FOX35
PH-SAM
Gisteren mijn eerste electro LB vluchten gemaakt met de timer van Robert-Jan.
Voor het electro gebeuren zorgde Jan Bakker. Om een reden die mij nog niet helemaal duidelijk is wilde hij niet de AXI buitenloper gebruiken die tot nog toe de meeste succesvolle electro LB’ers gebruiken, maar een borstelloze binnenloper. Ook wilde hij graag de opvolger van de Lipo gebruiken, de LiFe cel, die in de VS is ontwikkeld voor accuboormachines. Ze zijn helaas nog moeilijk te krijgen en er is wéér een speciale lader voor nodig, omdat ze een andere spanning hebben dan lipo’s, en de accu’s zijn iets zwaarder, maar verder hebben ze veel voordelen, onder andere dat ze sneller te laden zijn en niet zo gevaarlijk zijn als lipo’s, onder andere omdat ze niet zo’n kritisch minimum voltage hebben.
Ik heb mijn oude Twister ontdaan van zijn ST46 en Jan heeft er de motor etc. opgebouwd. Hij gebruikte in eerste instantie een oude regelaar zonder helicoptermodus. Bij het proefdraaien trok het meteen behoorlijk, maar toch maar vrij korte lijnen (15 meter) gebruikt, wat ook maar goed was, want het vloog wel (rondjes), maar niet echt hard. Na korte tijd stopte de motor. We wisten nog niet op hoeveel tijd de timer was ingesteld. Daar vervolgens 3 minuten bijgedaan (60 tikjes). Toen kon ik met een beetje beleid enkele loopings vliegen. De motor had het wel meteen moeilijk bij het omhoog vliegen in de looping (zelfs met een gewone stijgvlucht), dus we gaan nu wel een regelaar met helicoptermodus gebruiken voor de volgende keer.
Via de timer meer motorvermogen krijgen lukte niet, dus blijkbaar zat de motor al aan zijn top, dat wil zeggen, met 4 LiFe cellen. De motor kan nog veel meer, maar levert ongeveer 2000 toeren per het voltage dat één cel levert. We zijn uitgegaan van een 10x6 prop. Ik gaf Jan al aan dat volgens mij een stuntmotor méér toeren draait dan 8000 (een 4-2-4 motor denk ik 9000-9500, toch?). Geen probleem, voor de volgende sessie doen we er één cel bij, dan kan de motor 10.000 toeren draaien. Alleen moeten er dan wel nieuwe cellen komen, en dat is nog niet gemakkelijk. Hopelijk kan ik dan meer figuren vliegen en langere lijnen gebruiken.
Ook is een extra cel er bij wel zwaarder. De cellen zijn ongeveer 70 gram per stuk en de motor ongeveer 75. Met regelaar etc. er bij zit ik nu denk ik op ongeveer 400 gram voor de aandrijving, terwijl een Fox 35 met demper en tank volgens mij onder de 300 blijft, maar daar komt nog wel een ons brandstof bij aan het begin van de vlucht. Met een extra cel komen we dus wel op bijna 500 gram. Tegen weinig meer dan 300 voor een Fox aan het eind van de vlucht (als de brandstof bijna op is). Kijken hoe het in de achten boven het hoofd en het klaverblad gaat! Overigens zat er een ST46 op die niet alleen 150-200 gram zwaarder is dan de Fox (ik gebruikte ook de standaard zware demper), maar ook 75 gram lood in de staart nodig maakte die er nu uit kon. We hebben de cellen zo gemonteerd dat we er het zwaartepunt mee kunnen beïnvloeden, dus lood zal niet zo snel meer nodig zijn.
Doordat een gesoldeerde verbinding het bij de motor begaf moesten we het na twee vluchten (van 3,5 minuut) opgeven. Het leek ook wel of er iets trilde in het model, maar even de balancering van de prop en de ophanging van de motor nakijken.
Opmerkingen voor Robert-Jan: de 4 seconden voor de ‘lange’ input werkt niet als ik traag tot 4 tel. Het is langer, dus ik tel nu maar tot 10, dan werkt het zeker. 15 seconden is RUIM tijd om naar je model te lopen. Ik laat het model nu nog vasthouden, maar ik denk dat je veilig kunt vliegen zonder helper. Voor de rest functioneert het prima, ervan uitgaande dat het niet lukte om de motor meer vermogen te laten leveren doordat we een cel te weinig hadden. Is het voor jou makkelijk aan te geven welke beginwaarde voor duur van motorloop en de motorvermogen in geprogrammeerd was?
Een clubgenoot van Jan heeft mooie foto’s gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ze te plaatsen en geen tijd om het uit te zoeken, dus wie een foto wil kan een verzoek mailen of via PB sturen.
PP
Voor het electro gebeuren zorgde Jan Bakker. Om een reden die mij nog niet helemaal duidelijk is wilde hij niet de AXI buitenloper gebruiken die tot nog toe de meeste succesvolle electro LB’ers gebruiken, maar een borstelloze binnenloper. Ook wilde hij graag de opvolger van de Lipo gebruiken, de LiFe cel, die in de VS is ontwikkeld voor accuboormachines. Ze zijn helaas nog moeilijk te krijgen en er is wéér een speciale lader voor nodig, omdat ze een andere spanning hebben dan lipo’s, en de accu’s zijn iets zwaarder, maar verder hebben ze veel voordelen, onder andere dat ze sneller te laden zijn en niet zo gevaarlijk zijn als lipo’s, onder andere omdat ze niet zo’n kritisch minimum voltage hebben.
Ik heb mijn oude Twister ontdaan van zijn ST46 en Jan heeft er de motor etc. opgebouwd. Hij gebruikte in eerste instantie een oude regelaar zonder helicoptermodus. Bij het proefdraaien trok het meteen behoorlijk, maar toch maar vrij korte lijnen (15 meter) gebruikt, wat ook maar goed was, want het vloog wel (rondjes), maar niet echt hard. Na korte tijd stopte de motor. We wisten nog niet op hoeveel tijd de timer was ingesteld. Daar vervolgens 3 minuten bijgedaan (60 tikjes). Toen kon ik met een beetje beleid enkele loopings vliegen. De motor had het wel meteen moeilijk bij het omhoog vliegen in de looping (zelfs met een gewone stijgvlucht), dus we gaan nu wel een regelaar met helicoptermodus gebruiken voor de volgende keer.
Via de timer meer motorvermogen krijgen lukte niet, dus blijkbaar zat de motor al aan zijn top, dat wil zeggen, met 4 LiFe cellen. De motor kan nog veel meer, maar levert ongeveer 2000 toeren per het voltage dat één cel levert. We zijn uitgegaan van een 10x6 prop. Ik gaf Jan al aan dat volgens mij een stuntmotor méér toeren draait dan 8000 (een 4-2-4 motor denk ik 9000-9500, toch?). Geen probleem, voor de volgende sessie doen we er één cel bij, dan kan de motor 10.000 toeren draaien. Alleen moeten er dan wel nieuwe cellen komen, en dat is nog niet gemakkelijk. Hopelijk kan ik dan meer figuren vliegen en langere lijnen gebruiken.
Ook is een extra cel er bij wel zwaarder. De cellen zijn ongeveer 70 gram per stuk en de motor ongeveer 75. Met regelaar etc. er bij zit ik nu denk ik op ongeveer 400 gram voor de aandrijving, terwijl een Fox 35 met demper en tank volgens mij onder de 300 blijft, maar daar komt nog wel een ons brandstof bij aan het begin van de vlucht. Met een extra cel komen we dus wel op bijna 500 gram. Tegen weinig meer dan 300 voor een Fox aan het eind van de vlucht (als de brandstof bijna op is). Kijken hoe het in de achten boven het hoofd en het klaverblad gaat! Overigens zat er een ST46 op die niet alleen 150-200 gram zwaarder is dan de Fox (ik gebruikte ook de standaard zware demper), maar ook 75 gram lood in de staart nodig maakte die er nu uit kon. We hebben de cellen zo gemonteerd dat we er het zwaartepunt mee kunnen beïnvloeden, dus lood zal niet zo snel meer nodig zijn.
Doordat een gesoldeerde verbinding het bij de motor begaf moesten we het na twee vluchten (van 3,5 minuut) opgeven. Het leek ook wel of er iets trilde in het model, maar even de balancering van de prop en de ophanging van de motor nakijken.
Opmerkingen voor Robert-Jan: de 4 seconden voor de ‘lange’ input werkt niet als ik traag tot 4 tel. Het is langer, dus ik tel nu maar tot 10, dan werkt het zeker. 15 seconden is RUIM tijd om naar je model te lopen. Ik laat het model nu nog vasthouden, maar ik denk dat je veilig kunt vliegen zonder helper. Voor de rest functioneert het prima, ervan uitgaande dat het niet lukte om de motor meer vermogen te laten leveren doordat we een cel te weinig hadden. Is het voor jou makkelijk aan te geven welke beginwaarde voor duur van motorloop en de motorvermogen in geprogrammeerd was?
Een clubgenoot van Jan heeft mooie foto’s gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ze te plaatsen en geen tijd om het uit te zoeken, dus wie een foto wil kan een verzoek mailen of via PB sturen.
PP