Powerbox sparkswitch met een futaba FF9 probleem.

Hallo.

nu ben ik in het bezit van een sparkswitch voor m,n yak 54
met een DLE 55.
probleem is dat ik deze switch niet werkend kan krijgen in
combinatie met m,n futaba FF9.
als ik m,n rudder bedien gaat de led ook aan en weer uit.
heb met gebruik van een y kabel en servo alles geprobeerd,
heeft iemand nog een idee wat dit zou kunnnen zijn.

mvg Marcel.

Dan zit er een mixer in je zenders mee te schakelen. :)

Op welk kanaal heb je de killswitsch .

Mvg Johan

alle mixer,s staan uit
heb kanaal 6,8en9 geprobeerd geen verschil.
heb een losse anderen ontvanger geprobeerd rare nu is
als er geen andere servo,s zijn aangesloten gebeurd er niets
zodra ik m,n rudder servo er bij zet (savox)begind alles weer te
knipperen zodraa ik weer met rudder en stuurbeweging maak,servo aan de ykabel doet niets maar de led staat weer raar te knipperen begrijp[ er echt helemaal niets meer van:confused:

Heb je dit al gecontroleerd op je servo menu in de ff9 kun je zien hoe welke servo/ switch zou moeten bewegen. hiermee kun je iedere mixer/ storing in het zenden uitsluiten.
heb je al een andere servo op je rudder ingeprikt?

welke ontvanger gebruikt u? Ik had hetzelfde probleem met r319dps. Ik moet uit te schakelen DSC. Ik gebruikte Futaba 9z radio

welke ontvanger gebruikt u? Ik had hetzelfde probleem met r319dps. Ik moet uit te schakelen DSC. Ik gebruikte Futaba 9z radio

ik gebruik een 149dp ontvanger heb nog een 136dp ook gebruikt
maar dat maakt niks uit.
wat bedoel je met de DSC uitschakelen.

Die switch schakelt toch ongeveer in de middenpositie?
Als het kanaal van je ontsteking niet helemaal "aan" of helemaal "uit" staat dan kom je in de buurt van het gebied waar de omschakeling plaatsvind.
Laat eens horen in welke stand je ontstekingkanaal staat als je deze problemen ondervindt? (servo positie scherm)
Als dit onstreeks de middenpositie gebeurd is er dus niets aan de hand.
In de buurt van de omschakeling kan door kleine spanningverschillen (door het bewegen van servo's ) en het ontbreken van een hysteresis de omschakeling snel en onregelmatig plaatsvinden, en weer ophouden als je niet meer stuurt. Een unit met een goede hysteresis zou dit probleem niet moeten hebben, maar ik weet dat er units zijn die een vast schakelpunt hebben zonder hysteresis, en bij zo'n unit is dit gedrag volkomen normaal.

Je kunt zelf testen of de unit een hysteresis heeft of niet.
Stel het kanaal zo in dat je het kunt bedienen met een draaiknop.
Ga van het ene uiterste naar het andere en kijk op welk punt de ontsteking aan gaat
Draai dan door naar het andere uiterste en kom langzaam weer terug.
Kijk dan op welk punt de ontsteking weer uit gaat.
Als die schakelpunten gelijk zijn dan is er geen hysteresis.
Als je het stuurkanaal dicht bij dit punt staat kunnen andere servo's zorgen dat er allerlei korte ongewenste omschakelingen plaatsvinden. M.a.w. de unit weet volgt dan hele kleine variaties.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hysterese

Mijn ontsteking sluit ik aan op een kanaal dat ik bedien met het linkse draaiknopje van de zender (een 9C). Zodoende is het moeilijk om per ongeluk om te schakelen van "aan" naar "uit" en vice versa.
"uit" is knop helemaal tegen de linker aanslag, en "aan" helemaal naar rechts. Het omschakelen gebeurt halverwege.
Heb al verschillende keren op final de motor moeten uitzetten door retrackt problemen, en dat knopje is dan prima te bereiken.

Laatst bewerkt:
Die switch schakelt toch ongeveer in de middenpositie?
Als het kanaal van je ontsteking niet helemaal "aan" of helemaal "uit" staat dan kom je in de buurt van het gebied waar de omschakeling plaatsvind.
Laat eens horen in welke stand je ontstekingkanaal staat als je deze problemen ondervindt? (servo positie scherm)
Als dit onstreeks de middenpositie gebeurd is er dus niets aan de hand.
In de buurt van de omschakeling kan door kleine spanningverschillen (door het bewegen van servo's ) en het ontbreken van een hysteresis de omschakeling snel en onregelmatig plaatsvinden, en weer ophouden als je niet meer stuurt. Een unit met een goede hysteresis zou dit probleem niet moeten hebben, maar ik weet dat er units zijn die een vast schakelpunt hebben zonder hysteresis, en bij zo'n unit is dit gedrag volkomen normaal.

Je kunt zelf testen of de unit een hysteresis heeft of niet.
Stel het kanaal zo in dat je het kunt bedienen met een draaiknop.
Ga van het ene uiterste naar het andere en kijk op welk punt de ontsteking aan gaat
Draai dan door naar het andere uiterste en kom langzaam weer terug.
Kijk dan op welk punt de ontsteking weer uit gaat.
Als die schakelpunten gelijk zijn dan is er geen hysteresis.
Als je het stuurkanaal dicht bij dit punt staat kunnen andere servo's zorgen dat er allerlei korte ongewenste omschakelingen plaatsvinden. M.a.w. de unit weet volgt dan hele kleine variaties.

Hysterese - Wikipedia

Mijn ontsteking sluit ik aan op een kanaal dat ik bedien met het linkse draaiknopje van de zender (een 9C). Zodoende is het moeilijk om per ongeluk om te schakelen van "aan" naar "uit" en vice versa.
"uit" is knop helemaal tegen de linker aanslag, en "aan" helemaal naar rechts. Het omschakelen gebeurt halverwege.
Heb al verschillende keren op final de motor moeten uitzetten door retrackt problemen, en dat knopje is dan prima te bereiken.

heel mooi verwoord robke alleen werkt dat bij mij ook niet
had dit namelijk ook geprobeerd met m,n vra switch op m,n FF9
ook door middel van m,n end point setting nog wat te veranderen,
helemaal niets werkt.:bad-words:

Helemaal niets werkt is een vage klacht waar geen mens iets mee kan.
Breng structuur in je probleem en laat stap voor stap weten wat je deed en wat de resultaten zijn, dan kunnen we je op afstand helpen.

laat ik het dan zo zeggen dat de led aan en uit gaat waneer het hem of haar uitkomt als ik m,n savox rudder servo aanstuur dan gaat de led knipperen ongeacht welke stand de schakelaar staat de sparkswitch staat mbv een y kabel aan een servo deze doet dan helemaal niets,leek me eerst een vorm van EMI electo magnetic interverance spark switch mbv langere kabel weg gehouden van aale electronica maak ook niets uit
de sparkswitch gaat aan en uit echt niets werkt.
kom zelf uit de luchtvaart industrie (20 jaar fokker)
vlieg inmiddels al een kleine 30 jaar met modelbouw vliegtuigen.
maar ik denk dat ik hem maar gouw ga vergeten nog nooit zo,n onding gezien en dat terwijl je er alleen maar goeie berichten over leest.
ik ben er klaar mee koop wel een ander betrouwbaar systeem.
bedankt voor de reacties.

Back