priklandingen

(kan je je inbeelden dat er een discussie op het veld ontstaat als dit beslist over winnen of verliezen? )
ja...echter de afgelopen twee seizoenen hebben we retespannende wedstrijden gezien, maar nog nooit een discussie over priklandingen. Die heb ik tot nu toe alleen hier op het forum gezien :D

In de vliegersvergadering is het nooit ingebracht, dat mag natuurlijk best.

ja...echter de afgelopen twee seizoenen hebben we retespannende wedstrijden gezien, maar nog nooit een discussie over priklandingen. Die heb ik tot nu toe alleen hier op het forum gezien :D

In de vliegersvergadering is het nooit ingebracht, dat mag natuurlijk best.

f5j is nog groeiende in de lage landen als je 10 of meer toppers hebt dan heb je vroeg of laat een discussie dat kan ik me niet anders inbeelden , beter vroeg (nu , hier) dan laat denk ik dan...

is dat juist niet het mooie van een forum , kan je dingen bespreken en eventueel aanpassen om mogelijke problemen te voorkomen

(ik stuur niet aan op een aanpassing van de regels in nederland , dit is echt gewoon een open discussie...)

Nee, de logger registreert de maximale hoogte tussen de start en het moment 10 seconden na het stoppen van de motor. Als je na het uitzetten van de motor 10 seconden gaat dalen wordt de hoogte op het moment van uitschakelen van de motor onthouden. Als je na die 10 seconden weer optrekt kom je altijd minder hoog uit dan toen je de motor uitschakelde. Zoomen is daarmee gewoon onmogelijk. Hoef je niet eens te controleren.

Wel iets om rekening mee te houden als je een bel met stijgen van 5m/s invliegt en de motor stopt. Als je gelijk gaat thermieken heb je in 10 seconden 50 meter extra hoogte die bij je starthoogte optelt :-)

Andersom; als je eerst in een paar seconden naar 200 meter stijgt, je bedenkt en dan met sleepgas teruggaat naat 50 meter en de motor stopt heb je toch 200 meter aan je broek.

Dus zorgen dat je kist minstens 10 seconden lang 300+ km/u gaat en daarna pas de snelheid omzetten naar hoogte. Hele snelle kist maken? die heel hart ...

Ach ik ga lekker gewoon dit jaar F5J vliegen en doe dat voor mijn plezier. Niet om te winnen :). Dus ik ga gewoon 200+ meter starten en kijken of ik dan nog mee kan komen :bye::bye:

Tot F5J ...

Blacquièrdinges

Dus zorgen dat je kist minstens 10 seconden lang 300+ km/u gaat en daarna pas de snelheid omzetten naar hoogte. Hele snelle kist maken? die heel hart ...

Ach ik ga lekker gewoon dit jaar F5J vliegen en doe dat voor mijn plezier. Niet om te winnen :). Dus ik ga gewoon 200+ meter starten en kijken of ik dan nog mee kan komen :bye::bye:

Tot F5J ...

Blacquièrdinges

dat mag en een f5b kist voldoet prima aan dat opzicht , denk je dat dit het minder goed zweven goedmaakt?

dat vind ik nu eens een duidelijke regel , je mag dat absoluut doen maar er valt geen winst uit te halen in het totaalplaatje als je je kist hierop afstemd

Kris, het is zeker een zinvolle discussie. Maar zoals je merkt komt er niet veel bijval van de reguliere F5J-vliegers. Ik denk doordat iedereen die een paar wedstrijdjes meevliegt merkt dat het echt lood om oud ijzer is.
Ik heb me eerder altijd uitgesproken VOOR een verbod op priklandingen.
Inmiddels kom ik daar een beetje op terug. Als er gestemd zou worden zou ik nu ook best kunnen leven met het schrappen van die regel als de meerderheid daar om vraagt.

Ik zou het zelf nooit doen (priklandingen maken) en ik vind het persoonlijk de ultieme uiting van gebrek aan skills als je bij F5J! priklandingen nodig hebt. Je geeft het zelf al aan; de cirkel is meer dan groot genoeg om met maximale punten "normaal" te landen. Prikken heb je bij F5J alleen nodig als....je je landing bij voorbaat al verprutst hebt.
Bij F3J is dat echt anders omdat de stip daar véél kleiner is en iedere centimeter punten kost, en daarbij is die landing ook nog eens cruciaal voor je punten.
Bij F3J kun je niet anders, maar dan nog vind ik het persoonlijk een idiote manier van landen.
Bij F5J is het nergens voor nodig als je normaal traint. Je wint met 15 meter lager starten méér dan met een priklanding. Wie het dan toch doet...daar zou ik alleen maar stiekumpjes om gniffelen. Je wint er niks mee, je bewijst voor iedereen dat je wéér een landing verprutst hebt en je loopt ook nog eens het risico dat je de volgende ronde met je reservekist moet vliegen. Nou...veel plezier dan met je priklanding :-)

Kris, het is zeker een zinvolle discussie. Maar zoals je merkt komt er niet veel bijval van de reguliere F5J-vliegers. Ik denk doordat iedereen die een paar wedstrijdjes meevliegt merkt dat het echt lood om oud ijzer is.
Ik heb me eerder altijd uitgesproken VOOR een verbod op priklandingen.
Inmiddels kom ik daar een beetje op terug. Als er gestemd zou worden zou ik nu ook best kunnen leven met het schrappen van die regel als de meerderheid daar om vraagt.

Ik zou het zelf nooit doen (priklandingen maken) en ik vind het persoonlijk de ultieme uiting van gebrek aan skills als je bij F5J! priklandingen nodig hebt. Je geeft het zelf al aan; de cirkel is meer dan groot genoeg om met maximale punten "normaal" te landen. Prikken heb je bij F5J alleen nodig als....je je landing bij voorbaat al verprutst hebt.
Bij F3J is dat echt anders omdat de stip daar véél kleiner is en iedere centimeter punten kost, en daarbij is die landing ook nog eens cruciaal voor je punten.
Bij F3J kun je niet anders, maar dan nog vind ik het persoonlijk een idiote manier van landen.
Bij F5J is het nergens voor nodig als je normaal traint. Je wint met 15 meter lager starten méér dan met een priklanding. Wie het dan toch doet...daar zou ik alleen maar stiekumpjes om gniffelen. Je wint er niks mee, je bewijst voor iedereen dat je wéér een landing verprutst hebt en je loopt ook nog eens het risico dat je de volgende ronde met je reservekist moet vliegen. Nou...veel plezier dan met je priklanding :-)

arjen,

als je kist erop gebouwd is lijkt het me geen enkel probleem (voor de kist)

zelfs al heb je goed getraind kan het dan nooit zijn dat je een landing in het heetst van de stress ;-) minder goed inschat en zoals je aangeeft bij voorbaat verprutst , is het dan niet denkbaar dat je die toch nog wil redden?

persoonlijk denk ik dat daar zowiezo discussie voor zal zijn en zoals in al zei moet je grijze zones uit een reglement uitfilteren vroeg of laat neemt er toch iemand aanstoot aan het betreden van deze grijze zones....hoe breder de kern van toppers hoe groter de kans dat er oneenigheid uit voortkomt .

bij wind en vooral windstoten lijkt met het lastiger om met een gewone landing het doel te halen , stel het waait 6m/s met stoten tot 12m/s heel lastig om je aanvliegpatroon juist in te schatten bij deze situatie dan zou het makkelijker zijn wat overschot in te bouwen om zeker het doel te halen en hem dan iets hardhandiger neer te zetten ...

-kristof- advocaat van de duivel moewhaahhhaa:evil:

Dat kan, feit blijft dat je er misschien 5 of 10 punten bij sprokkelt....wat peanuts is vergeleken met wat je kunt winnen of verliezen bij de start.
Vandaar dat ik me er ook niet meer zo druk over maak.
De puntenverschillen door de verschillende starthoogtes (en vliegtijden, laag starten geeft grote risico's) zijn ontzettend veel groter dan de verschillen in landingspunten.

De mensen die regelmatig F5J vliegen zullen zich er wellicht niet meer zo druk om maken omdat ze dit snappen.

Kijk anders even in dit filmpje vanaf 1:28. Weersomstandigheden zoals door jou beschreven. Ik heb zelf die dag niet meegedaan omdat ik het te hard vond waaien. En mijn 15-jarige zoon landt zo, zonder te prikken....I rest my case :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
...een vraagje wanneer stopt de vliegtijd? als de vlieger stilligt of als hij het gras de (eerste keer) raakt?

De eerste keer dat je de grond raakt (en voor de landingspunten als het toestel stil ligt, gemeten van stip top puntje van de spinner)
Buiten de werktijd van 10 minuten landen (dus voor het eerst de grond raken) geeft automatisch 0 landingspunten maar nog wel "vlucht-punten"; als je meer dan 1 minuut na het verstrijken van de werktijd landt ben je alles kwijt.

Bij F5B was dit ook zo tot iemand bij precies 6 minuten (toen de totaaltijd) een touch-and-go maakte waarna hij heel rustig precies in de stip landde (wel binnen de 30 sec).
Hierna is de regel veranderd waarbij de tijd stopt wanneer het model stil ligt na de landing.

Rick

Als je in regels probeert te ondervangen dat een priklanding niet mag, is dat best lastig. Het pleit voor de leuke sfeer tijdens de f5j wedstrijd, waar iedereen op een fijne en respectvolle manier met elkaar omgaat, dat dit als een 'gentlemensagreement' te hanteren valt.
Er is wel eens een twijfelgevalletje geweest, vooral door een nieuwelingen op een wedstrijd. Als de afspraak dan uitgelegd wordt, wordt hij daarna altijd netjes opgevolgd, ik vindt dat een enorm compliment aan de wedstrijdleiding en ook aan de deelnemers. Lang niet overal wint de fijne sfeer en onderling respect het van de felle competitiedrang.

Overigens heb ik me laten vertellen dat de F3J landingsstijl nogal vaak een kraak in de romp oplevert. Kunnen F3J vliegers dit bevestigen of is dat niet zo? Die paar keer dat ik met een F5B model een priklanding gedaan heb, leverde dat in ieder geval schade op. (met schaamte buig ik mijn hoofd, hier op 3:20 : [media=youtube]sxET6IYAWSQ[/media] )

Gerben

Zo kan het ook.

[media=youtube]pyYwFJTiSTA[/media]

full

Weer een leuke discussie over de F5J wedstrijden.
Ten eerste, top dat Arjan de wedstrijden wil organiseren. Daar maakte ik me eigenlijk wel een beetje druk om deze kerst :-)

Wat betreft de landingen, heb je een sterke carbon/ kevlar/ glas kist met butterfly en kleppen over de hele vleugel dan zal die landing niet zo'n probleem zijn lijkt mij. (wel of geen prik)
Heb je een balsa houten ribben kistje, dan hoef je je al helemaal niet druk te maken om die paar laatste puntjes, ook goed.

Al met al, alleen maar winnaars..

Overigens heb ik me laten vertellen dat de F3J landingsstijl nogal vaak een kraak in de romp oplevert. Kunnen F3J vliegers dit bevestigen of is dat niet zo? )

Gerben

Totale onzin !!!

Ik snap dat mensen er hoofdschuddend naar kijken maar landen met een hoge score (98 tot 100) als resultaat krijg je alleen met volledige beheersing van je model en vereist veel training.

Totale onzin !!!

Ik snap dat mensen er hoofdschuddend naar kijken maar landen met een hoge score (98 tot 100) als resultaat krijg je alleen met volledige beheersing van je model en vereist veel training.

die in het filmpje lijkt me toch een gekraakte romp te hebben :2gunfire:

Die man in het filmpje is Jo Grini, meermaals Noors kampioen en al heel lang aanwezig in het internationale F3J wedstrijdgebeuren. Het laat enkel zien hoe competitief het er op dat niveau (soms) aan toe gaat ...

Die man in het filmpje is Jo Grini, meermaals Noors kampioen en al heel lang aanwezig in het internationale F3J wedstrijdgebeuren. Het laat enkel zien hoe competitief het er op dat niveau (soms) aan toe gaat ...

hi,

wat ging er fout? zijn aanvliegen niet goed(te laat) en dan maar zonder remmen naar het doel?

ik kan moeilijk geloven dat dit zijn standaard landingen zijn? $$$

Dit zijn vrij normale landingen >>>

Die van Jo Grini was veels te hard binnen komen, te laat zn landing in gezet oid.

Typ maar eens in "F3J Landing" bij Youtube, Dan zie heel veel filmpjes van hoe het er "normaal aan toe gaat"

Jo Grini heeft nogal een agresieve stijl van vliegen. Ik heb hem wel eens getimed bij een internationale wedstrijd in Istanbul. Hij kwam toen ook al zo hard binnen, maar toen was de grond vrij zacht.;)

Jo Grini had problemen met de flaps als ik het me goed herinner. Remmen was niet mogelijk. Hij had natuurlijk wel beter kunnen afbreken.
Zelf heb ik nog nooit een romp gebroken.

Bij F5J modellen zal het probleem eerder spelen.

Back