probleem brushless Typhoon micro 6/3d

• Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest
Hallo iedereen,

Iemand een idee wat volgende probleem als oorzaak zou hebben.
Heb een 3dbatix depron vliegtuigje gebouwd met een brushless Typhoon micro 6/3d in.
Nu heeft die al een paar keer goed gevlogen tot ik de laatste keer wou starten en eerst eens proef draaide.
De motor start mooi maar bij iets meer dan 3/4 volgas begint die plots te sputteren, alsof die het gevraagde toerental niet kan halen en stopt en weer probeert, en stopt en weer..;enz, tot die volledig stopt. Gas los en opnieuw proberen geeft dan hetzelfde. Bij het laten draaien van de motor zonder schroef is alles ok, doet die het niet.
De regelaar is een Graupnet micro 10 regelaar. Schroef is een 10x.... nog iets schroef, een heel grote.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Met dank,
Jan

misschien is de prop iets te groot. de stroom zal dan ook te hoog worden, en de accuspanning zakt ver in. Regelaar denkt dat de accu leeg is.

Het kan ook goed zijn dat de timing verkeerd staat?
(ik weet eigenlijk niet of je die kan veranderen bij graupner 10???)

Met welke accu vlieg je?

Jan,

Voor betere diagnose zijn meer gegevens een veriste.
Een daarvan is zeker wat voor akku er aan hangt. Merk type capaciteit ed

Het klinkt namelijk ernstig, dat je akku pakket zijn voltage niet vasthoudt, zodat hij al heel gauw onder de min voltage instelling (lipo afslag ) komt.
Dat verklaart het sputtreren/inhouden.
Natuurlijk zal hij dat niet doen, zonder prop, want dan draait hij zonder belasting.
Ook een belangrijk punt om uit te sluiten danwel te weten (meten is weten......) hoeveel stroom de motor combinatie bij volgas gebruikt.
Komt dat in de buurt, net over de 10 Ampere, krijg je het verhaal dat de regelaar of afslaat, of terugregelt, met eenzelfde resultaat.

Probeer, al is het alleen op de grond, eens eenzelfde voltage akku, maar met een zwaardere capaciteit.

Misschien heb je hier wat aan

Succes

Martin

welke batterij ik gebruik zijn : lipo 3 cell 910 mAh en 730 mAh, maar ook met een 8pack NiMh lukt het niet. Het probleem is dus niet afhankelijk van de batterij, met elke batterij is het mis. Is het de regelaar ? Kan ik daar iets aan doen ? Is het de motor ?
Alle raad is welkom.

mvg
Jan

Yep, ervaring mee.
Loop je aansluitingen maar eens na, er komen erg fragiele draadjes uit de motor.
Elke draad is getwist uit 2 spoel uiteinden die beiden contact moeten hebben.
1 spoel was aan 1 kant dus gewoon niet meer aangesloten..

heb alles losgedaan, en zal alles opnieuw solderen, maar op het eerste zicht is er niets mis met het motortje. De regelaar kan ik enkel kiezen uit 4 instellingen, zweef, motor,.....etc... sport.... verder kan daar niets aan ingesteld worden. Ik zal zien wat het is, iedere info is welkom.
mvg
Ja

Iemand toevallig hier een idee hoe je de mooie achterkant van goudkleurig alu van de statordrager af kan krijgen? Ik wil hem opnieuw wikkelen.

GS_Jan zei:
Hallo iedereen,

De motor start mooi maar bij iets meer dan 3/4 volgas begint die plots te sputteren
De regelaar is een Graupnet micro 10 regelaar. Schroef is een 10x.... nog iets schroef, een heel grote.

Ik denk dat een 10x prop toch wat te groot is voor een 6/3D en 3S lipo. Mijn 6/3D trekt bij 9V en een 9x4.7 prop al 11A. Dat is wel zo ongeveer het maximum voor dat motortje. Bij jou is de stroom nog hoger, de regelaar zal misschien gaan terugregelen, beveiliging komt in werking?
Ik zou eens een kleinere prop proberen.

mja, denk het ook.
Die ik hier heb liggen is van een vriend. Draadje voor de 2e keer gebroken. nu zo'n gepiel, dat ik hem maar opnieuw ga wikkelen.

Hij vloog hem altijd op 3 cellen met een 8x3.8 APCSF

Klopt, op 3 cellen zou ik niet groter dan 8*3.8 gaan, dan gaat ie bij mij ook al dik over de 10A. Met een kleiner propje zal het probleem waarschijnlijk opgelost zijn.

Grt.

nog een vraagje, kan ik die Typhoon ook omdraaien , vooraan laten draaien en achteraan bevestigen ? Heeft dat al iemand gedaan ?

Mercikes,
Jan

Ja hoor, geen probleem, zo zit ie er bij mij op, als propsaver dus.

Sta70306.jpg

Grt.

goede motoren, die typhoons :D

de geintegreerde propsaver is erg cool :D nooit geen problemen met een slippende propsaver (dat vreet giga aan je performance,) en ook geen risico meer dat je je prop+saver halverwege de vlucht kwijtraakt :? :(

Als je met de 6/3d problemen hebt met het verwisselen van de O-ring kun je de schroefjes verangen door schroefjes uit een kroonsteentje; deze hebben een kleiner kopje!!! werkt prima
Het eerstgenoemde probleem lijkt op een timing probleem; dus een te grote prop!! 8x 3.8 is standaard voor deze motor; 9x3.8 is op het randje. de motor is 90W!! wil je meer dan zou ik een 6/20 ,6/15 of 6/13 gebruiken! resp 110,130 of 140W.

ff een oud draadje bovenhalen als gevolg van de zoekfunctie...

ik heb ook zo'n 6-3D; zit nu in m'n Alfa Model P51D achter een plaatje triplex, maar gaat nu met de propsaver naar voren in een Robbe Dillusion (EPP Reno Racertje)
het is een ongelovelijke &^%$^$^$-klus om een GWS 8x4 prop er op te krijgen met die standaard elastiekjes die er bij zitten

met een klein schroevendraaiertje wip ik dat elastiekje er zo achter, maar is dat de bedoeling, of is die GWS-prop gewoon te dik in het midden?
en centreert zo'n ding zichzelf een beetje?, want in principe kan die prop een beetje schuiven op het vlak waar ie op rust!

allemaal vragen van een propsaver-newbie!

Back