Prijzen tweedehands heli's en heli stuff.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Nevermore, 21 jan 2014.

  1. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik ben de laatste weken op het gedeelte "te koop" en tweedehandssites aan rondsnuisteren.
    Enerzijds om te kijken of het interessant is heli's en onderdelen extra aan te kopen en nadien eventueel te verkopen als ik ze toch niet nodig heb. Ook kijk ik rond om misschien nog een heli maat tussen mijn mcpx en de 500 aan te schaffen.

    Het valt me op dat een heli en onderdelen een zéér slechte investering zijn.
    Prijzen 2de hands gaan snel slechts 75% van de nieuwwaarde of minder.
    En dan heb ik het over de laagste nieuwwaarde want bv. m'n Blade 500 3D BNF staat zowel voor €600 als €250 nieuw te koop. Tweedehands dus nog slechts €190 (wel balen als je dan €600 gegeven hebt).
    Trex 450's vind je samen met een hoop spares, lipo's en vaak nog een kist en/of zender voor €250-300. Enzovoorts...

    Daarnaast heb je eigenaars die ofwel denken dat ze 90% van de nieuwwaarde kunnen vragen (en de heli niet verkocht krijgen) ofwel de nieuwwaarde destijds nog eens verdubbeld hebben aan allerlei updates en spares en bij verkoop hier hun geld uit willen halen.
    Uiteraard is dat hun goed recht maar zowel hier als op andere fora en tweedehandssites blijven die toestellen en/of spares dan maanden te koop staan.

    Ik vraag me dus af:
    hoe komt het dat de waarde zo snel daalt? Zelfs van originele, nog verpakte spares? Maar zeker van heli's.
    Puur de wet van vraag en aanbod?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij niet....
    volgens mij koopt een deel liever nieuw voor de volle prijs dan risico te lopen met tweedehands, maar wat nog véél harder speelt (denk ik) is dat de markt niet een klein beetje, maar TOTAAL verziekt is door alle chinese handel, alle klonen, en alle andere zaken die iedereen continue het gevoel geven, dat WAT je er ook voor betaalt, je betaalt teveel....

    Koop je vandaag een 3 assen gyro, vind je morgen een beter alternatief voor de helft van het geld
    Koop je vandaag een prachtige Vario, vind je morgen een align die evenveel kan en minder kost, en nog erger, overmorgen vind je een kloon die helemaal niks meer kost....

    Allemaal leuk, die ongebreidelde handel en informatie uitwisseling, maar het gevolg is ook, dat alle nieuwe ontwikkelingen alleen maar bedoeld zijn om NU een stukje van de markt te pakken....
    Vergelijk een SkyFox, die ruim 20 jaar op de markt was (en dan nu toch echt het veld schijnt te moeten ruimen) met een T-rex die na ongeveer 10 jaar uit productie gaat, en kijk dan naar de nieuwste types, daar is binnen 3 jaar geen eer meer aan te behalen.

    Mensen liggen een week te kamperen voor de I-store om de nieuwste smartphone te kopen, en ze moeten wel, want na drie weken is het ding bij wijze van spreken verouderd en uit productie....

    Zoiets gaan we in de hobby ook krijgen....

    Ik blijf lekker brandstof vliegen zolang het te krijgen is, en daarna is het tijd voor een nieuwe hobby.... (zal niet meevallen na 30+ jaar...)

    Groet, Bert
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    is puur dat een heli zo'n kwetsbaar ding is.

    heb je een goede piloot, die er ook technisch goed voor is? die zal best 90% kunnen vragen. Die heli zou dat ook waard zijn.

    Maar er zijn er zo ontzetten veel die zo'n apparaat verkopen, waar stiekem vanalles aan mankeert..
    Nooit gecrasht, alleen in elkaar gezet, je kent het wel.
    maar wel alle assen krom.
    Servo's tandjes vanaf etc.
    electronica een keer omgepoolt.
    Dingen fout vastgezet.

    Regelmatig ben je meer kwijt aan het ding nazoeken, nieuwe spares bestellen en het ding weer acceptabel te krijgen dan dat je meteen een nieuwe had gekocht.
    En vergeet niet, doorgefikte of bijna overleden servo's zijn duur..
    die maken al een stevig deel van de kosten uit. Regelaar idem.

    Als je er zo over denkt..
    dan kun je snappen waarom heli's zo hard zakken in prijs.
    Kijk voor de grap ook eens richting de nitro heli's..
    Die zakken helemaal hard, omdat de "mainstream"tegenwoordig nou eenmaal electro wil..

    aan de andere kant, als een gevorderde vlieger een nitro kwijt wil, zijn dat vaak wel de serieuze gasten..
     
  4. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    persoonlijk zou ik niet snel een 2e hands heli kopen.

    1. het het veel leuker om een nieuwe uit doos helemaal op te bouwen.
    2. en ook alleen dan weet je dat als 't goed is alle onderdelen goed zijn en recht.

    nu zijn er wel een aantal mensen hier op 't forum waar ik het wel van zou aandurven om een 2e hands over te nemen, maar liever gewoon een leuke nieuwe uit doos :D
     
  5. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    Nederlander willen gewoon voor weinig op de eerste rang zitten… hoe je het wend of keert…

    Ik verkoop mn spul al jaren naar duitsland, en kreeg geregeld het geld voor het spul waar je het hier nieuw voor koopt in Nederland.

    ik heb meermaals de discussie via PM gehad waarom ik er veel voor vroeg, en dat dat niet conform marktwaarde was… wat is conform de marktwaarde?

    Ik koop iets en verkoop het voor wat ik er voor wil hebben, niet wat een ander bied… en dat is het grootste probleem.. ook ik doe er aan mee, als ik 2e hands koop, bied ik naar een prijs wat mij enigszins goed lijkt(of wat ik er max voor wil betalen)…

    Gaat de verkoper akkoord, zijn we beide blij, gaat hij niet akkoord even goede vrienden.
    Wat ik in de afgelopen 3 jaar wel gezien heb, is dat verkoop via bijv mbf, of ander nederlands forum… ik verkoop het altijd voor meer via duitse forums… de Duitsers hanteren toch andere 2e hands prijzen als wij Nederlanders doen…Helaas…

    Soms moet je ook gewoon geluk hebben, je zet iets te koop wat toevallig een ander net nodig is of zoekt, en die de prijs gewoon oké vind…

    Aan de andere kant kijk ook ik gewoon naar de prijs van het item en hoe oud het is, is het buiten de garantie en heb ik voor een paar tientjes meer een nieuwe, koop ik liever een nieuwe met de zekerheid van 1 of 2 jaar.

    Het werkt net zo op marktplaats, zet het daar te koop en je krijgt daar ook belachelijke biedingen...

    groet Marcel
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Slechts 75 % van de nieuwprijs ?? Doorgaans is 50 % normaal, en de troep die nu op de markt is zal dit alleen maar erger maken. Er zijn merken die hun waarde houden, maar onverkoopbaar raken door het overweldigende aanbod van 2e hands en chinese troep.
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Ik ben inderdaad nog voorzichtig geweest met mijn 75% als richtwaarde.
    Regelmatig zie ik zelfs duurdere kits (€1400 en meer) voor maximaal €700 tweedehands verschijnen.
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ja, denk ik wel. In het verleden kon je vrij gemakkelijk winst maken met de aankoop van een huis terwijl je nu eerder aan het afschrijven kan.
    Veel dingen verliezen nou eenmaal snel hun waarde en dat nog meer wanneer er iets nieuws is. Naast technische ontwikkeling zal mode ook wel een rol te spelen.

    Zelf zet ik met tweedehands ook in een 50% tot 75% van nieuwprijs. Naarmate het verschil kleiner is ben je toch meer geneigd gewoon nog wat bij te leggen en voor het nieuwe met meer zekerheid en garantie te gaan?
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Op een gebruikte Align zet ik nog geen 10 % omdat de boutjes boterzacht zijn en waarschijnlijk rondgedraaid zijn, je krijgt niks meer los.

    De Duitse helikopters liggen toch wat beter in de markt.
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    het is een lastige markt
    ik heb zelf nog 2 echte sluter magik 2 meganieken staan
    dat was indertijt een heel erg duur meganiet van zeer hoge kwalitijd
    alle modern meganieken zijn gebaseerd op de sluter meganieken

    maar ze zijn geen stuiver meer waard


    best raar om spullen naar duitsland 2e hans verkocht te krijgen voor de nederlandse nieuwprijs
    hetzelfde materiaal is in duitsland nieuw vaak goedkoper

    en prober is een vliegtuig
    een mooie dikke warbird bouwen kost al gouw 3000 euro materiaal
    verkoop je het model mag je blij zijn met 1000
    en dan heb je goed verkocht
     
  11. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Het probleem zit hem m.i. inderdaad in verschillende faktoren.

    1) vraag en aanbod. De Henseleit TDR bijvoorbeeld heeft jarenlang tweedehands heel goed geboerd omdat de wachtlijst voor een nieuwe heel lang was. Er werden zelfs op ebay New In Box kits aangeboden voor meer dan de retail price. Sinds die wachtlijst is verdwenen en de kits "ab Lager" beschikbaar zijn is de tweedehandsprijs ook gezakt. De nieuwe kits zie je niet meer op ebay.

    2) Staat van aangeboden waar. Er staat een hoop zooi te koop. En zeker met heli's is een onoordeelkundig in elkaar gezette heli een groot risico. Verder het aantal "nooit gecrashed en zo goed als nieuw" meldingen waar bij ontvangst wel degelijk blijkt dat er heel wat meer mee gebeurd is dan "alleen maar invliegen". Er wordt heel veel gelogen (vlase info of verzwijgen) over de staat van de aangeboden waar. Dat heeft natuurlijk zeker wel zijn weerslag op de prijs. Ik zou ook liever zelf de kit uit de doos trekken en zeker weten dat hij goed inelkaar zit, dan dat ik een gebruikte heli helemaal na moet lopen, om tegen allerlei onzin op te lopen, een berg spares na moet bestellen (daar gaat je voordeel). En zelfs als hij na een hoop vijven en zessen voor elkaar is je toch blijft zitten met het gevoel dat een nieuwe kit lekkerder zou hebben gevlogen.

    3) Constante devaluatie van de markt. Wat je 2 jaar geleden hebt betaald voor een item is totaal irrelevant als je het nu aanbiedt. Het is nou eenmaal zo. Ik zag bijvoorbeeld Mikado mini Vbars te koop staan met de meding "kost nieuw 270 Euro, nu maar 200" terwijl Mikado intussen de verkoopprijs heeft verlaagd naar 200 Euro. Dan koop je voor die 200 Euro natuurlijk gewoon een nieuwe. Tweedehands moet je dan een stuk onder die nu geldende nieuwprijs gaan zitten. Ook introductie van nieuwe releases en evoluties van produkten hebben een desastreuse werking op de waarde van oudere modellen. Niet alleen in de modelbouw, maar dat zie je overal.

    Ik ga ervan uit, dat op het moment dat ik mijn nieuwe spulletjes koop, ik het geld gewoon in de kiepelton heb gesmeten (net als wanneer ik nieuwe kleding koop). Modelbouwspullen zijn na aanschaf zo goed als waardeloos. Als ik na afloop het spul wil opruimen, kijk ik gewoon of ik er iemand anders een plezier mee kan doen. Ik heb nog nooit een aanschaf op RC gebied gedaan waarbij ik heb gedacht een goede investering gedaan te hebben.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo,

    probleem is ook als je maar denkt,
    je wil een nieuwe / andere helikopter kopen ...

    niet zo snel zou je 1000 € voor een tweede hands heli betalen,
    behalve die is van iemand, die je goed kent,
    en waar je weet wat met de heli aan de hand is.

    Voor sommige is duidelijk, wat een heli kost en waard is,
    dat zijn ook vaak de mensen die kwaliteit kopen en ook verkopen,
    voor hun (en ook voor mij)
    zou een clone b.v. überhaupt geen alternatief zijn,
    erger nog, ik hubbel hier rond met helis
    die niet uit de top merken komen, en woord niet blij van !!

    ..wat ik wil zeggen is:

    >>> mijn Vario is zijn geld waard,
    >>> de tweede hands heli van @Joop: is ook zijn geld waard
    >>> een Rolls Royce is altijd wat waard
    >>> de no-name heli's die van Mr. no-name in de verkoop staan zijn niks waard
    >>> en een clone zou je beter niet uitpakken en meteen de pr........

    groetjes van Uwe
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, ach...
    je bent ooit met heli's begonnen, en je weet op een gegeven moment dat het toch wel redelijk geld kost..

    Het gaat inderdaad veel geld kosten als je regelmatig een heli koopt (2e hands of nieuw) en weer verkoopt.
    Niet kloppende marketing, of persoonlijke meningen als feit weergeven helpt ook niet echt.
    Zo hoorde ik laatst iemand melden (winkelier) dat een beastx vele malen beter is dan een originele vbar.. als feit..
    Nu weet ik niet wat zijn doelstellingen van zo'n aparaat zijn, maar dat is dus geen feit.. Hij mag misschien zijn dingen niet lekker afgesteld krijgen, of hij krijgt er minder provisie voor oid, maar gevoel en feit zijn 2 zaken..

    een andere leverancier heeft een leerling bij ons in de club een 2e hands heli verkocht.
    hij heeft hem niet eens voorgevlogen, de man was overtuigend en de leerling heeft hem op zijn woord gelooft dat alles piekfijn in orde was. dus heeft hij al het advies overboord gegooid.
    Ook de aanpastips van ons heeft hij niet opgevolgd. eerste vlucht gebeurde niet, omdat de heli volgas niet van de grond kwam. bleek vanalles in de kop afgebroken, paar assen krom 9had de leerling zelf gedaan, zonder mensen van de club er bij). lullig genoeg resulteerde de tweede vlucht in een crash, omdat de regelaar/bec er mee stopte.
    Dit neem ik toch die bewuste winkelier kwalijk. moet ie gewoon niet doen.

    voor mij een reden om rc dingen eerst goed na te zoeken, voor ik iets koop
    winkeliers/verkopers praten je nog wel eens richting hun voorraad, terwijl dat misschien absoluut niet is wat je zoekt..
    Dus voor mij is het puntje "ga naar een winkel, daar hebben ze er verstand van"ondertussen een beetje weg. ik weet er nog 1 a 2, en dan moet je specifiek een paar mensen hebben.

    2e hands zijn er ook zat pareltjes te koop.
    heb je een tik dat een heli nooit lang bij je blijft, is 2e hands dan wel makkelijker..
    zolang je maar afdoende kennis hebt om het spl op zijn waarde te schatten.
    daarom raad ik beginners doorgaans aan niet voor 2e hands te gaan.. Beginners vinden vaak dat het meevalt, en gaan lekker toch alleen zo'n ding halen. Soms gaat het goed, regelmatig ook niet.

    wil je goedkoop blijven, kun je misschien beter je bestaande spullen gewoon in leven houden
    en niet crashen

    Deze hobby kost eenmaal geld..
    als je maar niet opgelicht wordt..
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp


    Er zijn ook winkeliers waar jij je model aan het plafond mag ophangen met een prijskaartje eraan. Het bedrag krijg je dan in waardebonnen. Op zo`n model geven ze natuurlijk geen (bovag) garantie.
     

Deel Deze Pagina