Prins Willem (Corel 1:100)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rene88, 13 feb 2013.

  1. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Hallo iedereen!

    Bij deze nog een bouwverslag van de Prins Willem van Corel! :D

    Vlak voor de jaarwisseling ben ik nog naar de Kombuis geweest met twee kits op het oog, de San Juan Nepomuceno en de Prins Willem. De eerste was uitverkocht en ging ik dus voor de hollander ;) Ik heb me trouwens nog een flinke tijd staan vergapen aan een prachtig gebouwd exemplaar van het eerstgenoemde schip.

    Sowieso wilde ik het niveau wel wat hoger leggen dan met de Endeavour. Een zeer gunstige bijkomstigheid was ook de aanwezigheid van een prachtig PW bouwverslag van Andy (ABrouwer). Hierdoor is het mogelijk de lat flink hoger te leggen, maar toch een uitgebreide bouwbeschrijving te hebben en een grote bron voor informatie (waarvoor hartelijk dank ;) )

    Eerste indrukken van de kit waren zeer positief. Het meegeleverde hout is kwalitatief beter dan wat ik gewend was bij Constructo. Niet zo gek gezien het prijsverschil, maar ik vond de kit er over het algemeen zeer netjes uitzien en voor zover ik het nagekeken heb ook zeer kompleet. Alleen over de tuigage twijfel ik of het genoeg is.
    Een nadeel bij de kit is wel dat de bouwbeschrijving erg summier is, hoewel dit wel wordt aangevuld door een flink aantal tekeningen boordevol met informatie.


    Wat foto's van de bouw tot nu toe.

    [​IMG]
    De gloednieuwe kit

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    De eerste spant op maat maken

    [​IMG]
    De eerste spanten worden verlijmd en haaks gehouden met behulp van wat stukken hoeklijn geleend van mijn werk ;)
    De spanten waar het dek in vastzit worden als laatste aangebracht tegelijk met het dek.

    [​IMG]
    Alles rijkelijk in de lijm zetten

    [​IMG]
    Dek en laatste spanten aangebracht

    [​IMG]
    Het laatste dek en de spiegel aangebracht

    Om even een indruk van de grootte te krijgen heb ik haar even naast de Endeavour gezet, deze is 1:60, de PW 1:100, en toch zijn ze nu ongeveer even groot ;) Alleen is de Endeavour net een stukje hoger.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Tot zover de vorderingen, verwacht niet veel updates, ik ben niet zon snelle bouwer ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoera,
    nog een Prins Willem bouwer aan boord :pim:

    Het is een leuk schip om te bouwen en met de Endeavour als ervaring moet dat zeker lukken.
    Maar let wel op de Endeavour is een Engels schip en is op veel punten anders gebouwd als een Hollands schip.
    Heb je vragen stel ze gerust.

    Andy
     
  3. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Daar ben ik ook zeer zeker van op de hoogte Andy, de PW is toch wel een heel stuk sierlijker. De kleinere schaal zal ook wel de nodige uitdagingen meebrengen en ik moet dan ook eens op mijn gemak nadenken tot hoever detaillering mogelijk is.
    Naar aanleiding van jouw bouwverslag heb ik ook het boek over de PW gekocht, zeer mooi naslagwerk met zeer veel details, zeker geen miskoop! Een uitbreiding van meer van dit soort boeken zie ik wel zitten, kan er al uren in zitten bladeren ;)
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Proficiat Rene:cool:

    Als ik naar je eerste schip kijk, gaat deze ook lukken, en.......Als je het niet weet, eerst vragen hé, het is een Hollands schip.
    En dan is er altid Andy nog;)

    Germt
     
  5. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Mooi schip Rene succes met de bouw.
     
  6. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Schitterend schip de PW, ik zal hier zeker regelmatig komen kijken.
    Veel succes met de bouw, maar vooral ook veel plezier.
     
  7. mockeule

    mockeule

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Woudenberg
    en nog een P.W.

    Andy je geluk kan niet op er is nog een P.W. in aanbouw. Na tien jaar geen enkele activiteit op de werf, ben ik nu, met mijn penseoen in zicht, weer aan het opstarten.
    De romp is gevorderd tot aan het aanbrengen van de boeg.
    Mooi dit forum, heb met rode oortjes zitten lezen en heel wat tips en trucs opgepikt. Voor de P.W. heb ik een tjalk, botter, steenschuit, garnalenvisser, de Beagle, de doorsnede van de Victory en een Amerikaanse clipper bebouwd.
    groet
    Otto
     
  8. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Een paar dagen terug het forum binnen gevaren en nu druk aan het lezen. Zo ook deze topic. Dit is er weer zo één die ik zeker ga volgen. Succes met de bouw van deze mooie dame.
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Welkom Otto, Ik zou zeggen start snel een bouwverslag, kunnen jullie je een beetje aan elkaar optrekken:cool:

    Germt
     
  10. Starbuck

    Starbuck

    Lid geworden:
    4 dec 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Met deze foto had je me even in de war, moet toch beter leren opletten in de ochtend. :rolling:

    Ik kijk er naar uit om dit schip vorm te zien krijgen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Drububu

    Drububu Guest

    Mooi schip Rene. De Prins Willem staat ook nog op mijn verlanglijstje. Maar pas over een paar jaar.
    Nog even een tip (harde les die ik ook geleerd heb met de Friesland). Heb je even goed gecontroleerd met een recht latje of de onderkanten van de spanten netjes in lijn staan. De positie van de onderkanten van de spanten ten opzichte van de valse kiel is afhankelijk van hoe netjes de spanten uitgezaagd zijn maar ook hoe netjes de inkepingen in de valse kiel uitgezaagd zijn. Een spant die iets te hoog zit is wel aan te passen met fineer, maar een spant die te laag zit daar zul je mogelijk een bult gaan krijgen op de romp. Op de foto ziet het er aardig goed uit maar om straks niet voor verassingen te staan is het verstandig om even te kijken of de spantonderkanten netjes in lijn staan.
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Nog een?

    Hoi Otto
    8O Ik kan mijn ogen bijna niet gelogen nog een PW Het begint op de hoogtij dagen van de VOC te lijken.

    Start een bouwverslag zou ik zeggen en we kunnen elkaar verder helpen:teacher:.

    Andy
     
  13. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Otto en René welkom hier en ik ga jullie zeker volgen.
     
  14. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Hallo allemaal, bedankt voor de reacties en leuk te zien dat er nog meer mensen met de PW bezig zijn of gaan beginnen :D

    @Hans, bedankt voor de tip, ik heb er naar gekeken en het ziet er redelijk goed uit. Hier en daar wel een miniem hoogteverschil, maar dat is denk ik nog geen millimeter. Dat moet er met het schuren van de contouren er wel uit gaan denk ik :cool:

    Zojuist de kanons eens onder de loep genomen. Ik ben er niet helemaal tevreden mee, de gaatjes zijn helaas niet helemaal recht geboord wat resulteert in scheef staande kanons in de rolpaarden, zo raken we die engelsen nooit natuurlijk :p
    Ik vind de rolpaarden ook wat aan de brede kant en denk erover om de zijkant eraf te zagen, iets af te schuinen en weer in elkaar te lijmen. Vervolgens de achterkant wat ronder maken naar het voorbeeld in het boek PW.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Binnenkort moet ik ook verf gaan bestellen, ik heb nog wat oude restjes in de schuur, maar heb toch graag nieuwe betere verf. Iemand die hier tips over kan geven? Webwinkel bijvoorbeeld?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Germt

    Germt Guest

    Goede optie om de rolpaarden smaller te maken, maar let op, zo te zien is dat maar heel weinig.
    Dus hou rekening met je zaagsnede.
    Dwz als je een zaag van 1 mm dik zou gebruiken, is het rolpaard dus direct 1 mm smaller.
    En inderdaad, de rolpaarden zijn aan de achterkant breder dan aan de voorkant:cool:
    Verf? kijk eens bij www.modelbouwdekombuis.nl

    Germt
     
  16. Gino=s

    Gino=s

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Gent (B)
    Bedoel je dan dat de onderkant van de spanten evenwijdig moeten lopen met de insnijdingen van die spanten in de valse kiel?
     
  17. Drububu

    Drububu Guest

    Als je spantinkepingen of de inkepingen van de valse kiel slecht gezaagd zijn kunnen spanten te hoog of te laag uitkomen. Daar moet je even goed op letten.
     
  18. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Mag het een kleurtje krjgen?

    Voor het houtwerk gebruik ik Admiralty paints een watergedragen verf die snel droogt en goed dekt. Kleuren: Rode oker, olijf groen, mat zwart (dull black), donker bruin (Walnut wood stain), matte vernis (matt vernish).
    Te koop onder andere bij de Kombuis.

    Voor de metalen delen (onder andere de beelden) moet je echter (voor een goede hechting) een verf op terpentine basis gebruiken bijvoorbeeld Humbrol enamel: rode oker = satin 132 of olijfgroen = matt 105.
    Wil je alle beelden in de juiste kleuren schilderen dan heb je natuurljk nog veel meer kleuren nodig.

    Mijn foto's van het model van de Prins Willem in het Tropenmuseum in Amsterdam kun je vinden op:
    https://picasaweb.google.com/102580267783855629922/PrinsWillemTropenmuseum#

    Andy
     
  19. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Nog een Endeavour!

    Hier nog een plaatje van de Endeavour en de Prins Willem:
    maar dan bij mij thuis;)

    [​IMG]
    Je ziet Rene je bent net de enige die na de Endeavour de Prins Willem is gaan bouwen.

    bouw ze
    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Prachtig plaatje zo hoor Andy, ziet er zeer goed uit.

    Mag ik vragen waar je je verf gekocht hebt? Ik zat al te kijken of ik het in engeland kon kopen, het is daar een stuk goedkoper, alleen heb je volgens mij een creditcard nodig :confused:
    Ik heb ook Glitsa parketlak ingeslagen inmiddels.
     

Deel Deze Pagina