Probleem Bixler2 Motor opgeblazen en geen idee waarom dit is gebeurt.

Discussie in 'Beginners' gestart door MarcieB, 6 jun 2014.

  1. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Hoi Hoi.

    Ik heb laats een Bixler2 gekocht, en nu eindelijk 2 maanden later all bij mekaar, en heb gisteren dan begonnen met het binden en instellen van de ESC en de Reciever.

    Wat ik dus heb gedaan is:
    Heb de ESC en Reciever aangesloten, om de reciever te kunnen binden, dit lukte dan ook eindelijk na een tijdje.

    En toen ik dus de ESC, Programmeerkaart, Motor, en batterij aansloot om proberen de ESC en motor op mekaar afgesteld te krijgen, begon ineens de motor te roken en branden!

    Ik begrijp dus echt niet waarom dit is gebeurt.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welkom :)

    Spanningsmeter al gevonden om polariteit van accu te checken?
    Wat voor accuspanning?

    Kun je foto's maken/plaatsen hoe je e.e.a. hebt aangesloten? Uiteraard spanningsloos, zonder accu.
    Sticky, permanent vastgepind bovenaan in het MBF Nieuws subforum
    -> foto.modelbouwforum.nl vernieuwd, gratis foto's hosten!


    Multiple choice bedradingsschema's
    www.scriptasylum.com
    -> RC calculations [​IMG]
    -> electrical menu
    -> System wiring
    en ook
    -> LiPo pack wiring

    Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Nee helaas nog steeds niet gevonden geen idee waar die naartoe is.

    Maja hier komen de Afbeeldingen wat ik heb gedaan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het feit dat de motor piep-pulsjes heeft gegeven, de regelaar gebruikt de motor als (slechte) luidspreker, betekent dat de regelaar de goede spanning kreeg, accu-aansluitingen zijn dus niet omgepoold.

    In welke volgorde aangesloten?

    Slechte connectoren/verbindingen/solderingen kunnen ook de oorzaak zijn, zowel in als buiten de motor en regelaar.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Werd de programmeerkaart warm?
    Dat had ik bij een defecte brushless vaar regelaar... bec spanning was dezelfde als accu... bijtijds achter gekomen... door de kaart...

    Wat zijn al die losse draden bij de motor?

    Is je zippy 3S of 4S? (zo te zien aan de balancer... 3 plusjes)... kan het ook niet aan liggen.

    Heb je de manual erbij genomen, doorgelezen alvorens aan te sluiten?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/58836695X243715X20.pdf

    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2014
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Waarvan zijn die zwarte draden die langs de motor lopen?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    De losse draden zijn de oude draden die op de motor zaten en die motor tja, die ik kan ik wel weg gooie, kun je niks meer helemaal door gebrand, ben van plan de draden te gaan gebruiken als verleng stukken voor de nieuwe motor aangezien ik mijn vliegtuig opgezet heb om de vleugels van bovenuit modulair vast te zetten. (heb alleen een fiets dus moet in een rugzak passen)

    Moet ff kijken bij de lokale electrozaak of ze nog 3 van die plugs heben van dezelfde grote.

    Ben ook vandaag nog naar Jupiter Venlo geweest, en die zieden dat ik eigenlijk niks fout heb gedaan, en dat het gewoon raar was dat mijn program card geen verbinding kreeg met mijn ESC.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2014
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    maak je draden tussen ESC en motor niet te lang!
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Duh, de motor is verbrand Ron :rolleyes:

    Verlengen van motordraden maakt niet veel uit Dries, behalve dat langere draden meer spannings- en daarmee toeren-verlies geven. Dat verlies heb je ook met de accu-draden maar daar speelt nog iets anders mee. Als je moet verlengen, verleng dan de motordraden.
    Anders
    too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds
     
  12. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Idd motor totaal verbrand, en heb trouwens ook uitgevonden dat er inderdaad iets mis is met mijn accupack, lijkt wel alsof er ergens een breuk of slechte kabel is, als ik er wat mee beweeg dan maakt hij ineens verbinding met de ESC en maakt dat de program card WEL werkt.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De oorzaak voor het verbranden van de motor moet je in de ESC zoeken. Deze zorgt voor het op de juiste manier inschakelen van de wikkelingen in de motor. Als je op deze ESC een nieuwe motor aansluit, is de kans groot dat deze ook in rook op gaat.

    Het is goed mogelijk dat de hoge stroomsterkte die de motor heeft laten verbranden ook heeft gezorgd voor verbindingsproblemen in de Li-Po. Een gesmolten soldering of een doorgebrande verbinding.
     
  14. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Zal het gewoon allemaal vervangen, en de accu moet ik ff kijken wat ik ermee doe, als ik het zelf kan solderen en zorgen dat die dan weer goed werkt dan is dat een plus, en anders weg ermee.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De accu kan je open werken. Doe dat voorzichtig. Niet de zilverkleurige hulzen perforeren. Bewaar zorgvuldig de gele stukjes Kapton isolatie tape. Is een hitte bestendige isolatie tape. Die moet je weer hergebruiken. Dan kan je de soldeer verbindingen controleren, nalopen. Check ook de stekkers, beide.

    Heb je de pakketten open, werk op een brandschone ondergrond, opdat je geen putten in het pakket drukt... of soldeer restjes... opdat de die folie onbeschadigd blijft.

    Kan het ook nog de kabels aan de regelaar zijn.
    Openknippen regelaar betekend einde garantie. Soms risico waar als het simpel is.

    Hoe dan ook lijkt het alsof je iets verkeerd heb aangesloten? Ja het kan in de vlugheid en gretigheid... anders... heb je een defecte regelaar geleverd gekregen... en dat komt voor bij dit soort prijs gunstige regelaartjes. En dat is dan botte pech op zo een moment. (heb het gehad met twee HiModel regelaars, een was niet te programmeren, de ander was de BEC stuk... wel restitutie gehad op materiaal, niet op verzendkosten China)

    Zorg voor een bout... zo rond de 100Watt zodat je de soldeerlassen in een oogwenk kunt aanbrengen, zonder te veel hitte is de kabels of accu's te stoken. (goed soldeerstation, vaak prijzig)
     
  16. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Dankje wel voor all de tips, en tja wat Garantie aangaat..Hobbyking in mijn ogen is gewoon Geen Garantie, en daarom dus ook goedkoop, je neemt dat gewoon op de koop toe.

    Weet ook nog niet OF ik me der aan waag om de accupack te repareren, mischien geef ik hem gewoon weg, maar ik kijk eerst wat hij doet als ik hem fatsoenlijk kan opladen, aangezien ik deze ook nog niet heb kunnen laden.
     
  17. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)
    Ik heb nog wel een stock Bixler 2 motor voor je liggen. Mag je (op de vzk na) gratis hebben.
     
  18. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Is allemaal all opgelost, maar evengoed bedankt GertJan voor je offer.

    Heb nu een NTM 1800KV en zal deze ESC ga ik gewoon de pins enzo vanaf halen en gebruiken op een PLUSH 40AMP.

    Zit ook veel meer aanwijzingen bij, bij deze ESC, is alleen een beetje vervelend dat ik er aan moet gaan solderen.
    Maja neem ik wel op de koop toe, niet dat ik niet Kan solderen.
     
  19. MarcieB

    MarcieB

    Lid geworden:
    6 jun 2014
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Venlo
    Nog meer pech!
    Heb nu een XT60 Connector kapot gemaakt dankzij een slechte soldeerbout die gewoon niet geschikt is om XT60 connectors te Solderen, zit nu met een XT60 die een scheve Male Bus heeft, en dus niet meer in zijn Female Counterpart zal passen.

    Heb op Hobbyking site gekeken, maar de 5/5 packs waren uitverkocht, en toen op conrad die gewoon 2,85 zonder de 6 euro bezorg kosten rekenen voor Modelcraft XT 60's.
    Dus pech pech.
     
  20. Gert-JanP

    Gert-JanP

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    1.044
    Locatie:
    Haren (Groningen)

    Ik heb nog wel wat liggen. Pm je adres maar.
     

Deel Deze Pagina