Probleem bouw romp Elder 40...

beste lezers/bouwers :)

Sinds een aantal weken een Elder 40 bouwkit in huis, en het is een mooi pakketje om te zien, zeker ook een hele uitdaging om deze te bouwen, het is dan ook mijn 2e bouw project voor de komende weken of maanden :)

Ik heb ondertussen de linkervleugel al zover klaar, en de rechtervleugel zal binnenkort ook wel klaar komen.

Dan zal ik aan de romp moeten beginnen, maar hier loop ik al gelijk op vast, krijg het idee dat er ergens iets niet klopt.

Als eerste moet je dus de grote romphelft (rechts) , die uit verschillende stukken bestaat, aan elkaar lijmen, en dan de zogenaamde side-doublers als een laagje op elkaar plakken, dan krijg je een 3-laags verbinding (denk ik).

Wanneer ik de foto's en handleiding bekijk, heb ik het idee dat er maar een 2-laags verbinding is en dat er een stuk overblijft. Die heb je toch ook nodig lijkt me.

De vraag is dus, wat is dus stap 1 , stap 2 en dan stap 3 ?

Dan is het ook zo, dat de rompstruts niet overeen komen met de gelaserde gaatjes, betekend dus dat ik moet snijden ergens.

Vind het een beetje onduidelijk allemaal, maar misschien dat wat foto's wat meer zeggen :

2014-07-10_211323.jpg

2014-07-10_211339.jpg

2014-07-10_211410.jpg

2014-07-10_211429.jpg

2014-07-10_213354.jpg

2014-07-10_213409.jpg

2014-07-10_213458.jpg

Kijk ik verkeerd, of moet ik na het plakken nog ergens gaan snijden ?

Dus wie heeft er in het verleden ook een Elder 40 gebouwd , en kan mij simpel even uitleggen hoe dit gedaan moet worden. Alle tips en truuks zijn welkom :)

Geen ervaring met de Elder, wel met TF, lijkt me niet dat je die uitsparingen bij moet snijden na het lijmen. Ik denk dat het een teken is dat je de onderdelen niet juist op elkaar legt. Als ik naar de vorm (ronding) kijk op de foto aan de onderkant van de rompdelen, lijkt het wel of dat je de doubler verkeerd om hebt liggen (andere kant boven). Op foto 4 zie je duidelijk dat de bolling onder in spiegelbeeld ligt. Ook de uitsparingen voor de nokjes lijken dan beter te kloppen aan de voorzijde van de romp. Weet het niet zeker, maar zoiets lijkt het te zijn. Succes met de bouw, leuke kist is het!

Ik denk dat ik het gevonden heb :) , zal nog eens een foto plaatsen van de droog bouw. Ik had me inderdaad verkeken.

Haha die Theo.
Smalle strookje aan de binnenkant onder in.!!
Langeplank aan de buitenkant is even raar maar later komt daar de ronding van de coll.
Zodat alles later samenvalt. Zie bl 22 en 23.

Leve het forum en facebook.!!

Succes Han. Ps kijk mee op de online handleiding!!

Ik snap de verwarring en met die zwart wit fotos is het lastig de afzonderlijke lagen zien, maar als je ze goed hebt liggen vallen de uitsparingen wel netjes over elkaar. Kleine strookje inderdaad onderin, is voor landing gear. Dat kleine stukje is dus drie lagen en de rest van de doubler twee, als ik het goed heb. :)

Wordt het elektro of brandstof? Wat voor motor komt erop?

Ja inderdaad Han, de verwarring van de zwart-wit foto's deed mij denken dat alles op 1 lijn moest, maar toen ik het nog eens "droog" in elkaar zette, kreeg ik een helder moment. De rompstrut F2 komt als eerste in de eerste uitsparing, waarna het motorschot naar voren komt, en daarna de rest. Toen viel alles in 1 keer op zijn plek. Tja.. soms kan een tekening of foto behoorlijk frustrerend werken en dan ben geneigd om.... :)

Maar goed, het wordt me duidelijk allemaal, dus ik kan langzaam aan beginnen.

Qua setup, wordt brandstof, mogelijk met een 9.5 CC viertakt. Besturing 3 x S3001 servo's in de romp, gas , rudder en elevator. Voor de vleugels heb ik de mogelijkheid om 1 servo te gaan gebruiken, maar ik zit er aan te denken om hier 2 kleine servo's in te bouwen, is dan niet geheel schaal getrouw dan meer, maar je kan de servo's ook wegwerken zodat je alleen het besturings armpje kan zien. Hier moet ik nog even over nadenken, want de mogelijkheid om een bakje te maken is er nu wel, als ik nu verder gaat met de vleugels en ik doe dat niet, dan kan dat weer niet.

Er werd mij geadviseerd om kleine 20 grams servo's te nemen, vraag ik me alleen af of die dan wel voldoende trekkracht hebben voor de ailerons. Een vraagstukje voor later misschien :)

We komen er wel. :)

Back