PP LB't electrisch!

FOX35

PH-SAM
Gisteren mijn eerste electro LB vluchten gemaakt met de timer van Robert-Jan.

Voor het electro gebeuren zorgde Jan Bakker. Om een reden die mij nog niet helemaal duidelijk is wilde hij niet de AXI buitenloper gebruiken die tot nog toe de meeste succesvolle electro LB’ers gebruiken, maar een borstelloze binnenloper. Ook wilde hij graag de opvolger van de Lipo gebruiken, de LiFe cel, die in de VS is ontwikkeld voor accuboormachines. Ze zijn helaas nog moeilijk te krijgen en er is wéér een speciale lader voor nodig, omdat ze een andere spanning hebben dan lipo’s, en de accu’s zijn iets zwaarder, maar verder hebben ze veel voordelen, onder andere dat ze sneller te laden zijn en niet zo gevaarlijk zijn als lipo’s, onder andere omdat ze niet zo’n kritisch minimum voltage hebben.

Ik heb mijn oude Twister ontdaan van zijn ST46 en Jan heeft er de motor etc. opgebouwd. Hij gebruikte in eerste instantie een oude regelaar zonder helicoptermodus. Bij het proefdraaien trok het meteen behoorlijk, maar toch maar vrij korte lijnen (15 meter) gebruikt, wat ook maar goed was, want het vloog wel (rondjes), maar niet echt hard. Na korte tijd stopte de motor. We wisten nog niet op hoeveel tijd de timer was ingesteld. Daar vervolgens 3 minuten bijgedaan (60 tikjes). Toen kon ik met een beetje beleid enkele loopings vliegen. De motor had het wel meteen moeilijk bij het omhoog vliegen in de looping (zelfs met een gewone stijgvlucht), dus we gaan nu wel een regelaar met helicoptermodus gebruiken voor de volgende keer.

Via de timer meer motorvermogen krijgen lukte niet, dus blijkbaar zat de motor al aan zijn top, dat wil zeggen, met 4 LiFe cellen. De motor kan nog veel meer, maar levert ongeveer 2000 toeren per het voltage dat één cel levert. We zijn uitgegaan van een 10x6 prop. Ik gaf Jan al aan dat volgens mij een stuntmotor méér toeren draait dan 8000 (een 4-2-4 motor denk ik 9000-9500, toch?). Geen probleem, voor de volgende sessie doen we er één cel bij, dan kan de motor 10.000 toeren draaien. Alleen moeten er dan wel nieuwe cellen komen, en dat is nog niet gemakkelijk. Hopelijk kan ik dan meer figuren vliegen en langere lijnen gebruiken.

Ook is een extra cel er bij wel zwaarder. De cellen zijn ongeveer 70 gram per stuk en de motor ongeveer 75. Met regelaar etc. er bij zit ik nu denk ik op ongeveer 400 gram voor de aandrijving, terwijl een Fox 35 met demper en tank volgens mij onder de 300 blijft, maar daar komt nog wel een ons brandstof bij aan het begin van de vlucht. Met een extra cel komen we dus wel op bijna 500 gram. Tegen weinig meer dan 300 voor een Fox aan het eind van de vlucht (als de brandstof bijna op is). Kijken hoe het in de achten boven het hoofd en het klaverblad gaat! Overigens zat er een ST46 op die niet alleen 150-200 gram zwaarder is dan de Fox (ik gebruikte ook de standaard zware demper), maar ook 75 gram lood in de staart nodig maakte die er nu uit kon. We hebben de cellen zo gemonteerd dat we er het zwaartepunt mee kunnen beïnvloeden, dus lood zal niet zo snel meer nodig zijn.

Doordat een gesoldeerde verbinding het bij de motor begaf moesten we het na twee vluchten (van 3,5 minuut) opgeven. Het leek ook wel of er iets trilde in het model, maar even de balancering van de prop en de ophanging van de motor nakijken.

Opmerkingen voor Robert-Jan: de 4 seconden voor de ‘lange’ input werkt niet als ik traag tot 4 tel. Het is langer, dus ik tel nu maar tot 10, dan werkt het zeker. 15 seconden is RUIM tijd om naar je model te lopen. Ik laat het model nu nog vasthouden, maar ik denk dat je veilig kunt vliegen zonder helper. Voor de rest functioneert het prima, ervan uitgaande dat het niet lukte om de motor meer vermogen te laten leveren doordat we een cel te weinig hadden. Is het voor jou makkelijk aan te geven welke beginwaarde voor duur van motorloop en de motorvermogen in geprogrammeerd was?

Een clubgenoot van Jan heeft mooie foto’s gemaakt, maar ik heb geen idee hoe ze te plaatsen en geen tijd om het uit te zoeken, dus wie een foto wil kan een verzoek mailen of via PB sturen.

PP

Mooi dat het de goede kant op gaat :) En je mag beste tegen Jan ingaan als hij die A123 wil gebruiken hoor ;) Lipo's zijn nu eenmaal lichter.....

Ik ben wel benieuwd welke binnenloper je er op hebt? De axi's doen het zeker niet slecht......

Jan heeft het model weer meegenomen voor aanpassingen, dus ik kan niet nakijken welke motor hij heeft gebruikt. Lipo's blijft een alternatief als het met 123-cellen (tegenwoordig worden ze LiFe genoemd) niet zou lukken, maar Jan wil er erg graag mee experimenteren (hij vliegt er al RC mee als een dolle), en ik wil zelf wel graag wat minder gevaarlijke accu's. Ik vergeet niet snel dat ik vorig jaar mijn Easystar met lipo's te laden legde op de motorkap van mijn Triumph Spitfire uit 1964, en dat ik toen ik 10 minuten later terugkwam in de schuur begroet werd door een vlammenzee (ok, les al geleerd, nooit lipo's IN het model laden, nooit op de motorkap van een auto en nooit weglopen bij het laden, al is dat nog zo kort).

PP

Als eerste gefeliciteerd welkom bij de club.

Jou timer was uitgeleverd met de volgende instellingen:
Motor 168
Tijd 6 -> 6*3= 18 seconden.

Het is mogelijk de ingestelde waardes uit te lezen.
Ik heb de software nog een beetje aangepast. De nieuwste versie telt niet meer rond maar stopt als je kleiner dan 0 of groter dan 255 probeert in te voeren.

Ik heb ook gekeken naar deze A123 cellen vooral de levensduur sprak mij erg aan.
Ik vlieg ook met een MIMH pakket dit is nog zwaarder maar gaat ook.
Het vervelende van deze cellen vind ik de capaciteit 2,3Ah. Dit komt slecht uit.
Voor een heel programma heb ik +- 2400 mAH nodig.
En dan zou ik dus 3x2=6 cellen x 70 gram is 420 gram (beetje zwaar) moeten hebben.
Voor sport vliegen zijn ze volgens mij prima te gebruiken.
Er schijnt alleen een te kort te zijn op het moment.
Nu maar hopen dat er een 3200 mAH versie komt.

Hoe kom jij er aan en wat kosten ze?

Ik begrijp alleen je toeren verhaal niet zo.
Als je met 3 lipo’s vlieg moet je ongeveer een KV van 1200 omw/V hebben. Dan kan je props met een normale spoed gebruiken. Als de KV waarde groter is moet de spoed kleiner worden natuurlijk. (of je vliegt harder).
Dit is de reden dat veel mensen met buiten lopers vliegen. Het zijn de diesels onder de electro motoren. Je kan ook een binnen loper gebruiken maar dan met een vertraging. Ik ben zeer benieuwd wat voor een motor jij gebruikt. Hou er rekening mee dat de lijnen veel vermogen vragen. Als onze kisten RC kisten zouden zijn waren ze zwaar overpowerd.

Ik heb dit jaar +- 40 electro vluchten gemaakt zonder problemen ik vlieg altijd alleen.

Je kan de foto’s ook naar mij mailen dan plaats ik ze.

Groet Robert-Jan

Hoi RJ,
Die motorloop klopt wel, na enkele rondjes stopte hij al. Ik heb er toen 3 minuten (60 klikjes) bijgedaan, een mooie duur van een testvluchtje.
De info over de motoren etc. speel ik aan Jan door. Hij is echt een RC vlieger, dus ziet misschien bepaalde dingen over het hoofd die voor een LB'er gesneden koek zijn.
Hoe ik aan 123 (LiFe) cellen kom? Dat moet je Jan vragen, hij heeft er per post in de VS besteld en hij neemt ze soms mee uit Tsjechie als hij ze daar kan krijgen. Of de binnenloper uiteindelijk blijkt te voldoen zullen we zien. We gaan het eerst proberen met een extra cel meer. Kijken of dat werkt. Ik hoop van Jan te horen welke motor hij gebruikt had, maar hij is nu weer een week naar Tsjechie.

pieter%20paul%20001.jpg

pieter%20paul%20018.jpg

pieter%20paul%20030.jpg

pieter%20paul%20034.jpg

PP in actie

Ik heb bewondering voor alle E-ontwikkelwerk. Volgens mij gaat dat uiteindelijk wel wat worden. Voorlopig is mijn commentaar: dat vetvrije heeft absoluut wat.
Frits.

vetvrij is inderdaad wel prettig, maar voorlopig mis ik ook nog wat als ik geen nukkig ding aan de praat hoef te proberen te krijgen dat gevaarlijk is voor je vingers, dat omwonenden stoort door het lawaai en je modellen verziekt met alle olie die het uitbraakt. Motoren, motoren, motoren .... Heerlijk!

heb alle bewondering voor electro,maar ik vind de brandstof motoren nog steeds iets meer hebben dan een electro.
maar wil er in de toekomst nog wel een model mee uitrusten :!:

Eens een keer thuis komen en niet van top tot teen onder de olie, vet en diesel zitten en stinken alsof je gedouched hebt onder de euro95 slang bij de Shell heeft zijn charmes.
Maar toch blijft het spelen met verbrandigs motoren wel iets leuks hoor :D
Ik hou het nog maar even op de diesel motorern hoor.

Als eens gezien hoe JB zijn lipos bewaard,
in een metalen kist (ken je t principe van de handgranaat)
en met de stekers door elkaar heen open en bloot?!
Brrrr...

Die 123 cellen zijn ook niet idiot p(r)oof..
Fox, Bruin heeft niet voor niets de lichtste lipos die die kan vinden.
Consequent veilig behandelen, dan is de kans klein dat er iets mis gaat.

Hoi Niek,
Jan gebruikt altijd een mannetjestekker voor de ene pool en een vrouwtje voor de andere pool. De vrouwtjespool kan dus nergens contact en dus ook geen kortsluiting maken in het metalen kistje. Beter weet ik het ook niet. De 123 cellen zijn ook niet ongevaarlijk (dat zijn NiCd en zelfs NiMh ook niet!), maar wel een stuk minder gevaarlijk dan Lipo's. Bovendien is de levensduur veel beter. Ik heb van anderen begrepen dat Bruno uitgaat van 27 keer dat hij zijn lipo kan gebruiken, dat vind ik dan nogal dure vluchten. Jan ziet het als een mogelijkheid om iets nieuws uit te testen en ik vind dat prima!
PP

Jan Bakker is weer terug van zijn laatste trip naar Tsjechie. De in de Electric Twister gebruikte motor is dus een borstelloze Mega 16/25/6 binnenloper. Deze levert ongeveer 900 toeren per volt en kost iets van 80/85 euro. De 123 cellen kosten ongeveer 16 euro per cel áls je ze krijgen kunt, want momenteel overstijgt de vraag het aanbod. Ik ben momenteel weer even kwijt hoeveel spanning de 123 cel levert, maar dat wijkt weer af van de lipo. Onder meer daarom moet je weer speciaal geschikte laders gebruiken, maar die zijn er al een aantal op de markt, het is mogelijk huidige geavanceerde laders van een software-update te voorzien en ongetwijfeld hebben alle laders die nieuw op de markt komen ook de mogelijkheid om deze cellen te laden.

FOX35 zei:
Ik heb van anderen begrepen dat Bruno uitgaat van 27 keer dat hij zijn lipo kan gebruiken, dat vind ik dan nogal dure vluchten.
Zo zie je maar wat er van een verhaal overblijft als het een tijdje onderweg is.... :wink:
Nee hoor, ik ga uit van 150-200+ cycli.
Dat ik twee packs in ~30 cyli naar de pietjes had lijkt mij (wat is achteraf praten toch makkelijk...) veroorzaakt door verkeerde behandeling gedurende de eerste cycli. Deze twee packs zijn direct na ontvangst in gebruik genomen (ruim 1 week voor het WK....).
Het ene pack dat ik daarvoor al had (en wat nu nog 100% is) was wel voorzichtig 'wakker gemaakt' met een stuk of 3-4 1C cycli en daarna pas op vol power (25-40A).
Uiteraard heb ik pack 4 op dezelfde wijze laten 'inlopen'.

Niek zei:
Fox, Bruin heeft niet voor niets de lichtste lipos die die kan vinden.
Consequent veilig behandelen, dan is de kans klein dat er iets mis gaat.
En als er dan toch iets misgaat (zie boven), zijn er altijd wel clubgenoten, die een goede bestemming voor de overgebleven goede cellen hebben.... :wink:

Jan moest mij vanochtend helaas meedelen dat mijn timer van Robert-Jan waarschijnlijk overleden is. Hij had een andere motor en regelaar gemonteerd en wilde die testen, maar de timer werd heet en begon te stinken en deed het dus niet meer. Volgens hem kan hij hem niet verkeerd aangesloten hebben, omdat dat volgens hem niet mogelijk was. Ik zal het morgenavond bekijken. We gaan eerst verder experimenteren met een ontvanger die we met een zender bedienen, en ik heb nog een vrije vlucht timer van Robert-Jan, die alleen geen 15 seconden wachttijd heeft, zodat ik een helper nodig heb die op de knop moet drukken bij de start, maar dat is eigenlijk ook geen probleem.

RJ: heb je enig idee waardoor de timer doorgebrand kan zijn? Ik heb ook weer naar Jean Marie Piednoir gemaild om alsnog via hem timers te kunnen kopen, en ik ga op onderzoek uit waar ze misschien nog meer te krijgen zijn.

Ik heb enkele weken geleden van dhr. Tinka (van Yeti) in Tsjechie uitleg gehad over hoe zijn 'Spin' regelaars het beste af te regelen voor gebruik bij LB stunt (is mij eerlijk gezegd grotendeels ene oor in, andere oor uit gegaan, want ik ben daar niet zo in thuis), en toen vroegen we of hij misschien timers zou gaan maken. Dat was niet het geval, maar het was wel mogelijk dat hij zijn regelaars in de toekomst standaard met een geintegreerde timer zou gaan uitrusten. Ik heb hem op de commerciele mogelijikheden gewezen. Als electrisch vliegen eenmaal ingeburgerd is verwacht ik dat er alleen al in de VS duizenden mensen gaan overstappen of er een electrische stunter bijnemen, en mogelijk dat er dan nieuwe mensen met LB stunt beginnen!

PP

De timer kan niet tegen een te hoge spanning. De maximale spanning is 5,5 V.
Ik weet dat er regelaars zijn die de draden anders hadden zitten. Meet de spanning na en of hij op de juiste plek zit. Prik hem niet zomaar in een ontvanger. Die kan ook in rook opgaan.
Wat voor een regelaar is het.

Ik en Theo vliegen met CC regelaars.

Stuur de timer maar op ik zie wel wat ik kan doen.
Ik nog 2 nieuwe liggen.

Groet Robert-Jan

OK, ik haal hem morgen op, zal dan ook kijken of ik kan achterhalen waardoor het gekomen is. Het zal een Yeti Spin regelaar zijn geweest.

Ik snap niet waarom hij is gaan roken.

In de manual van Jeti staat dat de BEC maximaal 5,5V geeft.
De aansluiting is een JR connector
Dit zou dus goed moeten gaan
Oranje = S
Rood = +
Bruin = -

Zie ook de handleiding op www.lijnbesturing.nl

Kan de BEC op een hogere spanning ingesteld worden?
Was de stekker goed aangesloten?

Groet Robert-Jan

Back