Prijsverhoging Nitromethaan

Ik zag het gisteren op de site van Hobby-in al staan.
Nitromethaan
1 Liter € 27,75
5 Liter € 125,00


En vond bij RC-Junkies deze tekst:

Op het internet verschijnen steeds meer berichten over het te kort aan Nitromethaan voor race doeleinden....

Er dreigt een wereldwijd te kort aan Nitromethaan, althans dat wordt door verschillende bronnen gemeld. De grootste producent van Nitromethaan ter wereld, het amerikaanse (-wereldwijde-) bedrijf Dow Chemicals heeft gemeld dat minstens tot het najaar van 2008 de productie van Nitromethaan (CH3NO2) problematisch zou zijn in verband met het te kort aan grondstoffen. Een reden van dit te kort is de grote vraag naar bio-brandstoffen waarin dezelfde basis ingrediënten wordt gebruikt.
Een tweede reden zou schuilen in een nieuwe wetgeving in Noord-Amerika welke bepaald dat vanaf 15 juli 2008 er geen brandstof met Nitromethaan mag worden verkocht aan particulieren. Deze wetgeving is tot stand gekomen onder druk van de 'Homeland Security' want deze instantie heeft Nitromethaan op de lijst van 'gevaarlijke producten' geplaatst omdat ze bang zijn dat terroristen de hoogwaardige nitromethaan in de brandstof zouden kunnen destileren en gebruiken voor minder vriendelijke doeleinden. Omdat de producenten op de hoogte zijn van deze nieuwe wet- en regelgeving zouden zij reeds hun productie capaciteit hebben aangepast en de productielijnen voor andere chemicaliën gebruiken.
Zeker is dat ook de EFRA (de Europese overkoepelende organisatie van modelbouw clubs) op de hoogte is van de nieuwe wet- en regelgeving welke ook in Europa over aanzienlijke tijd ingevoerd zal worden. Tijdens een van de laatste meetings van de EFRA is dan ook gesproken over een 'traject' waarbij het percentage Nitromethaan in modelbouwbrandstof zal worden afgebouwd van 25%, via 10% en 5% naar 0% Nitromethaan gemengd met de Methanol.
 
ofwel, iederen over naar megakisten en op brandstof vliegen of electrisch gaan. Laatste middel is vliegen op 0% nitro..
 
tjah
een vliegtuigmotortje kán op 0% nitro vliegen. De nitro zorgt ook voor koeling, dus dat word dan wel oppassen.

Noujah, even 10 blikken inslaan bij de quartel, dan heb ik even genoeg:D
 
De verbrandingsmotoren die voor vliegen,varen en rijden gebruikt worden zijn geen NITRO motoren, maar METHANOL motoren.

Aan de methanol wordt inderdaad tot 30% Nitro toegevoegd voor betere verbranding en stabielere afstelling etc.... maar het hoofdcomponent van de brandstof is methanol.
Daarnaast natuurlijk nog wat olie voor de smering.

Nitromethaan - Wikipedia

Lees: 'als bestanddeel van brandstof voor modelbouw gloeiplug motoren.'

Methanol - Wikipedia

Bij dragraces/sprintmotoren wordt er inderdaad op nagenoeg 100% nitromethaan gereden.....
 
Ik vlieg alleen maar op brandstof zonder nitro... ( methanol met klotz van hobby-in) en het merendeel bij mij op de club ook, ik dacht dat nitro alleen nodig was voor de heli's en de autotjes.... Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad, raad dus ook iedereen aan om gewoon zonder nitro te gaan vliegen, is volgens mij ook gezonder voor je motortje.
 
zo loopt een methanol motor of hoe je het ook wil noemen op 50% nitromethaan methanol en 50% spiritus. Water in de spiritus doet de motor en je nitro geen goed maar het was een test.

HEt volgende heb ik gemerkt:
1. Hij maakt meer herrie
2. Start moeilijker (waarschijnlijk door het water)
3. Loopt onregelmatiger bij stationair toerental (waarschijnlijk door het water)
4. Hij heeft een hoger stationair toerental nodig om te kunnen blijven draaien (ieder geval bij mijn OS FL70 4takt motor)
5. Knikker wat extra olie bij.

<object width="640" height="505">


<embed src="http://www.youtube.com/v/5wKxPTT6W8o&hl=nl&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></object>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top