Predator

Ik ben bezig met de Predator van Hobby King. Ziet er een beetje uit als hieronder.
PredatorUAV_057.jpg

Overigens een ramp zonder handleiding en dichtgelofiede kist waar her en der gaatjes onder zitten, maar ik ben al ver gekomen met de bouw.
Mijn vraag gaat over de V-staart.
Die staart wordt aangestuurd middels twee servo's. Moet ik die instellen als Delta??? Ik heb ook ailerons dus vroeg mij af hoe dit ingesteld moet worden.
Geen idee waar mijn richtingsroer dan zit of zal ik m op de grond sturen met een nog te maken bestuurbaar neuswiel?
Het belangrijkste is nu die V-staart. Alleen nog bij zwevers gezien, maar nog nooit ingesteld, dus geen idee.

Olaf

Mijn vraag gaat over de V-staart.
Die staart wordt aangestuurd middels twee servo's. Moet ik die instellen als Delta??? Ik heb ook ailerons dus vroeg mij af hoe dit ingesteld moet worden.
Geen idee waar mijn richtingsroer dan zit of zal ik m op de grond sturen met een nog te maken bestuurbaar neuswiel?
Welke zender heb je? De meeste (computer)zenders hebben wel een instelling voor V-staart. Hoogte- en richtingsroer worden dan gemixed. (Niet verwarren met elevon of deltabesturing, dan worden hoogte en ailerons gemixed)
Als je een zender met mixers hebt, zonder V-staart instelling, kan je de mix zelf maken; het eindresultaat moet zo zijn:
Van achteren gezien, bij Up gaan beide roeren omhoog en bij down omlaag;
Bij Rudder links gaan beide roeren naar links (dus, linker roer omlaag en rechter roer omhoog), en omgekeerd.
Pas op - de échte Predator heeft de V-staart omgekeerd, dus niet zoals op je foto. In dat geval gaat, bij links rudder, het linker roer omhoog en het rechter omlaag.
Het neuswiel kan je, denk ik, aan een willekeurige van de twee servo's hangen; degene die het beste uitkomt qua draairichting, als je alléén rudder bedient (als je elevator bedient gaat die andere ook mee, maar voor het neuswiel is dat niet interessant).

Ja er is online een vage tekening maar daar kan je vrijwel niets op zien. Heb dus zelf de gaatjes her en der in het folie moeten zoeken met mijn vingers zachtjes over het folie voelend.
Hier en daar moest ik het met wat tekeningen op rcgroups doen. Dan kom je er wel uit.
Belachelijk dat een fatsoenlijke tekening ontbreekt maar gezien de prijs... ok dan. :D

Bart, bedankt. Hier heb ik wat aan. Had gerust Delta ingesteld, maar dit is duidelijk. Ik heb een Futaba CG10 dus die heeft dat vast wel.
Weet nu ook dus wat de functies zijn en wat het moet doen. Zal binnenkort wel een foto plaatsen.

Olaf
:banana:

Even gechecked - de HK Predator heeft de V-staart rechtop... (zoals je foto).
Nog even nagedacht... ik weet toch niet of je het neuswiel met één van je staartservo's kan aansturen. Als je dan je landing afvangt, gaat het neuswiel een kant op sturen! dat moet je niet hebben...
Ik denk eigenlijk dat je voor een sturend neuswiel een derde servo nodig hebt.
Aan de andere kant zie ik regelmatig toestellen met vast neuswiel die op de grond gestuurd worden door een beetje up te geven en rudder de gewenste kant op, dat werkt best goed, zeker als je hoofdwielen niet te ver naar achteren zitten.

ik zouw je zeker aanraden je neuswiel met een aparte servo aan te sturen en deze alleen op de rudder in mixen gezien de v staart in kombinatie met de duwprop van dit model dat gaan gemakkelijk verkeert en kost het he een prop (of merdere bij stug volhouden ;) )

De aangegeven bouwdraad kende ik al. Daar hebben ze ook een stuurbaar neuswiel en dat wil ik ook graag met een aparte servo. Daar kom ik ook wel uit.

Ging mij mn om de besturing achter waar ik nu antwoord op heb.
In elk geval bedankt voor de antwoorden. Ik ga weer verder vanavond.
Als eea is gefabriceerd kijk ik hoe ik aparte neuswielservo met richting mix.

Back