Powerboat met 2xzenoah 260 motoren.

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Ik wil een powerboat kopen met 2xzenoah 260 motoren.
Maar ze hebben me verteld dat het afstellen zéér moeilijk is of niet simpel is.
Heb enkel ervaring met een FG auto.
Het is een tweedehandse boot in goede staat waar swat.
Heeft iemand ervaring met 2 brandstof motoren (afstellen) ?

Groeten Benny.

Als je 1 motor knap kunt afstellen kun je ook leren er 2 synchroon af te stellen. Kwestie van goed luisteren en veel geduld.

Een toerenteller is onmisbaar in een twin. Er zijn maar weinig mensen die het echt op gehoor en gevoel kunnen (met 2 motoren dan)

Heb je ook een link naar de boot? Ben wel benieuwd hoe die eruit ziet en wat het is

groeten Jurriaan

een toerenteller is niet direct een vereiste, maar wel een goede controle. Je zou er twee Robbe Speedmonitors op kunnen bouwen. Deze geven het huidige toerental aan (makkelijk tijdens het afstellen) en je kunt na een run het behaalde toptoerental aflezen. Nog mooier is een datalogger van bijvoorbeeld Eagletree, maar ook meteen iets prijziger.

Ah die boot ken ik wel! Die is van barry hier uit Friesland :)
Is een mooie boot die zeker de 100 kan behalen met wat afstelling

Een toerenteller is inderdaad niet 'onmisbaar' zoals ik eerst zij, maar eigenlijk kan ik het alleen maar aanraden. Dit scheelt een stuk met afstellen, na het varen het toerental aflezen en je kan zien welke motor bijgesteld moet worden.

De optie van micropuller kan natuurlijk ook, maar dat word weinig gebruikt bij boten en heb daar zelf geen ervaring mee. Dus kan daar niets aan toevoegen, alleen dat dat waarschijnlijk duurder uitvalt??

Succes met de mogelijke aankoop

groeten Jurriaan

Inderdaad die is van Barry.
Ik was al een tijdje aan het uit kijken naar een powerboat.
Die van Barry vind ik wel goed tot nu toe,alleen ik moet 3 uur rijden tot bij hem en ik vind eigelijk de boot iets te groot ma ik zie wel.

Iedereen bedankt voor de uitleg.

Groeten Benny

toerentellers zijn zat...
wat wil je meer meten?? meer valt er niet te meten.

beide motoren moeten hetzelfde klinken met het zelfde toerental.
een twin afstellen blijft een kwestie van varen , varen, varen en varen.

bij een eageltree systeem kan je misschien je uitlaat tem er bij zetten.
maar dat is onnodige info.
je motor haat het toerental wel of hij haalt het niet.
laat ie het niet word het gewoon weer afstellen.

mvg jaimy

Je gaat puur voor een twin? Of kwam dat toevallig zo uit? De kleinere cats hebben vaak 1 zenoah erin staan en zijn ongeveer 140cm (vaak ook met 2 cilinders te zien trouwens) Scheelt net weer een stukje in de lengte en het vervoer.

Mocht je de boot van barry nemen, kom dan op een zondag. Kan je direct de boot proberen hier in friesland. We hebben mooi vaarwater en er zijn zat brandstofmannen :)

groeten Jurriaan

Het voordeel van het Eagletree-systeem is, dat het toerental gedurende de volledige run gemeten en opgeslagen wordt. Dit, in combinatie met evt. de motortemperatuur en uitlaattemperatuur is toch wel bruikbare info.

Ik was op zoek naar een cat op maar geen elek of nitro.
Ik zit bij een club in Eersel waar men enkel met elek vaart.
Die halen ook de 100 ook,maar als je iets verkeerd doet dan verbrand je iets (regelaar of motor) en heb je duure kosten.
En heb ook geen goesting om de hele dag accu's te laden.
Dus ik keek regelmatig rond en kwam die van Barry tegen.
Een twin vind ik wel leuker omdat vele echte dat ook hebben maar het was geen moet.
Hier zitten ook mensen die met zo'n 26 cc varen maar die raden me meteen af om een twin te kopen vanwegen de afstelling.
En ik heb geen tijd om zelf ééntje te bouwen omdat ik met duikboten en hovercraft's bezig hou en als ik nu alles nog moet uitzoeken om zo iets te bouwen dan ben ik al even bezich,daarmee zoek ik ene die klaar is.

Groeten Benny

he jur de 100 is zeker haalbaar,toen de eerste proefvaart was haalde hij in de eerste run al gelijk 96km per uur in een onafgestelde boot...
groot.....valt wel mee :-)het valt mij niet eens meer op dat hij zo groot is,je went er aan.

hoi Barry,

Hoe stel jij de boot af ?
Het probleem met de groote is de stalling.
De grootste boot die ik heb (nog in aanbouw) is de USS Missouri 1/100 dus die is 2.70 meter lang maar die is een goei 30 cm breed dus dat kun je nogal eens ergens op zetten of plaatsen.
Ik heb ook een hovercraft van 1.08 meter lang en 55 cm breed en dat plaats je zo maar niet overal op en neer.
Nu weet ik niet hoe breed die cat is maar de breede is bij mij meestal een probleem met de stalling de lengte ook ma dat valt meestal wel mee.
Maar ik zie wel,eerst nog eens informeren naar die club i.v.m verzekering en dergelijke en hoe je zo iets afsteld.
En dan eens proberen om tot bij u te geraken.

Groeten Benny.

hoe ik ze afstel? is puur op het gehoor en weer proberen net wat jaimy zegt.
de boot staat bij mij op een keyboard standaard zo kun je hem overal neer zetten.
VERZEKERING!! is onmogelijk er is geen verzekering die hem wil verzekeren het is op het extreme forum al eens een hele discussie over geweest.

Als ik bij een club ga is het in Eindhoven en naar het schijnt moet je een verzekering hebben (verplicht) of je vaart geen meter.
Of dat waar is en om welke verzekering het gaat dat weet ik ook nog niet,dat ga ik nu uitzoekken als dat klopt wat ze zeggen,dan zal ik iets laten weten om welke verzekering het gaat.
Hier in de buurt zit ook wel een groepje maar die doen dit jaar boten en volgend jaar weer auto's of zo iets,die springen van de hak op de tak en daar heb je ook niks aan.
Maarja ik ga er achter luisteren en kijken wat die toerentallers kosten enz...en eens langskomen op een zondag .

Groeten Benny.

als je een goeie toerenteller zoekt moet je een van zendec hebben gaan erg lang mee en waterdicht en makkelijk te installeren.

wat ze misschien bedoelen met verzekering is je WA verzekering voor de rest kan ik het niet bedenken

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij DPRT in Eindhoven (en elke andere club) moet je een WA (wettelijke aanprakelijkheid) verzekering hebben die ook schade door jouw boot veroorzaakt, dekt. Denk hierbij aan jouw boot die met hoge snelheid de kant op gaat en tegen een auto aan gaat. Informeer dus bij jouw eigen verzekeringsagent.

Back