pro boat blackjack 26

Ik heb na veel lezen besloten een RTR model aan te schaffen (zal vast niet geheel RTR zijn ivm afstellen etc) omdat ik nog geen ervaring heb met speedboten en de inbouw van onderdelen.

Ik heb daartoe 3 modellen gevonden (ben me ervan bewust dat je voor de prijs van sommige een prima zelfbouwproject kan vinden maar dat wil ik nog even niet):

* aquacraft supervee 27 (borstelloos) (NL prijs is +-399)
* pro boat black jack 26 (borstelloos en erg mooi) (NL prijs is +- 350)
* traxxas villain (borstel en geen waterkoeling) (NL prijs is +-259)

Er zijn over alle drie de boten al draadjes maar nog geen vergelijkend 'warenonderzoek'. Ik hoor graag van de bezitters wat ze vinden!

MVG

JJ

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er weinig bezitters zijn van deze types. De prijzen varieren erg waarbij ik de 2 duurste nooit zou kopen om de simpele reden als je deze ooit wilt verkopen krijg je er nog niet eens de helft voor terug en 400,- euro voor een supervee 27 vind ik erg veel geld.
Beter is dan om voor een euro of 200.,- tot 225,- een goede 2e hands romp te vinden en daarbij motor, regelaar en lipo`s te zoeken want zelfs en slechte romp vaart met dure motor en regelaar nog steeds klote mocht je 1 van deze 3 kopen en daarbij later de motor en regelaar vervangen voor een upgrade.

Michiel.

Laatst bewerkt:
Na veel lezen en de mogelijkheid tot het kopen van een bijna nieuwe pro boat blackjack 26 voor 250 euro van een medeforumlid heb ik besloten deze boot te kopen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen en een filmpje maken. Moet nog even wachten op een lading lipo's van hobbycity, deans aansluitingen, flexshaft vet, ESC programmeerkaart en tape.

Nog wel even de volgende vraag. Ik heb nog een 2 kanaals 2,4 Ghz zenderset liggen (towerhobbies) en vroeg me af of ik deze ook kan gebruiken. Ik heb op dit forum van een lid begrepen dat 2,4 Ghz niet altijd werkt bij boten maar waarom niet werd niet duidelijk. De originele ontvanger ligt onder de ESC (die verhuld is in metaal vanwege de waterkoeling) en ligt dus vrij laag in de boot. Iemand enig idee of het uberhaupt de moeite waard is om te proberen?

Groet

Ik heb op dit forum van een lid begrepen dat 2,4 Ghz niet altijd werkt bij boten maar waarom niet werd niet duidelijk.
Groet

Voor zover mij bekend, werkt alleen het FASST systeem van Futaba goed bij boten.

Echter...:
Ik heb zelf zo'n supergoedkope 2,4GHz set van Hobbycity in een speedboot ingebouwd, en daarbij één van de ontvang antennes horizontaal onder het dek geplakt (in een rietje) en de tweede vertikaal buiten de romp gevoerd, ook in een rietje.

Werkt perfect, alleen wegvaren van de zender, zodanig, dat de spray precies de ontvanger afdekt, wil nog wel eens voor glitching zorgen, maar over het algemeen had ik er geen echte problemen mee.

De reden, dat 2,4GHz niet goed werkt bij boten is dus, omdat het signaal niet door water heen komt.

Groeten, Jan.

Vandaag alvast vet en vrouwelijke deans aansluitingen gekocht bij de LHS. Na enig twijfelen toch maar begonnen om de flexshaft te demonteren en in te vetten. De shaft was volgens de vorige eigenaar wel vet maar hij had deze niet extra ingevet voor de eerste vaart. Omdat ik voorlopig nog geen geschikte lipo's in huis heb wilde ik de boot wel even goed wegzetten.

De klus viel me uiteindelijk erg mee, zeker voor de eerste keer (dit is ook mijn eerste boot). Ik ben blij dat ik het gedaan heb want de shaft bleek toch behoorlijk vies te zijn en niet zo vet als ik dacht. Zo zie je maar, soms moet je dingen gewoon doen. Voorzichtig, dat wel!

Volgens de documentatie dien je de flexshaft voor de allereerste vaart en daarna na elke 2 a 3 vaaruren schoon te maken en in te vetten. Maar op zich is het geen grote klus en zou het niet verkeerd zijn dit na elke vaardag/beurt voor het wegzetten te doen denk ik. Iemand daar andere ideeën over?

Laatst bewerkt:
Hallo Jaap,

Wat je ook gebruikt, smeer geen dikke klodders op de flexas, de hele koker rond de as vol drukken met vet remt aanzienlijk (zozeer, dat de snelheid lager wordt en je stroomverbruik de hoogte in schiet).

Het belangrijkste is, dat je na een vaardag de flexas uit de boot haalt (niet een week later...), de boel droogt en met vers vet terug in de boot zet.
Of je laat de as uit de boot tot de volgende vaart, dan weet je zeker, dat er niks vast roest...

Groeten, Jan.

oei ik doe dat nooit, alleen een drupje aan de buitenkant, en een drupje vlak bij de motor in de opening waar de as aan de motor zit

nooit roest gehad

maar zoals jan zegt zal zeker beter zijn

Hallo Bas,

Een flexas is in principe verenstaal en dat roest als het nat wordt; in combinatie met de wikkelingen om de kern kan het door roest dusdanig opzwellen, dat je de zaak niet meer uit de binnenbuis krijgt...

Als je zéker weet, dat er nooit water in zal komen, is een druppeltje olie van tijd tot tijd voldoende...

Groeten, Jan.

Ondertussen zijn zowel de programmeerkaart, een geschikte acculader (turnigy accucel-6), deans aansluitingen en geschikt tape in huis. De 4 lipo accu's (turnigy 7,4V 30C 4000mah) die ik heb besteld liggen momenteel bij de douane en de inklaringsbrief met waarde bepaling is ingestuurd. Nu is het dus even wachten op de accu's, daarna de deansaansluitingen aanzetten (even soldeerbout regelen) en dan is het tijd voor de eerste vaart. Ik ben erg benieuwd en zal proberen een filmpje te maken.

Vanmiddag dan eindelijk de eerste vaart gemaakt. Accu's opgehaald, deans aangezet en varen maar. Eerst even wennen aan de snelheid maar dit is toch wel erg gaaf! De boot ligt erg mooi (op spiegelglad water) en heeft behoorlijk wat gang (accu = 4000 mah 30-40c 7,4v)! Uiteindelijk 2 paar accu's kunnen vervaren en thuis de boel weer ingevet. Helaas geen cameraman aanwezig dus het filmpje laat nog even op zich wachten.

Groet

Tot nu heerlijk gevaren. Vanavond echter de eerste schade. Ik bemerkte dat de snelheid uit de boot was en bij nadere inspectie bleek de schroef beschadigd te zijn. Hoe dit ontstaan is weet ik niet, heb niet bemerkt dat ik iets geraakt heb.

Nu is dit het onderdeel:

Horizon Hobby: 1.6" x 2.5" Composite Propeller by Pro Boat (PRB0151)
PRB0151-450.jpg

1.6" x 2.5" Composite Propeller

Ik vroeg me af of er metalen alternatieven bestaan? Ik heb twee alternatieven van Octura (642 & 442) kunnen vinden maar die heb ik niet terug kunnen traceren tot een nederlandse leverancier. Daarnaast begrijp ik dat een metalen schroef veelal uitgebalanceerd moet worden. Iemand een idee?

Laatst bewerkt:
Hallo Knox,

Neem even contact op met 2Brothers RC in Bussum, die kunnen je vast wel aan een vervangende prop helpen.
Wellicht past een Graupner uit de 2317,xx K-serie ook, ben je een stuk goedkoper uit, maar dat kunnen ze je in Bussum wel vertellen.

Groeten, Jan.

Hey Jan,

Dat was ik inderdaad van plan. Heb daar ook de programmeerkaart gekocht en volgens mij zijn zij 1 van de weinigen die pro boat dealer zijn in Nederland, zo niet de enige. Ik ga het daar even vragen. Bedankt.

Groet Jaap

Back