powerbox?

Hallo,

ik lees regelmatig over een powerbox in een vliegtuig , maar waarvoor dient deze en wanneer pas je hem toe, geld dit alleen voor grote kisten zoja vanaf welke grote?

grt robert

Powerbox zou ik pas gaan toepassen als er meerdere servo's op 1 rolroer zitten .

Zelfs op een 3,6m Decathlon of 4m Piper heb ik nooit een gehat .

Maar er zijn ook piloten die op een 2m 3D kist als een powerbox hebben .

Je kan dan met 2 lipo's (7,4v) als stroom verzorging vliegen .
En de stroom verzorging is losgekoppelt van je ontvanger eenheid wat dus de storingen weg houd van je ontvanger .

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Ik overweeg ook een powerbox oid te plaatsen in 2 3-meterkisten.

Bij gebruik van digitale servo's komt een powerbox eerder in beeld denk ik.
Dikkere cellen als accu zijn dan ook belangrijk.
Bij de gewone AA-cellen is vaak niet bekend hoeveel stroom ze kunnen leveren, tenminste, niet bij die ik gebruik.
Dan zijn 3/4-sub beter???

Of kan een powerbox gevoed worden met 2 x 5 cellen AA?

Taco.

Of kan een powerbox gevoed worden met 2 x 5 cellen AA?

Met stevig 3D vliegen trok ik binnen 5 minuten 2x 6 cellen 7.2V 2700 AA cellen plat. Hangt een beetje van de toepassing af of het gaat werken. Was wel met een 3.2 meter Extra overigens; 6 aileronservo's, 4 hoogteroerservo's, 2x rudderservo's.

Ben zelf ook bezig met zo'n ding,weet alleen nog niet precies welke, powerbox of emcotec. Bij ons op de club gebruiken ze beide merken en zijn er allebei tevreden over. Ik heb zelf maar vijf kanalen nodig met 6 servo's waarvan er vijf hoge stromen kunnen gaan trekken. De emcotec mini 5 is dan een goeie optie. Deze kan uit 5 kanalen 8 servo's aansturen.

alles heeft voor en nadelen, MIJN reden om powerpox te verkiezen boven emcotec :

1. stroom blijft langer gescheiden, dus de omvorming van 7,2v naar 5,5V gebeurt gescheiden bij power box, niet bij emcotec.

2. bij kort stroomuitval en terug wel concact blijft powerbox aan, emcotec staat dan uit. Dus als je de accu's aankoppelt aan een powerbox staat hij meteen aan zonder de schakelaar te gebruiken. Dit heb je niet bij emcotec.

Over de toepassing in welke toestellen het moet en niet hou ik me op de achtergrond, indien je alleen lipo's wil gebruiken dan zijn er andere goedkopere toepassingen van deze merken of andere merken.

Tja, ik ben van mening dat het meestal overbodig is. Zeker als je maar 1 servo per roer heb.
Ik moet er niet aan denken zoon ding in mijn 2,25m 3D kist te doen...

Ten eerste is het vooral voor mensen die graag "veiligheid" willen, schijn.
Een goede accu die genoeg stroom kan leveren is nummer een, dan iets die de spanning constant houd en weer genoeg stroom kan leveren.

Om de stroom uit je ontvanger te houden hoef je het niet te doen (gewoon alle rode en alle zwarte aan elkaar solderen, haal je ook nog een stekkerverbinding weg).
Dat is wat ik ga doen, maar dat is ook omdat ik de servo's op 7,4-8,4V laat werken en de ontvanger en regelaar op 6v. Want elke goede ontvanger kan heel wat stoom aan, het zijn vooral de stekkers die het probleem zijn.

goed nando, we zijn vertrokken voor het zoveelste wel of niet niet spelletje.

veel plezier iedereen en hopelijk wordt niemand kwaad.

Ik moet er niet aan denken zoon ding in mijn 2,25m 3D kist te doen...

Akkoord, had ik in mijn 2.2 meter Yak ook niet, dat ging perfect met een gewone weiche.

Ten eerste is het vooral voor mensen die graag "veiligheid" willen, schijn.

Schijnveiligheid is het zeker niet, vooral niet door de extra functionaliteit die die dingen geven, signaalversterking van de servo's, filtering, etc.

Als ik zie hoe snel ik sommige accu's plat trek met een 3.2 meter met 13 digitale servo's, dan hebben we het niet meer over een leuke gadget die "niet nodig is";)

Maar zoals Peter zegt, dat wordt weer zo'n ellenlange discussie. Een ieder moet maar gewoon doen wat hij of zij graag zelf wil:)

Smartfly een optie? is goedkoper als emco en die andere en doet precies het zelfde

hallo,
Als ik het dus goed begrijp is een powerbox alleen nodig als je meerdere servo's als gebruikelijk gebruikt? Ik vroeg dit namelijk omdat ik nu in het bezit ben van een 2m katana met twee sevo's in de vleugel twee voor hoogte roer en een voor richting en een voor gas hier zou een powerbox gewoon overdreven zijn?
Grt robert

Posted via Mobile Device

hallo,
Als ik het dus goed begrijp is een powerbox alleen nodig als je meerdere servo's als gebruikelijk gebruikt?

2 servo's of meer per roer. Het is een hele grove stelregel, maar hij klopt redelijk. Meestal zit je dan zo vanaf 2.40 meter spanwijdte (acrp/3D kisten).

Een powerbox/emcotec op een 2 meter kist is dikke onzin:)

2 servo's of meer per roer. Het is een hele grove stelregel, maar hij klopt redelijk. Meestal zit je dan zo vanaf 2.40 meter spanwijdte (acrp/3D kisten).

Een powerbox/emcotec op een 2 meter kist is dikke onzin:)

Oke dankje alex dan gaan we het gewoon zo laten scheelt ook weer wat centen
Grt robert.

Posted via Mobile Device

goed nando, we zijn vertrokken voor het zoveelste wel of niet niet spelletje.

veel plezier iedereen en hopelijk wordt niemand kwaad.
Ik word niet zo snel kwaad hoor :)

Schijnveiligheid is het zeker niet, vooral niet door de extra functionaliteit die die dingen geven, signaalversterking van de servo's, filtering, etc.
Dat bedoelde ik vooral in de 'kleinere' toestellen, als je idd 13 servo's hebt en 2meter servokabel per servo is wat signaal versterking en en filtering wel prettig.

Maar je ziet ze ook in 2meter kisten van 6kg... Hoofdreden is dan 'een veilig gevoel'

Of gewoon geen schakelaar, goudcontacten.

Het is jaren geleden dat ik voor het laatst een schakelaar in mijn kist had.

het is dan ook jaren geleden dat je nog lang een toestel had ?

sorry kon het niet laten.

Back