Prijs vs kwaliteit vs betaalbaar

Om eerlijk te zijn ben ik het op dit forum een beetje beu dat "goedkope" en "namaak" heli's, vliegtuigen, en auto's zo afgebroken worden op dit forum.

Ik heb persoonlijk zowel met dure als met goedkope modellen van alles gevlogen en gereden en beide hebben hun problemen. Men rustler zijn ontvanger werkte vanaf stock niet degelijk, en de VXL regelaar is doorgebrand, vervang prijs 200 euro. Men hobbyking buggy heeft dan weer slechtere spurgears, 60 cent ofzo. Maar de 60 dollar regelaar werkt nog steeds perfect

Ik heb batterijen van 60 euro gekocht hier in belgie die na 40 vluchten totaal op waren vs batterijen van 9 euro die veel langer meegaan... moet toegeven dat ik er ook al heb gehad die stuk zijn bij aankomst, maar dan nog kan ik er 7 kopen voor die prijs...

Ik heb brushless motoren gekocht van 7 euro die niet presteerden voor een parkflyer en van 12 euro die het na jaren nog doen... Hier betaal je daar minstens 40 euro voor.

ik kan zo nog dagen voortgaan

Wat ik met dit topic wil zeggen is dat goedkoop niet altijd ideaal is, maar al die over prijsde 'kwaliteit's' spullen prijs/kwaliteit zeker niet beter zijn.

Vergelijk het met een laptop van eender welk merk met een apple, beter... mss, prijs kwaliteit... totaal niet waard (spreek uit ervaring en kennis), naam... tja, waar je je geld wil aan geven he:)

Maar stop aub met het afbreken van materiaal omdat u teveel hebt betaald voor iets en er niet mee om kan gaan dat het goedkoper ook kan, want klonen en goedkoop kan ook perfect, en zolang bekende bedrijven hun prijzen afhankelijk maken van hun bekendheid is er geen reden om deze 'heilig' te verklaren!

srry maar dit moest er even uit

Vriendelijke Groeten

(hierbij benadruk ik dat onderzoek naar nieuwe technieken ook de nodige fondsen nodig heeft. Echter vind ik dat bedrijven realistisch moeten blijven in hun prijzen! Als iemand een een cloon kan maken tege 30 euro, en de originele heli 150 en meer kost is dit wel zeer vrij genomen)

Echter vind ik dat bedrijven realistisch moeten blijven in hun prijzen! Als iemand een een cloon kan maken tege 30 euro, en de originele heli 150 en meer kost is dit wel zeer vrij genomen)
Als je dit met "real life" cijfermateriaal kunt onderbouwen ben ik bereid met je mee te gaan. In hoeverre heb jij zicht op de kosten van R&D?

Dit is moeilijk procentueel op te lossen. Je zit met pre onderzoeken (kennis opgedaan door vorige projecten), met recyclage onderdelen (wat kan je overnemen van voorgaande modellen) enzovoort... Ook is aantal dat je verkoopt zeer belangrijk (meer verkoop is minder R&D per stuk)...

Echter van fabricage moeten clonen zelf hun wijzen uitvinden, ook alles zelf herteken ter programmatie.

In andere vlakken heb ik wel kennis en de marges van deze originele liggen wel zeer hoog ten opzichte van mijn sector

echte relevante cijfervoorbeelden kan ik u niet geven

Vriendelijke Groeten

(indien u wel voorbeelden kan geven hoor ik deze graag, liefst onderbouwt met bronvermelding)

Om beetje duidelijker te zijn

Een regelaar (al dan niet programmeerbaar) voor brushed of brushless motoren is echt niet zo heel moeilijk (laat hier geavanceerde functies buiten beschouwing). De onderdelen zijn ook niet duur.. prijs van namaak, 7 euro... ooit betaald 40 euro. Hier stel ik mij vragen bij waarom dit zo duur hoeft te zijn

Ander voorbeeld: rustler VXL RTR, 360 euro (give or take few bucks)... Motor en regelaar apart 200 euro, voor en achterbanden, 30 euro het stuk=> 260... hebben we nog geen accu, zender, ontvanger en heum... auto (schiet me juist binnen maar een differentieel was geloof ik 80 euro)

Dit is voor mij niet logisch!

R&D voor spare parts zou normaal niet mogen meetellen

Oh, het is vrij simpel hoor.
Toevallig verdien ik een (groot deel) van mijn brood met het uitdenken/maken van unieke constructies. Moet ik iets helemaal vanaf nul uitdenken, engineeren (inclusief proefmodellen bouwen), testen, aanpassen etc, dan kan de kostprijs van het eerste eindproduct zomaar het tien tot twintigvoudige bedragen van de productiekosten van een tweede model. En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat het kost om iets "productieklaar" te maken! (mallen, tooling, productielijn opzetten, etc)
Daarnaast schijnt het ook nog eens zo te zijn dat veel "clones" gewoon worden samengesteld uit B-kwaliteit producten van dezelfde productielijn als het origineel. Oftewel: je koopt de producten die normaal gesproken als "uitval" zouden worden gezien.

Laatst bewerkt:
Men rustler zijn ontvanger werkte vanaf stock niet degelijk, en de VXL regelaar is doorgebrand, vervang prijs 200 euro. Men hobbyking buggy heeft dan weer slechtere spurgears, 60 cent ofzo. Maar de 60 dollar regelaar werkt nog steeds perfect

Schijnbaar was je school ook te duur betaalt want jij gebruikt men als een bezittelijk voornaamwoord maar volgens correct Nederlands valt men niet in die catagorie en moet het mijn zijn....
Maar dat terzijde....

Het is niet de kwaliteit met de prijs maar zoals ook opgemerkt de hele organisatie erachter. Ontwikkelingen in de veel duurdere Europa (personeel, onderdak etc tot zelfs prototypes) bepalen een prijs die een chinese kopie nooit zal kennen. Ook inderdaad onderzoek naar materialen zoals je zelf hebt kunnen zien met tandwielen is bij een Europees product beter besteed.

Dat producten van gerenomeerde merken kapot kunnen gaan is waar maar is Traxxas nu echt zo'n gerenomeerd merk of is het een overpriced Amerikaans product ook stiekem geproduceerd in China? Het is voor Traxxas beschamend dat ze de verkoop van sommige slechte producten voort blijven zetten maar daartegen heb je wel garantie wat bij vele Aziatische shops twijfelachtig is. Ja, ik heb begrepen dat sommige winkeliers hier in Nederland je naar Traxxas sturen voor de garantie maar volgens Europese en Nederlandse wetten hoeft/mag dat niet.

En 1 ding wat ik altijd haat in dit soort topics is dat men niet in ziet dat Nederlandse (of zelfs Europeese) winkeliers vast hangen aan officiele distributiekanalen waarmee de prijzen door div. tussenstappen automatisch hoger worden door opslag in panden en winkelpersoneel terwijl Een toko als Hobbyking (waar jij zoals velen naar verwijst) in een lage loon land gevestigd is en dus zowel in onderdak als personeel maar ook veiligheids eisen heel goedkoop uit is. Waarom zou je hier 3 ton voor een huis betalen als je daar voor veel minder als een landheer kunt wonen?

Schijnbaar was je school ook te duur betaalt want jij gebruikt men als een bezittelijk voornaamwoord maar volgens correct Nederlands valt men niet in die catagorie en moet het mijn zijn....
Maar dat terzijde....
Mijn (jaja lees goed, mijn en niet men:)) beide master opleidingen waren van technische kant en bevatten geen talen dus kunnen hiervoor niet 'te duur' voor bestempeld worden:rolleyes:. Verder heeft deze opmerking echt geen nut of meerwaarden.

En als beginner zijn B-materialen meer dan goed genoeg om het vak te leren en houden het voor de minder welstellende (denk aan de studenten enzo) betaalbaar.

En daar ben ik het niet mee eens. Juist door de ellende met B materialen kan men de rug richting deze hobby weer toekeren want genoeg mensen gaan voor goedkoop voor een eerste ervaring maar kunnen de link van goedkoop = duurkoop niet altijd leggen.

In een fabriek werkt men met percentages.
wat mag de marge in mm van een onderdeel zijn, welk percentage mag voortijdig kapot gaan tijdens gebruik door een fout in het productieproces

een A merk heeft kleine marges in de onderdelen, dus alles past altijd netjes op elkaar.
Dus niet dat je wel eens een gat uit moet vijlen om een bout erin te krijgen.
Of dat er net ff wat spanning op een paneel staat

Een A merk werk ook met kleinere uitvalpercentages. Oftewel hun productieproces is aangepast om hun eindproduct correct de deur uit te krijgen, met een zeer kleine kans op nare verrassingen.

Gaan we naar goedkope klonen, heb je idd best kans dat zij de afgekeurde onderdelen van het A merk overnemen.
Soms wijkt het een beetje af van wat het moet zijn, en soms heel veel.
Of ze kopen gewoon de oude mallen van het a merk, en sommigen maken gewoon zelf mallen van een uit de winkel gekocht product.

Een clone is ook niet ontwikkeld. iemand heeft in een half uur bedacht welke goedkopere materialen ze er in in stoppen, en klaar.
kosten: 100 eur ontwikkeling.

Ga je een product echt zelf ontwerpen, dus ook tekenen, berekenen, materialen zoeken, uittesten, proefmodellen, productie bepalen etc, zal 1 man hier met gemak een maand of 3 mee bezig kunnen zijn.
Testen, reken voor de grap eens 4 man voor een maand
in totaal 1 vent een maand om al die testapparaten "ff" te bouwen, er is immers nog geen productielijn

Dan hebben we nog garantie, aangezien je altijd spullen terugkrijgt die vervangen moeten worden. Waarbij een notitie neergezet moet worden dat er tegenwoordig erg veel mensen zelf de spullen slopen, en dan gewoon garantie claimen.
Je hebt een (goede) helpdesk nodig, mensen die de spullen testen/repareren indien iets retour komt

Punt bij paal
goedkoop spul is leuk
ik gebruik het zelf ook.
Maar je weet gewoon dat de marges in zo'n apparaat anders zijn.
sommige werken fenomenaal, en beter dan een high end apparaat.
maar je buurman kan er makkelijk al 5 foute retour gestuurd hebben.
Feit dat de losse onderdelen en de losse materialen niet veel kosten, zegt niets over hoe e.e.a. in elkaar gaat, of wat er nog aan vooraf gaat.

Koop gewoon waar je je goed bij voelt.

Die discussies ontstaan doorgaans ook in beginnersdraadjes, bij mensen die voor een cent verwachten een apparaat te krijgen wat alles kan doorstaan.
Het is niet meer dan eerlijk om hun even op de andere kant van het verhaal te wijzen, aangezien er genoeg zijn die niet googlen om referentiemateriaal op te zoeken

En het belangrijkste: zonder fabrikanten die investeren in het ontwikkelen van nieuwe producten, ook geen clones! Denk daar even aan als je weer eens kritiek levert op de prijzen die een A-merk moet hanteren. Het alternatief is gewoon weer alles zelf gaan maken vanuit ruwe materialen en losse componenten (en we weten inmiddels allemaal hoe sommige mensen daarop reageren ;-) )

wat is duur wat is goed koop soms snap ik niet eens hoe ze het voor het geld kunnen maken.
ff voor de grap zoek eens deze pot meter en motor op en kijk wat dat kost zie foto deze servo kost 2,75 euro.

559872_502808796405815_1057629926_n.jpg

Beste Recon.

Als je stelt dat "gerenommeerde modelbouwfabrikanten" jarenlang een hoge marge op hun produkten hebben gezet: ja, dat is inderdaad een feit.
Dat kon omdat wij, simpele consumenten, nu eenmaal niet beter wisten. Je had het er maar mee te doen, andere fabrikanten waren globaal even duur.
Met de komst van Internet en internetwinkels zijn de zaken overhoop gehaald. Hobby King kwam op de markt met prijzen waarvan wij ons hier afvroegen: "Waar doen ze het van?" De antwoorden op die vraag zijn hierboven al gegeven: weinig R&D, onderdelen die afgekeurd zijn voor de "A"-merken, en vooral: géén kwaliteitscontrole op het eindprodukt.

Het resultaat is dat de consument mazzel kan hebben of pech.
Mazzel als je okinoki-ontvanger van een tientje het in het ene model jaren volhoudt, pech als een exact zelfde type ontvanger in een ander model er na twee weken de brui aan geeft.
Dan kun je zeggen: "Nou, dan koop er voor nog een tientje er toch nóg eentje?"
Ja, dat kan. Ware het niet dat er een model om die ontvanger is gebouwd. Een scheepsmodel? Hoeft niet zo'n probleem te zijn, je zult wellicht een keer moeten zwemmen.
Een auto-model? Oké, wellicht een stoeprand geraakt en wat schade.
Een vliegtuigmodel? Dan wordt het al wat kostbaarder, maar met een beetje mazzel komt hij in glijvlucht nog netjes aan de grond.
Een heli? Helaas, pindakaas. Zonder werkende ontvanger verandert een fraaie modelheli van het ene moment op het andere in een oncontroleerbare keukenmachine die draaiend met een rotgang omlaag komt. Hoe zo'n ding het doet weet ik niet.

Wil ik hiermee zeggen dat dit soort scenario's met een ontvanger van een "A"-merk niet kan voorkomen? Nee, absoluut niet.
De kans dát het voorkomt is echter een factor kleiner.
Waarom?
* kwaliteitscontrole, zowel produktkwaliteit als proceskwaliteit.
* een fatsoenlijke handleiding in een (voor ons westerlingen leesbare) taal
* CE-keurmerk (geen kwaliteitsgarantie, wel een garantie dat het apparaat conform bepaalde normen geproduceert is
* beperken van imago-schade van de fabrikant (die immers niet graag ziet dat "zijn" ontvangers op dit forum negatief in het nieuws komen door veel uitval)

En áls het een keer fout gaat kun je bij produkten van "A"-merken terug naar de winkelier waar je het ding gekocht hebt.
Dat laatste kun je bij HK vergeten.

Al deze factoren bij elkaar, plus de tussenpersonen van fabriek tot en met winkel, maken een "A"-merk-produkt inderdaad duurder dan een kloon.

Het is aan jou om te bepalen of jij je model wilt toevertrouwen aan een produkt wat, laat ik me voorzichtig uitdrukken, niet hetzelfe imago heeft als een "A"-merk. Als jouw model een Easystar is... prima, dan zou je het risico best kunnen nemen. Als het echter een unieke zelfbouwkist is waar je een paar duizend euro en drie jaar hobbytijd in hebt geïnvesteerd... Ik heb het vermoeden dat de wereld er dan heel anders uitziet.

Mensen oproepen om te stoppen met het "afbreken" van HK-spullen heeft weinig tot geen nut. Iedereen heeft het recht om z'n eigen mening te uiten en ervaringen te delen.
Ik heb geen ervaring met HK-spullen. Wél met "A"-merk spullen.
En daar ben ik zeer tevreden mee.

Gewoon heel erg simpel, koop hetgeen waar van bekend is dat het goed is.

China doet het gewoon super in de accu,s, De accu,s zijn soms nog bijna betere kwaliteit als die hier in Nederland/A merk durf ik wel te zeggen. En dat voor 1/5 van de prijs in Nederland!

zendsystemen zitten ze op de goede weg, maar ik durf het persoonlijk nog niet aan om deze systemen is een duurder toestel te stoppen. voor de schuimpjes is het juist Perfect omdat je nu een ontvanger heb die kwa prijs veel beter in verhouding staat met de kostprijs van het toestel.

Motoren en regelaars zijn ook prima te doen over het algemeen, wel moet rekening gehouden worden met de hele goedkope regelaars want deze zijn vaak van slechte kwaliteit.

Toestellen uit China ben ik nog niet tevreden over, zijn vaak droevig gefoelied (mijn ervaring) en er ontbreken onderdelen die vaak lastig te verkrijgen zijn (lange wachttijd)

Maar voor accu,s en motoren zit je bij China helemaal goed!

Om eerlijk te zijn ben ik het op dit forum een beetje beu dat "goedkope" en "namaak" heli's, vliegtuigen, en auto's zo afgebroken worden op dit forum.

Om eerlijk te zijn vind ik dat je wel heel makkelijk "dit forum" roept. Natuurlijk gebeurd dat maar net zo goed als op andere fora. Wij hebben echter meer dan 20.000 mensen hier en vele met een hoop ervaring met die "goedkope troep" Dus zul je vaak zien dat mensen het afkraken omdat ze de ervaring daarmee hebben. Soms heb je mazzel en snap je niet waarom het wordt afgekraakt maar ook ik heb ervaring met goedkope imitatie troep. Als ik alleen al naar de auto's kijk en iemand komt met de vraag of de Shengi een goede bigscale is dan kun je van mij verwachten dat ik dat op alle punten afkraak. Gewoon omdat het rotzooi is. Als iemand vervolgens zegt dat hij hem in de vitrine zet dan krijgt hij mijn zegen.

Ook de goedkope heli's van verschillende merken zijn lang niet altijd om over naar huis te schrijven. Om een beginner een goed advies te geven is het dan ook belangrijk om aan te geven dat je krijgt waarvoor je betaald. Dat wil niet zeggen dat duurder altijd beter is maar erg goedkoop is meestal ook niet goed. Het gaat om de prijs/kwaliteit verhouding. En als iemand goede spullen heeft dan heeft hij daar vaak ook veel langer plezier van.

Back