Probleem beelduitval fpv

Hallo

Ik ben van plan om fpv te vliegen met mijn quadcopter.
Heb zopas eens geprobeerd maar ben tot de conclusie gekomen dat mijn beeld soms 1 tot 3 seconden op zwart gaat.
Ik heb zelfgemaakte cloverleaf antennes en een zendset van 200mw.
Zou iemand mij kunnen zeggen hoe ik het uitvallen van het beeld kan oplossen want vindt het op die manier echt niet veilig vliegen.
Plaats ik de cloverleaf best naar boven of naar onder gericht om de beste ontvangst te hebben?
Ik heb nu wel gevlogen in de buurt van gebouwen, autos en andere obstakels, misschien is dat de oorzaak, als ik op open veld vlieg kan het misschien opgelost zijn of als ik hoger ga (durf ik inhet begin nog niet echt).
Hier nog een filmpje voor verduidelijking:
Probleem beelduitval fpv - YouTube
Laat maar even jullie idee hiervan weten.
Alvast bedankt.

Mvg

Laatst bewerkt:
Onder de quad dan heb je de minste kans dat er iets tussen de antenne in komt.

Zorg dat er zo min mogelijk andere elektronica nabij zit.

Verder kan het aan van alles liggen. o.a. locatie.

Misschien wel maar daar kom je niet eerder achter dan dat je er iets anders op zet.

200mW is op 5.8 neem ik aan.
Ze zijn lastig te maken. veel variabelen. Als je ze goed op maat heb zit je iig al in de richting maar een 2e of 3e maken en kijken wat die dan doet kan geen kwaad. Zo duur zijn die SMA kabeltjes niet.

2x SPW kan ook of SPW op model en richtantenne op ontvanger.

Misschien wel maar daar kom je niet eerder achter dan dat je er iets anders op zet.

200mW is op 5.8 neem ik aan.
Ze zijn lastig te maken. veel variabelen. Als je ze goed op maat heb zit je iig al in de richting maar een 2e of 3e maken en kijken wat die dan doet kan geen kwaad. Zo duur zijn die SMA kabeltjes niet.

2x SPW kan ook of SPW op model en richtantenne op ontvanger.

Denk van het morgen eerst even in volledig open veld te proberen en kijken wat dat geeft.

Hier nog een filmpje voor verduidelijking:
Probleem beelduitval fpv - YouTube
Misschien kan mij nu iemand vertellen adhv het filmpje hoe de beelduitval veroorzaakt wordt? Voor alle duidelijkheid, mijn videobril ligt op 40m van waar de quad vliegt en ik heb mijn iphone voor de bril gelegd om te filmen wat er in de bril gebeurd.

Welke video bril is dit? Normaal gesproken zou er gewoon beeld (al zou het geheel ruis) moeten blijven. Hier wordt het dacht ik geheel zwart.

Op 5.8 is het in bebouwing en door reflectie sowieso moeilijk enig afstand te maken.
De antennes moeten elkaar blijven zien.
Een zelfde test in mijn huisomgeving geeft op hoofdhoogte ook geen beter beeld, echter in de open omgeving (weilanden) 5km zonder signaal verlies. De omgeveing maakt zeer veel uit.
Echter,dat het beeld geheel op zwart (al bij iets signaal verlies) gaat ... zou ik ook niet graag mee vliegen...

Het is een zelfgemaakte bril, dus met een schermpje van een achteruitrijcamera (3.5" tft) -> ,http://www.edt-discount.fr/ecran-moniteur-lcd/242-ecran-tft-35-pouces-lcd-couleur.html
fresnel lens en een lasbril. Heb de bril met uiterste zorg gemaakt maar denk dat ik er dan beter een schermpje in monteer dat niet meteen op zwart gaat bij minder ontvangst, heb jij soms een voorkeur?
Verder heb ik een 3blads cloverleaf op de zender en 4 blads op ontvanger, als ik die 2 met elkaar verwissel blijft het effect ook gelijk zeker?

Laatst bewerkt:
Ik had een naast gelegen kanaal op de ontvanger staan en dat beeld gaf hij nog redelijk weer ook al was het bijna alleen ruis..
Volledige uitval was ook maar heel kort.

Ook al lijken ze het zelfde ze zijn niet altijd hetzelfde.
Maar heb er te weinig mee getest om te zien wat het in vlucht doet.

Jacques heeft dit schempje ook.

Ik kocht mijn schermpje voor 12€ op ebay.
Nog een andere vraag, tot welke voltage vliegen jullie fpv?
Ik denk om op 10,3v de landing in te zetten zodat ik op 10v op de grond sta (voltages zijn onder belasting gemeten). Welke waarde nemen jullie zoal?

Ik gebruik dit schermpje ook als meekijk schermpje en ik moet zeggen dat het beeld in de praktijk weinig of nooit op zwart gaat. (althans... verneem ik van de meekijkers).
Zelf gebruik ik ook een eigenbouw bril, maar dan met/van een Cinemizer Plus bril in een skimasker gebouwd.

Ik gebruik ook de 10,5 volt als referentie/alarm (onder belasting) om hiermee de landing in te zetten..Heb je nog even airtime, als er anderen op het veld aan het starten en landen zijn. Als je na het vliegen de accuus op laadt (of ontlaad) tot in de store stand... doe je jaren met je accuus. (en blijven tegelhard is gebleken).

Ook 10.5
Daarna zakt je accu snel in. Rondje extra lukt nog wel maar meestal binnen 1 min vanaf dat punt de landing ingezet.

omdat het beeld plots wegvalt zal het niet aan de signaalsterkte liggen. Controleer of je ontvanger op exact het juiste kanaal staat en niet 1 ernaast. Geeft de ontvanger zwart beeld als hij geen signaal krijgt? Wat voor ontvanger gebruik je?

Maak eens een opstelling met alleen de VTX en RX, met een gewone video monitor (of TV) - laat iemand weglopen met de VTX en kijk of je dan ook zwarte stukken krijgt. Zo niet dan heb je een minimale set componenten waar de storing in zit. Heb je wel goed beeld, bouw dan stukje bij beetje je setup op en kijk wanneer het mis gaat.

Waarom? Als je 2 vtx-en op je kist heb staan (op verschillende kanalen...), dan moet je juist 2 rechtse en 2 linkse cr antennes gelijktijdig gebruiken. :-)

Waarom? Als je 2 vtx-en op je kist heb staan (op verschillende kanalen...), dan moet je juist 2 rechtse en 2 linkse cr antennes gelijktijdig gebruiken. :-)

Jup dat heb je aantal db verlies ten opzichten van elkaar

Wel is geprobeerd????

En dus beter als je met 2 fpv kisten tegelijk gaat fpv en

Hij bedoelt als je twee video zenders heb dat je dan idd beter voor beide een setje links en rechts gepolariseerd neemt.

Links op zender en rechts op ontvanger werkt niet echt lekker nee. Kan je beter zonder antenne gaan vliegen.

Precies... om optimaal en storingsvrij beeld te hebben, wordt er geexperimenteerd (met zeer goed resultaat) om met 2 vtxen op 1 kist te vliegen en een duo ontvanger met mogelijkheid (zoals aangepaste IRC DUO) om 2 verschillende kanalen gelijktijdig te ontvangen.
Als er dus 1 kanaal signaal problemen krijgt, pakt hij altijd het beste kanaal.
Optimale video diversity dus.
Om betere kanaal scheiding te krijgen (immers de vtx staan beiden te zenden op 1 camara aangesloten) gebruik je dan een set linkse en een set rechts gepolariseerde antennes.

Back