Praktische tips over hoe en waar je legaal kan (wild)vliegen vanaf 1-1-2021

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door l shems, 4 jan 2021.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Lol. Door bedrijven gebouwd moet een C-klasse hebben, toch? Of mogen die bouwen zonder certificering?
     
  2. Geen idee; omdat ik als "klassiek modelvlieger" in de Categorie A3 opereer, ben ik ook niet gemotiveerd om me in die certificatie-regelgeving voor onbemande vliegtuigen te verdiepen.
    Kan me zo voorstellen dat jouw DLG's een massa kleiner dan 250 gram hebben en daarmee gemakkelijk een kinetische energie groter dan 80 J kunnen genereren (max. snelheid?).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2021
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Leuk. Licht eraan hoe hard je wil gooien. Had hier al eens op gewezen.

    Terminal Velocity is ongeveer 25 m/s.
    Launch ongeveer 40 m/s.

    Dus dan zit je op 78.25 resp. 200 J.

    Maar launch heb je zelf in de hand, en je kunt wel beargumenteren dat je zelfs een steen die niet kan vliegen de lucht in kan gooien met die snelheid. Moet ik die ineens gaan registreren, en een vliegbewijs halen?

    Blijft een discussiepunt. Lol.
     
  4. In ieder geval registreren en zwaar nummer aanbrengen op de steen; weet je zeker dat je terecht geregistreerd hebt ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2021
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ach, dat registreren kan op afstand, vliegbewijs ook.
    Is eigenlijk maar een kleine moeite.
     
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik vind dit best een interessant discussiepunt,
    Als je aanneemt dat die 80J gaat over een normale maximaal haalbare horizontale vliegsnelheid (dus zonder aanduiken: een 250gr drone in vrije val zal ook makkelijk over de 80J komen) komen plotseling heel veel zelfbouw en tammere beginners schuimpjes in beeld.
    Ik ben het met je eens Guido,dat die regulering voor gesettelde modelvliegers best te overkomen is, maar je kent mijn zorg voor de, in eerste instantie onbegeleide beginners.
    Ik stel me dan voor dat er lijsten kunnen komen van modelvliegtuigen (Easystar zou hier in kunnen vallen, kleinere zelfbouwzwevers) die veronderdsteld kunnen worden onder de 80J te vallen.
    Het Franse regelement gaf tot nu toe namelijk ook al een bovengrens aan van 800gram voor de eerste categorie: ik vloog in Frankrijk, als liefhebber van kleinere modellen dan ook maar met 3 geregistreerde modellen en 5 ongeregistreerde (onder de 800gram)
    De vraag is, als het er op aankomt rekent men dan beide faktoren: is het minder dan 250gram en minder dan 80J, of minder dan 250 gram of minder dan 80J.
     
  7. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik begrijp je gedachtengang, maar handhaafbaarheid word een probleem.

    De joule limiet is wellicht opgenomen om kleinere drones die sneller zijn toch onder de registratieplicht te laten vallen vanwege het verhoogde veiligheidsrisico's.
    De camera staat ook daar, en niet bij Vliegbewijs, vanwege privacy.
    Handhaving is daar mogelijk op basis van de massa limiet, en als men andere risico's ziet, door hoge snelheid, kan men registratie vragen en handhaven.

    Voor het Vliegbewijs geld die 250g met 19 m/s limiet.

    Dus ik vrees dat je daar niet verder komt, aangezien alles waar een Vliegbewijs voor nodig is, nu ook een registratie vraagt. En daar gaan ze nooit van afwijken.

    En die 250g met 19 m/s is redelijk praktisch handhaafbaar.
    19 m/s is ongeveer 70 km/h. Kan je vanuit een rijdende politieauto redelijk inschatten.

    Anderzijds, met 19 m/s mag je tot 443 g gaan tot je aan 80 J zit.

    TBC.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2021
    Anne van der Waal vindt dit leuk.
  8. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Wat denk ik belangrijk is Peter, voor die 'nieuwkomers', is dat ze enorm veel voordeel kunnen halen uit het zoeken van een buddy.
    Liefst nog op een club, maar niet eens noodzakelijkerwijs.

    Je kan namelijk zonder probleem vliegen met zo'n buddy, zonder registratie, noch Vliegbewijs.

    Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat het exploitanten nummer nu NIET gekoppeld is aan eigenaarschap en aan aansprakelijkheid.

    Je kunt je zelfs afvragen of een schriftelijke vastlegging van wie eigenaar is, niet voldoende is om ook de wettelijke aansprakelijkheid vast te leggen bij de eigenaar ook al is de drone voorzien van een exploitanten nummer.

    Immers, het burgerlijk wetboek rond aansprakelijkheid kent helemaal het begrip exploitant niet.

    Het is pas als de registratie van de drone ZELF gekoppeld wordt aan het exploitanten nummer EN men vastlegt dat registratie alleen door de eigenaar mag gebeuren, dat deze koppeling onstaat tussen drone, exploitant en eigenaar.

    Tot die tijd kan ALLEEN de piloot worden aangesproken en beboet voor overtreden van registratieplicht van een drone (het aanbrengen van een exploitantennummer).
    En de exploitant kan aangesproken en beboet worden op het niet volgen van de richtlijnen.
    Maar niet op aansprakelijkheid als hij kan aantonen dat hij de eigenaar niet is.

    Lang verhaal kort: als buddy maak je een briefje met handtekening en foto van het vliegdingetje, waarin staat dat de leerling eigenaar is en jou exploitantennummer daarop aan mag brengen, en dus zelf verantwoordelijk blijft als eigenaar, en de leerling kan als piloot onder toezicht vliegen zonder dat buddy aansprakelijk is voor wat dan ook als er iets mis gaat.


    Zie ik iets over het hoofd?
     
  9. V.T.R

    V.T.R

    Lid geworden:
    24 jan 2021
    Berichten:
    1
    Locatie:
    brabant
    i. een MTOM van 250 g of meer heeft of, in geval van een botsing, een kinetische energie van meer dan 80 joule kan overbrengen op een mens;
    Hij is uitgerust met een sensor die persoonsgegevens kan registreren, tenzij het voldoet aan Richtlijn 2009/48/EG {camera|
    Kijk maar naar Art 14 sub 5 van de verordening 2019/947
     

Deel Deze Pagina