na wat getwijfel en opzoekwerk heb ik een PA extra 260 gekocht. Ik ben voor dit model gegaan omwille van de bouwconstructie(heb nog de mini katana gevlogen), het vliegen op 3s ipv 4s(accu's genoeg), de goede service van onze Belgische importeur 3d extratime.be, en het hoge gehalte aan fun...
hier dan ook een kort bouwverslagje!
bouwen gebeurt als volgt:
ik heb nog niet alle rc binnen, dus bouwen we eerst compleet het toestel( is ook wel wat tijdsbesparend!) wel wat je tijdsbesparend kan noemen... want het hele toestel zonder rc kan je met gemak opbouwen in 1 a 2uurtjes!! Hoe is dit mogelijk??? alle scharnieren zijn al op voorhand gelijmd, stabilo schuift zo in de romp,...
zeer gemakkelijk alles uit te lijnen dus, het meeste werk was het kiezen van waar zet ik de decals!!
alle kleindelen uitgepakt, op de voorgrond een extra stukje glasmat voor achterkant motorspant( indien het gebruik van een zwaardere motor als geadviseerd)
de motor( niet de trust versie van PA) maar een voorgeschreven motor van 3dextratime.
De vleugels met ingewerkte scharnierlijn
geprofileerd stabilo en rudder wat ook een doorslag gaf bij de keuze van model!
oke lijmen:
1. stabilo carbon roerhevel inlijmen met CA ( eerst het te lijmen oppervlak eventjes wat bijschuren)
2. een klein blokje uitsnijden met het breekmes ter hoogte van het stabilo, dit zorgt ervoor dat je het stabilo er zo kunt inschuiven:
3. stabilo erin schuiven, dit maal gebruik ik witte houtlijm(hiervan is de folie al verwijderd dus geen extra werk):
4. even controleren met de vleugelbuis:
5. blokje er terug inlijmen:
6. rudder: zelfde hier het heveltje voor pull pull even opschuren, positioneren en lijmen:
staartwiel monteren:
roerhevels vleugels: terug even opschuren en verlijmen in de voorgefreesde openingen, je moet ze in de gleuf duwen tot hij niet meer verder kan, dan zit hij perfect gepositioneerd en goed vast:
landingsteste monteren(spreekt voor zich):
wielkappen zal ik achteraf nog beslissen of ik ze monteer(grasveld)
motorbox verlijmen:
hier schuur ik ook de carbon delen lichtjes op. er wordt ook aangeraden om de naden nog eens na te gaan met lijm.
de kant die tegen de romp komt schuur ik het verbrande opp ook lichtjes op( verbrande naden van de onderdelen uit te lazeren) dit zorgt voor een betere verlijming. Ik lijm alles met bruislijm hier:
Na het verlijmen en aanbrengen van het motorschot wordt deze nog eens geborgd door 3 carbon staafjes:
de eerste komt vooraan door de romp:
de 2 korte achteraan:
deze lost dus zeker niet!!
nog even de air intakes eroplijmen (even schuren en verlijmen met dikke CA)
alles is nu klaar en wachten op de rc om in te bouwen...
eerste bevindingen:
de extra verlijmen is zeer makkelijk, veel is er al voor je gedaan en alles past als gegoten.
zonder manual is deze makkelijk ook te assembleren: maar er zit een uitgebreide manual bij met foto's.
door de transparante folie op de vleugel is de constructie zichtbaar, hierbij valt op det het hout en beplanking van degelijke qualiteit is.(eerstekeus hout). alle verbindingen zijn mooi gelijmd en passen perfect.
enige wat ik nog over twijfel is de bevestiging van de canopy, deze is nu met sterke magneten, maar het verleden verteld wel dat die soms lossen...
momenteel staat hij er zo bij: echter zijn er al decals geplaatst deze foto's volgen nog:
het complete gewicht zoals op deze foto (dus compleet toestel zonder rc) weegt momenteel 518gram!!
oke de rc inbouwen...
connectors aan de regelaar solderen( 40amp turnigy superbrain)
en dan aan de motor hangen
tussen de motor en motorspant heb ik nog een gfk plaatje gestoken om de motor verder naar achter te krijgen( spinner anders te ver naar voor)
voor maximale uitslag zijn servohevels van 2cm nodig( deze kan je ook rechtstreeks van PA bestellen)
maar aangezien ik hier nog een hoop carbon liggen heb heb ik ze zelf gemaakt. en door middel van 2 dunne carbonstaafjes en wat ca verlijmd( natuurlijk eerst eens opschuren)
servokes vastzetten(gaatje voorboren met 1mm boor) en dan de aansturing erop...
pull pull op richting... spreekt voor zich en staat goed uitgelegd in de manual
lipo en ontvanger er ook maar in...
en even een lipoguard uitproberen. deze heb ik op een depron plaatje gezet van 3mm waarop reflecterende folie zit( zo reflecteerd het ledje in de complete cockpitkap)
is er makkelijk terug uit te halen ook
motorkap bevestigen is ook vanzelfsprekend.
zaterdag de maiden, de high rates zijn al ingesteld, de low rates zal ik straks doen. alles werkt naar mijn zin. ik twijfel nog om de wielkappen te monteren.
Het totaalgewicht vliegklaar zit op 1033 gram( 518 toestel en 515 gram rc
)
hier dan ook een kort bouwverslagje!
bouwen gebeurt als volgt:
ik heb nog niet alle rc binnen, dus bouwen we eerst compleet het toestel( is ook wel wat tijdsbesparend!) wel wat je tijdsbesparend kan noemen... want het hele toestel zonder rc kan je met gemak opbouwen in 1 a 2uurtjes!! Hoe is dit mogelijk??? alle scharnieren zijn al op voorhand gelijmd, stabilo schuift zo in de romp,...
zeer gemakkelijk alles uit te lijnen dus, het meeste werk was het kiezen van waar zet ik de decals!!

alle kleindelen uitgepakt, op de voorgrond een extra stukje glasmat voor achterkant motorspant( indien het gebruik van een zwaardere motor als geadviseerd)
de motor( niet de trust versie van PA) maar een voorgeschreven motor van 3dextratime.
De vleugels met ingewerkte scharnierlijn
geprofileerd stabilo en rudder wat ook een doorslag gaf bij de keuze van model!
oke lijmen:
1. stabilo carbon roerhevel inlijmen met CA ( eerst het te lijmen oppervlak eventjes wat bijschuren)
2. een klein blokje uitsnijden met het breekmes ter hoogte van het stabilo, dit zorgt ervoor dat je het stabilo er zo kunt inschuiven:
3. stabilo erin schuiven, dit maal gebruik ik witte houtlijm(hiervan is de folie al verwijderd dus geen extra werk):
4. even controleren met de vleugelbuis:
5. blokje er terug inlijmen:
6. rudder: zelfde hier het heveltje voor pull pull even opschuren, positioneren en lijmen:
staartwiel monteren:
roerhevels vleugels: terug even opschuren en verlijmen in de voorgefreesde openingen, je moet ze in de gleuf duwen tot hij niet meer verder kan, dan zit hij perfect gepositioneerd en goed vast:
landingsteste monteren(spreekt voor zich):
wielkappen zal ik achteraf nog beslissen of ik ze monteer(grasveld)
motorbox verlijmen:
hier schuur ik ook de carbon delen lichtjes op. er wordt ook aangeraden om de naden nog eens na te gaan met lijm.
de kant die tegen de romp komt schuur ik het verbrande opp ook lichtjes op( verbrande naden van de onderdelen uit te lazeren) dit zorgt voor een betere verlijming. Ik lijm alles met bruislijm hier:
Na het verlijmen en aanbrengen van het motorschot wordt deze nog eens geborgd door 3 carbon staafjes:
de eerste komt vooraan door de romp:
de 2 korte achteraan:
deze lost dus zeker niet!!
nog even de air intakes eroplijmen (even schuren en verlijmen met dikke CA)
alles is nu klaar en wachten op de rc om in te bouwen...
eerste bevindingen:
de extra verlijmen is zeer makkelijk, veel is er al voor je gedaan en alles past als gegoten.
zonder manual is deze makkelijk ook te assembleren: maar er zit een uitgebreide manual bij met foto's.
door de transparante folie op de vleugel is de constructie zichtbaar, hierbij valt op det het hout en beplanking van degelijke qualiteit is.(eerstekeus hout). alle verbindingen zijn mooi gelijmd en passen perfect.
enige wat ik nog over twijfel is de bevestiging van de canopy, deze is nu met sterke magneten, maar het verleden verteld wel dat die soms lossen...
momenteel staat hij er zo bij: echter zijn er al decals geplaatst deze foto's volgen nog:
het complete gewicht zoals op deze foto (dus compleet toestel zonder rc) weegt momenteel 518gram!!
oke de rc inbouwen...
connectors aan de regelaar solderen( 40amp turnigy superbrain)
en dan aan de motor hangen
tussen de motor en motorspant heb ik nog een gfk plaatje gestoken om de motor verder naar achter te krijgen( spinner anders te ver naar voor)
voor maximale uitslag zijn servohevels van 2cm nodig( deze kan je ook rechtstreeks van PA bestellen)
maar aangezien ik hier nog een hoop carbon liggen heb heb ik ze zelf gemaakt. en door middel van 2 dunne carbonstaafjes en wat ca verlijmd( natuurlijk eerst eens opschuren)
servokes vastzetten(gaatje voorboren met 1mm boor) en dan de aansturing erop...
pull pull op richting... spreekt voor zich en staat goed uitgelegd in de manual
lipo en ontvanger er ook maar in...
en even een lipoguard uitproberen. deze heb ik op een depron plaatje gezet van 3mm waarop reflecterende folie zit( zo reflecteerd het ledje in de complete cockpitkap)
is er makkelijk terug uit te halen ook
motorkap bevestigen is ook vanzelfsprekend.
zaterdag de maiden, de high rates zijn al ingesteld, de low rates zal ik straks doen. alles werkt naar mijn zin. ik twijfel nog om de wielkappen te monteren.
Het totaalgewicht vliegklaar zit op 1033 gram( 518 toestel en 515 gram rc
