printplaatje controleren op kortsluiting en epoxy gebruiken om connectors te beschermen ( tegen kort

Ik heb net mijn geweldig vaste hand een printplaatje van 45,- weten te vern**ken tenminste het ziet er allemaal niet meer zo super mooi uit.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is dit bordje te controleren op kortsluiting voor ik een duurder bordje van 110 euro hierop ga aansluiten.
Het zou prima nog kunnen werken maar gewoon een nieuwe bestellen of kan ik dit bordje toch nog testen op kortsluiting?

Het is een extensie bordje voor een ander printplaatje ik heb geen idee hoe ik kan controleren of hier kortsluiting op ontstaat, gewoon aansluiten op een accu en kijken of het gaat roken of is dit nog door te meten?

Verder zou ik graag weten of ik aansluitend hierom een druppel epoxy hard kan gebruiken op de + en - connectors om deze te beschermen en tevens om het ietwat beschadigde bordje zelf om een soort issolatie laagje aan te brengen zodat er niet alsnog in de toekomst kortsluiting kan ontstaan.

Blijkbaar ben ik niet weggelegd voor het solderen van printplaatjes want het is elke keer weer een geknoei wat veel tijd kost en matige tot slechte resultaten :(

Ik heb een weller 12V station gebruikt op de printplaat met extra dunne tin, en een 2mm soldeerpunt ( eigelijk wat aan de grote kant )

Als je de layout hebt van de print (een zwart/wit plaatje waar de koperbanen zichtbaar zijn) dan zou je het visueel kunnen controleren.
Je printplaat tegen het licht houden en dan kijken of alle baantjes vrij liggen.
Ohms doormeten is lastig als er al componenten op gesoldeerd zitten.

Isoleren met epoxy kan maar je kan er ook blanke lak overheen spuiten, dat isoleert ook prima en beschermd de koperlaag tegen oxidatie.

GJ

Als je de layout hebt van de print (een zwart/wit plaatje waar de koperbanen zichtbaar zijn) dan zou je het visueel kunnen controleren.
Je printplaat tegen het licht houden en dan kijken of alle baantjes vrij liggen.
Ohms doormeten is lastig als er al componenten op gesoldeerd zitten.

Isoleren met epoxy kan maar je kan er ook blanke lak overheen spuiten, dat isoleert ook prima en beschermd de koperlaag tegen oxidatie.

GJ

ER zijn geen koperbanen zichtbaar
Rechtsbovenin dat onderdeeltje is niet helemaal lekker gegaan met solderen

alexmos-brushless-gimbal-3rd-axis.jpg

de printlijnen lopen "in" de plaat zelf

Ohhh,

je hebt alleen die printpennetjes erop hoeven solderen?
Dan kan je tussen de pennetjes gaan meten of daar een verbinding zit.
Maar bij zo'n geseald printje kan er weinig fout gaan, waarschijnlijk zijn alleen de soldeerpuntjes blank, dus dan is er heel weinig kans dat er iets fout gaat.
Sealen met blanke lak hoeft ook niet, afschermen van de + en - zou je met een stukje isolatie tape kunnen doen.

Ik denk dat alles gewoon werkt, niet te veel zorgen maken.

GJ

Back