Powerpeak Ultimate of Ultramat 12 ?

• Topicstarter Topicstarter megaplane
  • Startdatum Startdatum
M

megaplane

Guest
Ik zoek een lader. Ik moet Lood accu's en NiMH accu's kunnen laden.
Ik vlieg brandstof, maar wie weet in de toekomst ook electro ?

Wat zijn de belanrijkste verschillen tussen de Powerpeak Ultimate LI en de Ultramat 12 ? Prijs verschil is zo'n 20 euro.
Volgens mij kan de Ultramat 12 ook lood accu's laden ?

Denk ook eens aan de simprop intelli speed, jamara X peak 3 plus, Hyperion EOS 5i, multiplex multilader n5014 (allemaal ongeveer hetzelfde)

1-14 cellen NiMh, 1-6 cellen Pb, 1S-5S Lipo, 5A max laden (simprop 7A), 1A max ontladen,

Allemaal zo rond de 70 Euro, heel wat goedkoper dan die laders die je noemt en voor de gemiddelde vlieger ruim voldoende mogelijkheden. Ze zijn zowieso al beter dan de Utramat 12 van Graupner (maar 12 cellen NiMH en slechts 3S lipo).

Ik zou wel zeker een lader nemen die lipo's kan laden tot 4S of 5S, want dat is wel de toekomst heb ik het idee. Lipo's zijn nu nog vrij prijzig, maar die gaat langzamerhand ook naar beneden.

Robbe power peak Ultimate Li Heb ik ook naar gekeken, maar beperkt tot slechts 4S lipo's en 25 NiMh zal ik waarschijnlijk nooit nodig hebben. De Simprop intelli speed is ongeveer de helft goedkoper, en kant tot 5S.. daarom heb ik voor de Simprop gekozen (jamara, hyperion en Multiplex zijn ongeveer hetzelfde,maar de simprop was een paar euro goedkoper..)

Het hangt er dus een beetje van af wat je wilt. Denk je ooit meer dan 14 cellen nodig te hebben (zeg maar wat grotere electro kisten, grote motorzwevers), dan kun je beter een wat duurdere lader te nemen, wil je indoor en wat handzamere electromodelletjes gaan vliegen op lipo's dan zijn die simprop,jamara enz. een wat betere keus.

Veel lezen op dit forum, leer je ook heel veel van. Begin dit jaar was ik echt nog een nono op gebied van electro, maar ik leer heel snel bij door zowat dagelijks op dit forum rond te struinen.

Success met zoeken verder,

Marco

De Powerpeak Ultimate LI kost 80 Euro, de Ultramat 12 60 euro

Dat is niet duur. :-)

Ik heb vergeleken met de adviesprijzen. Op de Robbe website staat de Power Peak Li voor ongeveer 135 Euro (even uit mijn hoofd), en op de Graupner site staat de Ultramat 12 voor 79 Euro.

Veel meer dus waarvoor jij ze hebt gevonden.

Marco

Ik heb de Utramat 12 van Graupner en die kan 5 cellen lipo (lion) aan, en 12 cellen NiMh of NiCd en tot 12 V lood aan, één nadeel het max. vermogen is 50 Watt. Met b.v. een pakket 4S lipo neemt hij de stroom terug tot 3A. De Powerpeak Ultimate LI laad vrolijk door met 5 A.

Back