Powerset voor Yoda 2m.

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Mijn Yoda 2m. is besteld... (en dan moet-ie nog helemaal gebouwd worden ook natuurlijk)
Misschien een beetje vroeg om me al druk te maken over de aandrijving, maar omdat het bouwpakket als ik het goed heb begrepen geen rompje bevat (moet je zelf improviseren) is het misschien goed om tevoren te weten hoe groot de spullen zijn die er in moeten. Dat scheelt weer ffrustratie achteraf...
Op de Zanoni.de site kan je allemaal verschillende mooie rompjes zien die tot dusver door Yoda bouwers zijn gemaakt, ikzelf denk voorlopig dat ik iets met een shampooflesje ga doen. Aardig vormpje, goeie stroomlijn, waarschijnlijk groot genoeg... en niet moeilijk doen met kunststof en zo...

Goed, het is natuurlijk een zwever, maar ik wil wel dat-ie net als mijn Arcus lekker naar boven speert (de Arcus kan nét niet prophangen... maar wel minstens een keer of 10 steil naar boven, 70 of 80º.) Ik heb geen enkele kaas gegeten van electro, dus ik hoop hier wat bijsturing te krijgen.
Zijn deze spullen van UH geschikt? Moet ik misschien toch naar een 3-cellen lipo?
(O ja: een 2meter Yoda moet zo'n dikke 400 gram wegen.)

HWG18A_t.jpg
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idproduct=4218
HXT2826BAL_t.jpg
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idproduct=4908
HXT10002S_t.jpg
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idproduct=5265

Dank....
Bart Doets
de electro-analfabeet

Bart,

Yoda2m? Wat is dat voor een model? Ik zie linken naar een regelaar, een motor, accupakket, maar wat is een Yoda2m? Geen idee :cry:
Met google kom ik ook niet verder 8O Graag een link naar het model :wink:

fbk zei:
Bart,
Yoda2m? Wat is dat voor een model? Ik zie linken naar een regelaar, een motor, accupakket, maar wat is een Yoda2m? Geen idee :cry:
Met google kom ik ook niet verder 8O Graag een link naar het model :wink:
Sorry, ik dacht dat dit model wel een beetje bekend was - misschien wél in de afdeling Zweefvliegen maar niet hier (zou er misschien een categorie Vliegende Vleugels in het Forum moeten komen?)
Hier kan je een Yoda 2m. zien, en met wat rondklikken ook nog kleinere Yoda's, en nog een paar interessante vliegende vleugels:
http://www.zanonia.de/yoda_pics_ts.php

Tzt wil ik er wel een bouwverslagje van maken, maar daar is het in dit stadium nog wat vroeg voor dacht ik.
En ja, als je googelt naar Yoda kom je alleen maar dat mannetje uit StarWars tegen- tenzij je bijvoorbeeld "Yoda Nurflügel" of zo zoekt.
Bart

simendewulf zei:
wat een griezel
Bedoel je nou de Yoda uit Starwars of de Yoda 2meter?
Die is toch juist hartstikke mooi? Ja, vind ik hoor... :D

Een van de dingen die ik er zo leuk aan vind... er is hier op het Forum een filmpje van te zien, waarbij de bouwer hem oppakt met twee vingers onder de spinner. Daar zit dus het zwaartepunt. Dat vind ik zoo grappig...

Bart

de yoda wordt volgens mij met een set-up voor de motor geleverd. Ik heb zelf de 1,5 meter versie, moet nog gebouwd worden, maar daar zit een motor opzetje bij voor bijvoorbeeld een typhoon 6/15. Gezien het gewicht zal dit voldoende moeten zijn.

Ah... dat wist ik niet. Nou ja, ik bestel zowiezo niks voor ik het bouwpakket binnen heb. Op de website staat woordelijk dat je zelf de motorisatie moet bedenken, maar er kan natuurlijk wel eens wat veranderen.

Evengoed ben ik nog wel nieuwsgierig om van een deskundige te horen of de door mij bedachte set-up voor een 400+ gram zwever geschikt is.

Gait... Klopt het dat een 1,5 meter evenveel ribben heeft als een 2 meter? Dat vond ik vrij opmerkelijk te lezen...

Bart

Bumpje... kan er nou niemand zeggen of de spullen die ik in de 1e post noem geschikt zouden zijn (en of ze überhaupt bij mekaar passen)?
Zelfs als ik de door Gait genoemde Typhoon 6/15 zou kopen heb ik nog geen idee wat voor ESC daarbij moet...

Bart Doets
electroanalfabeet

Bart,

eerlijk gezegd weet ik niet of het aantal ribben gelijk is; 1.65 meter heeft 31 ribben per vleugeldeel. Ik heb mijn bouwpakket even uit de verpakking gehaald en zie dat er voor de motor 2 iele balsa delen zijn gemaakt die je op het middenstuk lijmt waartussen de motor wordt ingeklemd.

De combinatie die je hebt gekozen in bij united hobbies zal zonder meer voldoen. Als het vlieggewicht ca 400gr. bedraagt zal je met deze combinatie een model krijgen wat je met volgas niet omhoog brengt want dan wordt dit een raketje.. half gas zal voldoende zijn om hem in hoek van 45 graden te laten klimmen.

In de link naar zadonia.de wordt verwezen naar de dancer van kontronik. Dit is een typhoon 6/15 of 15/10 afhankelijk van de uitvoering mini of maxi dancer. De daarbijbehorende regelaar is een 10A (mitsumi 10) of een iets zwaardere regelaar van 18 A.

Voor ideeën over de motormontage bij de 1.65 meter uitvoering zie onderstaande foto:

yoda81.jpg

Op http://www.zadonia.de zijn ook foto's te vinden over de oplossingen die ander bouwers dit hebben opgelost. In mijn ogen kan dit vrij simpel.

Ik ga binnenkort met de bouw beginnen nadat de HAI 2 af is. Hai 1 heb ik ook met een typhoon 6/15 gevlogen met een vlieggewicht van nog geen 400gr. Dit was een fijne combinatie van motor met vliegtuig. Succes met de bouw.

Dankjewel... daar heb ik wat aan.
Overigens, qua motorbevestiging is die foto wel een voorbeeld, maar qua rompje is het een voorbeeld van wat ik eigenlijk niet wil dus... ik ben van plan een plastic fles te gebruiken (Dove hair conditioner), gave stroomlijn... bij het oude model van dit merk zit de dop aan de spitse kant, maar vandaag zag ik bij AH dat er nu flesjes zijn met de dop aan de onderkant. Dat heeft voor conditioner het voordeel dat je nooit hoeft te wachten tot er wat uitkomt, en voor een rompje dat je een bijna ronde, vrij stevige achterkant hebt, er is vast wel een spinner te vinden die daar redelijk op aansluit, de vorm van die Dove fles lijkt me heel mooi, met zo'n omlaag gebogen spitse punt. (Qua landingen is er misschien iets voor te zeggen om die punt omhoog te hebben, maar als vliegbeeld lijkt me dat-ie omlaag moet staan...)
Als ik het pakket binnenkrijg zal ik wel eens kijken of die romp horizontaal in tweeën moet worden gesneden om op z'n plek te bevestigen, of dat het haalbaar is om er alleen openingen in te snijden waar de liggers doorheen kunnen (en natuurlijk wel een dekseltje aan de bovenkant om bij de accu te komen).
Bart

PS- heb op Zanonia.de op een paar foto's de ribben zitten tellen... het klopt: 1,50 en 2m. Yoda's hebben allemaal 31 ribben per vleugel. Dus dan zullen de 1,65 en de 1,80 versie er ook wel 31 hebben... gek eigenlijk, je zou denken dat de 2m. 30% meer ribben zou moeten hebben. Maar zo blijft-ie wel lekker licht...

Dat ziet er prachtig uit... hoe bevalt-ie?
Waarom koos je Konion-cellen over Lipo?
Bart

Back