Prijs of kwaliteit

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door koobsj, 29 jan 2014.

  1. koobsj

    koobsj

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    1
    Hallo allemaal,

    Afgelopen jaren heb ik de mogelijkheid gehad om van diverse merken heli's te mogen bouwen. En als ik dan naar de prijs kwaliteit verhouding kijk vind ik het jammer dat ik moet concluderen dat de prijs tegenwoordig bij de grote merken zoals Mikado, Align en TT boven de kwaliteit gaat. Ik krijg het idee dat ze zoveel mogelijk heli's op de markt willen zetten en zich daar alleen maar mee bezig houden. het ene model is nog niet uit of de upgrades staan al klaar.

    De laatste heli die ik gebouwd heb heeft mij nogal wat hoofdbrekens gekost. Een handleiding van een paar velletjes op A3 format. Die ook nog behoorlijk onduidelijk was. Boutjes waar spontaan de kop afknapt. En dan het problem van de heckservo in het frame zetten. Er waren 2 mogelijkheden, de dremel erbij of het hele frame weer uit elkaar halen. Ben voor het laatste gegaan. Dat je de heckservo er eerst in moet zetten staat niet in de handleiding vermeld. En bedankt. We praten hier over toch wel een bekend duits merk.

    Ik ben zelf een echte JRPropo vlieger, dit is misschien wel een duur merk maar dan heb je ook wat. Voorbeeldje de handleiding is alleen al minimaal 60 bladzijden dik. En ja de crash kosten liggen ook hoger, maar aan onderhoud zoals vervangen lagers ed. hebben we geen last van. Ik ken diverse piloten die met JR vliegen en regelmatig een uitstapje maken naar een ander merk, maar telkens toch weer terug stappen naar JR. Waarom??????? Volgens mij maar een antwoord mogelijk "KWALITEIT" Voor de mensen die dit in twijfel trekken kijk eens op het verkoop forum. volgens mij staat er maar een JR heli op.
    We zitten ons allemaal te vergapen aan de 3d masters in Venlo, maar de echte grote wereld namen zijn er ook helaas dit jaar er weer niet bij. Iedereen kent Curtis en Scott of Ito wel. Dit zijn wel de mensen die het F3C en 3D vliegen wereldfaam hebben gegeven. Allemaal JR mensen.

    Dit mag dan wel overkomen als een stukje reclame voor een bepaald merk, maar ik vind het jammer dat mensen alleen maar kijken naar de prijs, en dan achteraf zeggen had ik maar wat meer geld uitgegeven voor een kwalitatief betere heli.

    Mocht je interesse hebben kijk eens naar de bouwverslagen van Danny.
    Danny of ik kunnen je ook in contact brengen met de officiele leverancier van JR.

    Gr. Jasper
     
  2. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    En welk merk is dat dan.........
     
  3. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat lijkt inderdaad op een stukje reclame ;) maar mening/ervaring delen is het forum toch ook voor bedoeld.
    Als ik zo naar die prijzen van enkele kits zonder elektronica (voor zover je die vind) kijk:
    LOGO 550 SX 499,-
    JR NEX E6 476,- (of E6 550? ik zou denken e6=600 bladen e6 550=550 bladen maar dat is niet zo?)
    warp 360 289,-
    FORZA 450 233,50
    Gaui x3 geen bladen 190,-
    Behalve de forza ben ik niet bekend met het aanbod maar dit lijkt toch best concurrerend. Wat zie je echter: op de forums, bij competities en in de Nederlandse (web)winkel? dat is wat men het meest koopt, temeer als een bekend persoon daar competities mee wint en/of zegt dat het een goed model is.
    Minder bekende producten kunnen uiteraard wel goed zijn, zo heb ik zelf dus goede ervaringen met Compass modellen en de spartan vortex als fbl gyro (goedkoop is ook niet altijd slecht als ik de verhalen over de robird mag geloven). Wel heb ik liever een model dat gewoon gemakkelijk te bouwen is dan dat ik daar een uitgebreide handleiding voor nodig heb. Idem met de fbl eigenlijk, (te)veel opties en een dikke handleiding is niet altijd wenselijk.
    Een keerzijde van een minder bekend model vind ik het aanschaffen van onderdelen of een andere canopy want dan is er weinig keuze.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2014
  4. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Voor mij is kwaliteit de mate waarin het aan mijn eisen voldoet. Maar kennelijk stel ik nogal rare eisen want geen enkele heli voldoet 100%
    Vrijwel iedere JR gebruikt een torque tube en dat is voor een hoop mensen toch een minpunt, enerzijds vanwege het geluid anderzijds vanwege het gevaar van strippen.
    Ook zijn de oudere modellen nog te duidelijk een nitro-conversie met daardoor vreemde layout of andere rare dingen. De NEX E8 is duidelijk een aparte qua layout.
    Maar met de Forza 450 en E6 is dit natuurlijk niet het geval en dat zijn ook gewoon moderne helis qua layout. Ook de nieuwe Forza700 gaat de goede kant op naar mijn mening.
    Ik zou graag een 600size heli zien vergelijkbaar met de E6 of forza700 layout, wel saddlepacks en zonder die tailboom cover en helical torque tube gears of riem. Dus dan toch weer behoorlijk anders dan de forza 700...

    Wat betreft handleiding heeft koobsj wel gelijk. Een JR heli is gewoon een plezier om te bouwen, enerzijds omdat de handleiding heel duidelijk is en anderzijds doordat alles gewoon perfect past. Waar je bij andere merken nog weleens wat moet vijlen, aanpassen of van de handleiding moet afwijken gaat het bij JR over het algemeen perfect in elkaar.

    Maar ik moet toegeven dat ik op het moment geen JR helis meer heb (wel nog de XG14 zender). De E8 vond ik te zwaar, CG was lastig goed te krijgen (of kleine lipos) en had liever een belt.
    De E6 is verkocht omdat ik momenteel enkel een 600size wil hebben. Enige nadeel van de E6 is het geluid van de aandrijving, dan heb ik liever herringbone gears en een staartriem. Vandaar dat ik nu dus ook weer terug ben bij de logo600sx, al is die ook niet ideaal... maar ik denk wel dat het de beste is wat betreft mijn kennelijk rare eisenpakket.

    En wat betreft prijs/kwaliteit. hobbyking en de clones zijn niet voor niks populair, mensen willen niet meer betalen voor kwaliteit.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2014
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    "En wat betreft prijs/kwaliteit. hobbyking en de clones zijn niet voor niks populair, mensen willen niet meer betalen voor kwaliteit."

    Zou het? als je deze lijst aanmeldingen voor een meeting ziet lijken die 600 - 700 mikado heli's toch wel populair te zijn [post2] Zo'n 700xx kit met bladen is al 1099,- en die combo 2249,- :shock: dus sommigen kunnen willen er blijkbaar wel voor betalen. Ik niet, dus mede daarom heb ik er geen ;) maar gelukkig is er meer wat ook goed is.

    Kloon spul is weer het andere uiterste maar mits dat wat acceptabele kwaliteit is en ik denk dat je daar geluk mee moet hebben of een wat betere kloon als een tarot aanschaffen. Dan bied dat misschien wel een manier om relatief goedkoop te beginnen of als je vaak crasht misschien een of andere ragbak te bouwen.

    Misschien heeft JR meer succes als ze dan wat vernieuwen en wat aan de bekendheid gaan doen. Bij midland en fast-lad vind je de modellen wel, evenals veel andere merken, dus zou kunnen dat er buiten NL meer mee wordt gevlogen. Bovendien kan dat al gauw een grotere markt zijn waardoor het als winkel ook interessanter is die modellen in het assortiment te hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  6. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    En hoeveel mensen zitten er hier op het forum in verhouding tot die 42 aanmeldingen voor de meeting? En hoeveel mensen zijn er met helis bezig die niet eens op het forum zitten?
    Maar de prijs van JR ligt zoals je zag niet zo ver van andere merken. Al zijn de alu spares soms wel aan de dure kant. Maar zo is tegenwoordig compass met de 6HVU ook een stuk duurder geworden qua spares. (misschien waren ze al duur maar viel het me nu pas op)
    En dan nog is er een groot verschil tussen een merk-frame met relatief goedkope electronica of top spullen.
    Maar dit neigt alweer richting een anti clone en hobbyking discussie :)
    en gebruik zelf nu ook zippy compacts :eek:

    Grootste nadeel van JR was altijd de beschikbaarheid. Maar met www.euro-rchelicopters.com in nederland en fastlad en midland die het ook verkopen wordt het al vele malen beter.
    En hier in nederland is het sowieso mikado en align die belachelijk populair zijn. JR is gewoon onbekend voor veel mensen. En als mensen iets gaan kopen zal het meestal iets zijn wat op de club te zien is (of evt wedstrijden). Bij ons is het bijna een mikado club met een paar aligns.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    voor mij telt voornamelijk beschikbaarheid van spullen..
    Crashen doe ik eigenlijk zelden, maar ik presteer het wel eens onderdelen op rare plaatsen kapot te krijgen.
    Daarnaast vlieg ik graag nitro, en dat beperkt het aantal leveranciers ook nogal tegenwoordig.

    En wat ik nu heb, vliegt voor mij goed genoeg.
    Die heli kan vele malen meer dan mij :D

    Qua goedkoop: het is leuk, maar werkt voor mij nooit.
    op de een of andere vage manier blijft het bij iedereen heel en werkt het fantastisch voor het geld, en bij mij ligt het binnen een maand weer naast het toestel.
    Meestal omdat het dan echt overleden is..

    Vorig jaar eens een keer een sessie goedkope lipo's gekocht, omdat dit doorgaans bij iedereen goed gaat
    en waar de dure normaal 1,5 jaar mee gaan bij mij, begonnen er halverwege het jaar al twee ernstige mankementen te vertonen..

    Dus als budget een beetje toelaat, ga ik toch eerder voor het goede spul..
    Maar laat dat ook een van de dingen zijn waar je doorgaans weinig aan kunt veranderen
     
  8. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    Logo, je had ook gewoon je servo uit elkaar kunnen draaien, dan had het ook gepast… dan had je niet je hele frame uit elkaar hoeven halen… ik liep hier ook tegen aan, alleen heb ik de kant van de gears van de servo even verwijderd en dan zet je hem er zo in…
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wel grappig trouwens...
    Er is mij altijd verteld dat duitsers er van uit gaan dat een persoon eerst de handleiding doorleest, om daarna pas te beginnen.

    dan zou je dergelijke punten al vooraf tegenkomen ;-)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om terug te komen op "prijs of kwaliteit":

    Het doet er weinig toe, want kwaliteit is net zo goed aan mode onderhevig als wat dan ook.
    Je kunt nog zulke goede heli's (of auto's of stereo's of wat dan ook) produceren, na een tijdje gaat het publiek zich vervelen en wat anders willen....

    Ik vlieg al 20 jaar Vario, en ben tot nog toe nog niet iets tegen gekomen wat over het geheel genomen logischer in elkaar zit dan een Vario mechaniek in combinatie met een bijpassende romp, simpelweg omdat dat een specifiek voor romp-inbouw ontworpen mechaniek is....

    En toch zie je dat Jan Publiek de voorkeur geeft aan een (niet voor een romp ontworpen) T-rex (kloon) die in een met kunst en vliegwerk daarvoor pas gemaakte romp geperst moet worden, uitsluitend omdat die T-rex(kloon) nu eenmaal de populaire heli van dit moment is....

    Groet, Bert
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het leuke is, dat nu elke vlieger eens aan de helikopters kan proeven.
    Bij de laatste indoor die ik bezocht leek het wel alsof de HK 450 gratis werden uitgedeeld. Mikado en Vario hebben trouwens geen upgrades nodig.
     
  12. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Het is ook inderdaad dat het nu voor de "beginner" ook interessant kan worden, ik neem een voorbeeld aan mezelf, ik vind het "dure" spul er super mooi uit zien en het zal ook vele malen beter vliegen alleen heb ik het probleem dat ik iets heel snel zat ben, dan schuif ik liever 100 euro aan de kant als 500. En marketing technisch gezien? Slimme jongens die goedkopere producenten... ;)
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik ben best bereid om voor wat kwaliteit te betalen, ... maar ook weer geen torenhoge bedragen.
    ben niet iemand die en heli ziet en gelijk maar koopt, spaar er liever even voor en bekijk ondertussen of dit ook echt de keus is die ik wil of dat er verglijkbare modellen op de markt zijn.
     
  14. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Nu vlieg ik nog niet zo heel erg lang heli (2,5 jaar) maar ben er inmiddels wel achter dat je in 99% van de gevallen krijgt waarvoor je betaald. Wil je veel voor weinig dan zitten daar in de meeste gevallen ook consequenties aan.

    Kwaliteit is de verwachting die de gebruiker heeft van het product. En daar kan je persoonlijk alle kanten mee op. Voor mij: veilig, betrouwbaar, spelingsvrij, beschikbaar zijn van onderdelen en vliegen als een beest ;-)
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ach als ik mijn trex 700 LE nitro moet vergelijken met de Henseleit 3DNT ( ook nitro en 700 size ) dan kies ik blind weer voor de Henseleit. Groot prijsverschil, helaas ook in crashkosten ( don't ask ) maar die heli zat zo perfect in elkaar, spelingvrij, vloog als een kanon en liep als een naaimachientje.... De bekende Duitse degelijkheid.

    Kan nog steeds geïrriteerd raken als ik terugdenk aan de crash met de Hens... Dat is de enige keer geweest dat het me echt zeer deed, het financiële plaatje niet meegerekend. Dat was extra zout in de wond ;-)
     
  16. startrex

    startrex

    Lid geworden:
    4 aug 2007
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat kan ik ook zeggen van Goblin. Dat loopt zo fantastisch, die gear train is zo geweldig goed doordacht en compact, de servo's en alle gearing zit op 1 blok, prachtig bereikbaar. En qua prijs niet de hoofdprijs. Ook niet goedkoop natuurlijk, maar alle waar is zeker naar zijn geld. Wat dat aangaat vind ik toch dat Align goedkoop (relatief) EN goed is. En er zit echt in elke generatie heli een flinke doorontwikkeling. Ik vind dit toch een leuk draadje al is e.e.a. ook wel subjectief....
     

Deel Deze Pagina