precision aerobatics extra 260 EP

na wat getwijfel en opzoekwerk heb ik een PA extra 260 gekocht. Ik ben voor dit model gegaan omwille van de bouwconstructie(heb nog de mini katana gevlogen), het vliegen op 3s ipv 4s(accu's genoeg), de goede service van onze Belgische importeur 3d extratime.be, en het hoge gehalte aan fun...
hier dan ook een kort bouwverslagje!

bouwen gebeurt als volgt:
ik heb nog niet alle rc binnen, dus bouwen we eerst compleet het toestel( is ook wel wat tijdsbesparend!) wel wat je tijdsbesparend kan noemen... want het hele toestel zonder rc kan je met gemak opbouwen in 1 a 2uurtjes!! Hoe is dit mogelijk??? alle scharnieren zijn al op voorhand gelijmd, stabilo schuift zo in de romp,...
zeer gemakkelijk alles uit te lijnen dus, het meeste werk was het kiezen van waar zet ik de decals!!:p

P1030350.JPG

P1030352.JPG

P1030357.JPG

alle kleindelen uitgepakt, op de voorgrond een extra stukje glasmat voor achterkant motorspant( indien het gebruik van een zwaardere motor als geadviseerd)

P1030360.JPG

de motor( niet de trust versie van PA) maar een voorgeschreven motor van 3dextratime.

P1030362.JPG

De vleugels met ingewerkte scharnierlijn

P1030365.JPG

geprofileerd stabilo en rudder wat ook een doorslag gaf bij de keuze van model!

oke lijmen:

1. stabilo carbon roerhevel inlijmen met CA ( eerst het te lijmen oppervlak eventjes wat bijschuren)
P1030397.JPG

2. een klein blokje uitsnijden met het breekmes ter hoogte van het stabilo, dit zorgt ervoor dat je het stabilo er zo kunt inschuiven:
P1030399.JPG

3. stabilo erin schuiven, dit maal gebruik ik witte houtlijm(hiervan is de folie al verwijderd dus geen extra werk):
P1030404.JPG

4. even controleren met de vleugelbuis:
P1030405.JPG

5. blokje er terug inlijmen:
P1030409.JPG

6. rudder: zelfde hier het heveltje voor pull pull even opschuren, positioneren en lijmen:
P1030402.JPG

staartwiel monteren:
P1030403.JPG

roerhevels vleugels: terug even opschuren en verlijmen in de voorgefreesde openingen, je moet ze in de gleuf duwen tot hij niet meer verder kan, dan zit hij perfect gepositioneerd en goed vast:
P1030418.JPG

landingsteste monteren(spreekt voor zich):
P1030376.JPG

P1030401.JPG

wielkappen zal ik achteraf nog beslissen of ik ze monteer(grasveld)

motorbox verlijmen:

hier schuur ik ook de carbon delen lichtjes op. er wordt ook aangeraden om de naden nog eens na te gaan met lijm.
de kant die tegen de romp komt schuur ik het verbrande opp ook lichtjes op( verbrande naden van de onderdelen uit te lazeren) dit zorgt voor een betere verlijming. Ik lijm alles met bruislijm hier:
P1030412.JPG

Na het verlijmen en aanbrengen van het motorschot wordt deze nog eens geborgd door 3 carbon staafjes:

de eerste komt vooraan door de romp:
P1030414.JPG

P1030415.JPG

de 2 korte achteraan:
P1030416.JPG

deze lost dus zeker niet!!

nog even de air intakes eroplijmen (even schuren en verlijmen met dikke CA)
P1030417.JPG

alles is nu klaar en wachten op de rc om in te bouwen...
eerste bevindingen:

de extra verlijmen is zeer makkelijk, veel is er al voor je gedaan en alles past als gegoten.
zonder manual is deze makkelijk ook te assembleren: maar er zit een uitgebreide manual bij met foto's.
door de transparante folie op de vleugel is de constructie zichtbaar, hierbij valt op det het hout en beplanking van degelijke qualiteit is.(eerstekeus hout). alle verbindingen zijn mooi gelijmd en passen perfect.
enige wat ik nog over twijfel is de bevestiging van de canopy, deze is nu met sterke magneten, maar het verleden verteld wel dat die soms lossen...

momenteel staat hij er zo bij: echter zijn er al decals geplaatst deze foto's volgen nog:
P1030420.JPG

het complete gewicht zoals op deze foto (dus compleet toestel zonder rc) weegt momenteel 518gram!!

oke de rc inbouwen...

connectors aan de regelaar solderen( 40amp turnigy superbrain)
P1030598.JPG

en dan aan de motor hangen
P1030600.JPG

tussen de motor en motorspant heb ik nog een gfk plaatje gestoken om de motor verder naar achter te krijgen( spinner anders te ver naar voor)

voor maximale uitslag zijn servohevels van 2cm nodig( deze kan je ook rechtstreeks van PA bestellen)
maar aangezien ik hier nog een hoop carbon liggen heb heb ik ze zelf gemaakt. en door middel van 2 dunne carbonstaafjes en wat ca verlijmd( natuurlijk eerst eens opschuren)
P1030624.JPG

servokes vastzetten(gaatje voorboren met 1mm boor) en dan de aansturing erop...
P1030597.JPG

pull pull op richting... spreekt voor zich en staat goed uitgelegd in de manual
P1030599.JPG

lipo en ontvanger er ook maar in...

en even een lipoguard uitproberen. deze heb ik op een depron plaatje gezet van 3mm waarop reflecterende folie zit( zo reflecteerd het ledje in de complete cockpitkap)
is er makkelijk terug uit te halen ook
P1030602.JPG

motorkap bevestigen is ook vanzelfsprekend.
zaterdag de maiden, de high rates zijn al ingesteld, de low rates zal ik straks doen. alles werkt naar mijn zin. ik twijfel nog om de wielkappen te monteren.
Het totaalgewicht vliegklaar zit op 1033 gram( 518 toestel en 515 gram rc:p)

P1030628.JPG

P1030632.JPG

P1030636.JPG

P1030642.JPG

P1030643.JPG

servo

ahn ik dacht deze al eens gezien te hebben
maar vertrouw ja dat wel op een extra
laat nog iets weten als je hem hebt ingevlogen:D

goed gevonden , die liposaver op dat reflecterend plaatje in de cockpit.

mooie foto's , duidelijk verslag.

ben wel benieuwd naar je ervaring met deze kist :-)

groeten Franky

Mooi hoor, vooral de gecombineerde kleuren helemaal mijn smaak , alleen die wielkapjes horen er toch echt op, zonder die wiel kapjes zijn het net van die karrenwielen. ;)

Mvg Pascal

vandaag voor de 2de keer gaan vliegen ermee...
vliegt goed maar ik had geen "extreme" power.
na een tijdje deed ik een vrille en hij stopte niet met als gevolg...
bij het toestel gekomen, zagen we dar er niets reageerde op de zender. vlug de accu losgekoppeld en toestel gecontroleerd. niets kapot buiten 1 landingspootje gekraakt. al bij al dus veel geluk gehad.

terug de accu aangekoppeld, werken alle servo's wel maar de motor niet.
nu is het een superbrain esc, dacht ik van we gaan hem eens uitlezen op de pc, maar die doet het dus niet. esc eens opengedaan en idd 1 blokje ziet er wat zwart uit. dus waarschijnlijk stond hij niet goed ingesteld( vandaar mss het powertekort) of teveel amps getrokken, dit kan ook zijn...

ik heb nog een 60amp esc liggen, en zal die er nu insteken en nog eens testen dan...

het vlieggedrag is wel goed! enorm traag kun je ermee vliegen. foto's volgen van zodra ik ze gekregen heb!

vandaag een 2de extra 260(rode) afgeleverd(gisteren nog in de container) geweest voor clublid, samen met enkele nieuwe props en een nieuwe esc, zaterdag dus opnieuw vliegen ermee!!!

jup, deze props zijn goed, maar nu heb ik er een vox prop op, deze is wel een stuk beter... de turnigy was feitelijk ook te klein voor op deze motor, maar ik heb ze op andere modellen ook, en ze zijn ook wel deftig...

greetz

vandaag zalig gevlogen met de 2extras! enkele foto's kunnen nemen, maar geen filmpjes( accu was leeg...)volgende keer wel dus!!
P1040392.JPG

P1040431.JPG

P1040445.JPG

P1040430.JPG

P1040418.JPG

alletwee zeer content van het vlieggedrag, er was redelijke wind, maar dat gaf een extra fun gehalte, ter plaatse hangen,rolling harriers,... hij komt ook zeer stabiel uit een flatspin enzo.

Super mooi kist jongens! Zijn jullie er ook bij 1 mei et de P.A. dag ? Ik ga er heen, en hoop om naar huis te mogen rijden met een Extra 260 achterin :D Ik ga voor de groene haha :p

Neen 1mei jammergenoeg niet.We hadden wel willen gaan, maar op 1mei is het F3open in moorsele, en wij zullen daar meedoen, ik denk wel dat de PA's mee zullen gaan voor na de wedstrijd...
zaterdag probeer ik te filmen!
groeten

Back