Powering up: The biggest battery breakthroughs of 2017

ron van sommeren

Forum veteraan
Laatst bewerkt:
Voorals nog zijn onze LiPo's alleen maar zwaarder geworden.
Voor de meeste RC toepassingen geen probleem. Daar gelooft men nog steeds dat meer gewicht met meer vermogen is te compenseren.

De wat specialistischer toepassingen, die zich wel aan de natuurwetten houden, krijgen het daarentegen steeds moeilijker.
Neem deze: http://www.store.revolectrix.com/Pr...h-4S-LiPO-Blend435-Platinum-Label-40C-GoPACKS
Perfect op maat en gewicht. Ik moet nog zien of -als ze al weer geleverd gaan worden- ze nog dezelfde specificaties hebben.
O ja, inbouwmaten liggen vast en het gewicht ook. Minder dan 3200 mAh is ook geen optie.
Wie het weet mag het zeggen.

Of mijn oude Hyperion 1500 mAh 2S packs van 83 gram. Schakel ze zelfs parallel in een motorzwever, 166 gram voor 3000mAh, 20C.
Ik heb me al een slag in de rondte gezocht naar 3Ah packs onder de 180 gram. Nada....

Dus hoe blij moet ik zijn met nieuwe ontwikkelingen als ze me niets opleveren, dat beter of op zijn minst, gelijk is aan wat ik nu gebruik?:(
 
Wat dacht je dan van deze:
http://extron.pichler.de/akku-lipo-extron-x1-3500-74

Hier in huis heb ik een 2s 2700 mAh pakket van 125 gram en een 4500 mAh pakket van 210 gram liggen.
Geen HV en misschien niet jouw vormfactor.
Dank je voor de info!
Hoofdprioriteit is F2B, daarvoor die 4S 3200 van 275gram nodig.
Ook Extron blijft helaas steken op 305 gram:
http://extron.pichler.de/LiPo-Akku-Extron-X1-3500-148V
Daarbij zou ik dan achterin ook nog 10 gram ballast moeten doen t.b.v. CG, 40 gram in totaal.
1725 of 1765 maakt duidelijk verschil in (kunstvlucht)vliegeigenschappen.

Voor mijn RC speeltjes lijkt me die 2S wel degelijk een optie. Thx!
 
Bruno, is dat gewicht met of zonder kabels?
Sommige fabrikanten rekenen de kabels mee en andere niet.
En in theorie kan er niet heel veel verschil in gewicht zitten als de capaciteit echt gelijk zou zijn.
Je hebt een bepaald volume / oppervlak nodig om de capaciteit te halen.
Bij een extreem lichte accu zou ik gaan twijfelen over de capaciteit.

Maar je kan eens contact opnemen met een lipofabriek in China en zeggen wat je zoekt, dan geven zei wel aan of dat kan.
Vooral niet over rare C waarden praten als 40C want dat kan niet volgens hun.

GJ
 
Bruno, hoeveel stroom heb je nodig in de 2e helft van de vlucht?
De Panasonic NCR20700A zou misschien een optie kunnen zijn. Deze is redelijk geschikt tot 30A.
Voor lager stroomgebruik tot maximaal ongeveer 15A is de NCR20700B erg goed.
Deze accu's zijn erg nieuw, de B versie is goed leverbaar, ik heb er 2 cellen van en deze getest voor een TUD project. De A variant is nog niet gemakkelijk verkrijgbaar.
Ze zouden voor de Tesla zijn ontwikkeld, Data sheet zijn hier:
https://akkuplus.de/mediafiles/Datenblatt/Panasonic/Panasonic_NCR20700A.pdf
https://akkuplus.de/mediafiles/Datenblatt/Panasonic/Panasonic_NCR20700B.pdf
 
Interessante ontwikkelingen Ron.
De eerste ´graphene´ lipo´s zijn al op de markt, al lijkt het daar om een onvolledige implementering van die technologie te gaan.
Maar er komt ook vast weer een stap in de lipo-technologie, de ontwikkelingen gaan gestaag verder, gedreven door de mobiele telefoons en electrische vervoersmiddelen. Ben benieuwd wat er binnenkort op de markt zal verschijnen.
 
Bruno: eigenlijk handiger om hiervoor een eigen topic aan te maken.
De situatie is ook wat vreemd, iedere gram accugewicht is je teveel, maar je hebt wel 30gram lood al in de staart. Dan zou het toch logischer zijn dit eerst op te lossen. Iets lichtere motor, regelaar naar achteren, lichtere spinner, ruimte maken om de lipo verder naar achter te kunnen monteren of de neus inkorten. Allemaal veel logischer oplossingen als iedere gram telt zou ik zeggen.
 
Bruno, is dat gewicht met of zonder kabels?
Met kabels, maar zonder connectors en bevestiging in het model. Dan krijg je dit:
full

Bruno: eigenlijk handiger om hiervoor een eigen topic aan te maken.
De situatie is ook wat vreemd, iedere gram accugewicht is je teveel, maar je hebt wel 30gram lood al in de staart. Dan zou het toch logischer zijn dit eerst op te lossen. Iets lichtere motor, regelaar naar achteren, lichtere spinner, ruimte maken om de lipo verder naar achter te kunnen monteren of de neus inkorten. Allemaal veel logischer oplossingen als iedere gram telt zou ik zeggen.
Nee, als ik naar een accu van 305 gram ga ( 30 gram meer dan de accu die ik nu gebruik), heb ik daardoor ook nog 10 gram achterin extra nodig. Dus 30 + 10= 40 gram extra gewicht.
Ik heb moderatoren verzocht Bruno's probleem/vraag een eigen draadje te geven, af te splitsen.
Waar staat dat nu?
 
Laatst bewerkt:
Mijn afsplitsverzoekje was nog maar net de deur uit toen ik dat berichtje schreef.
De moderatoren zitten nu in de file, of achter een bord met dampende aardappels.
Een afsplitsing wordt altijd, met link, vermeld in de oorspronkelijke discussie.
 
Laatst bewerkt:
Toshiba's new fast-charging battery could triple the range of electric vehicles
Mooie teksten komen er uit product aankondigingen.
De range wordt met hun nieuwe systeem bij een 6 minuten lading verdrievoudigd omdat het laden snel en effectief kan.
Bij 1 uur laden zal er in hun vergelijk maar een lichte verbetering over blijven. Want bij 30 minuten laden is het verschil nog maar 33%, terwijl er wel wordt geschreven over een dubbele energie dichtheid.
Er is nog meer informatie nodig om te beoordelen of deze nieuwe accu materialen ook voor ons een significante verbetering zijn.
Blijft interessant.
 
Back
Top