Prins Willem 2 *Zelfbouw* 1:50

Geeft al een aardige indruk zo. Ik kan me voorstellen dat het met meer vullers e.d. te druk en wat kwetsbaar kan worden. Ze kunnen eventueel met een snee of kras in het hout nog gesuggereerd worden.
Nog een vraagje over de bouwplank. De latten erop lijken evenwijdig te lopen. Ga je de kiel in het midden wel breder en hoger maken dan bij de aansluiting op de stevens?

Geeft al een aardige indruk zo. Ik kan me voorstellen dat het met meer vullers e.d. te druk en wat kwetsbaar kan worden. Ze kunnen eventueel met een snee of kras in het hout nog gesuggereerd worden.
Nog een vraagje over de bouwplank. De latten erop lijken evenwijdig te lopen. Ga je de kiel in het midden wel breder en hoger maken dan bij de aansluiting op de stevens?

Ik geloof niet dat ik je vraag snap? De latten van de plank zijn 9x9mm.
De kiel 12X12mm. De kiel zelf is dus hoger dan de latten. De kiel hoort niet dikker te zijn in het midden? Of begrijp ik niet wat je wil aangeven?

Wat betreft het inkerven. Dat is wat ik met veel modelbouw doe. Zie mijn website. Daarvoor vind ik het niet mooi omdat de houtnerf wel gewoon doorloopt. En dat blijf je zien. Inderdaad zal het anders te druk worden, ik wil ook geen rommeltje waardoor je door het bos de bomen niet meer ziet. :p

Je bent bekend met Otte Blom. Hij geeft het aan op tekening 24-00-02

kiel_zpsa7c69528.png

In hoogte valt het verloop mee. In de breedte is het behoorlijk merkbaar. Op die tekening is ook te zien dat de voorsteven ook een verloop in dikte heeft. Viel me net op. Dat moet ik bij mij nog bijwerken.

Ach zo. Die had ik niet gezien. Heb de tekeningen die op het net staan gedownload. Helaas het boek niet, die is mij toch te duur helaas.

Maar goed, met hetgeen er op het net staat zou het toch goed moeten komen. Ik gebruik hem redelijk als leidraad omdat het type schip wat hij helemaal uitgezocht heeft toch eigenlijk de zelfde bouw heeft. Behalve de boegkiel. Die van de PW is gebouwd als handelsschip en niet als oorlogsschip. Daar zit verschil in qua opbouw en hoek van de scheg.

Ik ben ook benieuwd hoeveel dit op schaal te zien zal zijn qua verjongen. Ga ik dus eens uitpluizen.

Je bent bekend met Otte Blom. Hij geeft het aan op tekening 24-00-02

kiel_zpsa7c69528.png

In hoogte valt het verloop mee. In de breedte is het behoorlijk merkbaar. Op die tekening is ook te zien dat de voorsteven ook een verloop in dikte heeft. Viel me net op. Dat moet ik bij mij nog bijwerken.

Whahahaha.... Had ik ze allemaal... Behalve deze..... Zelfs op de website te zien dat de link nog niet aangeklikt was. :confused:
Dat maakt het allemaal wel duidelijker. Ga ik printen omdat deze ook in de zelfde schaal is. Makkelijk met vergelijken. :p

Dank je voor de oplettendheid.

Weer wat plaatjes. Gaat allemaal niet zo heel hard bij mij. Maar zolang er vooruitgang is, is er geen stilstand zullen maar zeggen.

Prins%20Willem%202%20%20(13).jpg

Zoals ik al heb aangegeven, ik bewerkt de te lijmen gedeeltes met een potlood. Hierdoor zijn de naden beter zichtbaar en oorspronkelijk word hier een mengsel van mos en paarden haar etc tussen gelegd. Dit omdat er nooit zo heel precies gewerkt werd met de gereedschappen die ze hadden destijds. En niet te vergeten de hoge werkdruk omdat de schepen zo snel klaar moesten zijn.

Prins%20Willem%202%20%20(14).jpg

De eerste stukjes gelijmd voor de boeg en het galjoen. Op dit moment nog bezig met lijmen en schuren om alles mooi pas te krijgen. Onder waar de boeg en de kiel elkaar treffen moet nog een metalen plaat gezet worden met 4 bouten om deze stevigheid te geven.

Prins%20Willem%202%20%20(16).jpg

De boeg en kielstukken hebben een verband gekregen om ervoor te zorgen dat straks de metalen plaat met 4 bouten goed verankerd zit en de boel bij elkaar zal houden.

Dat is wel mooi hoor:cool:
Vooral het idee om de randen te voorzien van potlood grafiet om de naden te simuleren!

Erg mooi, het zaagwerk en de houtverbindingen. Kost veel tijd, maar dan heb je ook wat.
Gr. Paul

Zeer mooi afgewerkt. Alleen bij de kiel/boegverbinding heb ik m'n vraagtekens. Bij Otte Blom is deze verbinding vierkant i.p.v. driehoekig. Een kinnebak heet dat geloof ik.

Eagter, dat klopt wat je zegt. Da heet inderdaad een kinnebak.
Als je de verschillende bronnen leest is de basis kort vallende voorsteven.
Ik zet even een plaatje neer.

Kinnebak.PNG

Als ik de verklaringen bekijk van Otte Blom hierbij is goed te lezen dat hij uitgaat vanuit de archeologie. Daarin zijn meerdere tekeningen en schetsen gemaakt. Deze geven aan dat de kinnebak vaak viel zoals dit uitkwam door val van de voorsteven. Is deze kort of lang. (makkelijk gezegd welke hoek de voorsteven heeft) Wij gaan uit van een handels schip welke verbouwd is naar oorlogsschip. En is hier een modificatie op gemaakt. Die modificatie heb ik hier laten zien. Nu bezig met het zwarte plaatje wat op de wangen van de kinnebak.

Daarvoor straks nog wat foto's. :p

Weer een stukje verder. :p
Zoals aangegeven was ik bezig met de metalen verstevigingsplaten op de kiel naar de voorsteven.

Prins%20Willem%202%20(17).jpg

De platen zijn gemaakt van Alpeca metaal. Dit is een metaal waar aankomend zilversmeden mee oefenen voordat ze op echt zilver gaan werken. Dat is goedkoper maar het gedraagt zich het zelfde. Ik polijst het niet en laat het ruw. Wel met quilt nagels de klink nagels nagebootst. Deze hebben ronde kopjes die afgevlakt zijn. Wat naar mijn idee een mooi resultaat geeft.

Prins%20Willem%202%20(19).jpg

En even een overzicht foto. Dan is goed te zien waar ik nu ben en hoe alles er nu uitziet.

Wanneer je iets raars ziet, geef dit dan graag even aan... :D

Laatst bewerkt:
Nee, oké, ik begreep die 4 cm even niet, en op een foto zie je de ware grootte niet.
Maar is duidelijk nu;)

Back