Pro Boat Recoil 17

motorsports

Forum veteraan
Ik was een tijdje opzoek naar een klein speedbootje erbij , maar was te lui om zelf te bouwen,ik had wel een wens is dat of de boot moet een kantel kamer bezitten of op een 1 of andere manier iets van een self righting systeem hebben.

Nu kon ik wat ruilen en ben zo aan een hagelnieuwe pro boat recoil 17 gekomen .,met self righting system :-) .
Weliswaar geen polyesther maar gewoon abs , wel voorzien van een brushless setup en lipo, zender . Dus gewoon RTR .

Het eerste wat ik gedaan heb is de gele stickers verwijdert , en de koelwater slangen netjes gemonteerd , zonder knikken en te lange lengte . De turnfins in de juiste hoek, en de aandrijfas invetten.Daarmee ook gelijk het eerste probleem tegen gekomen, nml de koppeling tussen de motor en de as zat met inbus boutjes vast , en zijn van pisbakken staal gemaakt, dus niet fatsoenlijk los te krijgen en ook niet met verwarmen , dus uitboren maar .
De schroef is een drieblad van kunstof maar blijkbaar zat hier al een scheurtje in dus 1 blad afgebroken .
Kortom nog geen goede indruk van de boot en hardware .

Wat Inpressie foto's van het model gevonden op het www.

bron : proboat.com

http://www.proboatmodels.com/Products/Default.aspx?ProdID=PRB08016

bron rcblog :

HORIZON-ProBoat-Recoil-17-brushless-Deep-V-0-35m-RTR-self-righting-094PRB08016I_b_1.JPG
HORIZON-ProBoat-Recoil-17-brushless-Deep-V-0-35m-RTR-self-righting-094PRB08016I_b_1.JPG

Laatst bewerkt:
Helaas een foutje qwa prop , is 24mm 2 blad

De snelheid ligt rond de 40-45 km/h , en er is lekker strak mee te varen , nog wel ff de trimflaps wat positioneren, en de orginele prop's bestellen, de vaartijd ligt met dit propje op net 8 minuten ,op 1300Mah lipo , nieuwe lipo's zijn besteld en hoop hier rond de 10-12 minuten vaartijd te halen , 1900Mah .
De antenne ga ik binnen in de kap houden en de antenne doorvoer dicht maken dmv een schroef .

Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Eerlijk gezegd zie ik weinig verschil in vaargedrag, hooguit is 'ie zonder de bling wat sneller.
Een geoefende vaarder scheelt natuurlijk een boel...
Hoe vaart het zonder turnfin en trimtabs?

Groeten, Jan.

Hi Jan,

Eerlijk gezegd is de snelheid met en zonder de trimflaps en turnfin te verwaarlozen , ik kan op het blote oog geen verschil zien .

Maar bij sturen zonder de trimflps scheelt behoorlijk, althans voor mij , het bootje reageert veel minder nerveus op stuurbewegingen dan met , ook het " hoeken' bij iets in sturen is er uit . Ben benieuwd als het 3-blad's propje erop zit , hoe dan de boot reageert .

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Nog even wat vraagjes voor de kenner's :

Hoe meet je de maat van de prop , in diameter en/of Pitch ?, is het bij een twee blad prop de schuifmaat op beide uiteinde bladen en dat is dan de diameter ?, en hoe meet je dat nu met een drieblad prop ?

Mbt de waterpickup , deze zit aan de onderzijde romp, maar steekt uit (emmer werking) , kan ik deze ongestraft vlak maken met de romp en is er dan nog genoeg " picku-up " voor de koeling ?.

alvast bedankt

Laatst bewerkt:
M.b.t. de waterpickup , deze zit aan de onderzijde romp, maar steekt uit (emmer werking) , kan ik deze ongestraft vlak maken met de romp en is er dan nog genoeg " pick-up " voor de koeling ?
Hallo Rob,

Als het buisje aan de binnenzijde van de romp haaks op het vlak staat, zou ik alleen de aanstroming verbeteren door een gleuf naar voren in de bodem te vijlen en het uitstekende randje stukje voor stukje lager maken en tussendoor testen of er nog water uit de uitloop komt; voor een goede koeling is een gestaag druppelen voldoende, het hoeft geen varende fontein te zijn.

Als het buisje aan de binnenzijde naar voren wijst (en dus op zich al een 'scheppende functie' heeft), zou je het uitstekende randje helemaal kunnen verwijderen, in combinatie met een gleuf naar voren.

Gezien het feit, dat het een plastic romp betreft en de inlaat één geheel vormt met de bodem, denk ik dat het een haaks pijpje betreft, want er zijn grenzen aan wat je met spuitgieten kunt maken.

De in- en uitlaat in mijn Arowana's zijn wél vlak met de bodem, maar die buisjes maken dan ook een hoek van zo'n 10° met de bodem.

Groeten, Jan.

Hai Jan

Bedankt voor het antwoord , was er al een beetje bang voor , nu weet ik ook dat op deze schaal en snelheid het niet gelijk sprongen zullen zijn qwa snelheid , maar ik laat het maar zo , tis en blijft een leuk fun bootje erbij voor de " kleine" ruimte , de trimflps eraf scheelt al iets , qwa vaar gedrag .
Ik ga maar eens kijken naar een propje in metaal ,verschil tussen de 2 en 3 blad prop , scheelt niet zo veel op het oog , eerder dat met een 2 blad de boot sneller in" plannee" komt .....

Back