priklandingen

ik denk niet dat de rompen te zwak zijn voor zulke landingen, eerder de motor zal het te verduren krijgen... tenzij je een motor in de rug ingebouwt krijgt :)

Zelfs dat is mogelijk.
attachment.php

Maar goed, ik kan me heel goed voorstellen dat als je lekker met je zelfgebouwde ribben modelletje meevliegt en het aardig doet, dat de lol snel minder wordt als je anderen priklandingen ziet maken. Gelukkig is de sfeer in Nederland volgens mij uitstekend en laat dat vooral zo blijven. Wat ze op internationale wedstrijden doen moeten ze vooral zelf weten.

Goh kijk je een keer weer op het MBF en dan lees je deze topic.
Als eerste zinloze discussie want in de local rules hebben we vanaf dag 1 al priklandingen verboden en sinds de eerste vlucht is ook al bewezen dat het totaal onnodig is.
Priklandingen is een middel om de onkunde van het landen van de piloot te verbergen.
In de F3J is een priklanding ook niet nodig maar omdat men het accepteerd is deze ontstaan omdat er ooit een vlieger is geweest die niet kon landen deze noodactie uit voerde en de rest het copieerde.
Dus eigenlijk kunnen we wel stellen dat een F5J vlieger een completere en betere vlieger is dan een F3J vlieger omdat hij zijn model wel normaal aan de grond kan zetten.

Dan de discussie hoe difinineer je een priklanding nou als de neus van het model onder een grotere hoek dan 5 graden negatief het doel raakt.
Landen doe je met behulp van je kleppen en hoogte afvangen en niet door down te drukken.

Kort gezegd piloten die denken dat priklandingen nodig zijn moeten terug naar de les banken en de beginselen van het vliegen leren
Bij het afnemen van je brevet was een priklanding ook geen punt van het afvliegen ofwel, of heb ik bij het afnemen van zweefbrevetten dit punt gemist op de formulieren.

Het is alleen jammer dat bij de FAI mensjes zitten die geen vliegbrevet hebben dus niet weten hoe een vliegtuig moet landenik denk ook dat ze verkeerd zitten en bij de PDC hadden moeten zitten.

Dus aan al van Gerwens en Barney's darten doe je in de kroeg en vliegen op het veld.
De enige vliegende modellen die priklandingen moeten maken zijn raketten en dartpijlen. Dus piloten die priklandingen moeten maken moeten overstappen op darten.

Ha, daar is Robert, en geheel op zijn eigen-wijze!

Via deze weg nog mijn hartelijke dank voor de afgelopen F5J jaren! Hoop je nog eens te ontmoeten op een wedstrijd. Neem je dan je hoekmeter mee, ingesteld op 5 graden? :);)

Hartelijke groet,

Jacob

Nou Robert,

je mailbox zal wel volstromen met berichten.
Toen ik schreef wat jij schreef, dat priklandingen onkunde zijn van de piloot, werd ik meteen lastiggevallen met berichtjes.

Maar inderdaad, het probleem is dat het geaccepteerd is dat als je niet kan landen maar gewoon de neus de grond in prikt.
Die frisbees helpen daartegen, beter zou zijn een grote houten schijf, dan zit prikken er niet meer in.
Bij F3B kan het nog maar bij F5J loop je een grote kans dat je motorspant uit je romp breekt of je motoras krom raakt.
En dan zeg ik ... net goed, moet je maar normaal landen.

GJ

GJ, mogen er nog van die spijkers gebruikt worden bij F5B die onder de romp uitsteken om te voorkomen dat het model doorglijd bij de landing???

Ja, met een maximale lengte van 18mm.
Maar dan moet je nog wel je model gewoon vlak binnenvliegen en goed afvangen.
En de ene keer pakt je haakje wel goed in het gras en de andere keer niet, dus het blijft de kunst en het inzicht van de piloot.
Priklandingen, ook al staat het niet omschreven in het reglement, worden in F5B door andere piloten hoofdschuddend en afkeurend beoordeelt.
Voordeel van een priklanding bij F5B is dat je model gegarandeerd stuk is.
Dus je mist dan al een ronde.

GJ

Tja, een F5B model kan vrij hard binnenkomen bij de landing. Weet nog wel op vliegbases Soesterberg dat Nick Modder destijds (1997 of 1998 met zijn Skippy of Medussa zijn neus net onder de disc plante precies tegen de spijker. Zijn hele motorschot lag eruit. Gelukkig kon hij het motorschot er nog op tijd in plakken voor de wedstrijd. Na enige lelijke woorden kon hij er nadien wel om lachen
icon10.gif

Back