Prestige 3PK van Samba Models

De Prestige 3PK is al geruime tijd beschikbaar, maar nu is de kist dan ook in NL geland. Na een super succesvol jaar op Eurotour laat de 3PK direct zien dat het in de juiste handen een top-model is. T.o.v. van de 2PK Pro is het grootste verschil de deelbare romp en dat het een vierdelige vleugel heeft. Het langste onderdeel is nu 131 CM.

Ballast in de romp kan niet meer, de neusconus is verkleind naar 30 mm. De rompservo’s zitten weer onder de vleugel en de ontvanger is naar voren geplaatst.
Persoonlijk had ik de servo’s liever in de startboom gehad, maar de ontwerper kiest voor een extreme dunne staartboom.

Investeren in een nieuw model is voor mij een keuze voor minimaal 4 tot 5 jaar. Het is dan ook een prima moment om je setup kritisch te bekijken en waar nodig zaken aan te passen. Al loop je snel tegen dilemma’s aan als je graag het model zo uniform mogelijk wilt houden.

De 102 grams zware Black Edition 4S 900 Lipo is niet meer beschikbaar. Inmiddels aan het testen met de Gens Ace 4s 900 en de Tatu 4s HV 850 long.

Voor de FAI-limit is de MKS HV70 servo beschikbaar gekomen, een lichte en sterke servo geschikt in de romp en op de tippen.

De motoren houd ik gelijk, een Xpower 2919/10 en beide Dualsky’s 3040 en 3045. Wat de regelaars betreft zal ik wel bij de YGE 35 en 65 LVT blijven. Eénvoudig te programmeren en uit te lezen na gebruik. Al ben ik niet ontevreden over de Dualsky Summit 60 U8.

Voor licht weer is de FAI-limit geschikt, de Sport als een goede allrounder en een GPS-versie van 2 kilo voor boven de 6 meter wind.

Verder is er ook een transportbox beschikbaar. Handig als je per vliegtuig naar je wedstrijden gaat, zo komen wedstrijden in Portugal, Spanje, Griekenland en Macedonië een stukje dichterbij. Daarnaast is het WK van 2027 in de VS.

Bijlagen

• IMG_2443.jpeg
    IMG_2443.jpeg
    350,2 KB · Weergaven: 122
  • IMG_2337.jpeg
    IMG_2337.jpeg
    297,9 KB · Weergaven: 112
  • IMG_2334.jpeg
    IMG_2334.jpeg
    552,8 KB · Weergaven: 110
  • IMG_2376.webp
    IMG_2376.webp
    69,3 KB · Weergaven: 97
  • IMG_2377.jpeg
    IMG_2377.jpeg
    762 KB · Weergaven: 120
Ik weet niet of je dan qua capaciteit uitkomt, maar Gnb heeft nu een 100c Lihv lipo van 720Mah, die met 72 gram heerlijk licht is:

1763235167010.png

Of misschien de 850mAh 60C versie, die ook slechts 73gram is:

1763235441136.png

Ja dat soort High Voltage Lipo's zijn er wel meer te koop, met geweldige specs tot over de 100C, maar met een XT30 stekkertje en dito kabel van 16 of 18 AWG (want anders past de kabel niet in de stekker !)

Dat past echt niet bij elkaar want deze kabel/stekker combi is echt niet geschikt voor hoge stromen zoals aangegeven wordt zoals dit filmpje laat zien :

60 Ampere is echt geen uitzondering bij een F5J model, daarom voor mij liever een lipo met dikkere aansluitkabels en dito stekker. Overigens is de "Black Edition" 4S 900mAh nog wel sporadisch te krijgen, als zijn ze wel prijzig maar wel erg goed!

Ik weet niet of je dan qua capaciteit uitkomt, maar Gnb heeft nu een 100c Lihv lipo van 720Mah, die met 72 gram heerlijk licht is:

Bekijk bijlage 635577

Of misschien de 850mAh 60C versie, die ook slechts 73gram is:

Bekijk bijlage 635578

Bedankt voor de tip. Ze zijn even zwaar als the Tatu 850 4s Long. Dus niet echt een verbetering. Denk als ik voor twee verschillende lipo’s ga, er dan voor een R-line 4s 550 ga, deze is slechts 60 gram.

Ben benieuwd naar de meeting als je de nieuwe Black Editions binnen hebt. Of ze echt nog goed zijn, of toch meer op het niveau van de Gens Ace.

Met zo'n R-line 550 4S is dat XT30 stekkertje geen probleem, die kakken voldoende in ( tot iets boven 3 V) om ver van die 60A te blijven... Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom zo veel F5J vliegers onnodig risico nemen met lage capaciteit lipootjes om een paar gram te winnen. Er bestaan trouwens geen lipo's die effectief meer dan zo'n 30C continu aankunnen. Alle hogere C is puur marketing! Niet echt een probleem, een goede lipo kan voor korte tijd serieus wat meer C leveren. Bij 60 A zou ik niet lager dan die black edition 900 gaan.

Met zo'n R-line 550 4S is dat XT30 stekkertje geen probleem, die kakken voldoende in ( tot iets boven 3 V) om ver van die 60A te blijven... Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom zo veel F5J vliegers onnodig risico nemen met lage capaciteit lipootjes om een paar gram te winnen. Er bestaan trouwens geen lipo's die effectief meer dan zo'n 30C continu aankunnen. Alle hogere C is puur marketing! Niet echt een probleem, een goede lipo kan voor korte tijd serieus wat meer C leveren. Bij 60 A zou ik niet lager dan die black edition 900 gaan.

Terechte punten die je aangeeft. De stekker zal vervangen worden eentje die meer stroom aan kan. Denk dat de AWG van de kabel belangrijker is als het gaat om veilig starten gaat. Verder is de uiteindelijke stroom die bij een super lichte kist door de regelaar beperkt door een kleinere prop en eventueel te beperken door de regelaar, ik kom niet boven de 40 ampère uit.

Onder bepaalde omstandigheden is bij F5J het noodzakelijk om laag, onder de 20 meter, te starten. Door een model te vliegen richting de 12 gram per dm2 vergroot je de kans om zeer laag weg te komen en/of van lage hoogte een redding te kunnen maken wanneer je een inschattingsfout hebt gemaakt. Je kansen vergroten op een mooi resultaat maakt het waard dit soort risico’s te nemen. Zeker wanneer je half Europa doorreist om wedstrijden te bezoeken. Als dan niet voor alle omstandigheden een goede kost meehebt, is het alleen frustrerend en kun je beter thuis blijven.

Tijdens het uitwegen is duidelijk geworden dat ik voor nu ga voor twee verschillende lipo’s. Na het inkorten van de neus bleek de 4s Tatu 850 toch het best te passen. Extra voordeel is dat ik zo voldoende ruimte heb om de antennes binnenboord te houden. Voor de 3PK kies ik voor alle modellen voor de glasneus. Nu de servo’s op de plek van de ontvanger zitten, is de ontvanger naar voren geplaatst. Dit maakt het lastiger beide antennes veilig naar buiten te leiden. Inmiddels voldoende voorbeelden gezien van 3PK’s met de antenne die bij de landing de grond raakt.

Nadeel van een glas neus is dat deze minder sterk is. Gaan zien om het werkt.

Inmiddels is de kist uitgewogen op 110 mm, het vlieggewicht wordt 1130 gram. Maar snel gaan invliegen.

Ballast.

Omdat de ballast optie in de romp niet meer kan en het gewicht in de vleugel beperkt is, het schuim van een zware pen verwijdert, en vervolgens met stukjes lood gevuld. Dit kan onder extreme omstandigheden een handige extra optie om het model zwaarder de maken. Natuurlijk wel vanaf de sport-versie. De lichtere versies zijn te kwetsbaar voor het extra gewicht.

Bijlagen

• IMG_2763.jpeg
    IMG_2763.jpeg
    254,1 KB · Weergaven: 67
  • IMG_2766.jpeg
    IMG_2766.jpeg
    255,3 KB · Weergaven: 69
  • IMG_2731.jpeg
    IMG_2731.jpeg
    324,2 KB · Weergaven: 64
  • IMG_2732.jpeg
    IMG_2732.jpeg
    359,6 KB · Weergaven: 69
  • IMG_2733.jpeg
    IMG_2733.jpeg
    195 KB · Weergaven: 74
Na een reikwijdte test, met een overdreven afstand tussen zender en model, durfde ik het wel aan. De omstandigheden waren niet perfect, er stond gisteren meer wind dan gedacht. Gelukkig wel een zonnetje.

De eerste indruk van de 3PK is goed. Doordat het middenstuk meer v-stelling heeft lijkt hij nog makkelijker te draaien. Verder vloog hij solide en stabiel. Omdat ik maar 1 accu had, snel weer ingepakt en tevreden naar huis.

Omdat het WK 2027 opnieuw overzees is en ik in de komende jaren ook wedstrijden in zuidelijk Europa willen bezoeken, is het voor mij echt de moeite waard om naar een compacte Prestige te gaan. De transportbox kan van 190 cm naar 140 cm. Een echte substantiële verbetering van de vliegprestatie ten opzichte van de 2PK Pro verwacht ik niet.

Bijlagen

• IMG_2846.jpeg
    IMG_2846.jpeg
    538,3 KB · Weergaven: 77
  • IMG_2844.jpeg
    IMG_2844.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 78
Hoewel ik zelf geen V-staart vlieg wil ik deze ontwikkeling delen. Wanneer de neus te licht wordt kan er gekozen worden om het achterste deel van de romp in te korten. Dit ziet er dan als volgt uit. Ook een foto van een mogelijke setup bij een lichte uitvoering van een 3PK.

Bijlagen

• IMG_2938.png
    IMG_2938.png
    305,6 KB · Weergaven: 89
  • IMG_2939.png
    IMG_2939.png
    299 KB · Weergaven: 79
  • IMG_2940.png
    IMG_2940.png
    459,1 KB · Weergaven: 77
  • IMG_2941.png
    IMG_2941.png
    519,5 KB · Weergaven: 82
  • IMG_3084.png
    IMG_3084.png
    558,6 KB · Weergaven: 84
Inmiddels ook de 3PK Sport ingevlogen. Het vliegwicht komt uit op 1405 gram. Met een Dualsky 3040EG-9 op 4S en een YGE 65 LTV, een fijne allrounder. Met de standaard ballast kom je dan uit op bijna 1800 gram.

Bijlagen

• IMG_3594.jpeg
    IMG_3594.jpeg
    833,2 KB · Weergaven: 46
  • IMG_3593.jpeg
    IMG_3593.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 43
Inmiddels heeft de normal gevlogen en GPS-versie is klaar voor om ingevlogen te worden.

Voorlopig ga ik alleen de Sport vliegen. Dit om te wennen aan de kist. Ondanks dat er veel onderdelen van een 2PK op zitten is het toch weer een andere kist.

Wat persoonlijk een grote stap is dat ik de standaard differentiatie van de rolroeren, 16 mm omhoog en 8 naar beneden, doe ik sinds 2001 bij al mijn glasbakken, ga loslaten.

Neem een deel van de instelling van Philip Kolb over. Dus rol 16 graden omhoog en 16 graden naar beneden. Verder ook de flaps naar beneden als rol geef. Nu is dat alleen meegemixt naar boven.

Foto’s van de instellingen van Philip en de Normal 3PK.

Bijlagen

• IMG_4477.png
    IMG_4477.png
    229,5 KB · Weergaven: 66
  • IMG_4176.jpeg
    IMG_4176.jpeg
    791,1 KB · Weergaven: 54
Peter, heb je een afbeelding van de instellingen in een hogere resolutie of een link naar het origineel?

Vandaag was het tijd om de 3PK GPS in te vliegen. Ik ga de kist alleen gebruiken voor F5J, en dan tussen de 7 en 13 meter wind.

Leeg weegt de kist 2050, in de vliegel kan er nog maximaal 860 gram ballast erbij.

Standaard stel ik de nieuwe modellen op 110 mm af. Het lijkt erop dat 112 ook prima is.

De romp van de kruisstaart is gelijk gebleven. Die van de V-staart 10 cm langer. Deze 10 cm hebben vooral invloed op het niet inkorten van de neus.

Vanuit het buitenland hoorde ik dat een V-staart minder geschikt is voor de FAI-limit. Te zwaar, mede door lood in de neus.

Tevreden dat deze GPS goed vliegt. Snel aan de kant en door met 3PK sport.

Bijlagen

• IMG_4528.jpeg
    IMG_4528.jpeg
    1 MB · Weergaven: 30
  • IMG_4529.jpeg
    IMG_4529.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 29
  • IMG_4530.png
    IMG_4530.png
    330,2 KB · Weergaven: 29
Back