Probleem bij laden zenderaccu

Ik heb sinds kort een Robbe Futaba FC-16 computer zender en een Graupner MC-Ultra-Duo-plusII acculader. Ik heb een bijbehorende laadkabel gekocht zodat ik via de laadplug in m'n zender kan laden. Maar dit geeft een probleem.

Als ik de laadkabel aan sluit begint de acculader soms niet met laden, soms wel, maar dan maar voor een paar seconden. De acculader stopt dan met laden en begint direct weer met laden of hij wacht een poosje en begint weer met laden en soms begint hij helemaal niet meer te laden. Als hij na die paar seconden van laden stopt geeft hij ook niet aan dat de zenderaccu vol zit, maar doet net alsof ik de laadkabel ontkoppelt heb.

Op deze manier kan ik mijn zender accu niet vol krijgen. Weet iemand hoe ik dit probleem verhelpen kan?

Welkom op het forum!

Het is makkelijker en veiliger om je zenderaccu buiten de zender te laden.
In de zender zitten waarschijnlijk zekeringen en/of andere electronische cirquits ter beveiliging.
In principe zou 'gewoon' laden met 0,1C moeten kunnen (1/10 van de capaciteit van de accu)

Groetjes, Geoffrey 8)

Als je de accu in de zender laat moet je goed opletten dat het contact de plus en minus correct hebben. Ik meen te hebben gelezen dat Futaba en Graupner de plus en minus verschillend op een gelijksoortig hebben zitten.

Jouw lader wil de accu van je zender zowel laden als meten. In dat laatste zit het probleem. Je zender is inderdaad zo gebouwd dat de stroom niet gemeten kan worden en daarom stopt de lader.
2 mogelijkheden:
1: laden met een gewone lader op 1/10 van de capaciteit van de accu, of;
2: zender openen, accu eruit halen en laden met je computerlader.

Over het algemen kies ik voor optie 1 vanwege gemak/snelheid. Eens in de zoveel tijd maak ik de boel open en laad ik het ding met de computerlader.

Succes en veel plezier.

Zijn er apparte laadkabels voor buiten om de zender laden? Als dat zo is kies ik denk ik voor deze manier omdat ik anders weer een andere lader moet kopen. Of zijn deze laders niet zo duur?

Meestal hebben de zender-accupacks een stekkertje, volgens mij meestal een BEC stekkertje.
Bij verschillende modelbouwshops kun je BEC laadkabels kopen voor ongeveer €5.
www.conrad.nl bijvoorbeeld, al is het niet speciaal een modelbouwshop.

Groetjes, Geoffrey 8)

ik ken jou lader niet, maar volgens mij kan jij met die lader ook gewoon langzaam laden hoor. Dus 0,1c Dan hoeft jou lader ook niet te meten. En is je accu na een uur of 12-14 vol.

Ik heb het al geprobeerd met 0,1C maar het ging net als anders. Ik zal maar gewoon buiten om de zender gaan laden als dit geen problemen oplevert lijkt het mij de makkelijkste manier.
Bedankt!

als je lader bij het laden ook de accu meet zit het probleem waarschijnlijk in de laadbeveiliging op je zenderprint.
bij mijn mc-10 zat hiervoor een diode, als bescherming voor het ompoolen, maar daardoor kun je waarschijnlijk ook niet meten en zal je lader stoppen.
heb toendertijd de diode overbrugt wat natuurlijk wel inhoud dat je heel zorgvuldig met het laden moet omgaan.
het buiten de zender laden is dan ook altijd het veiligste.
groetjes piet kuiper

In een FC16 zit ook een beveiligingsdiode. Deze zit op de schakelaar-print in de buurt van de laadplug.
Om de lader correct te laten werken moet deze diode overbrugd worden.
Hieraan zijn enkele risico's verbonden:
- het is nu mogelijk om via het laadsnoer kortsluiting te maken. In de zender brandt er dan een printspoor door.
- als de accu snel wordt geladen en het gaat door een of andere oorzaak fout (bijv. verkeerd ingestelde lader) dan krijgt de zender opeens een heel ander uiterlijk. Het advies is om nooit met een hogere laadstroom te laden dan 1 x C. Tevens altijd bij het laden aanwezig blijven. Als je langzaam laadt kan er niks mis gaan, dus dat is altijd veilig.

Ik heb de accu nu buiten om de zender geladen en dat ging heel goed. Het is misschien niet de makkelijkste manier maar het werkt en het lijkt me de veiligste manier. Bedankt voor de hulp nu kan ik eindelijk vliegen!:D

Back