Dankzij de tips en de mini boutjes van Henk vH heb ik de 2e Prima af kunnen bouwen. Ik hoefde alleen twee alu plaatjes op maat zagen en vijlen uit een stukje 0,5 mm plaat, en de juiste openingen snijden in de rompbuis en het kielvlak. Het kielvlak is geborgd met een speld in twee 0,6 mm gaatjes in het kielvlak en een 1mm gaatje in het staafje waar het kielvlak op schuift. Dit geeft genoeg ruimte voor de kleine beweging die het kielvlak om z'n as moet maken van de motorstand naar de zweefstand. De stelboutjes zijn 1,2 mm en zonder draad tappen in 1 mm gaatjes in de plastic bobbeltjes gedraaid. Dat was even lastig!
Aan de andere kant van het kielvlak zit trouwens een veer ipv een elastiekje, ik kwam een geschikte veer tegen na het slopen van een kapot geraakt speelgoedje.
De DT lijn was nog wel een heel gedoe. Ik had de lijn gemakkelijk van achter naar voor door de romp kunnen leiden, had hem netjes van de juiste lusjes op de juiste lengte gemaakt voorzien, maar toen ik de thermiekrem wilde proberen, schoot het stabilo door de lucht! Ik realiseerde me toen dat er een begrenzer in de lijn in de romp zat. Dus maar een nieuw stuk lijn gepakt, doorgevoerd, nog weer een romplengte verder doorgetrokken, en daar een klein kraaltje in de lijn geknoopt, als begrenzer. De lijn weer naar achteren getrokken, op precies de zelfde afstanden van de 1e Prima een lus geknoopt (lus 3cm. lang op afstand van 5 cm. van de begrenzer, voor lieden die voor de zelfde klus staan), stabilo met elastiekje door de lus aan het stabiloplatform bevestigd, en hoera! Het stabilo klapte braaf een graad of 30 omhoog. Voorste rompdeel er op geschoven, draad aangetrokken en ingeschat waar de voorste lus moest komen om aan de timer gehaakt te worden. Lus weer voorzien van een stukje plastic buis van een dunne stroomdraad, en de lus geknoopt. Ik word zo langzamerhand weer wat handiger in het knopen van vislijn!
Bij de eerste Prima waren die plastic buisjes wit en rood, om ze niet door elkaar te halen. Ik kon echter alleen licht- en donkergrijs draad van de juiste dikte vinden... Er moet nu nog een sleufje in de achterste schijf van de timer worden gevijld om de lijn van het kielvlak na pakweg 20 seconden los te laten schieten.
Volgende punt is de prop. De prop van de 2e Prima was nog niet afgesteld. Volgens advies van Henk in het onderwerp PH_VV hoort de bladhoek, op pakweg 20 cm. van het midden gemeten, 28 graden zijn. Eerst maar eens gemeten bij de prop van de 1e Prima. Ik heb een 9,5 mm gat ik een blokje hout geboord en daar de as in gedaan. Vervolgens een malletje van 28 graden uit balsa gesneden, en het ene blad gemeten.
Oei, dat is geen 28 graden! Voor de duidelijkheid even een betere foto:
Misschien heb ik het zelf gedaan, rondom de reparatie van dit blad, zie plek op de voorlijst. Het andere blad staat gelukkig wel correct.
Nu maar eens kijken of ik de bladhoek van de 2e prop ook goed kan instellen.