PPJoy: Zender als joystick(FMS, MS FS e.d.)+Tru-Flite

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door G, 10 jan 2005.

  1. G

    G Guest

    Voor de vele Dragonfly :newbie: 's (ook voor degenen die dit nog niet wisten)
    Bij je zender zit een kabel meegeleverd, die je aansluit op de seriële poort van je PC. Zorg er wel voor
    dat in de BIOS van je moederboard de seriële poort(en) op enabled staan.
    Nu kan je je zender gebruiken voor de (meestal) meegeleverde Tru-Flite 3D simulator.
    Ik ga er van uit dat je Windows XP hebt, EDIT: en dat je een Mode 2 zender hebt(gas links).

    Soms gaat het bij het installeren van Tru-Flite 3D al fout. Windows geeft een foutmelding over dat het programma niet geschikt zou zijn(iets van een 16-bit fout).
    Om dit te verhelpen, moet je een aantal systeembestanden vernieuwen.
    Voor de mensen zonder kennis van zaken, vraag er hulp bij, je kan Windows met wat foutjes hierin volledig om zeep helpen!
    1.a) Ga naar "Deze Computer" en dan naar "C:\WINDOWS\repair".
    2.a) Kopieer het bestand "autoexec.nt" [rechtermuisknop, kopiëren]
    3.a) Ga dan naar "C:\WINDOWS" en dan rechtermuisknop in de map, plakken. Als het bestand er al staat, vervang het dan.
    3.b) Ga dan naar "C:\WINDOWS\system32" en dan rechtermuisknop in de map, plakken. Als het bestand er al staat, vervang het dan.

    Als het meezit, kun je nu Tru-Flite 3D installeren.
    Dat kun je zelf vast wel. :D

    Zet je zender aan, en start het Tru-Flite 3D programma op. Soms pakt ie niet direct, en moet je het programma een paar keer opnieuw starten.
    Edit: nog wat instellingen:
    Als je Tru-Flite 3D gestart hebt, druk dan op "ALT".
    Ga dan in het menu naar "File" > "Tx setup"
    Zet in de categorie "servo" volgorde:
    Throttle
    Elevator
    Aileron
    Rudder

    de rest boeit niet, we hebben maar 4 kanalen.
    Zet bij Tru-Flite alleen een vinkje voor servo reverse bij Elevator
    Omdat je maar 4 kanalen hebt, kun je in Tru-Flite 3D niet met alle heli's vliegen, als voor beeld die wél kunnen: SHZXX.
    Om een heli/vliegtuig te kunnen kiezen: Start Tru-Flite 3D en druk op "ALT", ga dan in het menu naar "File" > "Load Helicopter" of "Load Aircraft"
    Om ook werkelijk te kunnen gaan vliegen, zet je je gas op ½ tot vol open, en druk op "S" om de motor te starten.
    Zenderinstellingen:(File > Tx setup)
    [​IMG]
    Kanalen wijzigen:(klik op het woord v. functie)
    [​IMG]

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Met het programma PPJoy kun je je zender als joystick gebruiken, bijvoorbeeld voor FMS(aanrader! klik hier), of Microsoft Flight Simulator e.d.
    Klik hier om via een van de mirrors PPJoy te downloaden.
    Klik hier om de site van de makers van PPJoy te bekijken, voor mogelijke updates.


    Het programma is geschikt voor (bijna) alle zenders die een van de volgende aansluitingen gebruik maken:
    [​IMG]
    Parallelle poort

    [​IMG]
    Seriële poort

    USB-poorten worden door PPJoy niet ondersteund, hiervoor moet je even zoeken met google, of op andere buitenlandse fora.

    Kabels kun je bij sommige modelbouw of elektronicawinkels kopen; mits je zender een aansluiting heeft voor de computer, of voor een traineruitgang waarmee je zenders aan elkaar koppelt.
    Als je verstand van zaken hebt, kun je er natuurlijk ook zelf een kabel maken.

    Voor het aansluiten wordt op de zender de zogenaamde "trainer" uitgang gebruikt. De aansluiting van Dragonfly zenders (en vergelijkbare 4 kanaals zenders met zo'n aansluiting
    [​IMG]
    gebruiken (bijna) allemaal een "Zhen Hua 5 byte protocol", zie verder deze post.

    Open na het downloaden de ZIP file, en voer de setup die erin zit uit.
    Na het installeren ga je naar "Start > Alle programma's > Parallel Port Joystick > Configure joysticks"
    Zie plaatjes wat te doen:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Klik hierna "Done"

    Ga nu naar "Start > Alle programma's > Parallel Port Joystick > PPJoyCOM"
    Hier ook weer een plaatje:
    [​IMG]
    :!: EDIT: Er kan bovenin ook staan Sending joystick updates to PPJoy, dit is echter geen enkel probleem :D
    Tijdens het gebruik van de zender MOET PPJoyCOM geminimaliseert actief blijven, anders werkt je zender niet

    Hierna kun je naar "Start > Configuratiescherm" gaan, dan "Spelbesturingen" waar je hem hier kan kalibreren. Als je zelf ff verder zoekt, kun je met PPJoy ook de reverse voor kanaal 1, 3 en 4 inschakelen als je je zender voor meer programma's dan FMS wil gaan gebruiken.
    "Start > Alle programma's > Parallel Port Joystick > Configure joysticks" en dan "Virtual joystick 1 > Mapping"

    Bij FMS: Bovenin "Bediening" > "Analoge bediening..."
    Kies dan "Joystick interface" > "Toekenning/Kalibratie"
    Indien niet via PPJoy kanalen gereversed, kan je dat hier doen(1,3,4). Ook moet je goed kijken welke kanalen Staart/Aanvalshoek/Rollen/Pitch zijn. Bij mij 4,2,1,3.

    Suc6 met de rest, ©2005 van mij :lol:
    Sommige dingen beetje vaag, i.v.m. druk met huiswerk, mss word het binnenkort verbeterd.

    Als je aanvullende info hebt, mail/PM ze ff, dan voeg ik ze aan dit topic toe!

    Ojah, vermeld ook graag je ervaringen, of het gelukt is met andere zenders dan de standaard Dragonfly zender!

    Groetjes Geoffrey 8)

    [1 maart aangepast]
     
  2. SSTMF

    SSTMF Guest

    Ik apprecieer dit enorm makker 8)

    Hopelijk lukt het mij nu wel...
     
  3. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    He Geoffrey

    Net verslagje heb je ervan gemaakt.Ik heb veel moeilijkheden hierovergehoord.Dus dit zulle zze wel op prijs stellen ';)

    Groeten Ijsbrand
     
  4. SSTMF

    SSTMF Guest

    Tot aan de kalibratie gaat het goed, ik zie echter niks bewegen bij de calibratie...
     
  5. SSTMF

    SSTMF Guest

    Ik denk ergens iets verkeerds gedaan te hebben want ik heb een 2de controller geadd en die werkt nu wel, enigste probleem is ik snap niks van die kalibratie, als ik probeer te spelen met FMS, dan vliegt em vanzelf weg, als ik aan iets kom dan draaid hij zich ondersteboven richting de grond,kheb al vanalles verze maar er komt niet veel vebetering in.

    Mja sorry ben dus nen echten noob hierin...
     
  6. G

    G Guest

    Ik zal kijken of ik morgen weer kan helpen, heb het nu namelijk superdruk met school :mad: , en moet zo naar bed :oops:
    [Moeders, wat heb je eraan :evil: ]

    Ciao Geoffrey
     
  7. $olo

    $olo Guest

    yes ,heb het voor mekaar ( met alle dank aan G )
    kan ik eindelijk met me zender simmen,lol
     
  8. dezeikkes

    dezeikkes Guest

    yupz...ikkan tru-flite3d ook nie instaleren!!maar nu bewijst het wel weer dat k helemaal geen kennis van zaken heb....kan in deze computer(windos xp)C windows repair al niet vinden..haha..zo kom ik nie ver!!
     
  9. $olo

    $olo Guest

    ik heb het toch ook voor mekaar .
    wist nog niet hoe een heli er uit zag ,lol
     
  10. G

    G Guest

    Alweer wat dingetjes aangepast, binnenkort nog wat screenshots over zenderinstellingen in tru-flite.

    Groetjes Geoffrey
     
  11. theox

    theox Guest

    kan iemand me zeggen als ik zo een kabel appart kan verkrijgen en zo ja waar?

    +

    welke simulator moet ik gebruiken? (zelf ben ik in het bezit van een tiny 2cp

    mvg

    thomas
     
  12. G

    G Guest

    De kabel kan je mss kopen bij die verkoper in NL, Alders berends, http://www.hberends451.freeler.nl/
    Als je tenminste een standaard 4-kanaals zender hebt met een aansluiting die lijkt op deze:
    [​IMG]
    (Bedankt Paul H. voor de foto :D )
    Vraag er anders naar bij een verkoper in Hong Kong, szewang@pacific.net.hk.

    Groetjes Geoffrey
     
  13. G

    G Guest

    Als je geen simulator hebt, probeer dan de gratis FMS, best goed om reflexen mee te trainen. Link: http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html.
    Als je met Tru-FLite 3D wil oefenen, die zit meestal alleen bij Dragonfly kits, moet je ff zoeken of je hem ergens kan downloaden.
    Alleen kan je er van uit gaan dat het iets anders vliegen word, in FMS vlieg je altijd CP,
    maar in tru-flite 3D kan je niet met een 3D switch werken als je die hebt.

    Groetjes Geoffrey :D
     
  14. Paul H.

    Paul H.

    Lid geworden:
    22 nov 2004
    Berichten:
    642
    Die foto krijg je gratis.. :wink:
    Maar is in Hong Kong die enigste plek waar ik zo'n kabel kan krijgen ik ben er zelf namelijk nog steeds naar op zoek.
     
  15. G

    G Guest

    Ik vrees het... Als die Aldert Berends ze niet los verkoopt, en je wil hem niet in HK bestellen,
    Kan je hem zelf proberen na te maken! 8O Verder heb ik ook geen ideeën :?
    Als je wilt kan ik de verbindingen in mijn kabel wel voor je opmeten...

    Suc6 Groetjes Geoffrey
     
  16. $olo

    $olo Guest

    voor je begint .
    bij een betere pc zaak hebben ze die dingen wel
    gewoon serieel naar svhs
     
  17. G

    G Guest

    Maar kloppen de polen dan ook?
     
  18. $olo

    $olo Guest

    d8 het wel
    met het te proberen doe je niks fout
    kan je indien nodig nog altijd switchen
    binnenzijde serieel staan nummers
     
  19. SSTMF

    SSTMF Guest

    Bedankt allen, alles werkt nu perfect
    Heb ook al veel bijgeleerd over het afstellen en zo.
     
  20. $olo

    $olo Guest

    @ sstmf
    probeer eens een foto horizontaal te nemen .(lens gelijke hoogte met je rotor)
    nu kan je moeilijk zien hoe of ze staan (paddles).
     

Deel Deze Pagina