Prijsverschil zweefvliegtuigen CNC bouwmethode

Hallo

Vooraf, ik heb geen enkele binding nog ervaring met de hieronder genoemde firma's.

Het gaat hier over de gigantische prijsverschillen bij firma's die CNC modellen aanbieden al dan niet met een GFK romp.
Daar ik over veel vrije tijd beschik en in de nabije toekomst weer eens een toestel uit hout wil bouwen heb ik in het internet verschillende firma's vergeleken.

Ik geef hieronder twee voorbeelden.

Allereerst de SHK van http://www.fraesfritz.de/ een spanwijdte van 5,66 meter met GFK romp,
598 Euro, hierbij komen dan nog ongeveer 100 Euro aan balsa en vurenhout dus afgerond 700 Euro.

Dan de Ka6 CR van http://www.cnc-modellbautechnik.de/html/produkte/ka6cr.html volgens een test heeft dit toestel ook een GFK romp van Rosenthal en kost: 1799 Euro

Een prijsverschil van 1100 Euro voor toestellen van ongeveer gelijke constructie en afmeting.

Ik heb deze vraag eigenlijk willen stellen in het forum van rc-network.de maar, omdat ik te allen tijde wil voorkomen de indruk te wekken verschillende firma's tegen elkaar uit te spelen, doe ik dit maar in Nederlandse Modelbouwforum.

Of ik maak hier een denkfout of ik zie het niet goed maar dit verschil is werkelijk buiten alle proporties, wie heeft er ervaring en kan hier 'licht in de duisternis' brengen?

Bij voorbaat dank,

Harry

Harry,

ik denk dat het prijsverschil vooral komt door de moeite die gedaan moet worden om een mooie GFK-romp te krijgen.
Plug maken, mal van trekken, 1e romp maken, resultaat bekijken, fouten in verhoudingen aanpassen, vervolgens mal weer aanpassen, vervolgens mal perfectioneren tot er een superglad resultaat ontstaat met strakke lijnen zonder deukjes of bobbels of golven.
De arbeidsuren die in de voorbereiding liggen komen tot uitdrukking in de prijs.
Over het algemeen wordt er natuurlijk rekening gehouden dat een dergelijke romp in een beperkte oplage geleverd zal worden, dus zullen de kosten zo goed per romp worden omgeslagen. Mocht een romp(=zwever) onverwacht veelvuldig worden verkocht is dit een zeer prettige bijkomstigheid voor de leverancier/verkoper en zal waarschijnlijk niet tot een prijsverlaging leiden.

Nu noem je natuurlijk ook wel een naam ( Rosenthal ).
Gewallt-rompen zijn ook niet goedkoop.

Dit is in ieder geval mijn kijk op de zaak.

Hans

Hallo Hans

De rompen van de SHK komen van Ralf Jüde en die zijn zeker zo goed zo niet beter dan die van Rosenthal, waarbij de productie aantallen, gezien de afmetingen van beide toestellen, sowieso niet groot zullen zijn.

Het is gewoon vreselijk mooi spul maar met een prijsverschil van 1100 Euro is de keuze vlug gemaakt.

Groetjes,

Harry

Allereerste vaststelling: de SHK heeft een schaalfactor van 1/3, de Ka6 zit op 1/2.3
Dat is een enorm verschil, hoewel de spanwijdte toch bijna dezelfde is.
Kijk maar eens naar de andere kisten, op het ogenblik dat je groter dan 1/3 wenst, verdubbelt de prijs.

Toch even opletten met het gewicht voor zwevers groter dan 1/3.
Wil die 1/2.3 Ka6 een beetje goed vliegen, dan zal je met een vlieggewicht zitten van 20 tot 25 kg .
De 15,5kg die Bayer CNC opgeeft is vermoedelijk haalbaar, maar ik vrees dat je dan meer een ballon hebt dan een zwever.
Voor de 1/3 SHK zal en 10 to 15 kg volstaan.

En dan is er de schaalcorrectheid. Ik vermoed dat je de bouwdozen van Bayer kan vergelijken met die van vb Proctor.
Ze streven niet allen een schaalgetrouwheid van het model na, maar ze zetten ook de constructiemethode om naar het schaalmodel.
Dat zie je vb heel goed bij hun minimoa. Maar ik heb toch ook al gehoord van niet passende onderdelen, enz...

Een uitgebreide bouwbeschrijving bij Bayer krijg je ook.
Ik vermoed dat je bij Fraesfritz enkel een hoop hout krijgt.

Of de verschillen in de kits de prijs rechtvaardigdigen, dat moet je zelf uitmaken. Ik vind alvast van niet.

Kijk ook eens bij schneider-modell
Een aantal Biggs leden hebben er al kits gekocht en gebouwd.

Een leuk model , dat je daarenboven niet zoveel ziet is de phöbus. Wel geen ribbenhoutbouw.
Gromotec Phöbus

Hallo Evert

De Schneider modellen ken ik, een van onze clubleden heeft de Piper Pawnee bijna klaar.
Alleen heeft hij de voorziene 2,5 millimeter balsa beplankingen vervangen door 2 millimeter en een veel lichter landingsgestel laten maken.
De bedoeling is dat hij zwevers tot ongeveer 9 a 10 kilo naar boven gaat brengen.
Er is op deze bouwdoos weinig aan te merken en iedere ervaren modelbouwer heeft toch zijn eigen trucs en aanpassingen.
Ook heb ik hun, gratis verkrijgbare, cd met prachtige opnamen.

Groetjes, Harry

Back