Printerpoort kabel in XP!

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Joost, 5 mrt 2004.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    http://www.rc-sim.de/art_engine_en/...18&PHPSESSID=fdbacef899922b1479c6bcf0b90d2256

    het werkt gewoon! Echt super cool 8)

    Kan nu FMS, Realflight en Aerofly aansturen met m'n zender, via de PRINTERPOORT in WINDOWS XP

    eerst werkte het niet, :( maar na dat ik de weerstand verlaagd had naar 150 Ohm deed hij het wel :lol: :D

    totale kosten? Als je alles nieuw koopt een kleine €3 denk ik.

    als je een oud platenspeler snoer hergebruikt (DIN stekker past in m'n zender) is het nog goedkoper.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Stoeptegel met snoer :lol:

    de kracht zit hem natuurlijk niet in dit snoer, maar in het programa PPJoy, dat de printerpoort signalen omzet in een virtuele Joystick :p

    ik ga weer even vliegen

    Oja, je kan hem ook bouwen met een transitor, maar dat legt Emile zo wel even uit. :twisted:
     
  2. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    THNX !

    'k heb voor m'n gameport en m'n USB zender kabel minstens 10x meer betaald....

    Ga dit weekend ook 1 bouwen !!
     
  3. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Inderdaad aangezien ik die onderdelen wel had liggen heb ik een 10K weerstand en een 547 NPN Transistorke gebruikt.

    Voor meer info zie ook
    http://www.heliguy.com/nexus/fmsinterface.html

    Ik heb het getest op mijn FC18 en FF9, hierbij foto´s van mijn brouwsel.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Joost bedankt voor de tip. :wink:

    Ik gebruik welliswaar USB, maar vind jou uitdaging om voor supergoedkoop te gaan geslaagd!


    Grtz,
    Emile 8)
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hmm werkt dat met de ppjoy ook met realflight g2 ?
    tijd om mijn oude G2 met allee addons eens uit de kast te pakken
     
  5. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    618
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Joost... hartelijk dank voor de tip... Dit is precies wat ik zoek....

    groet,
    Alex
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heeeee... het werkt dus wel met PPJOY :D
    Was laast hier ook iemand op het forum die vertelde dat het niet werkte met PPJOY.
    Top Joost :worship: Maar ik hou het toch lekker bij mijn joypad met 2 analoge sticks.
     
  7. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    hi joost
    ik heb een skysport met een ff9 module 5 aansluiting en nu vraag ik mij af wel het wel met deze kabel kan samen werken. (mischien een beetje achter de feiten aan deze vraag want ik heb dus al zo'n kabel gemaakt vandaag(05/03/2003) en mijn pc en ppjoy paken het niet)
    weet jij of iemand anders dit. zou het graag willen weten
    Bijvoorbaat dank
    marco
     
  8. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hallo Marco,

    Als je naar mijn eerste foto kijkt, dan zie je dat er aan mijn kabel ook zo'n nieuwe Futaba connector zit (en tevens de oude). M.a.w. het moet ook op de SkySport werken. Toevallig heb ik ook een SkySport maar zonder batterijen, dus die kan ik niet 1,2,3 testen.

    PS: Ik heb een iets andere interface gemaakt dan Joost, hiervan wist ik min of meer zeker dat ie geschikt was voor Futaba. Net zoals Joost zeker wist dat zijn interface met MPX samen moest werken. Bij de Interface van Joost kan het nodig zijn dat Futaba gebruikers de weerstandswaarde iets moeten verhogen.

    Succes,
    Emile 8)
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wat 'pakken' ze dan niet? waar gaat het mis?
     
  10. sitting duck

    sitting duck Guest

    Heeft iemand een link waarin ze simpel uitleggen hoe je een kabel kabel maakt voor een hitech of futaba? Ze zijn toch hetzelfde he?

    @ Emile is die van jou de simpelste? Wat zijn de kosten ?

    Ik heb al al de links afgegaan die op de FMS site staan maar er zit geen duidelijke tussen voor de elektronica leek.

    Tnxx :wink:
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  12. sitting duck

    sitting duck Guest

    tnxx joost dit is nu echt wat ik zocht .
    Er zijn echter twee mogelijkheden ,bij de een (de simpelste) wordt pin 2 van de zender met pin 10 van de comp. verbonden met een 100 ohm weerstand er tussen en pin 18 met de ground ,met de andere methode staat vlak boven de simpele wordt er 9.6V van de zender afgetapt en onstaat er een hele schakeling met allerlai componenten ,weet iemand wat het verschil is tussen de twee?

    greetzz :wink:
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    bij de schakeling met meerdere komponenten wordt het signaal verserkt, is dus eigenlijk beter...

    overigens is m'n snoer niet van een platenspeler, maar van een oud toetsenbord.
     
  14. sitting duck

    sitting duck Guest

    Ok tnxx ,nu weet ik tenminste waar ik aan begin.Ik ga toch eerst met de simpele manier proberen.

    Greetzz
     
  15. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb hem gemaakt (http://www.heliguy.com/nexus/fmsinterface.html de kabel van emile)maar ik krijg geen stabiele waarde bij de calibratie in windows.
    Ik heb wel een 550 transistor gebruikt omdat ze die andere niet hadden. (volgens de winkel gelijk aan de 547npn)

    550
    / | \
    C B E

    Ik hang hem aan een robbe futaba fc28, moet je nog iets anders aanpassen, de timing b.v.??

    bert
     
  16. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    @ emile
    ik heb dus de interface die joost bekent maakte gemaakt en heb het ook volgens de afbeeling die op rc-sim.de staat in elkaar gezet en er komt geen signaal over maar als je de weerstand moet verlagen kun je dat dan doen in de pc of moet je daar voor weer naar de winkel
     
  17. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Bij de interface van Joost staat het volgende:

    The Zener diode is for avoiding damage to the printer port if the radio exceeds the 5Vpp level. For radios running at 9,6V you may increase the resistor to 1K. I recommend to use a shielded cable from the radio to the PC.

    In het nederlands uitgelegd:

    1) De Zener diode voorkomt de schade aan de printerpoort, wanneer de zender meer dan 5Vpp output heeft.
    2) Voor zenders die gevoed worden door een 9,6Volt accu kan het nodig zijn om de weerstand in de schakeling te verhogen naar 1Kohm ipv 680 ohm.
    3) Verder bevelen ze een afgeschermde kabel aan van zender naar PC.

    Dat de nulwaarde niet helemaal stabiel is heb ik inderdaad ook, maar dit zie ik in het vliegbeeld niet terug. De Heli hangt lekker stabiel in de lucht.

    Ik weet het zo 1,2,3 niet maar misschien is een 550 transistor PNP ipv NPN? :?


    Succes,
    Emile 8)
     
  18. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    Op de transistor staat:

    CBC
    550
    C

    en daar zou deze aansluiting bijmoeten horen.
    550
    / | \
    C B E
     
  19. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ik heb het even opgezocht, de 550 is in ieder geval toch een NPN transistor. Is op 1 ding na gelijk aan een 547.

    De Emitter-Base voltage van de 550 is 5 ipv 6 volt, misschien dat het daardoor niet werkt? Maar daar weet vast iemand het antwoord op. Of misschien toch ergens een foutje in je schakeling?

    Voor meer info zie:
    http://www.loutre.org/simulation_pspice_revue_led/led_no_175/BC550-X.pdf


    Grtz,
    Emile 8)
     
  20. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    @emile

    Als ik naar je foto kijk lijkt het wel of de collector aan de ground hangt, of zie ik dit niet goed. In het schema staat n.l. wat anders. In de datasheet staat dat de aansluitingen n.l. gelijk zijn.
    [​IMG]

    Bij mij zit het dus zo.
    550
    / | \
    C B E

    c=pin10
    b=weerstand en dan signaal
    e=ground
     

Deel Deze Pagina