussen 8 en 32Khz deze veranderd afgankelijk van motor en momentane belasting. Verder zitten er 8 voorgeprogrameerde modusen in bvb boot-heli-f5b.
    F5b modus houd in: snelle aanloop met grote bladen, maximale rem, onderspanning en overtemperatuur afschakeling zijn uit, deellast is begrenst tot 1x 6sec alle verdere inschakelingen laten 1sec deellast toe. en de stroombegrenzing is gemaximaliseert.
    In hun ducumentatie spreken ze van 200A met voldoende koeling. voor een regelaar van 90 gram
    100A Dauerstrom, je nach Kühlung auch bis zu 200A Dauerstrom

    Gjvo, Die Markus 100 is toch wat klein 50gr en in de specs staat geschikt voor f5d gebruik wat minder vraagt dan de burst's in f5b.
    Je kan aan die russen vragen wat hun herstel kost is zonder garantie claim, dan weet je ook waar je staat. Niemand zal voor de fun aan de lopende band regelaars opblazen hoogsten enkele, tot geweten is wat er mee kan.
    En zit er soms een logger op, anders kunnen zij toch niet weten wat je ermee uitspookt.

    Groeten
    Val
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Val, in de Markus zit inderdaad een logger, ze kunnen exact zien wat er gebeurd is.
    Ik ben al maanden met Markus bezig, ze willen niet duidelijk op papier zetten wat de kosten zijn bij vervanging en wat de reparatietijd is.
    Reden voor mij om niet met Markus in zee te gaan.
    Voor mezelf is het wat anders dan voor iemand anders, ik heb geen zin om zelf voor honderden euro's het schip in te gaan als een "klant" een regelaar opblaast.
    Bij Schulze is het zo, gaat ie stuk dan krijg je voor 65% van de nieuwwaarde een nieuwe.
    En ze garanderen dat hij heel blijft met mijn setup.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2009
  11. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Gjvo

    Dat is bij veel bedrijven zo. Als je een verdeler bent draai je vaak op voor de misérie.dat is handel drijven. je moet dan overwegen of je zelf een reparatie dienst wil aanbieden bvb. want het over en weer sturen van regelaars kost ook geld.
    De zuivere garantie gevallen zal je in principe terug krijgen, fabricatie fouten en software uploads. dus daar kan je al wat mee doen. Ze hebben een 300A Maximal continuous current(F5B) 400piek. dat is toch voldoende. als je der boven wenst te gaan heb je gewoon geen garantie. Ik denk dat iedereen dat normaal vind. Welke interpretatie geven zij aan continu f5b?

    Val
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zelf een reparatiedienst gaat niet lukken, ten eerste is de marge minimaal (als je de prijzen concurrerent wilt houden) en ten tweede heb je de onderdelen en dergelijke niet.
    Deze regelaars worden ook niet gerepareerd, 7 laags printen, worden gewoon vervangen.
    En juist daar willen ze geen duidelijkheid over geven.
    Fabrikage fouten bestaan niet, ze zijn uitgebreid getest zeggen ze.
    Opsturen.. wie betaald de kosten?
    Reparatietijd, hoe lang is de klant de regelaar kwijt?
    Hoe bepalen ze of de regelaar mishandeld is?

    Als dat soort dingen, geen duidelijkheid.
    Als ik een Markus 300A MX-6 regelaar zou verkopen voor de normale prijs dan zou hij 385 euro kosten.
    Inkoop met btw zit zo'n regelaar op 320 euro.
    Als een regelaar stuk zou zijn dan moet ik 30 euro verzendkosten , heen en weer, betalen.
    Als je dan hoort dat Sergey een 300A regelaar voor 300 euro verkoopt omdat ze in rusland geen btw en zo kennen....

    Bij de vorige serie regelaars zat er een ruime marge op, op een SL300 kostte inkoop 210 euro.
    Dan kan je nog wat doen met omruilen en zo.

    En over 300A en 400A piek is genoeg.
    Als er een instelling verkeerd staat dan is de regelaar alsnog stuk.
    In duitsland zitten ze al te experimenteren over de 400A en er lopen nog veel meer mensen rond die buiten de specs van de apparatuur willen werken.

    Dus.. als je een Markus wilt dan kan je terecht bij Sergey.

    GJ
     
  13. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ach zo, Hoe dat afloopt met herstellingen kunnen we eens aan Luc vragen:
    doorgebrande fets
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Euhm, ik vindt 3KW voor het 1ste jaar F5B goed genoeg.

    Dat kan met een CC 125 best goed.

    Jos
     
  15. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Daar kunnen we over onderhandelen. Wat is die George modificatie, Is het de Bec die aangepast is voor 6s?

    Val
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Kijk even op de www.f5b.co.uk website. Daar staat wat op van George zelf.

    Het gaat er om te voorkomen dat logica print te heet wordt door de lineare BEC, maar dan vooral de lineare BEC die de regelaar zelf gebruikt. De BEC die bedoeld is voor de servo's wordt in dit geval doorgeschakelt om de last te delen. Je moet dan dus ook niet proberen servo's of wat dan ook aan de normale BEC te hangen van als je het voltage naar beneden trekt dan gaat de regelaar in rook op. Zelfs al een extra belasting er op zal er voor zorgen dat de logica print nog warmer wordt en dit is wat we nou net proberen te voorkomen.

    Het probleem met een lineare BEC/regelaar is dat bij meer cellen er meer hitte ontstaat. Dus met 2S is er geen probleem, met 4S gaat het ook nog wel maar met 6S zit je echt een hoop energy weg te stoken als warmte.

    Dit probleem hebben de HV regelaars niet omdat die geen BEC hebben en ook de logica print heeft een switching supply dus weinig warmte opbouw.

    De andere aanpassing is dat de negatief van het servo kabeltje op de logica print door een filter heen gaat. Dit om storing te voorkomen op de ontvanger (35Mhz). Echter dit zorgt voor een weerstand tussen de hoofd negatief en het negatief op de ontvanger. Dat zorgt voor problemen met een Unilog en in het ergste geval brand deze filter door! We verplaatsen daarom die servo negatief ietje opzij zodat hij deze "nuttelose" filter omzeilt.

    Het zijn 2 hele kleine en makkelijke aanpassingen die de regelaar beter geschikt maakt voor F5B gebruik.

    Zoals gezegd, alles staat met foto's op de UK F5B website.
     
  17. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    De standaard Kira 600/30 blijk toch redelijk wat aan te kunnen.

    Ik heb eerst Mijn Jive 100LV in overcurrent gezet(340A of zo) wat echt een Jive probleem is want ik zie op de logger maar 160A, dan al een Rfm 18x19 mee in frut gevlogen, en een Cc180 opgesmoord, en nog altijd werkt deze motor als te voor. De cc180 was met de 17,5x17,5 wat hem op 4,8 Kw bracht op 6s

    Dit weekend ben ik herbegonnen met een mild propje 16x17S om te zien of de stroom noch het zelfde was als ervoor, en dat blijkt ook zo.
    Ik heb nu iets hogere waarden dan deze winter, Maar de batterij is ook warmer en mijn nieuwe regelaar heeft ook minder weerstand.

    Dus... en er bestaan ook fai versies van: de 6s 3200KV en zo. heb wel al gelezen van kapotte magneten maar dit zou opgelost zijn.
    Naast hacker een aanrader lijkt me.

    Groeten
    Val
     
  18. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Even wat info over de Kira die ik dit weekend kapot gemaakt heb.
    [​IMG]

    Deze avond heb ik hem er uitgenomen, en hij blijkt dus totaal niet te ruiken of zo. Dus dan is hij toch niet verbrand!
    Wel kan ik de motoras maar 3/4 draaien. dus zit er een stukje tussen, dit kan van de magneet zijn of de wikkeling. Dat is niet te zien. En deze openen is niet mogelijk. Dit zou je met een knipoog van ernst, ;) als minder kapot kunnen beschouwen dan de plettenberg van (jws die ervoor met de zelfde killer prop echt opgebrand is.) Nu zijn Kontronik motoren dus beter. :eek:

    morgen leg ik eens de megger eraan.

    Nu enkele logs van vorige vluchten waarbij de kira zich sterk houd:

    gm17,5x17,5 4,8kw 3 of 4 vluchten
    [​IMG]
    Willy prop 17x18 5° 2 vluchten vrij zuinig voor zijn groote
    [​IMG]
    Rfm 17x18 5° tot aan de limiter, 5 vluchten, waaronder 2 in Dalfsen.
    [​IMG]
    De bewuste killer prop 18x? trok piek 5,5kw, de rfm ook met het zware weer in Dalfsen, deze logs staan nog op de laptop.

    Opgelet met de interpretatie van vorige logs, deze gegevens zijn specifiek voor f5b gebruik en over de limiet. deze kunnen door enorm veel variabelen totaal anders uitdraaien en tot breuk leiden. :rolleyes:
    Val
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.976
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Val, heb je de gearbox al losgehaald?
    Het klonk als een kapotte gearbox.
    Je rem stond ook erg hard, je hoorde je prop echt keihard tegen de romp knallen.

    En je laatste logging, zie je een kortsluit piek of loopt ie de laatste stijgvlucht erg op in stroom?


    GJ
     
  20. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    gearbox krijg ik niet normaal los, of het wordt breken.

    De rem is idd zeer hard, dat heb ik al altijd met de jive en de cc180 ook. Ik moet dat toch eens wat verzachten. denk nog altijd dat ik zo die rfm18x19 gebroken heb.

    De aanloop is anders zacht 0,5 seconde van 0 naar piek.
    Is het normaal dat ik het tx signaal niet zie in wettwerbmodus.

    Stroom stijgt licht van 243A naar 268A. temperatuur op de buitenkant van de motor 76°
    Jammer dat de ventilator afgeplakt was, dat kon anders wel schelen.
    De gearbox was even heet (niet lang vast te houden dus)
    [​IMG]

    Laatste stijgen heeft een lelijke curve.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina