power panel

  • Topicstarter Topicstarter douwe85
  • Startdatum Startdatum
D

douwe85

Guest
Ben begonnen met het inbouwen van mijn power panel:
Een KW-3200 power panel van het merk: Kingson als ik me niet vergis.
http://www.sticktime.co.za/merchant_nc_checkbox.php?catid=12&pid=3549&step=4
Op deze link staat een foto van het betreffende paneel, het wijkt iets af van de mijne maar ik toch vrijwel gelijk.
Nu ben ik echter benieuwd hoe het mogelijk is dat als ik de stekkers van de gloeiplug in het paneel steek en vervolgens een gloeiplug in de gloeier zelf zeg maar steek, waarom de plug dan niet begint te gloeien.
Heb de aansluiting op het paneel nagemeten en die geeft netjes 12 V aan.

Tevens begrijp ik de Ampere meter niet helemaal die erop zit, wanneer moet die nu uit beginnen te slaan. Toen ik de multimeter op de aansluiting van de gloeiplug op het paneel had gestoken, begon ik ook aan de knop te draaien waar high en low naast staat maar dat had geen effect qua voltage op de multimeter.
Heb de rest van de aansluiting ook nagemeten op het paneel en kwam als laatste nog iets tegen wat ik neit begrijp.
Heb vanmiddag een nieuwe accu gekocht, 1 van 12V en 4 Ampere. Er zit een aansluiting op het paneel voor 6 volt, als ik de accu aansluit en die aansluiting doormeet geeft die toch gewoon 12 Volt aan, vormt het paneel dit niet zelf om ofzo?
Veel vragen, ben er ook nog niet zo in thuis maar hoop dat via deze weg wel te worden, bedankt alvast!

Douwe
 
Heb de aansluiting op het paneel nagemeten en die geeft netjes 12 V aan.
Volgens mij gaat hier dan wat fout.

Je weet zeker dat je de gloeiplug op de plug aansluiting hebt gezet?
Een gloeiplug werkt namenlijk op 2V, zet je die op 12V dan doet ie het heel kort heel fel en dan is je plug stuk.

Als de plugaansluiting wel normaal werkt dan kun je met de draaiknop de stroom regelen die je gloeiplug laat gloeien.
Dat lees je dan weer af op de meter, hoe meer stroom hoe feller de gloeiplug gloeit.

Die 6V aansluiting zou ook 6V moeten geven, de powerpanel zou van 12V naar 6V moeten omvormen.

Misschien is de Power Panel stuk???
 
Als je met een multimeter een gloeiplug uitgang meet, zonder dat er een plug is aangesloten, dan is het prima mogelijk dat je 12V meet.
Dat zegt niets over het al dan niet werken van het paneel, het hangt bovendien van het soort paneel af. Dus van de toegepaste manier om van 12V 1,5 of 2 volt te maken (effectief) Ook met een multimeter over de gloeiplug aangesloten is het mogelijk dat niet de juiste effectieve spanning afgelezen wordt.

Even simpel:
Er bestaan grofweg 3 soorten panelen.
Panelen met een serieregelaar die de stroom begrenst, zodanig dat er over de weerstand die de plug vormt ongeveer 1,5V staat. Omdat de weerstand van de plug tussen de verschillende types niet gelijk is, moet met een knop de stroom ingesteld worden.
Deze vorm van regeling geeft een enorme dissipatie (verlies) Dit zie je heel af en toe nog wel eens op hele oude startkisten, een dikke 2N3055 op een enorm koelpaneel.

Modernere versies werken met een IC dat de stroom regelt door een puls-pauze verhouding in te stellen (een snelle schakelaar), waarvan het effect hetzelfde is als was de plug aangeloten op 1.5V Dus +/-13% van de tijd aan, de rest uit. Dit gebeurd met een hoge frequentie (enkele kHz) zodat je er niets van ziet aan het gloeien van de plug. Een multimeter kan dit ook niet bijhouden, die zijn meestal alleen geschikt voor 50Hz. Ook hier weer stroom instellen met de potmeter en risico op verbrande pluggen of te zacht gloeien.

Zelf heb ik een versie die een spanningsreferentie heeft (ProTech AX-200) en zelf de puls verhouding instelt op de juiste (effectieve) spanning. Aan zo'n paneel hoeft nooit iets ingesteld te worden, want alle pluggen werken op 1,5Volt. Een stroommeter geeft aan hoe hoog de stroom is ter controle.

Bij sommige panelen kun je tijdens het aansluiten van de plug een hoog pieptoontje horen dat komt van de smoorspoel in het paneel, die de ergste storingen de kop in moet drukken.

Tot zover in vogelvlucht.....
 
Laatst bewerkt:
Zo'n powerpanel heeft twee pompaansluitingen. Eentje voor 12 Volt en eentje voor 6 Volt. Uiteraard moet je deze aansluitingen niet gebruiken om het panel van spanning te voorzien. Daarvoor gebruik je de ingangsdraden of eventueel de starteraansluiting. Deze laatste zit namelijk rechtstreeks op de ingangsspanning aangesloten.

Als je op de plug-uitgang hebt zitten meten op het Amperebereik van de multimeter is het panel nu door kortsluiting stuk. De plug zelf fungeert namelijk als stroombegrenzer. Als je alleen met een Voltmeter hebt gemeten is er niets aan de hand. Het is dan volkomen normaal, dat je continu 12 Volt meet.
 
Ok,

heb gister het paneel nog eens grondig doorgemeten.
De starter sloot ik in ieder geval aan op de daarvoor bedoelde ingangen, en deze doet het gewoon.
Heb de ingangen voor de pomp (12 V en 6 V) nog eens even doorgemeten maar 6 V komt maar niet in mijn scherm te staan. Dit neem ik dan maar even voor lief want heb toch een 12 V pompje aangeschaft.
Nu de aansluiting voor de gloeier: De gloeier sloot ik aan op het powerpanel, daarvoor heb ik deze ingangen nog eens gemeten en daar staat 12 V op. Toen heb ik eens in de gloeier zelf gemeten en ik kreeg ook meteen uitslag op de meter die op het paneel zit, en in het scherm van de multimeter was om en de bij 12 V af te lezen.
Kan ik deze nou via het powerpanel gebruiken, of moet ik nog een extra 2 V batterij aanschaffen voor alleen de gloeier?

Bij voorbaat dank!

Douwe
 
Kan ik deze nou via het powerpanel gebruiken, of moet ik nog een extra 2 V batterij aanschaffen voor alleen de gloeier?
Je zou die uitgang moeten kunnen gebruiken.

Anders heb je een power panel voor niks, bij het aansluiten van de gloeiplug moet dit dus gewoon werken.
 
Als je met een multimeter uitslag op de Amperemeter hebt gekregen, heb je kortsluiting gemaakt. De modulator is dan vermoedelijk stuk.

Zoals Robke al heeft uitgelegd werken gloeimodulatoren op verschillende manieren. Dit is er eentje met een IC, dus die schakelt steeds in een hoog tempo aan en uit. Dat kun je niet meten met een universeelmeter. Op het Volt-bereik meet je de uitgang onbelast en dan doet-ie het niet. Je meet dan 12 Volt. Op het Amperebereik maak je kortsluiting en blaas je de modulator op. Op het laagste Ohmse bereik gaat het ook mis en op de hogere Ohmse bereiken gebeurt er ook weer niets. Je zou hooguit een gloeiplug kunnen aansluiten en dan de spanning daarover kunnen meten. Heb je dan nog steeds 12 Volt, dan is de plug stuk. Heb je 0 Volt, dan is de modulator stuk. Heb je een spanning van zo'n 1,5 Volt, dan doet alles het, maar dat had je dan vermoedelijk al gemerkt aan het warm worden of gloeien van de plug en ook aan de uitslag van de Amperemeter.


Ook op de 6 Volt pompuitgang zul je altijd 12 Volt meten als er niets op aangesloten is. Er zit namelijk alleen een weerstand tussen de 12 Volt plus en de 6 Volt plus. Sluit je nu een 6 Volt pomp aan, dan komt er op de pomp ongeveer 6 Volt te staan en ook ongeveer 6 Volt op de weerstand.
 
ok, sidekick,

gerard maakt gister sluiting met zijn robbe powerpanel met de pomp functie.
nu doet vullen het niet meer, leeg zuigen werkt nog wel.

is dat te fixen ?
 
Dan moet Gerard even kijken welk printspoor er is verbrand.

Of heeft Gerard een Profi-Startpanel? In dat geval is 't ie wat erger stuk, maar uiteraard wel te repareren.
 
Dan wordt Gerard succes gewenst, Douwe85 trouwens ook.

Waar kom jij eigenlijk vandaan Douwe85? Als dat hier in de buurt is, kun je best wel even langskomen voor een kosteloos onderzoekje.
 
Ja, bedankt Corrien ben er nog steeds druk mee bezig.
Heb in ieder geval een omvormer erbij gehaald die 12 V omvormt naar 2 V voor de gloeier dus, dat werkt prima.
Heb onderhand ook al een nieuw power panel besteld, want diegene die ik heb is toch wel zwaar verouderd en heb een nieuwe koffer gekocht om alles in te bouwen dus het oog wil ook wel wat ;) haha. Daarbij kwam ook nog kijken dat het nieuwe panel een mooie degelijk ding is met alle functies die ik nodig heb.
Ik woon trouwens in friesland, dus een bezoekje aan Maasland word wel een te ver reisje, helaas!

Maar in ieder geval zeer bedankt voor het aanbod!!

Mvg,

Douwe
 
... Bij sommige panelen kun je tijdens het aansluiten van de plug een hoog pieptoontje horen dat komt van de smoorspoel in het paneel, die de ergste storingen de kop in moet drukken. ...
Ik heb ooit een gloeiplug-modulator uit de Elektuur gebouwd. Daar zat geen smoerspoel in (lijkt me ook niet nodig, het gaat om de effectieve stroom). Desondanks kon ik het goed horen als ik de klem op de gloeiplug plaatste, handige akoestische terugkoppeling. Het geluid kwam van de gloeiplug, zou het gloeispiraaltje hiervoor verantwoordelijk zijn?
 
Dat is dan wel de meest logische verklaring.
Toch hebben de meeste fabrikanten een smoorspoel.
Zal wel met EMC te maken hebben. Bovendien is het zo slordig als er kans is dat de roeren van het vliegtuig staan te klapperen tijdens het starten.
Een van de eerste gloeiplug modularoren van Elektuur kwam uit 1975.
Met 2N3055 en 2 opamps, ik heb dat ding ook nog ergens liggen. Inderdaad zonder spoel.
 
Een startpanel gebruik ik niet, tenminste niet zo´n gekocht geval. In mijn startkist zit een paneel dat ik zelf heb gemaakt. Ook de elektronica erachter heb ik zelf gemaakt en voor een deel ook zelf bedacht.

Ik heb een lader ingebouwd waarmee de accu in de startkist geladen kan worden. Die wordt nu niet meer gebruikt omdat ik nu een betere, externe, lader heb. De schakeling zit er nog wel in maar als er weer eens een nieuwe startkist moet komen dan blijft hij eruit.

Er zit een accu controle schakeling in, als de accuspanning te laag wordt gaat er een rood ledje branden. Dan is het hoog tijd om de accu in de startkist te laden.

Er zit ook een schakeling in die brandstofpomp stopt als de tank in het vliegtuig vol is. In vele van mijn vliegtuigen en m´n heli zit er een soort sensor in de tank waarmee die schakeling detecteerd dat de tank vol is.

De gloeiplugmodulator is "antiek".
Ooit heb ik in 1979 een gloeiplugmodulator gebouwd uit het het Digit 5 boekje van Bob Stuurman (uitgave 1972). Daarin werd een gewone 1,5V batterij gebruikt als een negatieve voeding. Dat vond ik toen al niet zo'n elegante oplossing dus heb ik een stukje elektronika bedacht dat een negatieve spanning van 2V opwekt, dat werkte prima. En of je het geloven wilt of niet maar de hele schakeling werkt tot op de dag van vandaag nog steeds naar volle tevredenheid.
Die schakeling is behoorlijk doordacht. Hij meet de weerstand van de gloeiplug en schakelt dan kortstondig de stroom naar de plug in. Als de stroom weer uitgeschakeld is wordt er weer gemeten en wordt de tijdsduur van de volgende stroompuls aangpast. Zo blijft de plug onder bijna alle omstandigheden precies even fel gloeien als je hem hebt ingesteld. Zelfs als je hem in een kopje water dompeld blijft de plug doorgloeien. Een plug die dooft door een beetje teveel brandstof heb ik zo goed als nooit. Mede hierdoor heb ik heel erg weinig startproblemen.
Ik heb in de loop van al die jaren verschillende startkisten "versleten" en iedere keer verhuisde de schakeling mee naar de nieuwe startkist. Een paar jaar terug heb ik een klein probleempje gehad, een weerstandje dat steeds behoorlijk warm wordt had de geest gegeven waardoor de hele zaak niet meer werkte. Na vervanging van die weerstand was alles weer als van ouds. Ook vanmiddag heeft de schakeling weer prima gewerkt.

De laatste schakeling die ik er nog niet zo lang geleden heb ingebouwd is een waarschuwings led. Als de kist aan staat flitst er een hele felle led aan de buitenkant. Het is in het verleden een aantal keren gebeurt dat de kist aan bleef staan en als de deksel dicht zit zie je dat niet. Je ziet dan ook het rode waarschuwingsledje niet als de accu leeg raakt. Ik heb dus een aantal keren een helemaal lege loodaccu gehad. Helaas was het iedere keer einde accu dus moest er een nieuwe komen. Nu zie ik direct aan de buitenkant die felle flitsen en kan ik de schakelaar uit zetten voor het weer mis gaat.
 
dus heb ik een stukje elektronika bedacht dat een negatieve spanning van 2V opwekt, dat werkte prima. En of je het geloven wilt of niet maar de hele schakeling werkt tot op de dag van vandaag nog steeds naar volle tevredenheid.
Die schakeling is behoorlijk doordacht. Hij meet de weerstand van de gloeiplug en schakelt dan kortstondig de stroom naar de plug in. Als de stroom weer uitgeschakeld is wordt er weer gemeten en wordt de tijdsduur van de volgende stroompuls aangpast. Zo blijft de plug onder bijna alle omstandigheden precies even fel gloeien als je hem hebt ingesteld.

Ernst, verklaar je "negatieve spanning van 2V" eens nader als je wilt?...tov wat bv?

Is het een idee om die schakeling te publiceren ? ;)
 
Ernst, verklaar je "negatieve spanning van 2V" eens nader als je wilt?...tov wat bv?

Is het een idee om die schakeling te publiceren ? ;)
Precies wat ik schrijf een spanning van -2V. De accu in de startkist heeft een 0V en een +12V aansluiting. De negatieve spanning is dus ten opzichte van de 0V van de accu.
De schakeling kan ik niet publiceren omdat hij niet van mij is en al in een boek is gepubliceerd. Dat boek is misschien nog wel in de bibliotheek te vinden. Het enige wat ik heb bedacht is de (simpele) schakeling die de -2V maakt.
 
een 2de voedingsbron gebruikt of met een zenerdiode afhankelijk van de stroom die noodzakelijk is. Op internet is genoeg te vinden hierover.
 
een 2de voedingsbron gebruikt of met een zenerdiode afhankelijk van de stroom die noodzakelijk is. Op internet is genoeg te vinden hierover.
Sorry Cheeta maar hier denk je een beetje (te veel) simpel. In de startkist heb ik geen tweede voedingsbron of ik zou een batterijtje moeten gebruiken. Dat batterijtje staat in het schema maar dat vond ik nu juist niet zo'n mooie oplossing. Je moet er dan steeds aan denken dat je dat batterijtje op tijd vervangt. Door een lege batterij zou de gloeiplug in het ergste geval kunnen opblazen maar meestal werkt de hele schakeling dan niet.
Daar sta je dan op een zondagmiddag op het veld en dan werkt je gloeiplugmodulator niet, batterijtje leeg! :evil: Waar haal je dan op dat moment en op die plaats zo snel een nieuwe batterij vandaan? :(

En hoe je met een zenerdiode een negatieve spanning kan maken zou je me uit moeten leggen. Ik zou echt niet weten hoe je dat wilt doen en ik zou dat graag van je leren.;)
 
Back
Top